Baliemedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Baliemedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Baliemedewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Baliemedewerker wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Baliemedewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Baliemedewerker


Vacatures Baliemedewerker

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Baliemedewerker?

De Baliemedewerker is het eerste aanspreekpunt voor klanten of bezoekers van een organisatie. Een Baliemedewerker kan in een aantal verschillende sectoren aan het werk. In de verschillende sectoren, zoals de zorg of de overheid, heeft men een andere manier van werken en zijn de taken van de Baliemedewerker dus ook anders. Echter voor elke sector geldt dat de Baliemedewerker een ondersteunende kracht is die mensen ontvangt en op weg helpt en allerhande zaken regelt, meestal administratief van aard.


Past het beroep Baliemedewerker bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Baliemedewerker?

Een Baliemedewerker zit bijna altijd achter de computer, tegenover de klant. Er zijn een aantal dingen die de klant kan vragen, waarvoor de Baliemedewerker alle protocollen moet weten. Als een vraag buiten deze protocollen valt, zal de Baliemedewerker eerst alleen, en daarna pas met hulp van anderen, het probleem proberen op te lossen. Het is belangrijk om zelfstandig te kunnen werken, om met de kennis over de procedures de klant te kunnen helpen.

Tegenover de klant stelt de Baliemedewerker zich behulpzaam en professioneel op. Sommige klanten kunnen wat minder geduldig zijn, en het is dus belangrijk dat de Baliemedewerker met mensen om kan gaan, en goed uit kan leggen wat er aan de hand is of wat er moet gebeuren. Hierbij moet hij stressbestendig zijn en zorgvuldig te werk gaan om geen fouten te maken en de klant zo goed mogelijk te helpen. De zwaarte van dit aspect van het werk zal per functie verschillen.

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Baliemedewerker per stad

Vacatures Baliemedewerker Alkmaar

Vacatures Baliemedewerker Almelo

Vacatures Baliemedewerker Almere

Vacatures Baliemedewerker Alphen aan den Rijn

Vacatures Baliemedewerker Amersfoort

Vacatures Baliemedewerker Amstelveen

Vacatures Baliemedewerker Amsterdam

Vacatures Baliemedewerker Apeldoorn

Vacatures Baliemedewerker Arnhem

Vacatures Baliemedewerker Assen

Vacatures Baliemedewerker Bergen op Zoom

Vacatures Baliemedewerker Breda

Vacatures Baliemedewerker Capelle aan den IJssel

Vacatures Baliemedewerker Delft

Vacatures Baliemedewerker Den Bosch

Vacatures Baliemedewerker Den Haag

Vacatures Baliemedewerker Den Helder

Vacatures Baliemedewerker Deventer

Vacatures Baliemedewerker Doetinchem

Vacatures Baliemedewerker Dordrecht

Vacatures Baliemedewerker Ede

Vacatures Baliemedewerker Eindhoven

Vacatures Baliemedewerker Emmen

Vacatures Baliemedewerker Enschede

Vacatures Baliemedewerker Gouda

Vacatures Baliemedewerker Groningen

Vacatures Baliemedewerker Haarlem

Vacatures Baliemedewerker Haarlemmermeer

Vacatures Baliemedewerker Heerlen

Vacatures Baliemedewerker Helmond

Vacatures Baliemedewerker Hengelo

Vacatures Baliemedewerker Hilversum

Vacatures Baliemedewerker Hoogeveen

Vacatures Baliemedewerker Hoorn

Vacatures Baliemedewerker Katwijk

Vacatures Baliemedewerker Leeuwarden

Vacatures Baliemedewerker Leiden

Vacatures Baliemedewerker Lelystad

Vacatures Baliemedewerker Maastricht

Vacatures Baliemedewerker Middelburg

Vacatures Baliemedewerker Nieuwegein

Vacatures Baliemedewerker Nijmegen

Vacatures Baliemedewerker Oss

Vacatures Baliemedewerker Purmerend

Vacatures Baliemedewerker Roermond

Vacatures Baliemedewerker Roosendaal

Vacatures Baliemedewerker Rotterdam

Vacatures Baliemedewerker Schiedam

Vacatures Baliemedewerker Spijkenisse

Vacatures Baliemedewerker Terneuzen

Vacatures Baliemedewerker Tilburg

Vacatures Baliemedewerker Utrecht

Vacatures Baliemedewerker Veenendaal

Vacatures Baliemedewerker Venlo

Vacatures Baliemedewerker Vlaardingen

Vacatures Baliemedewerker Westland

Vacatures Baliemedewerker Zaanstad

Vacatures Baliemedewerker Zeist

Vacatures Baliemedewerker Zoetermeer

Vacatures Baliemedewerker Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Baliemedewerker

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Baliemedewerker?

Het salaris van een Baliemedewerker kan verschillen van €1800 tot €2800 per maand, waarbij iemand met meer ervaring meer verdient dan iemand zonder ervaring. De arbeidsvoorwaarden die een Baliemedewerker kan verwachten zijn afhankelijk van de branche waarin men terechtkomt en zijn dus moeilijk te voorspellen.


Meer weten over het salaris Baliemedewerker

Salaris aankomend Baliemedewerker Salaris junior Baliemedewerker Wat is het salaris van een medior Baliemedewerker? Welk salaris krijgt een senior Baliemedewerker?


Hoe word je een Baliemedewerker? 

De Baliemedewerker heeft vaak een MBO diploma nodig, liefst in Administratie, maar ervaring als Baliemedewerker of in een soortgelijke functie kan soms al voldoende zijn voor een baan. Zolang men maar op minimaal MBO niveau werkt en denkt maakt het hebben van een diploma over het algemeen niet veel uit.

Opleidingen Baliemedewerker

Klantvriendelijk telefoneren - klantgericht telefoneren - Hospitality aan de telefoon - telefoniste en receptioniste training
Voor wie? Alle functies, die regelmatig telefonisch contact hebben met klanten. Van KCC medewerkers tot verzekeringsadviseurs, van secretariaat tot facilitaire medewerkers. Trainingstraject Een trainingstraject bestaat doorgaans uit de volgende onderdelen: …
Klantvriendelijk telefoneren - klantgericht telefoneren - Hospitality aan de telefoon - telefoniste en receptioniste training
Receptioniste/Telefoniste
Je bent vaak het eerste contact en dus het visitekaartje van een bedrijf. Een boeiende, afwisselende baan. Word receptionist(e) / telefonist(e): je bent hét gezicht en dé stem van het …
Receptioniste/Telefoniste
Telefoniste-receptioniste
Een eerste indruk maak je maar één keer. En dat geldt zeker voor bedrijven. Klanten die een goede eerste ervaring met een bedrijf hebben, komen vaker terug. Als telefoniste/receptioniste speel …
Telefoniste-receptioniste
De telefoniste/receptioniste als visitekaartje van de organisatie
De eerste indruk De telefoniste of receptioniste is de eerste persoon in de organisatie waar een klant contact mee heeft als hij of zij belt of op bezoek komt. Zij …
De telefoniste/receptioniste als visitekaartje van de organisatie
Opleiding Receptioniste / Telefoniste incl. examen
Wat biedt de Receptioniste/Telefoniste opleiding? Als Receptioniste / Telefoniste ben je het eerste aanspreekpunt achter de receptie of balie van een bedrijf en weet je hoe je bezoekers moet ontvangen. Ook voer …
Opleiding Receptioniste / Telefoniste incl. examen



Omscholen tot Baliemedewerker

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Baliemedewerker. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Baliemedewerker

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Baliemedewerker

Als je Baliemedewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Baliemedewerker zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Baliemedewerker

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Baliemedewerker?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Baliemedewerker

Een Baliemedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Accuratesse
Accuratesse

Steekwoorden Competentie Accuratesse:

precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme

Omschrijving

Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.

Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.

Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.

 

Anticiperen
Anticiperen

Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen

Omschrijving

Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.

Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.

Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.

Assertiviteit
Assertiviteit

Steekwoorden: bemiddelen, onderhandelen, overtuigen, voor zichzelf opkomen

Omschrijving

Deze personen proberen het goed te doen voor zichzelf en voor iemand anders. Per situatie bekijken assertieve mensen de voor- en nadelen voor beide partijen. In bepaalde situaties zullen deze personen eerder voor zichzelf opkomen en in andere situaties geven ze de ander zijn zin. Ze gaan confrontaties niet uit de weg en vinden het fijn om zo nu en dan wat tegengas te krijgen.

Sterke punten
Deze personen hebben lef nodig om voor zichzelf en een ander op te komen. Daarbij kunnen ze goed luisteren en anderen overtuigen. Ze geven de ander de ruimte om te praten en zullen zelf ook proberen iemand te overtuigen van hun standpunt.

Zwakke punten
In bepaalde situaties kunnen deze personen ervoor kiezen om hun gelijk te halen. Daarentegen kan het ook voorkomen dat deze personen bewust de ander zijn zin geven. Omdat dit niet vast staat, kan het zijn dat deze personen wispelturig overkomen.

Flexibiliteit
Flexibiliteit

Steekwoorden competentie Flexibiliteit:

aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering

Omschrijving

Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.

Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.

Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Ondernemerschap
Ondernemerschap

Steekwoorden: ambitieus, doorzettingsvermogen, durf, kansrijk

Omschrijving

Deze mensen hebben kennis op veel verschillende gebieden. Zij zien nieuwe kansen en bedreigingen van de markt en durven nieuwe producten op de markt te lanceren. Zij nemen hierbij risico’s en proberen zakelijke voordelen te behalen. Zij spelen in op ‘gaten’ in de markt. Hierbij proberen zij zowel hun eigen belangen als de belangen van eventuele gebruikers goed in de gaten te houden. Deze ondernemers doen onderzoek naar haalbaarheid, klantvriendelijkheid en proberen hierop te anticiperen.  

Sterke punten
Mensen die over deze competentie beschikken zien overal mogelijkheden. Zij creëren kansen en nemen gedurfde besluiten. Deze mensen kunnen hun producten goed verkopen en weten zakelijke contracten binnen te halen. Daarnaast zijn deze mensen echte doorzetters, zij willen graag hun eigen gestelde doelen behalen. Goed kunnen netwerken valt ook onder de competentie ondernemerschap. Deze mensen zijn goed in het contact leggen en houden met mensen.

Zwakke punten
Een valkuil kan zijn dat deze ondernemer teveel risico’s neemt. Daarnaast kan de ondernemer zich ook opdringen aan de kopers. Het ondernemerschap brengt ook een risico met zich mee, deze mensen zetten zich voor 150% in voor de onderneming, hierdoor is de kans groter dat ze overspannen raken van het harde werken.

Resultaatgerichtheid
Resultaatgerichtheid

Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus

Omschrijving

Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.

Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.

Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out. 

Vaardigheden Baliemedewerker

  • Ambitie
  • Doorzettingsvermogen
  • Durf
  • Doelgericht werken
  • Oog voor detail
  • Zorgvuldigheid
  • Nauwkeurigheid
  • Analytisch vermogen
  • Initiatief ontplooien
  • Inzicht in omgeving
  • Uitdrukkingsvaardigheid
  • Ontspannenheid
  • Grenzen aangeven
  • Inlevingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Lichtvoetigheid
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Baliemedewerker nodig? 

De Baliemedewerker staat tussen de klant en de ondernemer in, en moet daarom tussen de twee partijen kunnen bemiddelen, om zo de beste oplossing te kunnen vinden (Bemiddelaar). Verder gaat het er om dat de klant bij de balie zo snel en goed mogelijk wordt geholpen door de Baliemedewerker en daarmee tevreden zijn weg kan vervolgen (Succesvolle werker).


Eigenschappen Baliemedewerker

  • Empathie
  • Diplomatiek
  • Zorgzaamheid
  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid



Wat zijn de baankansen voor een Baliemedewerker?

Er zijn veel mogelijkheden voor een Baliemedewerker om aan werk te komen, omdat er in zo veel verschillende sectoren Baliemedewerkers nodig zijn. Vooral met de goede achtergrond voor de sector is het niet moeilijk om een baan te vinden. Vanuit de functie als Baliemedewerker kan men zich opwerken tot een leidinggevende of coördinator van Baliemedewerkers, of op een andere manier de expertise leren te gebruiken.

De actuele kans op werk voor een Baliemedewerker

Het beroep Baliemedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie Receptionisten (excl. hotel). De kans op werk voor de beroepsfamilie Receptionisten (excl. hotel) is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

7

Baankans Baliemedewerker

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Baliemedewerker

Het beroep Baliemedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie Receptionisten (excl. hotel).


Waar werkt een Baliemedewerker?

Een Baliemedewerker kan bijna overal terecht waar contact is tussen bezoeker en organisatie. Dit kan dus bij de gemeente zijn, in de zorg, maar ook in een groothandel. Er zijn vele verschillende organisaties die een Baliemedewerker nodig hebben, en die hebben allemaal een andere werkmethode en sfeer.


Met wie werkt een Baliemedewerker samen? 

De Baliemedewerker praat vooral met de klanten die aan de balie komen, maar ook met de andere medewerkers in het bedrijf. Dit vooral als het werk van de Baliemedewerker ook het doorsturen of opvangen van mensen betreft. Hoeveel contact er is, en met welke soort personen, is afhankelijk van de positie.


  • Klant
  • Medewerkers
Baliemedewerker

Verwante beroepen Baliemedewerker:

Receptionist
Salaris: €1980 tot €2800
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Helpdeskmedewerker
Salaris: €2200 tot €3400
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Baliemedewerker in één oogopslag

Netwerk:

  • Klant
  • Medewerkers

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €1800 tot €2800

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

7



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar