U bevindt zich hier: Home » Beroepen » Marktonderzoeker

Marktonderzoeker worden: Competenties, Opleidingen, Vacatures en Salaris

Wat doet een marktonderzoeker? Lees de functieomschrijving.

Een Marktonderzoeker doet onderzoek naar verschillende (potentiële) markten of klanten. Hij onderzoekt producten, trends, klanttevredenheid, de onderliggende behoeften van klanten en het imago van het bedrijf; dus alle factoren die de vraag naar een product beïnvloeden. Het doel is het maken van een betrouwbare objectieve analyse. Een Marktonderzoeker kan in dienst zijn van een marktonderzoeks- of reclamebureau en onderzoek uitvoeren in opdracht van verschillende bedrijven. Hij kan ook werkzaam zijn op een marketing- of onderzoeksafdeling van een bedrijf en de afzetmarkt, producten of diensten van zijn eigen werkgever onderzoeken.

Bij het begin van een marktonderzoek legt de Marktonderzoeker contact met de opdrachtgever. Naar aanleiding van dit gesprek formuleert hij een onderzoeksvraag en komt hij met een onderzoeksvoorstel. De Marktonderzoeker kiest dan de beste onderzoeksmethode, bijvoorbeeld een telefonische of schriftelijke enquête. Vervolgens bekijkt hij wat een geschikte, representatieve onderzoekspopulatie is. Daarna zal hij een vragenlijst (laten) opstellen.

De Marktonderzoeker beoordeelt de verkregen onderzoeksinformatie en beschrijft deze met behulp van tabellen en grafieken. Deze analyse verwerkt hij in een rapport, evenals zijn conclusies en aanbevelingen. Deze zal de Marktzonderzoeker bespreken met zijn opdrachtgevers of de marketingafdeling van zijn bedrijf. Het bedrijf of de opdrachtgever kan er vervolgens voor kiezen om marketingplannen aan te passen.

De Marktonderzoeker is ook verantwoordelijk voor de financiële kant van het onderzoek. Hij moet een inschatting van de kosten maken en de begroting in de gaten houden.


 

Mensen vonden ons op: Job Marktonderzoeker, Baan Marktonderzoeker, Marktonderzoeker Worden, Functie-eisen Marktonderzoeker, Verantwoordelijkheden Marktonderzoeker, Functieprofiel Marktonderzoeker, Wat doet een Marktonderzoeker, Werken als Marktonderzoeker.

Marktonderzoeker worden: Opleiding tot marktonderzoeker

Opleidingen zijn er in vele soorten en maten. Enkele mogeljikheden zijn: Marketing Mangement (HBO), Commerciële Economie (HBO) en uiteraard de opleidingen Marketing of Marketing Management (WO). Er bestaat ook de cursus marktonderzoek bij NIMA- opleidingen.

Opleidingen, cursussen en trainingen:

Vind een cursus of training. In samenwerking met Springest
Staat de opleiding, cursus of training die je zoekt er niet tussen? Kijk dan bij onze partner Springest.nl.
Staat de opleiding, cursus of training die je zoekt er niet tussen? Kijk dan bij onze partner Springest.nl.
Mensen vonden ons op: Studeren voor Marktonderzoeker, Marktonderzoeker Worden, Opleidingsniveau Marktonderzoeker, Scholing Marktonderzoeker, Studie Marktonderzoeker, Bijscholing Marktonderzoeker, Omscholing Marktonderzoeker.

Organisaties waar een marktonderzoeker doorgaans werkzaam is

Een Marktonderzoeker kan werkzaam zijn binnen een marktonderzoeksbureau. Sommige bedrijven hebben echter zelf Marktonderzoekers in dienst. Dit kunnen heel uiteenlopende bedrijven zijn.

Mensen vonden ons op: Studeren voor Marktonderzoeker, Marktonderzoeker Worden, Opleidingsniveau Marktonderzoeker, Scholing Marktonderzoeker, Studie Marktonderzoeker, Bijscholing Marktonderzoeker, Omscholing Marktonderzoeker.

Salaris en Arbeidsvoorwaarden marktonderzoeker

Als Marktonderzoeker verdien je in het begin nog niet zoveel. Het startsalaris ligt tussen de €1800 en €2400 bruto per maand. Na een aantal jaren ervaring groeit het salaris mee naar €5000 per maand. Er wordt binnen de sector soms gewerkt met een bonussysteem, maar dit is afhankelijk van de organisatie waar men terecht komt.

Hetzelfde geldt voor overige secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een auto van de zaak, laptop enz.

Mensen vonden ons op: Salaris Marktonderzoeker, Loon Marktonderzoeker, Wat verdien je als Marktonderzoeker, Salarisschaal Marktonderzoeker, Salarisindicatie Marktonderzoeker, Bonus Marktonderzoeker, CAO Marktonderzoeker, Brutoloon Marktonderzoeker, Nettoloon Marktonderzoeker, Vakantiedagen Marktonderzoeker, Pensioen Marktonderzoeker.

Competenties, skills & vaardigheden marktonderzoeker

  • Analytisch
  • Flexibiliteit
  • Stressbestendigheid
  • Financieel bewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Cijfermatig inzicht
  • Communicatief vaardig (zowel schriftelijk als mondeling)
  • Kritisch
  • Zelfstandigheid
Mensen vonden ons op: Kennis Marktonderzoeker, Vaardigheden Marktonderzoeker, Attitude Marktonderzoeker, Kwalificaties Marktonderzoeker, Competentieprofiel Marktonderzoeker.

Boeken voor het beroep marktonderzoeker

Wil je meer weten over het beroep marktonderzoeker? Hieronder vind je diverse boeken, Ebooks of DVD's waarin je meer te weten kan komen over de functie en de inhoud. Ook kunnen er boeken tussen staan die interessant zijn wanneer je marktonderzoeker bent en jezelf verder wilt ontwikkelen binnen je vakgebied.

Als je tussen de hieronderstaande boeken geen geschikte kan vinden, klik dan op de link onderaan dit kader om op de pagina met meer boeken marktonderzoeker te komen.

This is Marketing | Seth Godin

You Can't Be Seen Until You Learn To See - Engels | Paperback | 9780241370148 | 288 pagina's

#1 Wall Street Journal Bestseller & Instant New York Times Bestseller A game-changing approach to marketing, sales, and advertising. For the first time Seth Godin offers the core of his marketing wisdom in one compact, accessible, timeless package. This i...

How Brands Grow | Byron Sharp

What Marketers Don't Know - Engels | Druk: 1 | Hardcover | 9780195573565 | 246 pagina's

This book provides evidence-based answers to the key questions asked by marketers every day. Tackling issues such as how brands grow, how advertising really works, what price promotions really do and how loyalty programs really affect loyalty, How Brands ...

Marktonderzoek incl. toegang tot Prepzone | Roelof Kooiker

Nederlands | Druk: 9 | Hardcover | 9789001861292 | 462 pagina's

Marktonderzoek 7e druk is een boek van R. Kooiker uitgegeven bij Noordhoff Uitgevers B.V.. ISBN 9789001400293 Marktonderzoek is het complete basisboek voor studenten die werken aan een marktonderzoek. Het onderzoeksproces staat centraal, waarbij verschill...

Mensen vonden ons op: boeken voor Marktonderzoeker, Marktonderzoeker ebooks, boek Marktonderzoeker.

Persoonstypen marktonderzoeker

Een Marktonderzoeker moet leergierig zijn en onderzoekend en beschikken over een analytisch vermogen. Hij moet ook mensenkennis hebben (Waarnemer). Daarnaast moet een Marktonderzoeker grondig en betrouwbaar te werk kunnen gaan. Marktonderzoek moet immers onafhankelijk worden gedaan (Perfectionist).

Mensen vonden ons op: Persoonlijkheid Marktonderzoeker, Karakter Marktonderzoeker.

Netwerk marktonderzoeker

Een Marktanalist of -onderzoeker komt uiteraard in contact met opdrachtgevers. Daarmee bespreekt hij de trends. Hetzelfde geldt hier voor de relatie met marketing medewerkers. De Marktonderzoeker kan tevens de laatste vakontwikkelingen op de voet volgen door hierover te communiceren met collega Marktonderzoekers.
Als Marktonderzoeker ben je tevens vaak face to face ofwel via de pc aan het communiceren met enquêteurs. Tenslotte kom je dagelijks de administratieve afdeling tegen om een en ander af te stemmen.

Mensen vonden ons op: Collega’s Marktonderzoeker, Medewerkers Marktonderzoeker.

Is het beroep marktonderzoeker iets voor jou?

Zou je graag marktonderzoeker willen worden? Of weet je nog niet welk beroep bij jou past? Als je wilt weten hoe je jouw eigenschappen en competenties kunt gebruiken op de arbeidsmarkt, vul dan onze beroepskeuze test in en kom erachter of een baan als marktonderzoeker bij jou past.

Mensen vonden ons op: beroepskeuze Marktonderzoeker, beroepskeuzetest Marktonderzoeker, beroep Marktonderzoeker kiezen.

Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden marktonderzoeker

Hoewel de sector een klap heeft gekregen door de economische crisis krijgen Marktonderzoekers een steeds belangrijkere rol en worden ze steeds vaker ingezet door bedrijven. Consumentengedrag is lastig te voorspellen en Marktonderzoekers zijn daarom vaak overal nodig.

Een Marktonderzoeker kan doorgroeien naar de functie van senior Marktonderzoeker of als Commercieel Directeur van een onderzoeksbureau. Ook kan hij zijn eigen bureau starten.

Arbeidsmarktperspectief score marktonderzoeker

Hieronder vind je de score voor het arbeidsmarktperspectief voor het beroep marktonderzoeker. We hebben 5 scores: Zeer Goed, Goed, Redelijk, Matig en Slecht.

Zeer goed
Powered by arbeidsmarktkansen.nl & Intelligence Group
Mensen vonden ons op: Vooruitzichten Marktonderzoeker, Promotie mogelijkheden Marktonderzoeker, Carriere Marktonderzoeker.

Solliciteren op de functie marktonderzoeker

Wanneer je gaat solliciteren voor een baan als marktonderzoeker dien je te letten op welke zaken er voor dit beroep specifiek gelden. Per beroepsgroep en functie verschilt bijvoorbeeld het taalgebruik en zijn bepaalde vaardigheden voor marktonderzoeker belangrijker dan voor een ander beroep. Bij een sollicitatie is jouw CV een van de belangrijkste punten waar naar wordt gekeken, naast ook jouw motivatiebrief. Sta je op het punt te gaan solliciteren als marktonderzoeker. Bekijk dan onze tips.

Mensen vonden ons op: solliciteren als Marktonderzoeker, CV Marktonderzoeker, sollicitatie Marktonderzoeker.

Interviews met marktonderzoeker

Er zijn nog geen interviews geplaatst. Wil je worden geïnterviewd en jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen? Laat het ons weten en stuur een mail.

Verwante beroepen marktonderzoeker

Vacatures marktonderzoeker

Op zoek naar een nieuwe baan als Marktonderzoeker? Samen met onze vacature partners bieden wij je een groot aanbod aan actuele vacatures voor Marktonderzoeker. Wanneer je hieronder een voor jou geschikte vacature vind zal je doorklikken naar de vacaturepartner. Een Marktonderzoeker doet onderzoek naar verschillende (potentiële) markten of klanten. Hij onderzoekt producten, trends, klanttevredenheid, de onderliggende behoeften van klanten en het imago van het bedrijf; dus alle factoren die de vraag naar een product beïnvloeden. Het doel is het maken van een betrouwbare objectieve analyse.

Beoordeling Marktonderzoeker

Lees hoe onze bezoekers dit beroep beoordelen. Nog geen beoordeling? Help onze bezoekers en geef je mening bij het blok 'Beoordeel zelf het beroep Marktonderzoeker' hieronder.

  • Functie-inhoud
  • Salaris en arbeidsvoorwaarden
  • Doorgroeimogelijkeden
  • Arbeidsmarktperspectief

Beoordeel zelf het beroep Marktonderzoeker

Geef een score van 1 ster (zeer slecht) tot 5 sterren (zeer goed) door met je muis te klikken bij de 4 keuzeopties die worden getoond.
  • Functie-inhoud
  • Salaris en arbeidsvoorwaarden
  • Doorgroeimogelijkeden
  • Arbeidsmarktperspectief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer op dit beroep