Front-office manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Front-office manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Front-office manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Front-office manager wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Front-office manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Front-office manager


Vacatures Front-office manager

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Front-office manager?

Een front-office manager is werkzaam op een kantoor en fungeert dat als een rots in de branding. Hij geeft bij een grote organisatie leiding aan een secretariaat en bij een kleinere organisatie aan alle werknemers die onder de directie werken. Kort gezegd komt het er op neer dat een front-office manager zorg draagt voor de organisatie binnen een bedrijf. De werkzaamheden zijn divers: plannen en organiseren van diverse activiteiten, beheren van de agenda, leidinggeven aan personeelsleden, afhandelen van klachten en correspondentie met externe partijen behoren tot het takenpakket van een front-office manager.


Past het beroep Front-office manager bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Front-office manager per stad

Vacatures Front-office manager Alkmaar

Vacatures Front-office manager Almelo

Vacatures Front-office manager Almere

Vacatures Front-office manager Alphen aan den Rijn

Vacatures Front-office manager Amersfoort

Vacatures Front-office manager Amstelveen

Vacatures Front-office manager Amsterdam

Vacatures Front-office manager Apeldoorn

Vacatures Front-office manager Arnhem

Vacatures Front-office manager Assen

Vacatures Front-office manager Bergen op Zoom

Vacatures Front-office manager Breda

Vacatures Front-office manager Capelle aan den IJssel

Vacatures Front-office manager Delft

Vacatures Front-office manager Den Bosch

Vacatures Front-office manager Den Haag

Vacatures Front-office manager Den Helder

Vacatures Front-office manager Deventer

Vacatures Front-office manager Doetinchem

Vacatures Front-office manager Dordrecht

Vacatures Front-office manager Ede

Vacatures Front-office manager Eindhoven

Vacatures Front-office manager Emmen

Vacatures Front-office manager Enschede

Vacatures Front-office manager Gouda

Vacatures Front-office manager Groningen

Vacatures Front-office manager Haarlem

Vacatures Front-office manager Haarlemmermeer

Vacatures Front-office manager Heerlen

Vacatures Front-office manager Helmond

Vacatures Front-office manager Hengelo

Vacatures Front-office manager Hilversum

Vacatures Front-office manager Hoogeveen

Vacatures Front-office manager Hoorn

Vacatures Front-office manager Katwijk

Vacatures Front-office manager Leeuwarden

Vacatures Front-office manager Leiden

Vacatures Front-office manager Lelystad

Vacatures Front-office manager Maastricht

Vacatures Front-office manager Middelburg

Vacatures Front-office manager Nieuwegein

Vacatures Front-office manager Nijmegen

Vacatures Front-office manager Oss

Vacatures Front-office manager Purmerend

Vacatures Front-office manager Roermond

Vacatures Front-office manager Roosendaal

Vacatures Front-office manager Rotterdam

Vacatures Front-office manager Schiedam

Vacatures Front-office manager Spijkenisse

Vacatures Front-office manager Terneuzen

Vacatures Front-office manager Tilburg

Vacatures Front-office manager Utrecht

Vacatures Front-office manager Veenendaal

Vacatures Front-office manager Venlo

Vacatures Front-office manager Vlaardingen

Vacatures Front-office manager Westland

Vacatures Front-office manager Zaanstad

Vacatures Front-office manager Zeist

Vacatures Front-office manager Zoetermeer

Vacatures Front-office manager Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Front-office manager

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Front-office manager?

Het salaris van gemiddeld 3000,- bruto per maand is gebaseerd op een fulltime dienstverband van 38 uur per week. Een front-office manager maakt echter vaak meer uren dan de 38-urige werkweek. Deze overuren worden met toeslag betaald. Iemand met een 9-tot-5 mentaliteit zal hierdoor niet geschikt zijn voor het werk als front-office manager.

De cao waar een front-office medewerker onder valt hangt af van de branche waar deze werkzaam in is. Zo valt bijvoorbeeld een front-office manager die voor een horecabedrijf werkzaam is onder de horeca cao.
 


Meer weten over het salaris Front-office manager

Salaris aankomend Front-office manager Salaris junior Front-office manager Wat is het salaris van een medior Front-office manager? Welk salaris krijgt een senior Front-office manager?


Hoe word je een Front-office manager? 

Om front-office manager te worden is de hbo-opleiding ‘office management’ vereist. Tijdens deze, in principe, fulltime opleiding wordt een student in vier jaar klaargestoomd voor het vak van onder andere front-office manager. Omdat de werkzaamheden van een front-office manager divers zijn, wordt er tijdens de opleiding zoveel mogelijk rekening gehouden met alle aspecten van het vak.  

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Front-office manager

Er zijn geen opleidingen Front-office manager aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Front-office manager in werkt

Bekijk alle opleidingen Banken


Omscholen tot Front-office manager

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Front-office manager. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Front-office manager

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Front-office manager

Als je Front-office manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Front-office manager zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Front-office manager

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Front-office manager?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Front-office manager

Een Front-office manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Anticiperen
Anticiperen

Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen

Omschrijving

Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.

Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.

Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.

Besluitvaardigheid
Besluitvaardigheid

Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf

Omschrijving

Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.

Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.

Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.

Conflicten beheersen
Conflicten beheersen

Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren

Omschrijving

Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.

Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.

Inzicht in omgeving
Inzicht in omgeving

Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht

Omschrijving

Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.

Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen. 

Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.  

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Luisteren
Luisteren

Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen

Omschrijving

Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit. 

Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.

Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.

Motiveren
Motiveren

Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen

Omschrijving

Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.

Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig. 

Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.

Stressbestendigheid
Stressbestendigheid

Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie

Omschrijving

Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.

Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.

Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.

Vaardigheden Front-office manager

  • Analytisch vermogen
  • Initiatief ontplooien
  • Inzicht in omgeving
  • Beslissingen nemen
  • Afwegen
  • Prioriteiten stellen
  • Integriteit
  • Zelfbeheersing
  • Bemiddelingskracht
  • Luisteren
  • Analyseren
  • Verbanden leggen
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Luistervaardigheid
  • Belangstelling hebben
  • Vragen stellen
  • Stimuleren
  • Overtuigingskracht
  • Positiviteit
  • Doorzettingsvermogen
  • Incasseringsvermogen
  • Rust bewaren
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Front-office manager nodig? 

Een front-office manager stuurt een secretariaat aan en wordt daarom gezien als een baas. Samenhangend met zijn persoonlijkheid als baas, moet de front-office manager ook een waarnemer zijn. Zijn werkzaamheden zijn zo uiteenlopend dat hij goed het overzicht van alle processen moet houden zodat hij zo vlot mogelijk bij problemen kan handelen.
Naast waarnemer en in het verlengde daarvan baas, moet een front-office manager een perfectionist zijn. De werkzaamheden van een front-office medewerker zijn zo dusdanig belangrijk dat de hele organisatie staat of valt met de resultaten van een front-office medewerker.  Een front-office manager die geen perfectionist is, is dan ook geen aanwinst voor een kantoor en zal meer slecht dan goed doen.
 


Eigenschappen Front-office manager

  • Overwicht
  • Gedrevenheid
  • Zelfverzekerdheid
  • Idealistisch
  • Gedisciplineerdheid
  • Punctueel
  • Waarnemendheid
  • Gedetailleerdheid
  • Leergierigheid



Wat zijn de baankansen voor een Front-office manager?

Vrijwel elke kantoor heeft een front-office manager in dienst. Hierdoor is de arbeidsmarkt voor een (aankomende) front-office manager gunstig.

Doorgroeimogelijkheden zijn er voor een front-office manager weinig, omdat hij al een hoge functie binnen een organisatie bekleed. Mensen van de directie zijn de enige personen die een front-office manager boven zich heeft staan. Dit is dan ook de enige doorgroeimogelijkheid binnen dezelfde organisatie. De werkzaamheden van een directie sluiten echter niet volledig aan bij die van een front-office manager, waardoor het alleen zinvol is om deze overstap te maken als de ambitie ligt bij het deel uit maken van de directie en niet louter bij het organiseren van een secretariaat.

Om naar de functie front office manager te groeien is vaak het beroep front office medewerker de opstapfunctie. Dus wil je uiteindelijk frontoffice manager worden, dan is het een goede stap om eerst ervaring als front office medewerker op te doen.

De actuele kans op werk voor een Front-office manager

Het beroep Front-office manager is onderdeel van de beroepsfamilie Office managers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Office managers is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

0

Baankans Front-office manager

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Front-office manager

Het beroep Front-office manager is onderdeel van de beroepsfamilie Office managers.


Waar werkt een Front-office manager?

Een front-office manager is werkzaam voor een profit organisatie. Het takenpakket is afhankelijk van de grootte van de organisatie. Bij een grote organisatie is een front-office manager werkzaam voor een deel van het secretariaat, terwijl hij bij een kleine organisatie vaak het gehele kantoor met de daarbij behorende werkzaamheden tot zijn verantwoording behoort.
De sector waar een front-office manager werkzaam is, is erg verschillend, maar betreft vaak de financiële sector, horeca of recreatie.


Met wie werkt een Front-office manager samen? 

Tijdens de werkzaamheden staat een front-office manager met veel mensen in contact. Direct stuurt hij een secretariaat aan en hij zal hier dan ook een groot deel van de tijd mee bezig zijn, maar hiernaast heeft een front-office manager ook dagelijks contact met de directie, leveranciers en klanten. Hij fungeert als een spin in het web om deze mensen aan elkaar te verbinden om uiteindelijk het doel te bereiken: een goed georganiseerde organisatie.


Front-office manager

Verwante beroepen Front-office manager:

Directiesecretaresse
Salaris: €2000 tot €2800
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Front-office manager in één oogopslag

Beroepsgroep:

Persoonstype:

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2400 tot €3500

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar