Hoofd Facilitaire Dienst: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Hoofd Facilitaire Dienst: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Hoofd Facilitaire Dienst? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Hoofd Facilitaire Dienst wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Hoofd Facilitaire Dienst, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Hoofd Facilitaire Dienst
- Wat doet een Hoofd Facilitaire Dienst
- Salaris Hoofd Facilitaire Dienst
- Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst
- Doorgroeien als Hoofd Facilitaire Dienst
- Opleidingen Hoofd Facilitaire Dienst
- Omscholen tot Hoofd Facilitaire Dienst
- Hoe word je Hoofd Facilitaire Dienst
- Competenties Hoofd Facilitaire Dienst
- Persoonstypen Hoofd Facilitaire Dienst
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst
Vacatures laden...
Wat is een Hoofd Facilitaire Dienst?
Een Hoofd Facilitaire Dienst maakt deel uit van en geeft leiding aan de facilitaire dienst van een (sector van) een brede scholengemeenschap, die verder nog bestaat uit (hoofd)conciërges, onderhoudsmedewerkers, kantinepersoneel, technisch medewerkers en mogelijk andere ondersteunende uitvoerende krachten. De afdeling facilitaire zaken draagt zorg voor de huisvesting, onderhoud van gebouwen, bewaking en beveiliging, kantine en receptie, inkoop van goederen en diensten en de repro. Het Hoofd Facilitaire Dienst heeft voornamelijk een coördinerende, leidinggevende en adviserende functie.
Hij houdt toezicht op de voortgang van onderhoudswerkzaamheden, uitvoering van ARBO-taken en beveiliging van het gebouw. Ook voert hij overleg met leveranciers van diensten en producten. Hij stelt een jaarlijks werkplan op en ziet toe op de uitvoering daarvan. Hij verdeelt de taken over de medewerkers van de facilitaire dienst, draagt bij aan personeelszorg en beheert het budget van de dienst. Tot slot adviseert hij de directie over de ontwikkeling van (nieuw)bouwplannen en de technische kant daarvan. Daarnaast fungeert hij als tussenpersoon in verbouwingskwesties door enerzijds de directie te adviseren en anderzijds overleg te voeren met aannemers. Hij legt verantwoording af aan de (sector)directie.
De functie kan iets verschillen van bovenstaande omschrijving. Soms zal het Hoofd Facilitaire Dienst leiding geven aan het voltallige onderwijsondersteunende personeel, inclusief bijvoorbeeld onderwijsassistenten en administratieve krachten. Ook kan de functie gecombineerd zijn met hoofd ICT.
(FUWA-VO)
Past het beroep Hoofd Facilitaire Dienst bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst per niveau
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst per stad
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Alkmaar
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Almelo
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Almere
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Alphen aan den Rijn
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Amersfoort
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Amstelveen
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Amsterdam
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Apeldoorn
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Arnhem
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Assen
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Bergen op Zoom
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Breda
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Capelle aan den IJssel
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Delft
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Den Bosch
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Den Haag
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Den Helder
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Deventer
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Doetinchem
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Dordrecht
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Ede
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Eindhoven
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Emmen
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Enschede
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Gouda
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Groningen
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Haarlem
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Haarlemmermeer
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Heerlen
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Helmond
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Hengelo
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Hilversum
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Hoogeveen
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Hoorn
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Katwijk
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Leeuwarden
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Leiden
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Lelystad
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Maastricht
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Middelburg
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Nieuwegein
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Nijmegen
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Oss
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Purmerend
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Roermond
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Roosendaal
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Rotterdam
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Schiedam
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Spijkenisse
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Terneuzen
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Tilburg
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Utrecht
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Veenendaal
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Venlo
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Vlaardingen
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Westland
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Zaanstad
Vacatures Hoofd Facilitaire Dienst Zeist
Salarisschaal Hoofd Facilitaire Dienst
Wat verdient een Hoofd Facilitaire Dienst?
Een Hoofd Facilitaire Dienst zit in schaal 10 (CAO Voortgezet onderwijs) en verdient daarmee tussen de €2009 en €3739 bruto per maand.
Daarnaast bestaan in het onderwijs gunstige opleidingsmogelijkheden en zijn er gunstige voorwaarden rond parttime werken of ouderschapsverlof van toepassing. Naast een bruto maandloon worden ook een eindejaarsuitkering en vakantietoeslag (8% bruto jaarloon) uitgekeerd.
Meer weten over het salaris Hoofd Facilitaire Dienst
Hoe word je een Hoofd Facilitaire Dienst?
Een Hoofd Facilitaire Dienst heeft minimaal HBO niveau, een relevante opleiding, en werkervaring (bij voorkeur in een onderwijsinstelling).
Een mogelijke opleiding is HBO Facility Management.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Hoofd Facilitaire Dienst
Er zijn geen opleidingen Hoofd Facilitaire Dienst aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Hoofd Facilitaire Dienst in werkt
Bekijk alle opleidingen Facilitaire DienstverleningOmscholen tot Hoofd Facilitaire Dienst
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Hoofd Facilitaire Dienst. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Hoofd Facilitaire Dienst
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Hoofd Facilitaire Dienst
Als je Hoofd Facilitaire Dienst wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Hoofd Facilitaire Dienst zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Hoofd Facilitaire Dienst
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Hoofd Facilitaire Dienst?
Competenties Hoofd Facilitaire Dienst
Een Hoofd Facilitaire Dienst heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Vaardigheden Hoofd Facilitaire Dienst
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Stimuleren
- Overtuigingskracht
- Positiviteit
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
Wat voor persoonlijkheid heeft een Hoofd Facilitaire Dienst nodig?
Het Hoofd Facilitaire Dienst kan uitstekend met mensen overweg en is een echte teamspeler. Hij heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel en is een loyale, betrouwbare collega en leidinggevende (Loyalist). Hij heeft een sterke persoonlijkheid en een onafhankelijke, zelfverzekerde uitstraling. Dit maakt dat hij mensen weet te motiveren en sturen en aan zich binden kan (Baas).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Eigenschappen Hoofd Facilitaire Dienst
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Hoofd Facilitaire Dienst?
Het aantal vacatures voor ondersteunend personeel neemt af, evenals het aantal vacatures dat gevuld wordt. Vermoedelijk blijft het aantal vacatures dalen, maar is er wel werk. Het Hoofd Facilitaire Dienst zit aan de top van de facilitaire dienstverlening. Hierbinnen kan hij dus niet verder groeien. Hij zou eenzelfde functie kunnen zoeken bij een grotere instelling.
De actuele kans op werk voor een Hoofd Facilitaire Dienst
Het beroep Hoofd Facilitaire Dienst is onderdeel van de beroepsfamilie Facilitair managers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Facilitair managers is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Hoofd Facilitaire Dienst
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Hoofd Facilitaire Dienst
Het beroep Hoofd Facilitaire Dienst is onderdeel van de beroepsfamilie Facilitair managers.
Verwante beroepen Hoofd Facilitaire Dienst
Mogelijke specialisaties voor een Hoofd Facilitaire Dienst
chef civiele dienst (hotel, instelling)
hoofd civiele dienst (hotel, instelling)
manager civiele dienst (hotel, instelling)
huishoudkundige voor inrichtingen
hoofd huishouding en verzorging instelling
hoofd huishouding zorginstelling
hoofd huishoudster inrichtingen
afdelingshoofd huishouding zorginstelling
hoofdhuishoudster inrichting, tehuis
vsr kwaliteitscontroleur schoonmaak
afdelingshoofd facilitaire dienst
Doorgroei beroepen voor een Hoofd Facilitaire Dienst
Bedrijfsleider / ondernemer administratiekantoor
bedrijfsleider administratiekantoor
ondernemer administratiekantoor
Bedrijfsleider / ondernemer actuarieel adviesbureau
bedrijfsleider actuarieel adviesbureau
ondernemer actuarieel adviesbureau
Hoofd crediteurenadministratie
groepshoofd crediteurenadministratie
teamleider crediteurenadministratie
teamleider debiteurenadministratie
groepshoofd debiteurenadministratie
hoofd debiteurenadministratie en incasso
Hoofd interne accountantsdienst
Teamleider Salarisadministratie
Bedrijfsleider / ondernemer kamerverhuurbedrijf
bedrijfsleider kamerverhuurbedrijf
ondernemer kamerverhuurbedrijf
Vestigingsdirecteur makelaarskantoor
vestigingsmanager woningbouwvereniging
hoofd verhuur- en bewonerszaken woondiensten
manager sociaal beheer woondiensten
manager overkoepelend orgaan woningorganisaties
chef algemene zaken en kabinet
Bedrijfsleider / ondernemer glazenwasserij
Bedrijfsleider / ondernemer autowasstraat
bedrijfsleider/ondernemer autowasbedrijf
Projectleider industriële reiniging
Waar werkt een Hoofd Facilitaire Dienst?
Het Hoofd Facilitaire Dienst werkt bij een instelling voor voortgezet onderwijs en dus in de non-profit sector.
Met wie werkt een Hoofd Facilitaire Dienst samen?
Het Hoofd Facilitaire Diensten heeft een omvangrijk netwerk dat bestaat uit iedereen die op enige manier gebruik maakt van het gebouw. Hij ontvangt klachten, onderhoudt contacten met de leveranciers van goederen en diensten, adviseert de directie, stuurt uitvoerende werknemers als conciërges en doet de communicatie met brandweer, politie en andere hulpinstanties.
- Sectordirecteur
- (Hoofd)conciërge
Verwante beroepen Hoofd Facilitaire Dienst:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: Geen HBO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Hoofd Facilitaire Dienst in één oogopslag
Sector:
Competenties:
Netwerk:
- Sectordirecteur
- (Hoofd)conciërge
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2009 tot €3739