Professional Organizer worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Professional Organizer worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Hoe kan je Professional Organizer worden? Er zijn over het algemeen een aantal verschillende manieren om een beroep te leren. Je kunt de inhoud van een beroep leren via het regulier beroepsonderwijs, maar ook via gerichte cursussen en trainingen. Je kunt een nieuw beroep vaak ook deels on-the-job, oftewel in de praktijk leren. Je kunt vaak ook via zelfstudie, of via speciale omscholing jouw nieuwe beroep leren.

De eerste stap is om je in het beroep te verdiepen. Wat ga je doen als Professional Organizer? Welke vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om je werk als Professional Organizer goed te kunnen uitvoeren? Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ga je verdienen als Professional Organizer?

Al deze informatie bieden wij jou hier, zodat jij kunt bepalen of je inderdaad Professional Organizer wilt worden. Zo ja, dan vind je hier de opleidingen en omscholingen tot Professional Organizer.

Alles over hoe je Professional Organizer kunt worden


Omscholen met baangarantie en salaris

Voor beroepen met goede baankansen
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Hoe word je Professional Organizer?

Om aan de slag te kunnen als Professional Organizer wordt geen specifieke opleiding gevraagd. Dit wordt echter wel geadviseerd om het beroep op de juiste manier uit te kunnen oefenen. Bij de  basistraining professional organizer van het NBPO leer je de benodigde vaardigheden en specifieke kennis om als professional aan de slag te kunnen gaan. 

 

Welke vaardigheden heb je nodig om Professional Organizer te worden?

Om Professional Organizer te kunnen worden heb een aantal verschillende vaardigheden nodig. Een aantal persoonlijke vaardigheden en een aantal praktische of technische vaardigheden.

De vrijwel noodzakelijke vaardigheden voor een Professional Organizer zijn Motivatie, Tegenslagen verwerken en Stressbestendig. Ook zijn Inlevingsvermogen, Aanpassingsvermogen en Lichtvoetigheid belangrijke vaardigheden als je Professional Organizer wilt worden. Verder zijn Betrouwbaarheid, Consequent handelen en Loyaliteit ook erg gewenste vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig om Professional Organizer te worden?

Als je Professional Organizer wilt worden zal je ook een aantal competenties nodig hebben. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en ervaring.

Gewenste competenties Professional Organizer

  • Doorzettingsvermogen
  • Flexibiliteit
  • Integriteit
  • Zelfkennis

Welke eigenschappen heb je nodig om Professional Organizer te worden?

De eigenschappen die je nodig hebt om Professional Organizer te worden zijn Empathie, Diplomatiek en Zorgzaamheid. Andere belangrijke eigenschappen zijn Behulpzaamheid en Vriendelijkheid.


Met welke persoonstypen kun je Professional Organizer worden?

Er zijn een aantal persoonstypen die passen bij het beroep Professional Organizer. Dit zijn geen zwart/wit vereisten, maar vaak is het wel zo dat een bepaald persoonstype van nature een bepaald beroep beter uitoefent dan iemand met een ander persoonstype.

De persoonstypen die het meest passen bij het beroep Professional Organizer zijn de Bemiddelaar en de Gever.

De Professional Organizer moet voldoende vakkennis hebben een daarnaast beschikken over een groot inlevingsvermogen, mensenkennis, organisatietalent en psychologisch inzicht (Gever). Zelfkennis, levenservaring, flexibiliteit en integriteit zijn daarnaast ook belangrijke eigenschappen voor de coach. De organizer moet betrokken zijn bij zijn of haar klanten en het beste in hen naar boven weten te halen (Bemiddelaar).

Opleiding Professional Organizer

Er zijn een aantal verschillende opleidingsvormen waarmee je Professional Organizer kunt worden. Er zijn opleidingen die je vanaf het begin opleiden tot Professional Organizer. Je vindt opleidingen met baangarantie, of andere manieren voor omscholing tot Professional Organizer. Maar ook cursussen en trainingen voor de Professional Organizer.

Top 5 opleidingen Professional Organizer

Opleiding tot professional organizer in loondienst
Houd jij van orde en overzicht en ontdek je snel hoe iets efficiënter of effectiever kan? Zie of hoor je dat collega’s te weinig overzicht ervaren en zou je willen
Opleiding tot professional organizer in loondienst
De Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren
Het beroep van ‘huishoudcoach’ ofwel ‘professional organizer voor particulieren’ is afwisselend, nuttig en uitdagend! Heb jij ook een passie voor organiseren en overweeg je als organizer aan de slag te gaan? …
De Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren
Professional organizer
Mensen en bedrijven maken graag gebruik van een professional organizer of opruimcoach omdat ze rust, overzicht en structuur (terug) willen krijgen. Rommel, wanorde en chaos stoort, irriteert, blokkeert en levert …
Professional organizer
Online Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren
Professional organizer, huishoudcoach of opruimcoach is een afwisselend, nuttig en uitdagend beroep! Wil jij ook graag professional organizer worden? Volg de Online Opleiding Professional Organizer voor Particulieren van De HuishoudCoach®, die …
Online Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren
Opruim- en werkorganisatie coaching
In drie à vier coachsessies ondersteunt de professional organizer jou met het (her)vinden van structuur. Dit in zowel de professionele als persoonlijke context waarin jij actief bent. Wil jij ook meer …
Opruim- en werkorganisatie coaching

Omscholen tot Professional Organizer

Hoe kan je omscholen tot Professional Organizer? Waar moet je aan denken? Welke vormen van omscholing tot Professional Organizer zijn er? Alles wat je wilt weten vind je hier:

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Professional Organizer

Welke basisvaardigheden heb je nodig voor omscholing tot Professional Organizer?

Je hoeft natuurlijk nog niet alle beroepsspecifieke skills te hebben voordat je begint met jouw omscholing tot Professional Organizer. Er zijn wel een aantal basisvaardigheden die je nodig hebt, zoals meestal Nederlandse taalkennis, of rekenvaardigheid.

Er zijn vaak ook branche overdraagbare vaardigheden die jouw kans op omscholing verhogen. Denk hierbij over het algemeen aan computer vaardigheden, of communicatie vaardigheden.

Welke motivatie heb je nodig voor omscholing tot Professional Organizer?

Als je wilt omscholen tot Professional Organizer is jouw motivatie een van de belangrijkste selectiecriteria van zowel de opleider als jouw mogelijke nieuwe werkgever. Je hebt namelijk nog geen werkervaring dus jouw werkgever zal wel goed overtuigd moeten zijn voordat hij/zij in jouw omscholing investeert.

Wanneer jouw motivatie erg hoog is, is de kans dat je het vak snel leert en jouw werk goed uitvoert erg groot. Daarom is motivatie überhaupt een groot selectiecriterium voor alle werkgevers.

Salaris Professional Organizer

Wat verdient een Professional Organizer? Het salaris van een Professional Organizer begint bij €0,- bruto per maand. Een ervaren Professional Organizer verdient tot maximaal €0,- bruto per maand. Het salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en inzet.

Interview met een Professional Organizer

Anke Algera is professional organizer.

Ben je benieuwd wat een professional organizer allemaal doet op een dag? Anke Algera is professional organizer en vertelt je er alles over!

Lees de rest van het interview met een Professional Organizer