Filmmarketeer: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Filmmarketeer: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Filmmarketeer? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Filmmarketeer wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Filmmarketeer, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Filmmarketeer
Vacatures Filmmarketeer
Vacatures laden...
Wat is een Filmmarketeer?
Een Filmmarketeer is iemand die in opdracht van Filmmakers en Producenten strategieën bedenkt om een film in de markt te zetten.
Een Filmmaker wil natuurlijk dat zijn film goed bezocht wordt, en daarom moet de film goede publiciteit krijgen. Een Filmmarketeer kan daarbij helpen. Hij stelt een marketingplan op om de doelgroep te bereiken. Veel films worden enkel gepromoot door middel van posters en trailers, maar een Filmmarketeer kan er voor zorgen dat de film op veel meer manieren de aandacht trekt. Denk bijvoorbeeld aan een chatuur met acteurs, het vertonen van behind-the-scenes-materiaal, het op een originele manier promoten van de film op social media, het laten schrijven van positieve recensies, het organiseren van een cast-event, prijsvragen, interviews, enzovoort.
Soms wordt een Filmmarketeer al ingeschakeld voordat het script af is. De Filmmarketeer kijkt dan bijvoorbeeld of de thema’s en personages passen bij de doelgroep. Ook kan hij de film laten zien aan een testpubliek en aan de hand van hun commentaar de film advies geven over aanpassing van de film.
Past het beroep Filmmarketeer bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Filmmarketeer per niveau
Vacatures Filmmarketeer per stad
Vacatures Filmmarketeer Alkmaar
Vacatures Filmmarketeer Almelo
Vacatures Filmmarketeer Almere
Vacatures Filmmarketeer Alphen aan den Rijn
Vacatures Filmmarketeer Amersfoort
Vacatures Filmmarketeer Amstelveen
Vacatures Filmmarketeer Amsterdam
Vacatures Filmmarketeer Apeldoorn
Vacatures Filmmarketeer Arnhem
Vacatures Filmmarketeer Bergen op Zoom
Vacatures Filmmarketeer Capelle aan den IJssel
Vacatures Filmmarketeer Den Bosch
Vacatures Filmmarketeer Den Haag
Vacatures Filmmarketeer Den Helder
Vacatures Filmmarketeer Deventer
Vacatures Filmmarketeer Doetinchem
Vacatures Filmmarketeer Dordrecht
Vacatures Filmmarketeer Eindhoven
Vacatures Filmmarketeer Enschede
Vacatures Filmmarketeer Groningen
Vacatures Filmmarketeer Haarlem
Vacatures Filmmarketeer Haarlemmermeer
Vacatures Filmmarketeer Heerlen
Vacatures Filmmarketeer Helmond
Vacatures Filmmarketeer Hengelo
Vacatures Filmmarketeer Hilversum
Vacatures Filmmarketeer Hoogeveen
Vacatures Filmmarketeer Katwijk
Vacatures Filmmarketeer Leeuwarden
Vacatures Filmmarketeer Leiden
Vacatures Filmmarketeer Lelystad
Vacatures Filmmarketeer Maastricht
Vacatures Filmmarketeer Middelburg
Vacatures Filmmarketeer Nieuwegein
Vacatures Filmmarketeer Nijmegen
Vacatures Filmmarketeer Purmerend
Vacatures Filmmarketeer Roermond
Vacatures Filmmarketeer Roosendaal
Vacatures Filmmarketeer Rotterdam
Vacatures Filmmarketeer Schiedam
Vacatures Filmmarketeer Spijkenisse
Vacatures Filmmarketeer Terneuzen
Vacatures Filmmarketeer Tilburg
Vacatures Filmmarketeer Utrecht
Vacatures Filmmarketeer Veenendaal
Vacatures Filmmarketeer Vlaardingen
Vacatures Filmmarketeer Westland
Vacatures Filmmarketeer Zaanstad
Salarisschaal Filmmarketeer
Wat verdient een Filmmarketeer?
Het is heel moeilijk te zeggen hoeveel een Filmmarketeer verdient. Het bedrag ligt zo tussen de €2300,- en €9000,- euro bruto per maand. Het precieze bedrag hangt onder meer af van de opleiding van de Filmmarketeer, zijn leeftijd en vooral zijn ervaring in het vak. Als freelancer kan het zijn dat een Filmmarketeer soms maanden niets verdient, en dan een aantal maanden heel veel.
Secundaire arbeidsvoorwaarden verschillen per bedrijf, maar een vakantietoeslag, een reiskostenvergoeding en een eindejaarsuitkering zijn wel vrij standaard. Ook kan de Filmmarketeer bijvoorbeeld een zakelijke telefoon krijgen en/of een auto van de zaak.
Meer weten over het salaris Filmmarketeer
Hoe word je een Filmmarketeer?
Om Film Marketeer te worden, kunnen verschillende opleidingen gevolgd worden. Denk aan de WO-opleiding Filmwetenschappen, een HBO-opleiding aan de Filmacademie of een algemene marketingopleiding.
Tevens worden diverse workshops en cursussen Filmmarketing aangeboden.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Filmmarketeer
Er zijn geen opleidingen Filmmarketeer aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Filmmarketeer in werkt
Bekijk alle opleidingen Kunst & Cultuur & EntertainmentOmscholen tot Filmmarketeer
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Filmmarketeer. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Filmmarketeer
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Filmmarketeer
Als je Filmmarketeer wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Filmmarketeer zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Filmmarketeer
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Filmmarketeer
Een Filmmarketeer heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend
Omschrijving
Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.
Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.
Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.
Steekwoorden: ideeën, creatief, conceptueel denken
Omschrijving
Deze mensen zijn in staat om patronen en randvoorwaarden los te laten en oplossingen of nieuwe manier van denken te ontwikkelen. Zij kijken eerst naar het resultaat, bedenken vervolgens oplossingen en betrekken vervolgens pas de randvoorwaarden en regels. Tijdens brainstormsessies komen deze mensen vaak met heel veel ideeën.
Sterke punten
De competentie ‘innovatief’ heeft veel overeenkomsten met de competentie ‘creativiteit’. Deze mensen hebben vaak veel verschillende creatieve ideeën. Daarbij houden ze het resultaat wel voor ogen. Verder kunnen deze innovators vaak goed conceptueel denken, zij zien oplossingen voor problemen en kijken hierbij niet direct naar de regels en randvoorwaarden.
Zwakke punten
Hierbij geldt dat creativiteit een valkuil kan zijn, veel verschillende ideeën kunnen zorgen voor chaos. Deze mensen hebben zoveel verschillende ideeën en soms bestaan deze enkel uit losse flodders. Daarbij kunnen de ideeën onrealistisch zijn, omdat ze geen rekening houden met regels en randvoorwaarden.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Steekwoorden: toekomst, zelfontwikkeling, resultaatgericht, zelfkennis
Omschrijving
Deze mensen hebben een duidelijk toekomstbeeld. Hierbij houden ze rekening met de verschillende mogelijkheden en wegen die zij kunnen bewandelen. Deze mensen kunnen zaken vanaf een afstand bekijken en objectieve besluiten nemen. Verder onderzoeken deze mensen vaak nieuwe dingen en willen ze graag op de hoogte blijven van ontwikkelingen.
Sterke punten
Deze mensen hebben een duidelijke visie, die ze goed onder woorden kunnen brengen. Ze willen dit toekomstbeeld bereiken en zijn dus resultaatgericht. Bovendien hebben ze vaak een goede zelfkennis en zelfontwikkeling.
Zwakke punten
Mensen kunnen een te abstracte of onrealistische visie hebben. Ze hebben dan niet helder in hun hoofd waar ze naar toe willen en hoe ze dit moeten bereiken. Ook kunnen ze koppig en eigenwijs overkomen omdat ze teveel aan hun visie vasthouden. Ze zijn er dan van overtuigd dat hun visie de beste is.
Vaardigheden Filmmarketeer
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Luisteren
- Verbanden leggen
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Buiten kaders denken
- Durf
- Vernieuwend zijn
- Verbeeldingskracht
- Creatief denken
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
- Voorstellingsvermogen
- Toekomstgerichtheid
- Probleemoplossend
Wat voor persoonlijkheid heeft een Filmmarketeer nodig?
Persoonstypen die passen bij een Filmmarketeer zijn Succesvolle Werker en Waarnemer.
De Filmmarketeer is gedreven en gaat doelgericht te werk. Ook is hij strategisch en kan hij anderen goed motiveren (Succesvolle Werker).
Bovendien is de Filmmarketeer een goede waarnemer. Hij onderzoekt waar de doelgroep zich mee bezighoudt en speelt daarop in. Is zijn doelgroep bijvoorbeeld veel op het internet te vinden, dan zal de Filmmarketeer veel reclame voor de film maken op internet. De Filmmarketeer is dus analytisch en inzichtelijk. Hij kent zijn doelgroep en de middelen die hij in kan zetten op de film goed in de markt te zetten (Waarnemer).
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Filmmarketeer
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Filmmarketeer?
Er zijn niet veel vacatures voor Filmmarketeers. Het kan dus moeilijk zijn om een baan in die branche te vinden. Soms kan een Filmmarketeer echter ook andere marketingbanen krijgen.
Doorgroeimogelijkheden bestaan voor een Filmmarketeer uit het krijgen van meer verantwoordelijke/leidinggevende taken en/of het marketingplan opstellen van grotere, eventueel buitenlandse, films.
De actuele kans op werk voor een Filmmarketeer
Het beroep Filmmarketeer is onderdeel van de beroepsfamilie Marktonderzoekers en marketeers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Marktonderzoekers en marketeers is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Filmmarketeer
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Filmmarketeer
Het beroep Filmmarketeer is onderdeel van de beroepsfamilie Marktonderzoekers en marketeers.
Verwante beroepen Filmmarketeer
Mogelijke specialisaties voor een Filmmarketeer
Doorgroei beroepen voor een Filmmarketeer
Productmanager farmaceutisch bedrijf
medewerker spacemanagement (winkelinrichting)
spacemanager (winkelinrichting)
client services director reclame
medewerker marketing en communicatie
ondernemer netwerkmarketing (cosmetica)
ondernemer netwerkmarketing (telefonie en computers)
ondernemer netwerkmarketing (gezondheidsproducten)
ondernemer netwerkmarketing (financiële producten en verzekeringen)
Waar werkt een Filmmarketeer?
Meestal werkt een Filmmarketeer bij een filmmarketingbedrijf of als freelancer. De Filmmarketeer werkt in de profitsector; er wordt gestreefd naar winst.
Met wie werkt een Filmmarketeer samen?
Een Filmmarketeer heeft veel contact met de Opdrachtgever. De Filmmaker, Producent en de Filmmarketeer overleggen hoe ze de film het beste in de markt kunnen zetten. Er worden afspraken gemaakt en de Filmmarketeer zal alles wat hij bedenkt en maakt laten controleren door de Filmmaker en Producent. Om de behoeftes van de doelgroep te kennen, zal de Filmmarketeer soms in gesprek gaan met de doelgroep en ze films laten ‘testen’. De Filmmarketeer voert zijn ideeën zelf uit, of laat het (mede) door andere Marketingmedewerkers uitvoeren.
- Filmmaker
- Filmproducent
- Doelgroep
- Marketingmedewerkers
Verwante beroepen Filmmarketeer:
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO WO Postdoc MBA
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO WO MBA
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Filmmarketeer in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Filmmaker
- Filmproducent
- Doelgroep
- Marketingmedewerkers
Salarisindicatie:
- Van €2300 tot €9000