Nationale Ombudsman: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Nationale Ombudsman: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Nationale Ombudsman? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Nationale Ombudsman wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Nationale Ombudsman, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Nationale Ombudsman


Vacatures Nationale Ombudsman

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Nationale Ombudsman?

Als Nationale Ombudsman ben je een onafhankelijk functionaris die klachten van burgers over onbehoorlijk overheidsoptreden behandelt. Klachten over gemeenten en provincies worden niet behandeld, tenzij dat speciaal is opgenomen in de functie van Nationale Ombudsman. Als Nationale Ombudsman behandel je klachten over individuele zaken waarvoor geen beroep open staat bij de rechter.

Als Nationale Ombudsman heb je vooral een controlerende functie. Je bent geen rechter want de overheid is niet verplicht om gevolgen te verbinden aan je uitspraken. De klachten die binnen komen behandel je niet alleen maar samen met een team van specialisten.

 


 


Past het beroep Nationale Ombudsman bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Nationale Ombudsman per stad

Vacatures Nationale Ombudsman Alkmaar

Vacatures Nationale Ombudsman Almelo

Vacatures Nationale Ombudsman Almere

Vacatures Nationale Ombudsman Alphen aan den Rijn

Vacatures Nationale Ombudsman Amersfoort

Vacatures Nationale Ombudsman Amstelveen

Vacatures Nationale Ombudsman Amsterdam

Vacatures Nationale Ombudsman Apeldoorn

Vacatures Nationale Ombudsman Arnhem

Vacatures Nationale Ombudsman Assen

Vacatures Nationale Ombudsman Bergen op Zoom

Vacatures Nationale Ombudsman Breda

Vacatures Nationale Ombudsman Capelle aan den IJssel

Vacatures Nationale Ombudsman Delft

Vacatures Nationale Ombudsman Den Bosch

Vacatures Nationale Ombudsman Den Haag

Vacatures Nationale Ombudsman Den Helder

Vacatures Nationale Ombudsman Deventer

Vacatures Nationale Ombudsman Doetinchem

Vacatures Nationale Ombudsman Dordrecht

Vacatures Nationale Ombudsman Ede

Vacatures Nationale Ombudsman Eindhoven

Vacatures Nationale Ombudsman Emmen

Vacatures Nationale Ombudsman Enschede

Vacatures Nationale Ombudsman Gouda

Vacatures Nationale Ombudsman Groningen

Vacatures Nationale Ombudsman Haarlem

Vacatures Nationale Ombudsman Haarlemmermeer

Vacatures Nationale Ombudsman Heerlen

Vacatures Nationale Ombudsman Helmond

Vacatures Nationale Ombudsman Hengelo

Vacatures Nationale Ombudsman Hilversum

Vacatures Nationale Ombudsman Hoogeveen

Vacatures Nationale Ombudsman Hoorn

Vacatures Nationale Ombudsman Katwijk

Vacatures Nationale Ombudsman Leeuwarden

Vacatures Nationale Ombudsman Leiden

Vacatures Nationale Ombudsman Lelystad

Vacatures Nationale Ombudsman Maastricht

Vacatures Nationale Ombudsman Middelburg

Vacatures Nationale Ombudsman Nieuwegein

Vacatures Nationale Ombudsman Nijmegen

Vacatures Nationale Ombudsman Oss

Vacatures Nationale Ombudsman Purmerend

Vacatures Nationale Ombudsman Roermond

Vacatures Nationale Ombudsman Roosendaal

Vacatures Nationale Ombudsman Rotterdam

Vacatures Nationale Ombudsman Schiedam

Vacatures Nationale Ombudsman Spijkenisse

Vacatures Nationale Ombudsman Terneuzen

Vacatures Nationale Ombudsman Tilburg

Vacatures Nationale Ombudsman Utrecht

Vacatures Nationale Ombudsman Veenendaal

Vacatures Nationale Ombudsman Venlo

Vacatures Nationale Ombudsman Vlaardingen

Vacatures Nationale Ombudsman Westland

Vacatures Nationale Ombudsman Zaanstad

Vacatures Nationale Ombudsman Zeist

Vacatures Nationale Ombudsman Zoetermeer

Vacatures Nationale Ombudsman Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Nationale Ombudsman

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Nationale Ombudsman?

Het salaris van de Nationale Ombudsman is wettelijk vastgelegd (namelijk in de Wet Nationale ombudsman (WNo)) en bedraagt €10123 bruto per maand.


 


Meer weten over het salaris Nationale Ombudsman

Salaris aankomend Nationale Ombudsman Salaris junior Nationale Ombudsman Wat is het salaris van een medior Nationale Ombudsman? Welk salaris krijgt een senior Nationale Ombudsman?


Hoe word je een Nationale Ombudsman? 

Voor het beroep van Nationale Ombudsman is geen specifieke opleiding. Het is een zwaar beroep en je moet veel kennis van bestuur en burger hebben en je moet weten hoe de juridische verhoudingen zijn tussen deze twee groepen.

Personen die werken voor de Nationale Ombudsman krijgen vaak scholingen en cursussen om (onder andere) hun kennis op peil te houden zodat ze de Nationale Ombudsman zo goed mogelijk kunnen bij staan. Veel van de medewerkers, die vaak onderzoekers worden genoemd, hebben de Universitaire studie Nederlands Recht gedaan.
 

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Nationale Ombudsman

Er zijn geen opleidingen Nationale Ombudsman aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Nationale Ombudsman in werkt

Bekijk alle opleidingen Overheid & Semi-overheid


Omscholen tot Nationale Ombudsman

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Nationale Ombudsman. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Nationale Ombudsman

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Nationale Ombudsman

Als je Nationale Ombudsman wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Nationale Ombudsman zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Nationale Ombudsman

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Nationale Ombudsman?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Nationale Ombudsman

Een Nationale Ombudsman heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Conflicten beheersen
Conflicten beheersen

Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren

Omschrijving

Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.

Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Luisteren
Luisteren

Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen

Omschrijving

Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit. 

Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.

Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.

Omgaan met details
Omgaan met details

Steekwoorden: structureel, plannen en organiseren, resultaat, perfectionistisch

Omschrijving

Deze mensen hebben details en procedures goed in hun hoofd zitten. Deze personen letten bij opdrachten op de details, zij controleren bijvoorbeeld de spelling en houden zich bezig met de vormgeving. Daarnaast houden deze mensen zich vaak bezig met de planning en organisatie van werkzaamheden.

Sterke punten
Deze mensen zijn precies en werken structureel. Zij kijken met een kritisch oog naar opdrachten. Daarnaast beschikken deze mensen ook vaak over de competentie ‘plannen en organiseren’. Zij hebben een goed beeld in het hoofd van het resultaat en de taken die uitgevoerd moeten worden.

Zwakke punten
De kritische houding kan ervoor zorgen dat de omgeving hen ziet als ‘pietluttig’. Verder kan het zijn dat ze zo opgaan in details dat de creativiteit van deze mensen eronder lijdt. Ook kunnen ze doorslaan en hoofdzaken uit het oog verliezen.

Oordeelsvorming
Oordeelsvorming

Steekwoorden: analytisch vermogen, structureel, zelfkennis, visie

Omschrijving

Deze mensen kunnen zuiver en helder redeneren. Deze personen houden rekening met feiten en gebruiken verschillende perspectieven om een oordeel te vormen over bijvoorbeeld een werksituatie. Daarnaast beoordelen zij bijvoorbeeld de haalbaarheid en de planning van een opdracht.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak erg gestructureerd en scheiden dan ook de hoofd- van de bijzaken. Verder hebben deze mensen over het algemeen vaak een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken zaken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast beschikken deze mensen vaak over een goede zelfkennis, ze bekijken hun eigen presteren ook vanuit verschillende visies.

Zwakke punten
Wanneer er teveel wordt geoordeeld, kan dit demotivatie oproepen. Dit gebeurt met name dan bij anderen. Deze mensen oordelen dan overal over, ook wanneer het hen niet wordt gevraagd. Dit kan zorgen voor onderlinge irritaties. Als laatste kunnen deze mensen hun eigen oordeel op nummer één zetten, hierdoor kan het zijn dat de omgeving zich achtergesteld voelt.

Vaardigheden Nationale Ombudsman

  • Integriteit
  • Zelfbeheersing
  • Bemiddelingskracht
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Luistervaardigheid
  • Belangstelling hebben
  • Vragen stellen
  • Gestructureerd werken
  • Accuratesse
  • Zorgvuldigheid
  • Analytisch vermogen
  • Inlevingsvermogen
  • Logisch redeneren
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Nationale Ombudsman nodig? 

Als Nationale Ombudsman ben je voor veel burgers een laatste hoop. Het is daarom ook belangrijk dat je warm, betrokken en verzorgend over komt. Je wil mensen met problemen graag helpen. Je moet dus zorgzaam, generues en ontvankelijk zijn (Gever).

Je probeert als Nationale Ombudsman conflicten tussen de overheid en de burgers te vermijden. Je bent dus een soort van bemiddelaar tussen deze partijen. Daarbij is het handig als je ruimdenkend, diplomatiek en geduldig bent (Bemiddelaar).


Eigenschappen Nationale Ombudsman

  • Empathie
  • Diplomatiek
  • Zorgzaamheid
  • Behulpzaamheid
  • Vriendelijkheid



Wat zijn de baankansen voor een Nationale Ombudsman?

Het beroep Nationale Ombudsman is een zeer specifiek beroep. Het is de hoogste instantie waar burgers terecht kunnen met klachten over de overheid. Als Nationale Ombudsman zit je dus al aan de top.
 


Doorgroei mogelijkheden Nationale Ombudsman

Het beroep Nationale Ombudsman is onderdeel van de beroepsfamilie Beleidsvoerend ambtenaar: landelijk niveau.


Waar werkt een Nationale Ombudsman?

De Nationale Ombudsman is een Hoog College van de Staat. De drager van het ambt, die dus ook Nationale Ombudsman wordt genoemd, wordt door de Tweede Kamer benoemd en ontslagen. Het beroep is in de Wet Nationale ombudsman (WNo) vast gelegd en is daarom een non-profit organisatie.


Met wie werkt een Nationale Ombudsman samen? 

Bij klachten van burgers jegens de overheid ben je als Nationale Ombudsman een soort schakel. Je komt dus voortduren in aanraking met burgers en de overheid.
 


  • Burger
  • Overheid
Nationale Ombudsman

Alles over het beroep Nationale Ombudsman in één oogopslag

Persoonstype:

Netwerk:

  • Burger
  • Overheid

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €10123 tot €10123

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar