Frontoffice Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Frontoffice Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Frontoffice Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Frontoffice Manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Frontoffice Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Frontoffice Manager
Vacatures Frontoffice Manager
Vacatures laden...
Wat is een Frontoffice Manager?
Een Frontoffice Manager is werkzaam bij een hotel of (ander) recreatiebedrijf en geeft daar leiding aan de medewerkers van de receptie. De Frontoffice Manager is verantwoordelijk voor de de uitstraling en het functioneren van de receptie. Hij motiveert het receptieteam en geeft aanwijzingen en instructies. Wanneer nodig voert de Frontoffice Manager ook zelf frontoffice-werkzaamheden uit. Hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van een aanzienlijk deel van het personeelsbeleid. Hiertoe behoort het aannemen van nieuw receptiepersoneel en het inwerken daarvan. Ook het voeren van beoordelingsgesprekken behoort tot de taken. Tevens stelt de Frontoffice Manager het werkrooster voor de medewerkers op en houdt de vakantieplanning bij.
De Frontoffice Manager is voor een groot deel verantwoordelijk voor de klanttevredenheid. Klachten en problemen van gasten die andere medewerkers niet kunnen oplossen worden door de Frontoffice Manager opgelost. Hierbij waarborgt de Frontoffice Manager de kwaliteit en gastvrijheid van de receptie.
Een Frontoffice Manager is niet alleen gastgericht, maar ook marktgericht. Hij hecht waarde aan commerciële effectiviteit en draagt, in samenwerking met het managementteam, zorg voor de invulling en uitvoering van het marketingplan. Hiertoe behoort het realiseren van de begrote resultaten en bezettingspercentages van het hotel. De Frontoffice Manager bewaakt het budget en levert cijfers en informatie voor begrotingen, investeringen en verbeteringen aan het management.
Past het beroep Frontoffice Manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Frontoffice Manager per niveau
Vacatures Frontoffice Manager per stad
Vacatures Frontoffice Manager Alkmaar
Vacatures Frontoffice Manager Almelo
Vacatures Frontoffice Manager Almere
Vacatures Frontoffice Manager Alphen aan den Rijn
Vacatures Frontoffice Manager Amersfoort
Vacatures Frontoffice Manager Amstelveen
Vacatures Frontoffice Manager Amsterdam
Vacatures Frontoffice Manager Apeldoorn
Vacatures Frontoffice Manager Arnhem
Vacatures Frontoffice Manager Assen
Vacatures Frontoffice Manager Bergen op Zoom
Vacatures Frontoffice Manager Breda
Vacatures Frontoffice Manager Capelle aan den IJssel
Vacatures Frontoffice Manager Delft
Vacatures Frontoffice Manager Den Bosch
Vacatures Frontoffice Manager Den Haag
Vacatures Frontoffice Manager Den Helder
Vacatures Frontoffice Manager Deventer
Vacatures Frontoffice Manager Doetinchem
Vacatures Frontoffice Manager Dordrecht
Vacatures Frontoffice Manager Ede
Vacatures Frontoffice Manager Eindhoven
Vacatures Frontoffice Manager Emmen
Vacatures Frontoffice Manager Enschede
Vacatures Frontoffice Manager Gouda
Vacatures Frontoffice Manager Groningen
Vacatures Frontoffice Manager Haarlem
Vacatures Frontoffice Manager Haarlemmermeer
Vacatures Frontoffice Manager Heerlen
Vacatures Frontoffice Manager Helmond
Vacatures Frontoffice Manager Hengelo
Vacatures Frontoffice Manager Hilversum
Vacatures Frontoffice Manager Hoogeveen
Vacatures Frontoffice Manager Hoorn
Vacatures Frontoffice Manager Katwijk
Vacatures Frontoffice Manager Leeuwarden
Vacatures Frontoffice Manager Leiden
Vacatures Frontoffice Manager Lelystad
Vacatures Frontoffice Manager Maastricht
Vacatures Frontoffice Manager Middelburg
Vacatures Frontoffice Manager Nieuwegein
Vacatures Frontoffice Manager Nijmegen
Vacatures Frontoffice Manager Oss
Vacatures Frontoffice Manager Purmerend
Vacatures Frontoffice Manager Roermond
Vacatures Frontoffice Manager Roosendaal
Vacatures Frontoffice Manager Rotterdam
Vacatures Frontoffice Manager Schiedam
Vacatures Frontoffice Manager Spijkenisse
Vacatures Frontoffice Manager Terneuzen
Vacatures Frontoffice Manager Tilburg
Vacatures Frontoffice Manager Utrecht
Vacatures Frontoffice Manager Veenendaal
Vacatures Frontoffice Manager Venlo
Vacatures Frontoffice Manager Vlaardingen
Vacatures Frontoffice Manager Westland
Vacatures Frontoffice Manager Zaanstad
Vacatures Frontoffice Manager Zeist
Salarisschaal Frontoffice Manager
Wat verdient een Frontoffice Manager?
Het salaris van een Frontoffice Manager is afhankelijk van het aantal verantwoordelijkheden dat hij heeft en ligt tussen de €2070 en €2500. Wanneer er leiding wordt gegegeven aan een groot aantal medewerkers en de Frontoffice Manager aanvullende en overkoepelende werkzaamheden verricht, zal het salaris hoger zijn dan wanneer hij weinig personeel onder zich heeft en niet voor alle taakgebieden verantwoordelijk is. Als bijvoorbeeld de salesactiviteiten binnen een hotel niet vallen onder zijn taken, zal het salaris lager uitvallen dan wanneer dit wel het geval is. Omdat de activiteiten van de Frontoffice Manager afhankelijk zijn van de aard van het bedrijf waar hij werkt, hangt het salaris ook hiermee samen.
Meer weten over het salaris Frontoffice Manager
Hoe word je een Frontoffice Manager?
Om een baan te krijgen als Frontoffice Manager bestaat er de opleiding Frontoffice Manager / Hoofd informatie op MBO niveau 4. Deze opleiding heeft twee uitstroomrichtingen. De richting Frontoffice Manager richt zich op werkzaamheden in hotelbedrijven of recreatieparken met een zelfstandig opererende afdeling frontoffice.
Ook een HBO opleiding biedt toegang tot het beroep Frontoffice Manager. Zo kan men de opleiding Hotel- en Eventmanagement of Hogere Hotelschool volgen. De opleiding Hotel- en Eventmanagement combineert de klassieke Hogere Hotelschool met eventmanagement. De HBO opleidingen zijn, in vergelijking tot de MBO variant, vaak meer gericht op management.
Opleidingen Frontoffice Manager
Omscholen tot Frontoffice Manager
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Frontoffice Manager. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Frontoffice Manager
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Frontoffice Manager
Als je Frontoffice Manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Frontoffice Manager zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Frontoffice Manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Frontoffice Manager?
Competenties Frontoffice Manager
Een Frontoffice Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren
Omschrijving
In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.
Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.
Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.
Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit
Omschrijving
Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.
Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn.
Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Vaardigheden Frontoffice Manager
- Luistervaardigheid
- Feedback geven
- Stimuleren
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
Wat voor persoonlijkheid heeft een Frontoffice Manager nodig?
Omdat de Frontoffice Manager aan het hoofd staat van de gehele receptieafdeling van een hotel, zijn leidinggevende kwaliteiten belangrijk. Het is de taak van de Frontoffice Manager om de medewerkers te motiveren en aan te sturen. Hij heeft een krachtige en rechtvaardige persoonlijkeid en is vaak erg zelfstandig (Baas).
Ook is hij erg kritisch en ziet de zaken graag perfect geregeld. Dit idealisme is bij een beroep als Frontoffice Manager een goede eigenschap, omdat de hij verantwoordelijk is voor de kwaliteit en gastvrijheid van de receptie en dus het visitekaartje van het hotel (Perfectionist).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Eigenschappen Frontoffice Manager
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Frontoffice Manager?
Binnen de hotelwereld bestaan er veel doorgroeimogelijkheden. Zo kan een Frontoffice Mananger met veel ervaring uiteindelijk doorgroeien naar algemeen hotelmanager. Hierbij heeft men de leiding over alle activiteiten binnen een hotel en stuurt men de overige managers binnen het hotel aan. Als men werkzaam is bij een kleiner hotel kan is het mogelijk om over te stappen naar een groot internationaal hotelbedrijf, waar de taken van de manager breder zijn. Tevens is het mogelijk om een hogere managementfunctie te gaan bekleden. Ook behoort het tot de mogelijkheden om met behulp van de ervaring die is opgedaan Frontoffice Manager uiteindelijk zelf een hotel op te richten.
De actuele kans op werk voor een Frontoffice Manager
Het beroep Frontoffice Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Hotelreceptionisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Hotelreceptionisten is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Frontoffice Manager
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Frontoffice Manager
Het beroep Frontoffice Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Office managers.
Verwante beroepen Frontoffice Manager
Mogelijke specialisaties voor een Frontoffice Manager
Doorgroei beroepen voor een Frontoffice Manager
Waar werkt een Frontoffice Manager?
Een Frontoffice Manager is veelal werkzaam bij een hotel, maar kan ook werkzaam zijn bij een recreatiebedrijf met een zelfstandig opererende afdeling frontoffice. De aard van het bedrijf kan hierdoor uiteenlopen. Zo kan men werkzaam zijn in een klein hotel zonder verdere faciliteiten of in een groot, luxe vijfsterren-hotel met restaurant en zwembad.
Met wie werkt een Frontoffice Manager samen?
De Frontoffice Manager geeft leiding aan de medewerkers van de receptie in een hotel. Hiermee wordt dus veel samen gewerkt. De taken van de Frontoffice Manager bestaan hierbij vooral uit het coachen, motiveren en aansturen van de receptiemedewerkers. Ook werkt hij samen met andere afdelingsmanagers om de werkzaamheden goed op elkaar te laten aansluiten. Hij staat zelf onder directie leiding van de hoteldirectie. In opdracht hiervan wordt ook het marketingplan uitgevoerd. De Frontoffice Manager levert de directie tevens cijfers voor begrotingen of investeringen en andere informatie ter verbetering van de werkomgeving.
Alles over het beroep Frontoffice Manager in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Salarisindicatie:
- Van €2070 tot €2500