U bevindt zich hier: Home » Beroepen » Frontoffice Manager

Frontoffice Manager worden: Competenties, Opleidingen, Vacatures en Salaris

Wat doet een frontoffice Manager? Lees de functieomschrijving.

Een Frontoffice Manager is werkzaam bij een hotel of (ander) recreatiebedrijf en geeft daar leiding aan de medewerkers van de receptie. De Frontoffice Manager is verantwoordelijk voor de de uitstraling en het functioneren van de receptie. Hij motiveert het receptieteam en geeft aanwijzingen en instructies. Wanneer nodig voert de Frontoffice Manager ook zelf frontoffice-werkzaamheden uit. Hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van een aanzienlijk deel van het personeelsbeleid. Hiertoe behoort het aannemen van nieuw receptiepersoneel en het inwerken daarvan. Ook het voeren van beoordelingsgesprekken behoort tot de taken. Tevens stelt de Frontoffice Manager het werkrooster voor de medewerkers op en houdt de vakantieplanning bij.

De Frontoffice Manager is voor een groot deel verantwoordelijk voor de klanttevredenheid. Klachten en problemen van gasten die andere medewerkers niet kunnen oplossen worden door de Frontoffice Manager opgelost. Hierbij waarborgt de Frontoffice Manager de kwaliteit en gastvrijheid van de receptie.

Een Frontoffice Manager is niet alleen gastgericht, maar ook marktgericht. Hij hecht waarde aan commerciële effectiviteit en draagt, in samenwerking met het managementteam, zorg voor de invulling en uitvoering van het marketingplan. Hiertoe behoort het realiseren van de begrote resultaten en bezettingspercentages van het hotel. De Frontoffice Manager bewaakt het budget en levert cijfers en informatie voor begrotingen, investeringen en verbeteringen aan het management.

Mensen vonden ons op: Job Frontoffice Manager, Baan Frontoffice Manager, Frontoffice Manager Worden, Functie-eisen Frontoffice Manager, Verantwoordelijkheden Frontoffice Manager, Functieprofiel Frontoffice Manager, Wat doet een Frontoffice Manager, Werken als Frontoffice Manager.

Frontoffice Manager worden: Opleiding tot frontoffice Manager

Om een baan te krijgen als Frontoffice Manager bestaat er de opleiding Frontoffice Manager / Hoofd informatie op MBO niveau 4. Deze opleiding heeft twee uitstroomrichtingen. De richting Frontoffice Manager richt zich op werkzaamheden in hotelbedrijven of recreatieparken met een zelfstandig opererende afdeling frontoffice.

Ook een HBO opleiding biedt toegang tot het beroep Frontoffice Manager. Zo kan men de opleiding Hotel- en Eventmanagement of Hogere Hotelschool volgen. De opleiding  Hotel- en Eventmanagement combineert de klassieke Hogere Hotelschool met eventmanagement. De HBO opleidingen zijn, in vergelijking tot de MBO variant, vaak meer gericht op management. 

Opleidingen, cursussen en trainingen:

Vind een cursus of training. In samenwerking met Springest
Staat de opleiding, cursus of training die je zoekt er niet tussen? Kijk dan bij onze partner Springest.nl.
Staat de opleiding, cursus of training die je zoekt er niet tussen? Kijk dan bij onze partner Springest.nl.
Mensen vonden ons op: Studeren voor Frontoffice Manager, Frontoffice Manager Worden, Opleidingsniveau Frontoffice Manager, Scholing Frontoffice Manager, Studie Frontoffice Manager, Bijscholing Frontoffice Manager, Omscholing Frontoffice Manager.

Organisaties waar een frontoffice Manager doorgaans werkzaam is

Een Frontoffice Manager is veelal werkzaam bij een hotel, maar kan ook werkzaam zijn bij een recreatiebedrijf met een zelfstandig opererende afdeling frontoffice. De aard van het bedrijf kan hierdoor uiteenlopen. Zo kan men werkzaam zijn in een klein hotel zonder verdere faciliteiten of in een groot, luxe vijfsterren-hotel met restaurant en zwembad.

Mensen vonden ons op: Studeren voor Frontoffice Manager, Frontoffice Manager Worden, Opleidingsniveau Frontoffice Manager, Scholing Frontoffice Manager, Studie Frontoffice Manager, Bijscholing Frontoffice Manager, Omscholing Frontoffice Manager.

Salaris en Arbeidsvoorwaarden frontoffice Manager

Het salaris van een Frontoffice Manager is afhankelijk van het aantal verantwoordelijkheden dat hij heeft en ligt tussen de €2070 en €2500. Wanneer er leiding wordt gegegeven aan een groot aantal medewerkers en de Frontoffice Manager aanvullende en overkoepelende werkzaamheden verricht, zal het salaris hoger zijn dan wanneer hij weinig personeel onder zich heeft en niet voor alle taakgebieden verantwoordelijk is. Als bijvoorbeeld de salesactiviteiten binnen een hotel niet vallen onder zijn taken, zal het salaris lager uitvallen dan wanneer dit wel het geval is. Omdat de activiteiten van de Frontoffice Manager afhankelijk zijn van de aard van het bedrijf waar hij werkt, hangt het salaris ook hiermee samen.

Mensen vonden ons op: Salaris Frontoffice Manager, Loon Frontoffice Manager, Wat verdien je als Frontoffice Manager, Salarisschaal Frontoffice Manager, Salarisindicatie Frontoffice Manager, Bonus Frontoffice Manager, CAO Frontoffice Manager, Brutoloon Frontoffice Manager, Nettoloon Frontoffice Manager, Vakantiedagen Frontoffice Manager, Pensioen Frontoffice Manager.

Competenties, skills & vaardigheden frontoffice manager

  • Klantgerichtheid
  • Coachen
  • Financieel bewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Inzicht in omgeving
Mensen vonden ons op: Kennis Frontoffice Manager, Vaardigheden Frontoffice Manager, Attitude Frontoffice Manager, Kwalificaties Frontoffice Manager, Competentieprofiel Frontoffice Manager.

Boeken voor het beroep frontoffice manager

Wil je meer weten over het beroep frontoffice manager? Hieronder vind je diverse boeken, Ebooks of DVD's waarin je meer te weten kan komen over de functie en de inhoud. Ook kunnen er boeken tussen staan die interessant zijn wanneer je frontoffice manager bent en jezelf verder wilt ontwikkelen binnen je vakgebied.

Als je tussen de hieronderstaande boeken geen geschikte kan vinden, klik dan op de link onderaan dit kader om op de pagina met meer boeken frontoffice manager te komen.

De front office manager | A.M. Jansen

Nederlandstalig | Paperback

Dit is het boek 'De front office manager'. Samen met de boeken 'De rooms division manager' en 'De facility manager in de hotellerie' geeft het een overzicht van betreffende afdelingen. Het doel van deze boeken is dat de student zich een beeld kan vormen v...

How to Land a Top-Paying Front office managers Job: Your Complete Guide to Opportunities, Resumes and Cover Letters, Interviews, Salaries, Promotions, What to Expect From Recruiters and More | Becker Raymond

Your Complete Guide to Opportunities, Resumes and Cover Letters, Interviews, Salaries, Promotions, What to Expect from Recruiters and More - Engelstalig | Ebook | 2012

For the first time, a book exists that compiles all the information candidates need to apply for their first Front office managers job, or to apply for a better job. What you'll find especially helpful are the worksheets. It is so much easier...

Baseball's Greatest Controversies | John G. Robertson

Rhubarbs, Hoaxes, Blown Calls, Ruthian Myths, Managers' Miscues and Front-office Flops - Engelstalig | Paperback | 2014

To the uninitiated, baseball is a simple sport: the pitcher throws the ball, the hitter tries to hit it, and the fielders try to catch it. But what happens before, during and after those basic actions causes more arguments than can be found in any other s...

Mensen vonden ons op: boeken voor Frontoffice Manager, Frontoffice Manager ebooks, boek Frontoffice Manager.

Persoonstypen frontoffice Manager

Omdat de Frontoffice Manager aan het hoofd staat van de gehele receptieafdeling van een hotel, zijn leidinggevende kwaliteiten belangrijk. Het is de taak van de Frontoffice Manager om de medewerkers te motiveren en aan te sturen. Hij heeft een krachtige en rechtvaardige persoonlijkeid en is vaak erg zelfstandig (Baas).

Ook is hij erg kritisch en ziet de zaken graag perfect geregeld. Dit idealisme is bij een beroep als Frontoffice Manager een goede eigenschap, omdat de hij verantwoordelijk is voor de kwaliteit en gastvrijheid van de receptie en dus het visitekaartje van het hotel (Perfectionist).

Mensen vonden ons op: Persoonlijkheid Frontoffice Manager, Karakter Frontoffice Manager.

Netwerk frontoffice Manager

De Frontoffice Manager geeft leiding aan de medewerkers van de receptie in een hotel. Hiermee wordt dus veel samen gewerkt. De taken van de Frontoffice Manager bestaan hierbij vooral uit het coachen, motiveren en aansturen van de receptiemedewerkers. Ook werkt hij samen met andere afdelingsmanagers om de werkzaamheden goed op elkaar te laten aansluiten. Hij staat zelf onder directie leiding van de hoteldirectie. In opdracht hiervan wordt ook het marketingplan uitgevoerd. De Frontoffice Manager levert de directie tevens cijfers voor begrotingen of investeringen en andere informatie ter verbetering van de werkomgeving.

Mensen vonden ons op: Collega’s Frontoffice Manager, Medewerkers Frontoffice Manager.

Is het beroep frontoffice Manager iets voor jou?

Zou je graag frontoffice Manager willen worden? Of weet je nog niet welk beroep bij jou past? Als je wilt weten hoe je jouw eigenschappen en competenties kunt gebruiken op de arbeidsmarkt, vul dan onze beroepskeuze test in en kom erachter of een baan als frontoffice Manager bij jou past.

Mensen vonden ons op: beroepskeuze Frontoffice Manager, beroepskeuzetest Frontoffice Manager, beroep Frontoffice Manager kiezen.

Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden frontoffice Manager

Binnen de hotelwereld bestaan er veel doorgroeimogelijkheden. Zo kan een Frontoffice Mananger met veel ervaring uiteindelijk doorgroeien naar algemeen hotelmanager. Hierbij heeft men de leiding over alle activiteiten binnen een hotel en stuurt men de overige managers binnen het hotel aan. Als men werkzaam is bij een kleiner hotel kan is het mogelijk om over te stappen naar een groot internationaal hotelbedrijf, waar de taken van de manager breder zijn. Tevens is het mogelijk om een hogere managementfunctie te gaan bekleden. Ook behoort het tot de mogelijkheden om met behulp van de ervaring die is opgedaan Frontoffice Manager uiteindelijk zelf een hotel op te richten. 

Arbeidsmarktperspectief score frontoffice Manager

Hieronder vind je de score voor het arbeidsmarktperspectief voor het beroep frontoffice Manager. We hebben 5 scores: Zeer Goed, Goed, Redelijk, Matig en Slecht.

Zeer goed
Powered by arbeidsmarktkansen.nl & Intelligence Group
Mensen vonden ons op: Vooruitzichten Frontoffice Manager, Promotie mogelijkheden Frontoffice Manager, Carriere Frontoffice Manager.

Solliciteren op de functie frontoffice Manager

Wanneer je gaat solliciteren voor een baan als frontoffice Manager dien je te letten op welke zaken er voor dit beroep specifiek gelden. Per beroepsgroep en functie verschilt bijvoorbeeld het taalgebruik en zijn bepaalde vaardigheden voor frontoffice Manager belangrijker dan voor een ander beroep. Bij een sollicitatie is jouw CV een van de belangrijkste punten waar naar wordt gekeken, naast ook jouw motivatiebrief. Sta je op het punt te gaan solliciteren als frontoffice Manager. Bekijk dan onze tips.

Mensen vonden ons op: solliciteren als Frontoffice Manager, CV Frontoffice Manager, sollicitatie Frontoffice Manager.

Interviews met frontoffice Manager

Er zijn nog geen interviews geplaatst. Wil je worden geïnterviewd en jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen? Laat het ons weten en stuur een mail.

Verwante beroepen frontoffice Manager

Vacatures frontoffice manager

Op zoek naar een nieuwe baan als Frontoffice Manager? Samen met onze vacature partners bieden wij je een groot aanbod aan actuele vacatures voor Frontoffice Manager. Wanneer je hieronder een voor jou geschikte vacature vind zal je doorklikken naar de vacaturepartner. Een Frontoffice Manager is werkzaam bij een hotel of (ander) recreatiebedrijf en geeft daar leiding aan de medewerkers van de receptie. De Frontoffice Manager is verantwoordelijk voor de de uitstraling en het functioneren van de receptie. Hij motiveert het receptieteam en geeft aanwijzingen en instructies.

Beoordeling Frontoffice Manager

Lees hoe onze bezoekers dit beroep beoordelen. Nog geen beoordeling? Help onze bezoekers en geef je mening bij het blok 'Beoordeel zelf het beroep Frontoffice Manager' hieronder.

  • Functie-inhoud
  • Salaris en arbeidsvoorwaarden
  • Doorgroeimogelijkeden
  • Arbeidsmarktperspectief

Beoordeel zelf het beroep Frontoffice Manager

Geef een score van 1 ster (zeer slecht) tot 5 sterren (zeer goed) door met je muis te klikken bij de 4 keuzeopties die worden getoond.
  • Functie-inhoud
  • Salaris en arbeidsvoorwaarden
  • Doorgroeimogelijkeden
  • Arbeidsmarktperspectief

Reacties

Nu ik dit gelezen heb, heb ik nog meer zin in mijn studie!

Door: Melanie

Het is vrij jammer dat de website niet heel overzichtelijk is,waardoor ik niet helemaal,mijn aandacht op de tekst kan richten,nu kan ik niet zeggen dat er totaal geen overzicht is.maar ik kan wel zeggen dat ik het lastig vindt om uit de tekst de informatie te zoeken die ik nodig heb.

Door: soraya

Hallo Soraya,ik vind de toelichting op dit beroep juist wel duidelijk en overzichtelijk.Ik heb alles gevonden wat ik nodig had.

Door: Jasper

Reageer op dit beroep