Medewerker Klantenservice: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Medewerker Klantenservice: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Medewerker Klantenservice? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Medewerker Klantenservice wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Medewerker Klantenservice, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Medewerker Klantenservice


Vacatures Medewerker Klantenservice

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Medewerker Klantenservice?

De Medewerker Klantenservice helpt klanten bij problemen, klachten en vragen. De Klantenservicemedewerker biedt waar nodig ondersteuning en diensten aan bestaande klanten. Zo kunnen klanten vragen hebben over het gebruik van een aangeschaft product, klachten hebben over een product of dienst of andere problemen ondervinden.

Veel klantenserive medewerkers worden tegenwoordig ook callcentermedewerker inbound genoemd, of contact center medewerker. 

 


Past het beroep Medewerker Klantenservice bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Medewerker Klantenservice?

De Medewerker Klantenservice probeert de klant zo goed mogelijk verder te helpen en de problemen op te lossen. Een klantgerichte instelling is hiervoor erg belangrijk. Maar ook communicatieve vaardigheden en het goed kunnen omgaan met verschillende typen mensen zijn belangrijke vaardigheden.

De klantenservice medewerker doet dit meestal telefonisch. Maar de service kan ook via e-mail, de website, social media, via chat of op locatie verleend worden. Er zijn tegenwoordig al wel veel bedrijven waar de klantservice volledig via chat verloopt. 

Veel grote bedrijven hebben een eigen afdeling Klantenservice waar alle Klantenservicemedewerkers werken. Vaak werken de medewerkers in teams en hebben een teamleider die hen aanstuurt en in gesprekken helpt bij de verdere ontwikkeling en eventuele problemen met de klanten. 

De klantenservice werkt vaak nauw samen met de verkoopafdeling. Naast het ondersteunen van de klanten bij de huidige producten en diensten, kan de Medewerker Klantenservice ook advies en informatie geven over nieuwe producten en zo toekomstige klanten binnen proberen te halen. Het is hiervoor belangrijk dat de Klantenservicemedewerker commerciële kansen snel weet te signaleren. In sommige gevallen doet de klantservice medewerker deze verkoop zelf, soms is het gescheiden en zet hij/zij de klant voor naar de verkoopafdeling.

Voorbeeldwerkzaamheden Klantenservice medwerker:

  • geeft informatie en advies via telefoon, chat, e-mail, etc.
  • beantwoordt vragen en/of lost problemen op
  • helpt klanten om artikelen te retourneren of hun aankoop te wijzigen
  • registreert en behandelt klachten
  • neemt evnetueel bestellingen op
  • legt gegevens en gesprekshistorie vast in de computer

 

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Medewerker Klantenservice per stad

Vacatures Medewerker Klantenservice Alkmaar

Vacatures Medewerker Klantenservice Almelo

Vacatures Medewerker Klantenservice Almere

Vacatures Medewerker Klantenservice Alphen aan den Rijn

Vacatures Medewerker Klantenservice Amersfoort

Vacatures Medewerker Klantenservice Amstelveen

Vacatures Medewerker Klantenservice Amsterdam

Vacatures Medewerker Klantenservice Apeldoorn

Vacatures Medewerker Klantenservice Arnhem

Vacatures Medewerker Klantenservice Assen

Vacatures Medewerker Klantenservice Bergen op Zoom

Vacatures Medewerker Klantenservice Breda

Vacatures Medewerker Klantenservice Capelle aan den IJssel

Vacatures Medewerker Klantenservice Delft

Vacatures Medewerker Klantenservice Den Bosch

Vacatures Medewerker Klantenservice Den Haag

Vacatures Medewerker Klantenservice Den Helder

Vacatures Medewerker Klantenservice Deventer

Vacatures Medewerker Klantenservice Doetinchem

Vacatures Medewerker Klantenservice Dordrecht

Vacatures Medewerker Klantenservice Ede

Vacatures Medewerker Klantenservice Eindhoven

Vacatures Medewerker Klantenservice Emmen

Vacatures Medewerker Klantenservice Enschede

Vacatures Medewerker Klantenservice Gouda

Vacatures Medewerker Klantenservice Groningen

Vacatures Medewerker Klantenservice Haarlem

Vacatures Medewerker Klantenservice Haarlemmermeer

Vacatures Medewerker Klantenservice Heerlen

Vacatures Medewerker Klantenservice Helmond

Vacatures Medewerker Klantenservice Hengelo

Vacatures Medewerker Klantenservice Hilversum

Vacatures Medewerker Klantenservice Hoogeveen

Vacatures Medewerker Klantenservice Hoorn

Vacatures Medewerker Klantenservice Katwijk

Vacatures Medewerker Klantenservice Leeuwarden

Vacatures Medewerker Klantenservice Leiden

Vacatures Medewerker Klantenservice Lelystad

Vacatures Medewerker Klantenservice Maastricht

Vacatures Medewerker Klantenservice Middelburg

Vacatures Medewerker Klantenservice Nieuwegein

Vacatures Medewerker Klantenservice Nijmegen

Vacatures Medewerker Klantenservice Oss

Vacatures Medewerker Klantenservice Purmerend

Vacatures Medewerker Klantenservice Roermond

Vacatures Medewerker Klantenservice Roosendaal

Vacatures Medewerker Klantenservice Rotterdam

Vacatures Medewerker Klantenservice Schiedam

Vacatures Medewerker Klantenservice Spijkenisse

Vacatures Medewerker Klantenservice Terneuzen

Vacatures Medewerker Klantenservice Tilburg

Vacatures Medewerker Klantenservice Utrecht

Vacatures Medewerker Klantenservice Veenendaal

Vacatures Medewerker Klantenservice Venlo

Vacatures Medewerker Klantenservice Vlaardingen

Vacatures Medewerker Klantenservice Westland

Vacatures Medewerker Klantenservice Zaanstad

Vacatures Medewerker Klantenservice Zeist

Vacatures Medewerker Klantenservice Zoetermeer

Vacatures Medewerker Klantenservice Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Medewerker Klantenservice

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Medewerker Klantenservice?

Het salaris van een Medewerker Klantenservice loopt flink uiteen. Dit is afhankelijk van de sector waar hij of zij werkt en de exacte rol en verantwoordelijkheid. Zo verdient een 2e lijns Medewerker Servicedesk bij een IT bedrijf vaak een stuk meer dan een Medewerker Klantenservice bij een webwinkel.

Een startende Medewerker Klantenservice verdient ongeveer een salaris vanaf €2000,- per maand. Door werkervaring op te doen en de verantwoordelijkheden en taken uit te breiden kan dit salaris oplopen tot zelfs €3400,- bruto per maand.

In veel gevallen werkt de Medewerker Klantenservice parttime en geldt er een uurloon van €13,- tot €19,- bruto.

Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden horen vaak vakantiedagen en de mogelijkheid tot het volgen van aanvullende cursussen.


Meer weten over het salaris Medewerker Klantenservice

Salaris aankomend Medewerker Klantenservice Salaris junior Medewerker Klantenservice Wat is het salaris van een medior Medewerker Klantenservice? Welk salaris krijgt een senior Medewerker Klantenservice?


Hoe word je een Medewerker Klantenservice? 

Om aan de slag te kunnen als Medewerker Klantenservice wordt vaak geen specifieke opleiding gevraagd. Wel zijn er opleidingen en cursussen beschikbaar die je kunnen opleidingen tot Klantenservicemedewerker en je vaardigheden hiervoor kunnen verbeteren.

Opleidingen Medewerker Klantenservice

Vervolgopleiding Medewerker Klantenservice
Is service verlenen voor jou vanzelfsprekend en word jij blij van tevreden klanten? Dan is de vervolgopleiding Klantenservice Medewerker van Fabius echt iets voor jou! Klantenservice medewerkers zijn veel gevraagd. …
Vervolgopleiding Medewerker Klantenservice
Opleiding Medewerker Klantenservice
Is service verlenen voor jou vanzelfsprekend en word jij blij van tevreden klanten? Dan is de opleiding Klantenservice Medewerker van Fabius echt iets voor jou! Klantenservice medewerkers zijn veel gevraagd. …
Opleiding Medewerker Klantenservice
Klant- en servicegericht telefoneren / Efficiënte telefonische service- en advies gesprekken / Telefoontraining / Customer service / Klantenservice
Gesprek leiden en sturen, gespreksstructuur, telefoonetiquette, vraagtechnieken, efficiënt doorverbinden, spiegelen aan klanttypen, omgaan met irritatie en ongenoegen.  Wat is het doel van deze training? U leert uw telefonische servicegesprekken op …
Klant- en servicegericht telefoneren / Efficiënte telefonische service- en advies gesprekken / Telefoontraining / Customer service / Klantenservice
Opleiding Medewerker Klantenservice
OPLEIDING MEDEWERKER KLANTENSERVICE Wil je een opleiding Medewerker Klantenservice volgen om aan de slag te kunnen in een administratieve functie? Bij LSSO Opleidingen kun je direct starten! De opleiding Medewerker Klantenservice …
Opleiding Medewerker Klantenservice
CUSTOMER SERVICE MEDEWERKER / KLANTENSERVICE
Algemene informatie: De wijze waarop het telefonisch contact met je klant verloopt, bepaalt grotendeels het beeld van een organisatie. Vaak is dit een belangrijk visitekaartje. Wil je weten en leren …
CUSTOMER SERVICE MEDEWERKER / KLANTENSERVICE



Omscholen tot Medewerker Klantenservice

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Medewerker Klantenservice. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Medewerker Klantenservice

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Medewerker Klantenservice

Als je Medewerker Klantenservice wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Medewerker Klantenservice zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Medewerker Klantenservice

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Medewerker Klantenservice?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Medewerker Klantenservice

Een Medewerker Klantenservice heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Anticiperen
Anticiperen

Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen

Omschrijving

Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.

Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.

Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.

Conflicten beheersen
Conflicten beheersen

Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren

Omschrijving

Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.

Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.

Creativiteit
Creativiteit

Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend

Omschrijving

Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.

Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.

Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.

Energie
Energie

Steekwoorden: vitaliteit, uithoudingsvermogen, actief, levenlust.

Omschrijving

Energiekelingen zitten vol levenslust. Ze willen graag werken en dit kunnen ze dan ook uren achter elkaar. Deze mensen zetten hun energie gericht in en plannen efficiënt hun taken in, waardoor ze geen onnodige energie verspillen. Ook al krijgt deze persoon extra werk en draait hij veel overuren, deze mensen hoor je niet. Ze laten zich niet zomaar uit het veld slaan.

Sterke punten
Mensen met een hoog energielevel zijn vaak doorzetters. Als zich problemen voordoen, blijven ze optimistisch en pakken ze het probleem met beide handen aan. Ook zijn energiekelingen vaak behoorlijk stressbestendig. Omdat ze hun energie effeciënt inzetten, ervaren ze vaak minder stress dan anderen. Deze mensen kunnen als actief worden omschreven. Naast het werk hebben ze nog veel andere bezigheden. Een ander sterk punt van deze mensen is de resultaatgerichtheid. Ze willen graag presteren en door hun energie effectief te verdelen, boeken ze vele resultaten.

Zwakke punten
De uitdrukking ‘teveel hooi op je vork nemen’ komt bij deze mensen vaker voor. Ze willen graag anderen helpen en nemen hen werk uit handen. Er zijn energiekelingen die weleens willen doorslaan. Aan het eind van een lange werkdag willen ze graag nog een vergadering om bepaalde punten te bespreken of gaan eenmaal thuis meteen weer andere energiekostende dingen doen.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Luisteren
Luisteren

Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen

Omschrijving

Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit. 

Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.

Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.

Sociabiliteit
Sociabiliteit

Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving

Omschrijving

Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.

Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.

Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.

Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk

Omschrijving

Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.

Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.

Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.

Vaardigheden Medewerker Klantenservice

  • Luistervaardigheid
  • Belangstelling hebben
  • Vragen stellen
  • Spontaniteit
  • Sociaal gevoel
  • Analytisch vermogen
  • Initiatief ontplooien
  • Inzicht in omgeving
  • Integriteit
  • Zelfbeheersing
  • Bemiddelingskracht
  • Nieuwe oplossingen bedenken
  • Buiten kaders denken
  • Durf
  • Vitaliteit
  • Levenslust
  • Positiviteit
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Helder communiceren
  • Inlevingsvermogen
  • Taalkennis
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Medewerker Klantenservice nodig? 

De Medewerker Klantenservice moet een klantgerichte instelling hebben, beschikken over goede communicatieve vaardigheden en goed met verschillende soorten mensen om kunnen gaan (Gever). Daarnaast moet de medewerker ook beschikken over commercieel inzicht en hard kunnen werken om zoveel mogelijk klanten zo snel mogelijk bij klachten en problemen te woord te kunnen staan (Succesvolle werker).


Eigenschappen Medewerker Klantenservice

  • Empathie
  • Behulpzaamheid
  • Vriendelijkheid
  • Trouw
  • Integriteit
  • Punctueel
  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid



Wat zijn de baankansen voor een Medewerker Klantenservice?

Er is een ruime vraag naar Medewerkers Klantenservice, dus er zijn veel vacatures voor klantenservice medewerker te vinden. Verschillende bedrijven zijn op zoek naar geschikte kandidaten voor deze functie. Door ervaring op te doen en aanvullende cursussen te volgen zijn er ook doorgroeimogelijkheden binnen dit beroep. Doorgroeien tot teamleider Klantenservice behoort ook vaak tot de mogelijkheden.

De actuele kans op werk voor een Medewerker Klantenservice

Het beroep Medewerker Klantenservice is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice. De kans op werk voor de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

225

Baankans Medewerker Klantenservice

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Medewerker Klantenservice

Het beroep Medewerker Klantenservice is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice.


Waar werkt een Medewerker Klantenservice?

De Medewerker klantenservice kan bij uiteenlopende bedrijven werken. Veel (grotere) bedrijven hebben een eigen afdeling Klantenservice. De Klantenservicemedewerker werkt doorgaans in de profit sector, maar kan ook in de non-profit sector werkzaam zijn.


Met wie werkt een Medewerker Klantenservice samen? 

De Klantenservicemedewerker werkt vaak in een team onder leidingen van een teamleider. Daarnaast werkt de afdeling vaak nauw samen met de verkoopafdeling en de verkopers die daar werkzaam zijn.


  • Teamleider Klantenservice
  • Verkoper
Medewerker Klantenservice

Alles over het beroep Medewerker Klantenservice in één oogopslag

Beroepsgroep:

Netwerk:

  • Teamleider Klantenservice
  • Verkoper

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2000 tot €3400

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

225



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar