Docent InDesign: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Docent InDesign: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Docent InDesign? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Docent InDesign wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Docent InDesign, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Docent InDesign
Vacatures Docent InDesign
Vacatures laden...
Wat is een Docent InDesign?
De docent InDesign geeft les in het vak InDesign.
De docent InDesign geeft les op MBO opleidingen of HBO opleidingen in de richting kunst, grafische vormgeving, informatica, communicatie en multimedia design en andere soortgelijke opleidingen. Daarnaast kan de docent InDesign freelance cursussen, trainingen en workshops geven.
De docent InDesign geeft les in het vak InDesign. Dit vak wordt voornamelijk binnen de grafische industrie gebruikt. De docent InDesign leert zijn leerlingen/studenten hoe zij producten als bijvoorbeeld CD's, drinkpakken of tijdschriften kunnen vormgeven met het programma InDesign. Nadat de leerlingen/studenten het vak hebben afgerond kunnen ze perfect werken met het programma InDesign en kunnen ze deze kennis gebruiken binnen hun toekomstige beroep.
De docent InDesign ontwikkelt (met behulp van het programma InDesign) zijn eigen lesmateriaal of maakt gebruik van bestaand lesmateriaal en geeft zijn leerlingen opdrachten, huiswerk en toetsen die hij vervolgens nakijkt en eventueel becijfert. Naar aanleiding van het ingeleverde werk en de inzet tijdens de les houdt de docent InDesign de studieontwikkeling en studievoortgang van zijn leerlingen/studenten nauwgezet bij en biedt ze waar nodig individuele begeleiding.
De docent InDesign heeft kennis van het programma InDesign en weet zijn kennis op een leuke, educatieve en interessante manier op zijn leerlingen/studenten over te brengen. Daarnaast durft hij streng op te treden wanneer een leerling/student zich vervelend gedraagt om ten alle tijde de orde in de klas te bewaren en/of herstellen.
Naast zijn werkzaamheden in de klas is de docent InDesign ook aanwezig bij vergaderingen met collega's om de leerlingen/studenten te bespreken en te kijken naar verbeterpunten binnen de opleiding en de school.
Past het beroep Docent InDesign bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Docent InDesign per niveau
Vacatures Docent InDesign per stad
Vacatures Docent InDesign Alkmaar
Vacatures Docent InDesign Almelo
Vacatures Docent InDesign Almere
Vacatures Docent InDesign Alphen aan den Rijn
Vacatures Docent InDesign Amersfoort
Vacatures Docent InDesign Amstelveen
Vacatures Docent InDesign Amsterdam
Vacatures Docent InDesign Apeldoorn
Vacatures Docent InDesign Arnhem
Vacatures Docent InDesign Assen
Vacatures Docent InDesign Bergen op Zoom
Vacatures Docent InDesign Breda
Vacatures Docent InDesign Capelle aan den IJssel
Vacatures Docent InDesign Delft
Vacatures Docent InDesign Den Bosch
Vacatures Docent InDesign Den Haag
Vacatures Docent InDesign Den Helder
Vacatures Docent InDesign Deventer
Vacatures Docent InDesign Doetinchem
Vacatures Docent InDesign Dordrecht
Vacatures Docent InDesign Eindhoven
Vacatures Docent InDesign Emmen
Vacatures Docent InDesign Enschede
Vacatures Docent InDesign Gouda
Vacatures Docent InDesign Groningen
Vacatures Docent InDesign Haarlem
Vacatures Docent InDesign Haarlemmermeer
Vacatures Docent InDesign Heerlen
Vacatures Docent InDesign Helmond
Vacatures Docent InDesign Hengelo
Vacatures Docent InDesign Hilversum
Vacatures Docent InDesign Hoogeveen
Vacatures Docent InDesign Hoorn
Vacatures Docent InDesign Katwijk
Vacatures Docent InDesign Leeuwarden
Vacatures Docent InDesign Leiden
Vacatures Docent InDesign Lelystad
Vacatures Docent InDesign Maastricht
Vacatures Docent InDesign Middelburg
Vacatures Docent InDesign Nieuwegein
Vacatures Docent InDesign Nijmegen
Vacatures Docent InDesign Purmerend
Vacatures Docent InDesign Roermond
Vacatures Docent InDesign Roosendaal
Vacatures Docent InDesign Rotterdam
Vacatures Docent InDesign Schiedam
Vacatures Docent InDesign Spijkenisse
Vacatures Docent InDesign Terneuzen
Vacatures Docent InDesign Tilburg
Vacatures Docent InDesign Utrecht
Vacatures Docent InDesign Veenendaal
Vacatures Docent InDesign Venlo
Vacatures Docent InDesign Vlaardingen
Vacatures Docent InDesign Westland
Vacatures Docent InDesign Zaanstad
Vacatures Docent InDesign Zeist
Salarisschaal Docent InDesign
Wat verdient een Docent InDesign?
Het gemiddeld salaris van voor de klas staande Leraren en Docenten in het voortgezet en volwassendeonderwijs ligt tussen de €2865,- en €4366,- bruto per maand.
Meer weten over het salaris Docent InDesign
Hoe word je een Docent InDesign?
Voor het beroep van docent InDesign is geen specifieke opleiding. Wel kan de docent InDesign een opleiding ''ICT'' of een andere soortgelijke opleiding hebben gevolgd.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Docent InDesign
Er zijn geen opleidingen Docent InDesign aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Docent InDesign in werkt
Bekijk alle opleidingen OnderwijsOmscholen tot Docent InDesign
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Docent InDesign. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Docent InDesign
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Docent InDesign
Als je Docent InDesign wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Docent InDesign zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Docent InDesign
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Docent InDesign
Een Docent InDesign heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren
Omschrijving
In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.
Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.
Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.
Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus
Omschrijving
Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.
Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.
Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.
Steekwoorden: analytisch vermogen, overtuigen, vragen stellen, accuratesse
Omschrijving
Deze mensen beoordelen en analyseren opdrachten op hun eigen manier. Ze leggen een lijst met criteria langs de opdracht en bekijken zo bijvoorbeeld de haalbaarheid van de opdracht. Bij iedere taak stellen zij zichzelf verschillende vragen en plaatsen vervolgens kanttekeningen. Over het algemeen beschikken deze mensen over een brede kennis en zijn ze goed op de hoogte van hun omgeving.
Sterke punten
Deze mensen kunnen vaak ook goed analyseren. Omdat ze erg precies zijn, bekijken ze taken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast werken kritische mensen accuraat en netjes. Ook overtuigen is een eigenschap die past bij kritisch zijn. Kritische mensen bekijken opdrachten vanuit verschillende perspectieven en stellen vervolgens argumenten op. Deze argumenten gebruiken ze vervolgens om anderen op een goede manier te overtuigen.
Zwakke punten
Mensen die te kritisch zijn, kunnen overkomen als de zogenaamde ‘pietlutten’. Verder kunnen deze mensen weleens star overkomen. Zij zijn te kritisch en willen hun mening niet bijstellen. Hierdoor kan een discussie weleens lastig zijn.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: structureel, plannen en organiseren, resultaat, perfectionistisch
Omschrijving
Deze mensen hebben details en procedures goed in hun hoofd zitten. Deze personen letten bij opdrachten op de details, zij controleren bijvoorbeeld de spelling en houden zich bezig met de vormgeving. Daarnaast houden deze mensen zich vaak bezig met de planning en organisatie van werkzaamheden.
Sterke punten
Deze mensen zijn precies en werken structureel. Zij kijken met een kritisch oog naar opdrachten. Daarnaast beschikken deze mensen ook vaak over de competentie ‘plannen en organiseren’. Zij hebben een goed beeld in het hoofd van het resultaat en de taken die uitgevoerd moeten worden.
Zwakke punten
De kritische houding kan ervoor zorgen dat de omgeving hen ziet als ‘pietluttig’. Verder kan het zijn dat ze zo opgaan in details dat de creativiteit van deze mensen eronder lijdt. Ook kunnen ze doorslaan en hoofdzaken uit het oog verliezen.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.
Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.
Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Docent InDesign
- Luistervaardigheid
- Stimuleren
- Gestructureerd werken
- Feedback geven
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Overtuigingskracht
- Positiviteit
- Accuratesse
- Zorgvuldigheid
- Voorbereiden
- Prioriteiten stellen
- Proactiviteit
- Ondernemendheid
- Oplossingsgerichtheid
- Analyseren
- Evalueren
- Redeneren
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Docent InDesign nodig?
De docent InDesign is een gever. Hij geeft zijn kennis en visie op het gebied van het vak InDesign over op zijn leerlingen/studenten. Daarnaast is de docent InDesign een waarnemer. Hij let goed op de leerlingen/studenten, let op hun studieontwikkeling en studievoortgang, treedt waar nodig streng op en geeft ze waar nodig individuele begeleiding om ze te helpen het programma beter te leren kennen.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Docent InDesign
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Docent InDesign?
Het arbeidsmarktperspectief en de werkgelegenheid voor de docent InDesign is gemiddeld. De docent InDesign kan in vaste dienst worden genomen bij een school om aan meerdere opleidingen les te gaan geven of kan freelance cursussen/lessen/workshops geven. Daarnaast kan hij de werkgelegenheid voor zichzelf vergroten door ook in andere computerprogramma's les te gaan geven.
Doorgroei mogelijkheden Docent InDesign
Het beroep Docent InDesign is onderdeel van de beroepsfamilie Informatica trainers.
Verwante beroepen Docent InDesign
Mogelijke specialisaties voor een Docent InDesign
Waar werkt een Docent InDesign?
De docent InDesign werkt freelance of op een MBO of HBO opleiding op een school.
Met wie werkt een Docent InDesign samen?
Het netwerk van de docent InDesign bestaat uit zijn leerlingen/studenten/mensen die de workshops/cursussen volgen, zijn collega's, en zijn werkgever.
- Leerlingen/studenten/cursisten
- Collega's
- Werkgever
Verwante beroepen Docent InDesign:
Opleiding: HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Alles over het beroep Docent InDesign in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Netwerk:
- Leerlingen/studenten/cursisten
- Collega's
- Werkgever
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2865 tot €4366