Manager Debiteuren: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Manager Debiteuren: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Manager Debiteuren? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Manager Debiteuren wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Manager Debiteuren, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Manager Debiteuren
Vacatures Manager Debiteuren
Vacatures laden...
Wat is een Manager Debiteuren?
Als Manager Debiteuren houd je je bezig met het coördineren van de debiteurenadministratie van een organisatie. Je hebt hierbij de leiding over een aantal medewerkers, die steeds debiteuren aanspreken om de afgesproken betaling rond te krijgen.
Hoewel hij het grootste deel van de tijd bezig is met het aansturen en ondersteunen van de medewerkers, zal de Manager Debiteuren zelf ook met debiteuren in contact staan, vooral als het om veel geld of een belangrijke klant gaat. Hiervoor moet hij tactisch kunnen denken en communiceren en zo de belangen van de klant en de organisatie kunnen verenigen.
Naast het debiteurenbeheer is ook vernieuwing van het debiteurenproces aandachtsgebied van de Manager Debiteuren. Hij bekijkt hoe er efficiënter en beter met debiteuren omgegaan kan worden en legt suggesties voor vernieuwing neer bij hoger management. Dat bepaalt of de vernieuwing zal worden geïmplementeerd.
De Manager Debiteuren heeft niet alleen kennis van financiën en betalingen nodig, maar ook leidinggevende en communicatieve vaardigheden die het hem mogelijk maken goed met klanten om te kunnen gaan en vernieuwingen te onderscheiden.
Past het beroep Manager Debiteuren bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Manager Debiteuren per niveau
Vacatures Manager Debiteuren per stad
Vacatures Manager Debiteuren Alkmaar
Vacatures Manager Debiteuren Almelo
Vacatures Manager Debiteuren Almere
Vacatures Manager Debiteuren Alphen aan den Rijn
Vacatures Manager Debiteuren Amersfoort
Vacatures Manager Debiteuren Amstelveen
Vacatures Manager Debiteuren Amsterdam
Vacatures Manager Debiteuren Apeldoorn
Vacatures Manager Debiteuren Arnhem
Vacatures Manager Debiteuren Assen
Vacatures Manager Debiteuren Bergen op Zoom
Vacatures Manager Debiteuren Breda
Vacatures Manager Debiteuren Capelle aan den IJssel
Vacatures Manager Debiteuren Delft
Vacatures Manager Debiteuren Den Bosch
Vacatures Manager Debiteuren Den Haag
Vacatures Manager Debiteuren Den Helder
Vacatures Manager Debiteuren Deventer
Vacatures Manager Debiteuren Doetinchem
Vacatures Manager Debiteuren Dordrecht
Vacatures Manager Debiteuren Ede
Vacatures Manager Debiteuren Eindhoven
Vacatures Manager Debiteuren Emmen
Vacatures Manager Debiteuren Enschede
Vacatures Manager Debiteuren Gouda
Vacatures Manager Debiteuren Groningen
Vacatures Manager Debiteuren Haarlem
Vacatures Manager Debiteuren Haarlemmermeer
Vacatures Manager Debiteuren Heerlen
Vacatures Manager Debiteuren Helmond
Vacatures Manager Debiteuren Hengelo
Vacatures Manager Debiteuren Hilversum
Vacatures Manager Debiteuren Hoogeveen
Vacatures Manager Debiteuren Hoorn
Vacatures Manager Debiteuren Katwijk
Vacatures Manager Debiteuren Leeuwarden
Vacatures Manager Debiteuren Leiden
Vacatures Manager Debiteuren Lelystad
Vacatures Manager Debiteuren Maastricht
Vacatures Manager Debiteuren Middelburg
Vacatures Manager Debiteuren Nieuwegein
Vacatures Manager Debiteuren Nijmegen
Vacatures Manager Debiteuren Oss
Vacatures Manager Debiteuren Purmerend
Vacatures Manager Debiteuren Roermond
Vacatures Manager Debiteuren Roosendaal
Vacatures Manager Debiteuren Rotterdam
Vacatures Manager Debiteuren Schiedam
Vacatures Manager Debiteuren Spijkenisse
Vacatures Manager Debiteuren Terneuzen
Vacatures Manager Debiteuren Tilburg
Vacatures Manager Debiteuren Utrecht
Vacatures Manager Debiteuren Veenendaal
Vacatures Manager Debiteuren Venlo
Vacatures Manager Debiteuren Vlaardingen
Vacatures Manager Debiteuren Westland
Vacatures Manager Debiteuren Zaanstad
Vacatures Manager Debiteuren Zeist
Salarisschaal Manager Debiteuren
Wat verdient een Manager Debiteuren?
Het salaris van een Manager Debiteuren zal gemiddeld tussen de €2500 en €3500 per maand in liggen. Hierbij kunnen, afhankelijk van de functie en senioriteit, secundaire arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn, zoals een auto van de zaak, een ruim aantal mogelijke vrije dagen en een goed geregeld collectief pensioen.
Meer weten over het salaris Manager Debiteuren
Hoe word je een Manager Debiteuren?
Om Manager Debiteuren te worden heeft men minstens een MBO diploma in financiële richting nodig. Met Commerciële Economie of een andere HBO opleiding in financiële richting kan men sneller aan het werk als Manager Debiteuren, zonder de vele jaren werkervaring in een lagere positie op te doen zoals dat met een MBO diploma het geval is.
Opleidingen Manager Debiteuren
Omscholen tot Manager Debiteuren
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Manager Debiteuren. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Manager Debiteuren
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Manager Debiteuren
Als je Manager Debiteuren wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Manager Debiteuren zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Manager Debiteuren
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Manager Debiteuren?
Competenties Manager Debiteuren
Een Manager Debiteuren heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit
Omschrijving
Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.
Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn.
Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.
Steekwoorden: analytisch vermogen, overtuigen, vragen stellen, accuratesse
Omschrijving
Deze mensen beoordelen en analyseren opdrachten op hun eigen manier. Ze leggen een lijst met criteria langs de opdracht en bekijken zo bijvoorbeeld de haalbaarheid van de opdracht. Bij iedere taak stellen zij zichzelf verschillende vragen en plaatsen vervolgens kanttekeningen. Over het algemeen beschikken deze mensen over een brede kennis en zijn ze goed op de hoogte van hun omgeving.
Sterke punten
Deze mensen kunnen vaak ook goed analyseren. Omdat ze erg precies zijn, bekijken ze taken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast werken kritische mensen accuraat en netjes. Ook overtuigen is een eigenschap die past bij kritisch zijn. Kritische mensen bekijken opdrachten vanuit verschillende perspectieven en stellen vervolgens argumenten op. Deze argumenten gebruiken ze vervolgens om anderen op een goede manier te overtuigen.
Zwakke punten
Mensen die te kritisch zijn, kunnen overkomen als de zogenaamde ‘pietlutten’. Verder kunnen deze mensen weleens star overkomen. Zij zijn te kritisch en willen hun mening niet bijstellen. Hierdoor kan een discussie weleens lastig zijn.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Manager Debiteuren
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Evalueren
- Redeneren
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Manager Debiteuren nodig?
De Manager Debiteuren stelt hoge eisen aan zijn medewerkers en aan de debiteuren, zodat alles zo efficiënt mogelijk afgehandeld kan worden en het debiteurenbeheer steeds weer geoptimaliseerd. Hiervoor bedenkt de Manager steeds nieuwe manieren om het proces aan te kunnen passen (Perfectionist).
Bij het afhandelen van zaken met debiteuren is de Manager Debiteuren erop gericht om zo snel mogelijk een betaling binnen te krijgen en zo steeds minder debiteuren te hebben. De Manager voelt zich dan ook steeds succesvoller naarmate de lijst met debiteuren kleiner wordt en zal allerlei manieren verzinnen om de klant steeds zover te krijgen om te betalen (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Manager Debiteuren
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Manager Debiteuren?
Er zijn niet veel mogelijkheden om als Manager Debiteuren aan de slag te kunnen, omdat niet veel bedrijven zo'n functie nodig hebben en de functie ook onder een andere positie kan vallen. Er zijn wel voldoende mogelijkheden om door te groeien in management, als men eenmaal werk gevonden heeft. Door de leidinggevende ervaring en financiële kennis kan men financieel of administratief manager worden en zo bij andere organisaties terecht.
De actuele kans op werk voor een Manager Debiteuren
Het beroep Manager Debiteuren is onderdeel van de beroepsfamilie Managers financiën en administratie. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers financiën en administratie is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Manager Debiteuren
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Manager Debiteuren
Het beroep Manager Debiteuren is onderdeel van de beroepsfamilie Managers financiën en administratie.
Mogelijke specialisaties voor een Manager Debiteuren
bedrijfsleider administratiekantoor
ondernemer administratiekantoor
Doorgroei beroepen voor een Manager Debiteuren
Bedrijfsleider / ondernemer kamerverhuurbedrijf
bedrijfsleider kamerverhuurbedrijf
ondernemer kamerverhuurbedrijf
Vestigingsdirecteur makelaarskantoor
vestigingsmanager woningbouwvereniging
hoofd verhuur- en bewonerszaken woondiensten
manager sociaal beheer woondiensten
manager overkoepelend orgaan woningorganisaties
chef algemene zaken en kabinet
chef civiele dienst (hotel, instelling)
hoofd civiele dienst (hotel, instelling)
manager civiele dienst (hotel, instelling)
huishoudkundige voor inrichtingen
hoofd huishouding en verzorging instelling
hoofd huishouding zorginstelling
hoofd huishoudster inrichtingen
afdelingshoofd huishouding zorginstelling
hoofdhuishoudster inrichting, tehuis
vsr kwaliteitscontroleur schoonmaak
afdelingshoofd facilitaire dienst
hoofd interne dienst (hotel, instelling)
Bedrijfsleider / ondernemer glazenwasserij
Bedrijfsleider / ondernemer autowasstraat
bedrijfsleider/ondernemer autowasbedrijf
Projectleider industriële reiniging
Waar werkt een Manager Debiteuren?
De Manager Debiteuren kan komen te werken bij alle mogelijke organisaties die groot genoeg zijn om een eigen afdeling voor debiteurenbeheer nodig te hebben.
Met wie werkt een Manager Debiteuren samen?
De Manager Debiteuren geeft leiding aan een team van gemiddeld 5-10 medewerkers debiteuren. Naast het aansturen van deze medewerkers is de hij zelf verantwoordelijk voor de grootste klanten en/of debiteuren van het bedrijf en zal daarom met de aangewezen contactpersoon of de klant zelf moeten onderhandelen, om zo een efficiënte betaling te kunnen regelen die voor beide partijen gunstig is. Hij legt hiervoor zelf verantwoording af aan de algemene financieel manager, waar hij ook mee overlegt bij het voorstellen van veranderingen in het proces.
- Medewerker Debiteuren
- Contactpersoon van de klant
- Financieel Manager
Verwante beroepen Manager Debiteuren:
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO HBO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Manager Debiteuren in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Medewerker Debiteuren
- Contactpersoon van de klant
- Financieel Manager
Salarisindicatie:
- Van €2500 tot €3500