Manager horeca worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Manager horeca worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Hoe kan je Manager horeca worden? Er zijn over het algemeen een aantal verschillende manieren om een beroep te leren. Je kunt de inhoud van een beroep leren via het regulier beroepsonderwijs, maar ook via gerichte cursussen en trainingen. Je kunt een nieuw beroep vaak ook deels on-the-job, oftewel in de praktijk leren. Je kunt vaak ook via zelfstudie, of via speciale omscholing jouw nieuwe beroep leren.

De eerste stap is om je in het beroep te verdiepen. Wat ga je doen als Manager horeca? Welke vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om je werk als Manager horeca goed te kunnen uitvoeren? Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ga je verdienen als Manager horeca?

Al deze informatie bieden wij jou hier, zodat jij kunt bepalen of je inderdaad Manager horeca wilt worden. Zo ja, dan vind je hier de opleidingen en omscholingen tot Manager horeca.

Alles over hoe je Manager horeca kunt worden


Omscholen met baangarantie en salaris

Voor beroepen met goede baankansen
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Hoe word je Manager horeca?

 Om manager Horeca te worden is het vooral belangrijk dat iemand het leiding geven in zich heeft. Als dit niet het geval is, dan maakt iemand sowieso geen kans om een baan als manager te krijgen.  Verder is er een aantal opleidingen wat goed aansluit bij een functie als manager. Zo zou de manager Horeca de opleiding HEAO kunnen doen. Dit is een HBO opleiding die staat voor ‘Hoger Economisch en Administratief Onderwijs’. Als manager heb je namelijk vrijwel altijd te maken met een begroting  waar een economische en administratieve opleiding goed voor opleidt.

Echter, het leidinggevende zelf, kun je niet leren maar moet tot een van de eigenschappen behoren van de manager Horeca. Verder is het vaak zo dat een toekomstig manager al werkzaam is in een bepaalde sector voordat hij/zij daar manager wordt. Het is zaak dat de directeur opmerkt dat iemand het in zich heeft en dan is het handig dat diegene ook kennis heeft van de branche waar hij/zij in gaat managen.  De manager Horeca zou dan dus een opleiding genoten moeten hebben die te maken heeft met het werk in de zorg om vervolgens manager te worden.

 

Welke vaardigheden heb je nodig om Manager horeca te worden?

Om Manager horeca te kunnen worden heb een aantal verschillende vaardigheden nodig. Een aantal persoonlijke vaardigheden en een aantal praktische of technische vaardigheden.

De vrijwel noodzakelijke vaardigheden voor een Manager horeca zijn Prioriteiten stellen, Beslissingen nemen en Afwegen. Ook zijn Voorbereiden, Gestructureerd werken en Analytisch vermogen belangrijke vaardigheden als je Manager horeca wilt worden. Verder zijn Initiatief ontplooien, Inzicht in omgeving en Integriteit ook erg gewenste vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig om Manager horeca te worden?

Als je Manager horeca wilt worden zal je ook een aantal competenties nodig hebben. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en ervaring.

Gewenste competenties Manager horeca

  • Anticiperen
  • Besluitvaardigheid
  • Conflicten beheersen
  • Delegeren
  • Klantgerichtheid
  • Leiderschap
  • Motiveren
  • Plannen en organiseren
  • Sociabiliteit
  • Stressbestendigheid

Welke eigenschappen heb je nodig om Manager horeca te worden?

De eigenschappen die je nodig hebt om Manager horeca te worden zijn Overwicht, Gedrevenheid en Zelfverzekerdheid. Andere belangrijke eigenschappen zijn Enthousiasme, Ondernemendheid en Waarnemendheid. Daarnaast zijn Gedetailleerdheid en Leergierigheid ook goed van pas komende eigenschappen om Manager horeca te kunnen worden.


Met welke persoonstypen kun je Manager horeca worden?

Er zijn een aantal persoonstypen die passen bij het beroep Manager horeca. Dit zijn geen zwart/wit vereisten, maar vaak is het wel zo dat een bepaald persoonstype van nature een bepaald beroep beter uitoefent dan iemand met een ander persoonstype.

De persoonstypen die het meest passen bij het beroep Manager horeca zijn de Baas en de Succesvolle werker.

De manager Horeca  moet een goede waarnemer zijn. Hij/zij moet op kunnen merken wanneer iemand in het team niet goed functioneert om hier meteen op te kunnen anticiperen. Ook moet de manager Horeca  goed kunnen zien wanneer de begroting niet gehaald gaat worden of het bedrijf over het budget heen gaat. Ook dit heeft te maken met goed kunnen waarnemen. Daarbij moet de manager Horeca  een goede leidinggevende zijn om mensen aan te kunnen sturen zowel in wat ze doen als in hoe ze het doen. De manager Horeca  moet dit charisma uitstralen op de werkvloer zodat iedereen hem/haar serieus neemt. Alleen zo zal hij/zij goed kunnen functioneren als leidinggevende en zullen mensen naar hem/haar luisteren. 

Opleiding Manager horeca

Er zijn een aantal verschillende opleidingsvormen waarmee je Manager horeca kunt worden. Er zijn opleidingen die je vanaf het begin opleiden tot Manager horeca. Je vindt opleidingen met baangarantie, of andere manieren voor omscholing tot Manager horeca. Maar ook cursussen en trainingen voor de Manager horeca.

Top 5 opleidingen Manager horeca

Protocol Training - over diplomatie, hospitality, high-level eventmanagement en non-profit management, etiquette en relatiemanagement
This training is given in English (in Brussels) and in Dutch (in The Hague) - find English info below.  Hoe gebruik je protocol om sterke relaties te onderhouden of op
Protocol Training - over diplomatie, hospitality, high-level eventmanagement en non-profit management, etiquette en relatiemanagement
Klantvriendelijk telefoneren - klantgericht telefoneren - Hospitality aan de telefoon - telefoniste en receptioniste training
Voor wie? Alle functies, die regelmatig telefonisch contact hebben met klanten. Van KCC medewerkers tot verzekeringsadviseurs, van secretariaat tot facilitaire medewerkers. Trainingstraject Een trainingstraject bestaat doorgaans uit de volgende onderdelen: …
Klantvriendelijk telefoneren - klantgericht telefoneren - Hospitality aan de telefoon - telefoniste en receptioniste training
Hospitality - gastvrijheid - klantgerichtheid - Ziekenhuis
- Gemiddeld evaluatiecijfer op inhoud en trainer: 8,6 (schaal 1 op 10) - Hospitality training voor Ziekenhuizen (Mood Maker) Definitie gastvrijheid Gastvrijheid is het prettige, welkome gevoel dat de gast …
Hospitality - gastvrijheid - klantgerichtheid - Ziekenhuis
Hospitality - gastvrijheid - klantgerichtheid - klantvriendelijk
Hospitality - gastvrijheid - klantgerichtheid - klantvriendelijk - Gemiddeld evaluatiecijfer op inhoud en trainer: 8,6 (schaal 1 op 10) - Hospitality training Voor wie? Alle functies, van medewerkers tot management. …
Hospitality - gastvrijheid - klantgerichtheid - klantvriendelijk
Hospitality
Hospitality training - Gemiddeld evaluatiecijfer op inhoud en trainer: 8,6 (schaal 1 op 10) - Voor wie? Alle functies, van medewerkers tot management. Het gaat om de wil of noodzaak …
Hospitality

Omscholen tot Manager horeca

Hoe kan je omscholen tot Manager horeca? Waar moet je aan denken? Welke vormen van omscholing tot Manager horeca zijn er? Alles wat je wilt weten vind je hier:

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Manager horeca

Welke basisvaardigheden heb je nodig voor omscholing tot Manager horeca?

Je hoeft natuurlijk nog niet alle beroepsspecifieke skills te hebben voordat je begint met jouw omscholing tot Manager horeca. Er zijn wel een aantal basisvaardigheden die je nodig hebt, zoals meestal Nederlandse taalkennis, of rekenvaardigheid.

Er zijn vaak ook branche overdraagbare vaardigheden die jouw kans op omscholing verhogen. Denk hierbij over het algemeen aan computer vaardigheden, of communicatie vaardigheden.

Welke motivatie heb je nodig voor omscholing tot Manager horeca?

Als je wilt omscholen tot Manager horeca is jouw motivatie een van de belangrijkste selectiecriteria van zowel de opleider als jouw mogelijke nieuwe werkgever. Je hebt namelijk nog geen werkervaring dus jouw werkgever zal wel goed overtuigd moeten zijn voordat hij/zij in jouw omscholing investeert.

Wanneer jouw motivatie erg hoog is, is de kans dat je het vak snel leert en jouw werk goed uitvoert erg groot. Daarom is motivatie überhaupt een groot selectiecriterium voor alle werkgevers.

Salaris Manager horeca

Wat verdient een Manager horeca? Het salaris van een Manager horeca begint bij €3500,- bruto per maand. Een ervaren Manager horeca verdient tot maximaal €6000,- bruto per maand. Het salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en inzet.

Alle opleidingen Manager horeca

Hospitality / Gastvrijheid

Hospitality / Gastvrijheid

In deze workshop nemen deelnemers in duik in de wereld van gastvrijheid. Wat is gastvrijheid? Wat levert het mij op als ik gastvrij ben? Hoe gastvrij ben ik? In een reis vol beleving, inzichten, reflectie en tips doen deelnemers inspiratie, …

  • Onderwerp opleiding Manager horeca
  • Lesmethode In-company / Maatwerk
Lezing / interactieve workshop Hospitality

Lezing / interactieve workshop Hospitality

Nienke Strikwerda: lezing / interactieve workshop gastvrijheid Je kent dat wel. Dat gevoel dat je je ergens prettig voelt. Dat je merkt dat je continue een smile op je gezicht hebt. Dat je vrolijk bent. Dat het je geen moeite …

  • Onderwerp opleiding Manager horeca
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 1.000,00
  • Duur 1.5 uren
Beoordeling
Hospitality & Sales coaching Retail

Hospitality & Sales coaching Retail

Het trainingstraject Hospitality & Sales voor medewerkers en hun leidinggevende kan bestaan uit verschillende modules met tussenopdrachten bestaan. De leidinggevende coacht op de tussenopdrachten. Wij trainen on the job, dus op de winkelvloer. Hierdoor gaan leren en resultaat hand in …

  • Onderwerp opleiding Manager horeca
  • Lesmethode In-company / Maatwerk
Hotelmanager

Hotelmanager

Een hotelmanager weet wat het is om tot het uiterste te gaan. Vergeet ‘de klant is koning’, want jouw gasten zijn straks de keizers en keizerinnen te rijk. In deze thuisstudie Een hotelmanager weet wat het is om tot het …

  • Onderwerp opleiding Manager horeca
  • Lesmethode Thuisstudie
  • Prijs € 419,00
  • Duur 6 maanden
Hospitality training

Hospitality training

Zaken als klantgericht werken, een houding van 'de klant is koning' en de klant zien en welkom heten, moeten vanzelfsprekend zijn of worden. Werken vanuit de klant, waarbij iedereen doordrongen is van de noodzaak om te handelen vanuit de klantbeleving. …

  • Onderwerp opleiding Manager horeca
  • Lesmethode In-company / Maatwerk
  • Duur 1 dag