Front-office manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Front-office manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Front-office manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Front-office manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Front-office manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Front-office manager
- Wat doet een Front-office manager
- Salaris Front-office manager
- Vacatures Front-office manager
- Doorgroeien als Front-office manager
- Opleidingen Front-office manager
- Omscholen tot Front-office manager
- Hoe word je Front-office manager
- Competenties Front-office manager
- Persoonstypen Front-office manager
Vacatures Front-office manager
Vacatures laden...
Wat is een Front-office manager?
Een front-office manager is werkzaam op een kantoor en fungeert dat als een rots in de branding. Hij geeft bij een grote organisatie leiding aan een secretariaat en bij een kleinere organisatie aan alle werknemers die onder de directie werken. Kort gezegd komt het er op neer dat een front-office manager zorg draagt voor de organisatie binnen een bedrijf. De werkzaamheden zijn divers: plannen en organiseren van diverse activiteiten, beheren van de agenda, leidinggeven aan personeelsleden, afhandelen van klachten en correspondentie met externe partijen behoren tot het takenpakket van een front-office manager.
Past het beroep Front-office manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Front-office manager per niveau
Vacatures Front-office manager per stad
Vacatures Front-office manager Alkmaar
Vacatures Front-office manager Almelo
Vacatures Front-office manager Almere
Vacatures Front-office manager Alphen aan den Rijn
Vacatures Front-office manager Amersfoort
Vacatures Front-office manager Amstelveen
Vacatures Front-office manager Amsterdam
Vacatures Front-office manager Apeldoorn
Vacatures Front-office manager Arnhem
Vacatures Front-office manager Assen
Vacatures Front-office manager Bergen op Zoom
Vacatures Front-office manager Breda
Vacatures Front-office manager Capelle aan den IJssel
Vacatures Front-office manager Delft
Vacatures Front-office manager Den Bosch
Vacatures Front-office manager Den Haag
Vacatures Front-office manager Den Helder
Vacatures Front-office manager Deventer
Vacatures Front-office manager Doetinchem
Vacatures Front-office manager Dordrecht
Vacatures Front-office manager Ede
Vacatures Front-office manager Eindhoven
Vacatures Front-office manager Emmen
Vacatures Front-office manager Enschede
Vacatures Front-office manager Gouda
Vacatures Front-office manager Groningen
Vacatures Front-office manager Haarlem
Vacatures Front-office manager Haarlemmermeer
Vacatures Front-office manager Heerlen
Vacatures Front-office manager Helmond
Vacatures Front-office manager Hengelo
Vacatures Front-office manager Hilversum
Vacatures Front-office manager Hoogeveen
Vacatures Front-office manager Hoorn
Vacatures Front-office manager Katwijk
Vacatures Front-office manager Leeuwarden
Vacatures Front-office manager Leiden
Vacatures Front-office manager Lelystad
Vacatures Front-office manager Maastricht
Vacatures Front-office manager Middelburg
Vacatures Front-office manager Nieuwegein
Vacatures Front-office manager Nijmegen
Vacatures Front-office manager Oss
Vacatures Front-office manager Purmerend
Vacatures Front-office manager Roermond
Vacatures Front-office manager Roosendaal
Vacatures Front-office manager Rotterdam
Vacatures Front-office manager Schiedam
Vacatures Front-office manager Spijkenisse
Vacatures Front-office manager Terneuzen
Vacatures Front-office manager Tilburg
Vacatures Front-office manager Utrecht
Vacatures Front-office manager Veenendaal
Vacatures Front-office manager Venlo
Vacatures Front-office manager Vlaardingen
Vacatures Front-office manager Westland
Vacatures Front-office manager Zaanstad
Vacatures Front-office manager Zeist
Salarisschaal Front-office manager
Wat verdient een Front-office manager?
Het salaris van gemiddeld 3000,- bruto per maand is gebaseerd op een fulltime dienstverband van 38 uur per week. Een front-office manager maakt echter vaak meer uren dan de 38-urige werkweek. Deze overuren worden met toeslag betaald. Iemand met een 9-tot-5 mentaliteit zal hierdoor niet geschikt zijn voor het werk als front-office manager.
De cao waar een front-office medewerker onder valt hangt af van de branche waar deze werkzaam in is. Zo valt bijvoorbeeld een front-office manager die voor een horecabedrijf werkzaam is onder de horeca cao.
Meer weten over het salaris Front-office manager
Hoe word je een Front-office manager?
Om front-office manager te worden is de hbo-opleiding ‘office management’ vereist. Tijdens deze, in principe, fulltime opleiding wordt een student in vier jaar klaargestoomd voor het vak van onder andere front-office manager. Omdat de werkzaamheden van een front-office manager divers zijn, wordt er tijdens de opleiding zoveel mogelijk rekening gehouden met alle aspecten van het vak.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Front-office manager
Er zijn geen opleidingen Front-office manager aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Front-office manager in werkt
Bekijk alle opleidingen BankenOmscholen tot Front-office manager
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Front-office manager. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Front-office manager
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Front-office manager
Als je Front-office manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Front-office manager zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Front-office manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Front-office manager?
Competenties Front-office manager
Een Front-office manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Vaardigheden Front-office manager
- Analytisch vermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Prioriteiten stellen
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Stimuleren
- Overtuigingskracht
- Positiviteit
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Front-office manager nodig?
Een front-office manager stuurt een secretariaat aan en wordt daarom gezien als een baas. Samenhangend met zijn persoonlijkheid als baas, moet de front-office manager ook een waarnemer zijn. Zijn werkzaamheden zijn zo uiteenlopend dat hij goed het overzicht van alle processen moet houden zodat hij zo vlot mogelijk bij problemen kan handelen.
Naast waarnemer en in het verlengde daarvan baas, moet een front-office manager een perfectionist zijn. De werkzaamheden van een front-office medewerker zijn zo dusdanig belangrijk dat de hele organisatie staat of valt met de resultaten van een front-office medewerker. Een front-office manager die geen perfectionist is, is dan ook geen aanwinst voor een kantoor en zal meer slecht dan goed doen.
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Front-office manager
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Front-office manager?
Vrijwel elke kantoor heeft een front-office manager in dienst. Hierdoor is de arbeidsmarkt voor een (aankomende) front-office manager gunstig.
Doorgroeimogelijkheden zijn er voor een front-office manager weinig, omdat hij al een hoge functie binnen een organisatie bekleed. Mensen van de directie zijn de enige personen die een front-office manager boven zich heeft staan. Dit is dan ook de enige doorgroeimogelijkheid binnen dezelfde organisatie. De werkzaamheden van een directie sluiten echter niet volledig aan bij die van een front-office manager, waardoor het alleen zinvol is om deze overstap te maken als de ambitie ligt bij het deel uit maken van de directie en niet louter bij het organiseren van een secretariaat.
Om naar de functie front office manager te groeien is vaak het beroep front office medewerker de opstapfunctie. Dus wil je uiteindelijk frontoffice manager worden, dan is het een goede stap om eerst ervaring als front office medewerker op te doen.
De actuele kans op werk voor een Front-office manager
Het beroep Front-office manager is onderdeel van de beroepsfamilie Office managers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Office managers is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Front-office manager
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Front-office manager
Het beroep Front-office manager is onderdeel van de beroepsfamilie Office managers.
Verwante beroepen Front-office manager
Mogelijke specialisaties voor een Front-office manager
Doorgroei beroepen voor een Front-office manager
Waar werkt een Front-office manager?
Een front-office manager is werkzaam voor een profit organisatie. Het takenpakket is afhankelijk van de grootte van de organisatie. Bij een grote organisatie is een front-office manager werkzaam voor een deel van het secretariaat, terwijl hij bij een kleine organisatie vaak het gehele kantoor met de daarbij behorende werkzaamheden tot zijn verantwoording behoort.
De sector waar een front-office manager werkzaam is, is erg verschillend, maar betreft vaak de financiële sector, horeca of recreatie.
Met wie werkt een Front-office manager samen?
Tijdens de werkzaamheden staat een front-office manager met veel mensen in contact. Direct stuurt hij een secretariaat aan en hij zal hier dan ook een groot deel van de tijd mee bezig zijn, maar hiernaast heeft een front-office manager ook dagelijks contact met de directie, leveranciers en klanten. Hij fungeert als een spin in het web om deze mensen aan elkaar te verbinden om uiteindelijk het doel te bereiken: een goed georganiseerde organisatie.
Verwante beroepen Front-office manager:
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Front-office manager in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2400 tot €3500