Hotelier: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Hotelier: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Hotelier? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Hotelier wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Hotelier, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Hotelier
Vacatures Hotelier
Vacatures laden...
Wat is een Hotelier?
De Hotelier, ook wel hotelhouder genoemd, is de leider en beheerder van een hotel. Een hotel is een etablissement waar iemand tegen betaling kan overnachten en verblijven. Een hotel is een commerciële organisatie. Het woord hotel komt van het Latijnse hospitalis wat gastvrijheid betekent.
Een hotel is een verblijfsaccommodatie waar gasten een kamer kunnen boeken voor een bepaald aantal nachten. De gast krijgt dan de beschikking over een kamer met een bed en een badkamer. Een hotel is hiermee voornamelijk gericht op het laten overnachten van gasten. Vaak is er ook bij een hotel ook een restaurant of eetzaal waar tegen betaling gegeten en gedronken kan worden.
De Hotelier runt het hotel en verricht hier allerlei werkzaamheden. De Hotelier stuurt het personeel aan, zorgt voor de gasten, onderhoudt de kamers en verzorgt de administratie en marketing van het hotel. De werkzaamheden van de Hotelier zijn dus zeer uiteenlopend en de Hotelier moet dan ook goed inzicht hebben in alles wat bij het beheren van een hotel komt kijken. De Hotelier moet vriendelijk en toegewijd zijn, maar daarnaast ook commercieel inzicht hebben en een bedrijf kunnen runnen. De Hotelier is eindverantwoordelijk voor alle voorkomende werkzaamheden in het hotel.
Past het beroep Hotelier bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Hotelier per niveau
Vacatures Hotelier per stad
Salarisschaal Hotelier
Wat verdient een Hotelier?
Het salaris van een Hotelier varieert zo tussen de 2600 euro en 3250 euro. Vaak zijn deze ook afhankelijk van het succes en de grootte van het hotel. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden horen vaak vakantiedagen en een eindejaarsuitkering.
Meer weten over het salaris Hotelier
Hoe word je een Hotelier?
Om aan de slag te kunnen als Hotelier is een opleiding binnen de toeristische sector uitermate geschikt. De bekendste opleiding voor de Hotelier is de Hogere Hotelschool. In vier jaar wordt de Hotelier opgeleid om een managementfunctie in bijvoorbeeld een hotel uit te kunnen voeren. Deze opleidingen zijn vaak intern.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Hotelier
Er zijn geen opleidingen Hotelier aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Hotelier in werkt
Bekijk alle opleidingen HorecaOmscholen tot Hotelier
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Hotelier. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Hotelier
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Hotelier
Als je Hotelier wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Hotelier zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Hotelier
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Hotelier
Een Hotelier heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: vitaliteit, uithoudingsvermogen, actief, levenlust.
Omschrijving
Energiekelingen zitten vol levenslust. Ze willen graag werken en dit kunnen ze dan ook uren achter elkaar. Deze mensen zetten hun energie gericht in en plannen efficiënt hun taken in, waardoor ze geen onnodige energie verspillen. Ook al krijgt deze persoon extra werk en draait hij veel overuren, deze mensen hoor je niet. Ze laten zich niet zomaar uit het veld slaan.
Sterke punten
Mensen met een hoog energielevel zijn vaak doorzetters. Als zich problemen voordoen, blijven ze optimistisch en pakken ze het probleem met beide handen aan. Ook zijn energiekelingen vaak behoorlijk stressbestendig. Omdat ze hun energie effeciënt inzetten, ervaren ze vaak minder stress dan anderen. Deze mensen kunnen als actief worden omschreven. Naast het werk hebben ze nog veel andere bezigheden. Een ander sterk punt van deze mensen is de resultaatgerichtheid. Ze willen graag presteren en door hun energie effectief te verdelen, boeken ze vele resultaten.
Zwakke punten
De uitdrukking ‘teveel hooi op je vork nemen’ komt bij deze mensen vaker voor. Ze willen graag anderen helpen en nemen hen werk uit handen. Er zijn energiekelingen die weleens willen doorslaan. Aan het eind van een lange werkdag willen ze graag nog een vergadering om bepaalde punten te bespreken of gaan eenmaal thuis meteen weer andere energiekostende dingen doen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden Competentie Onafhankelijkheid:
zelfverzekerd, zelfkennis, zelfontwikkeling, kritisch, zelfstandig
Omschrijving
Deze mensen nemen beslissingen op basis van hun eigen overtuigingen en niet zozeer op basis van overtuigingen van anderen. Deze mensen hebben vaak een duidelijke koers en laten zich niet zomaar van de wijs brengen. Zij werken zelfstandig en durven besluiten te nemen. Ze kijken kritisch naar het werk en hun functioneren, waardoor ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen.
Sterke punten
Over het algemeen zijn deze mensen zelfverzekerd en beschikken ze over een goede zelfkennis en –ontwikkeling. Zij zetten voor zichzelf een bepaalde koers uit en bewandelen zelfstandig de weg ernaar toe.
Zwakke punten
Onafhankelijke mensen kunnen afstandelijk overkomen. Ze doen vaak dingen zelfstandig en hierdoor kan het voor omgeving lijken alsof ze zich afsluiten. Nog een gevaar van zelfstandig werken is stress. Onafhankelijke mensen vinden het lastig om hulp te vragen, waardoor de werkdruk enorm kan oplopen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Hotelier
- Vitaliteit
- Levenslust
- Positiviteit
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Zelfsturing
- Zelfontwikkeling
- Durf
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Hotelier nodig?
De Hotelier is de beheerder van een hotel en eindverantwoordelijk voor alle voorkomende werkzaamheden. De Hotelier draagt hierdoor een grote verantwoordelijkheid en moet het personeel in het hotel goed kunnen aansturen en leiding kunnen geven (Baas). Omdat een hotel een commercieel bedrijf is, moet de Hotelier goed inzicht hebben en resultaatgericht en zelfverzekerd werken (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Hotelier
- Zelfverzekerdheid
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Enthousiasme
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Hotelier?
Er zijn diverse hotels waar de Hotelier zou kunnen werken. Vaak groeit de Hotelier in het bedrijf. De Hotelier begint dan in een lagere functie en groeit uiteindelijk door tot de functie van Hotelier. Hierin zijn bij bijvoorbeeld een hotelketen dan vaak nog verdere doorgroeimogelijkheden. Denk hierbij aan het managen van meerdere hotels of een meer adviserende rol.
De actuele kans op werk voor een Hotelier
Het beroep Hotelier is onderdeel van de beroepsfamilie Managers hotel en congrescentrum. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers hotel en congrescentrum is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Hotelier
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Hotelier
Het beroep Hotelier is onderdeel van de beroepsfamilie Managers hotel en congrescentrum.
Mogelijke specialisaties voor een Hotelier
bedrijfsleider conferentiecentrum (mkb)
bedrijfsleider congrescentrum (mkb)
bedrijfsleider vergadercentrum (mkb)
ondernemer conferentiecentrum (mkb)
ondernemer congrescentrum (mkb)
ondernemer vergadercentrum (mkb)
assistent manager hotel-restaurant
assistent operations manager hotel
assistent operations manager hotel-restaurant
general manager hotel-restaurant
operations manager hotel-restaurant
assistent general manager hotel
assistent general manager hotel-restaurant
bedrijfsleider hotel-restaurant (mkb)
bedrijfsbeheerder hotel-restaurant (mkb)
bedrijfsbeheerder pension (mkb)
assistent manager conferentiecentrum
Waar werkt een Hotelier?
De Hotelier is de beheerder van een hotel. In een hotel kunnen mensen tegen betaling overnachten. Een hotel is een commercieel bedrijf en de Hotelier is dan ook werkzaam in de profit sector.
Met wie werkt een Hotelier samen?
De Hotelier heeft veel contact met de gasten van het hotel. Daarnaast stuur de Hotelier het personeel van het hotel aan en heeft hierdoor contact met bijvoorbeeld receptionisten, kamermeisjes en obers. Als het hotel tot een hotelketen behoort, heeft de Hotelier vaak ook te maken met een bestuur die het uit te dragen beleid uitzet.
Alles over het beroep Hotelier in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2600 tot €3250