Frontoffice Manager worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Frontoffice Manager worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Hoe kan je Frontoffice Manager worden? Er zijn over het algemeen een aantal verschillende manieren om een beroep te leren. Je kunt de inhoud van een beroep leren via het regulier beroepsonderwijs, maar ook via gerichte cursussen en trainingen. Je kunt een nieuw beroep vaak ook deels on-the-job, oftewel in de praktijk leren. Je kunt vaak ook via zelfstudie, of via speciale omscholing jouw nieuwe beroep leren.

De eerste stap is om je in het beroep te verdiepen. Wat ga je doen als Frontoffice Manager? Welke vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om je werk als Frontoffice Manager goed te kunnen uitvoeren? Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ga je verdienen als Frontoffice Manager?

Al deze informatie bieden wij jou hier, zodat jij kunt bepalen of je inderdaad Frontoffice Manager wilt worden. Zo ja, dan vind je hier de opleidingen en omscholingen tot Frontoffice Manager.

Alles over hoe je Frontoffice Manager kunt worden


Omscholen met baangarantie en salaris

Voor beroepen met goede baankansen
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Hoe word je Frontoffice Manager?

Om een baan te krijgen als Frontoffice Manager bestaat er de opleiding Frontoffice Manager / Hoofd informatie op MBO niveau 4. Deze opleiding heeft twee uitstroomrichtingen. De richting Frontoffice Manager richt zich op werkzaamheden in hotelbedrijven of recreatieparken met een zelfstandig opererende afdeling frontoffice.

Ook een HBO opleiding biedt toegang tot het beroep Frontoffice Manager. Zo kan men de opleiding Hotel- en Eventmanagement of Hogere Hotelschool volgen. De opleiding  Hotel- en Eventmanagement combineert de klassieke Hogere Hotelschool met eventmanagement. De HBO opleidingen zijn, in vergelijking tot de MBO variant, vaak meer gericht op management. 

Welke vaardigheden heb je nodig om Frontoffice Manager te worden?

Om Frontoffice Manager te kunnen worden heb een aantal verschillende vaardigheden nodig. Een aantal persoonlijke vaardigheden en een aantal praktische of technische vaardigheden.

De vrijwel noodzakelijke vaardigheden voor een Frontoffice Manager zijn Luistervaardigheid, Feedback geven en Stimuleren. Ook zijn Cijfermatigheid, Onderhandelen en Rekenvaardigheid belangrijke vaardigheden als je Frontoffice Manager wilt worden. Verder zijn Luisteren, Analyseren en Verbanden leggen ook erg gewenste vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig om Frontoffice Manager te worden?

Als je Frontoffice Manager wilt worden zal je ook een aantal competenties nodig hebben. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en ervaring.

Gewenste competenties Frontoffice Manager

  • Coachen
  • Financieel bewustzijn
  • Inzicht in omgeving
  • Klantgerichtheid
  • Plannen en organiseren

Welke eigenschappen heb je nodig om Frontoffice Manager te worden?

De eigenschappen die je nodig hebt om Frontoffice Manager te worden zijn Overwicht, Gedrevenheid en Zelfverzekerdheid. Andere belangrijke eigenschappen zijn Idealistisch, Gedisciplineerdheid en Punctueel.


Met welke persoonstypen kun je Frontoffice Manager worden?

Er zijn een aantal persoonstypen die passen bij het beroep Frontoffice Manager. Dit zijn geen zwart/wit vereisten, maar vaak is het wel zo dat een bepaald persoonstype van nature een bepaald beroep beter uitoefent dan iemand met een ander persoonstype.

De persoonstypen die het meest passen bij het beroep Frontoffice Manager zijn de Baas en de Perfectionist.

Omdat de Frontoffice Manager aan het hoofd staat van de gehele receptieafdeling van een hotel, zijn leidinggevende kwaliteiten belangrijk. Het is de taak van de Frontoffice Manager om de medewerkers te motiveren en aan te sturen. Hij heeft een krachtige en rechtvaardige persoonlijkeid en is vaak erg zelfstandig (Baas).

Ook is hij erg kritisch en ziet de zaken graag perfect geregeld. Dit idealisme is bij een beroep als Frontoffice Manager een goede eigenschap, omdat de hij verantwoordelijk is voor de kwaliteit en gastvrijheid van de receptie en dus het visitekaartje van het hotel (Perfectionist).

Opleiding Frontoffice Manager

Er zijn een aantal verschillende opleidingsvormen waarmee je Frontoffice Manager kunt worden. Er zijn opleidingen die je vanaf het begin opleiden tot Frontoffice Manager. Je vindt opleidingen met baangarantie, of andere manieren voor omscholing tot Frontoffice Manager. Maar ook cursussen en trainingen voor de Frontoffice Manager.

Top 5 opleidingen Frontoffice Manager

Beleidsadviseur Dienstverlening - Dag
Je bent beleidsadviseur dienstverlening of manager van een frontoffice en wilt je verder ontwikkelen. Of je wilt leren hoe je kunt omgaan met veranderende visies op dienstverlening door bijvoorbeeld de Omgevingswet, …
Beleidsadviseur Dienstverlening - Dag
Expert Dienstverlening - Dag
Je hebt de ambitie om uit te groeien tot expert in de dienstverlening. Je werkt bijvoorbeeld als adviseur of manager bij een gemeente, provincie, waterschap of zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Klantgerichte dienstverlening …
Expert Dienstverlening - Dag
Beleidsadviseur Dienstverlening - Virtual Classroom
Je bent beleidsadviseur dienstverlening of manager van een frontoffice en wilt je verder ontwikkelen. Of je wilt leren hoe je kunt omgaan met veranderende visies op dienstverlening door bijvoorbeeld de Omgevingswet, …
Beleidsadviseur Dienstverlening - Virtual Classroom
Expert Dienstverlening - Virtual Classroom
Je hebt de ambitie om uit te groeien tot expert in de dienstverlening. Je werkt bijvoorbeeld als adviseur of manager bij een gemeente, provincie, waterschap of zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). In de …
Expert Dienstverlening - Virtual Classroom

Omscholen tot Frontoffice Manager

Hoe kan je omscholen tot Frontoffice Manager? Waar moet je aan denken? Welke vormen van omscholing tot Frontoffice Manager zijn er? Alles wat je wilt weten vind je hier:

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Frontoffice Manager

Welke basisvaardigheden heb je nodig voor omscholing tot Frontoffice Manager?

Je hoeft natuurlijk nog niet alle beroepsspecifieke skills te hebben voordat je begint met jouw omscholing tot Frontoffice Manager. Er zijn wel een aantal basisvaardigheden die je nodig hebt, zoals meestal Nederlandse taalkennis, of rekenvaardigheid.

Er zijn vaak ook branche overdraagbare vaardigheden die jouw kans op omscholing verhogen. Denk hierbij over het algemeen aan computer vaardigheden, of communicatie vaardigheden.

Welke motivatie heb je nodig voor omscholing tot Frontoffice Manager?

Als je wilt omscholen tot Frontoffice Manager is jouw motivatie een van de belangrijkste selectiecriteria van zowel de opleider als jouw mogelijke nieuwe werkgever. Je hebt namelijk nog geen werkervaring dus jouw werkgever zal wel goed overtuigd moeten zijn voordat hij/zij in jouw omscholing investeert.

Wanneer jouw motivatie erg hoog is, is de kans dat je het vak snel leert en jouw werk goed uitvoert erg groot. Daarom is motivatie überhaupt een groot selectiecriterium voor alle werkgevers.

Salaris Frontoffice Manager

Wat verdient een Frontoffice Manager? Het salaris van een Frontoffice Manager begint bij €2070,- bruto per maand. Een ervaren Frontoffice Manager verdient tot maximaal €2500,- bruto per maand. Het salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en inzet.