Nationale Ombudsman: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Nationale Ombudsman: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Nationale Ombudsman? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Nationale Ombudsman wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Nationale Ombudsman, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Nationale Ombudsman
Vacatures Nationale Ombudsman
Vacatures laden...
Wat is een Nationale Ombudsman?
Als Nationale Ombudsman ben je een onafhankelijk functionaris die klachten van burgers over onbehoorlijk overheidsoptreden behandelt. Klachten over gemeenten en provincies worden niet behandeld, tenzij dat speciaal is opgenomen in de functie van Nationale Ombudsman. Als Nationale Ombudsman behandel je klachten over individuele zaken waarvoor geen beroep open staat bij de rechter.
Als Nationale Ombudsman heb je vooral een controlerende functie. Je bent geen rechter want de overheid is niet verplicht om gevolgen te verbinden aan je uitspraken. De klachten die binnen komen behandel je niet alleen maar samen met een team van specialisten.
Past het beroep Nationale Ombudsman bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Nationale Ombudsman per niveau
Vacatures Nationale Ombudsman per stad
Vacatures Nationale Ombudsman Alkmaar
Vacatures Nationale Ombudsman Almelo
Vacatures Nationale Ombudsman Almere
Vacatures Nationale Ombudsman Alphen aan den Rijn
Vacatures Nationale Ombudsman Amersfoort
Vacatures Nationale Ombudsman Amstelveen
Vacatures Nationale Ombudsman Amsterdam
Vacatures Nationale Ombudsman Apeldoorn
Vacatures Nationale Ombudsman Arnhem
Vacatures Nationale Ombudsman Assen
Vacatures Nationale Ombudsman Bergen op Zoom
Vacatures Nationale Ombudsman Breda
Vacatures Nationale Ombudsman Capelle aan den IJssel
Vacatures Nationale Ombudsman Delft
Vacatures Nationale Ombudsman Den Bosch
Vacatures Nationale Ombudsman Den Haag
Vacatures Nationale Ombudsman Den Helder
Vacatures Nationale Ombudsman Deventer
Vacatures Nationale Ombudsman Doetinchem
Vacatures Nationale Ombudsman Dordrecht
Vacatures Nationale Ombudsman Ede
Vacatures Nationale Ombudsman Eindhoven
Vacatures Nationale Ombudsman Emmen
Vacatures Nationale Ombudsman Enschede
Vacatures Nationale Ombudsman Gouda
Vacatures Nationale Ombudsman Groningen
Vacatures Nationale Ombudsman Haarlem
Vacatures Nationale Ombudsman Haarlemmermeer
Vacatures Nationale Ombudsman Heerlen
Vacatures Nationale Ombudsman Helmond
Vacatures Nationale Ombudsman Hengelo
Vacatures Nationale Ombudsman Hilversum
Vacatures Nationale Ombudsman Hoogeveen
Vacatures Nationale Ombudsman Hoorn
Vacatures Nationale Ombudsman Katwijk
Vacatures Nationale Ombudsman Leeuwarden
Vacatures Nationale Ombudsman Leiden
Vacatures Nationale Ombudsman Lelystad
Vacatures Nationale Ombudsman Maastricht
Vacatures Nationale Ombudsman Middelburg
Vacatures Nationale Ombudsman Nieuwegein
Vacatures Nationale Ombudsman Nijmegen
Vacatures Nationale Ombudsman Oss
Vacatures Nationale Ombudsman Purmerend
Vacatures Nationale Ombudsman Roermond
Vacatures Nationale Ombudsman Roosendaal
Vacatures Nationale Ombudsman Rotterdam
Vacatures Nationale Ombudsman Schiedam
Vacatures Nationale Ombudsman Spijkenisse
Vacatures Nationale Ombudsman Terneuzen
Vacatures Nationale Ombudsman Tilburg
Vacatures Nationale Ombudsman Utrecht
Vacatures Nationale Ombudsman Veenendaal
Vacatures Nationale Ombudsman Venlo
Vacatures Nationale Ombudsman Vlaardingen
Vacatures Nationale Ombudsman Westland
Vacatures Nationale Ombudsman Zaanstad
Vacatures Nationale Ombudsman Zeist
Salarisschaal Nationale Ombudsman
Wat verdient een Nationale Ombudsman?
Het salaris van de Nationale Ombudsman is wettelijk vastgelegd (namelijk in de Wet Nationale ombudsman (WNo)) en bedraagt €10123 bruto per maand.
Meer weten over het salaris Nationale Ombudsman
Hoe word je een Nationale Ombudsman?
Voor het beroep van Nationale Ombudsman is geen specifieke opleiding. Het is een zwaar beroep en je moet veel kennis van bestuur en burger hebben en je moet weten hoe de juridische verhoudingen zijn tussen deze twee groepen.
Personen die werken voor de Nationale Ombudsman krijgen vaak scholingen en cursussen om (onder andere) hun kennis op peil te houden zodat ze de Nationale Ombudsman zo goed mogelijk kunnen bij staan. Veel van de medewerkers, die vaak onderzoekers worden genoemd, hebben de Universitaire studie Nederlands Recht gedaan.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Nationale Ombudsman
Er zijn geen opleidingen Nationale Ombudsman aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Nationale Ombudsman in werkt
Bekijk alle opleidingen Overheid & Semi-overheidOmscholen tot Nationale Ombudsman
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Nationale Ombudsman. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Nationale Ombudsman
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Nationale Ombudsman
Als je Nationale Ombudsman wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Nationale Ombudsman zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Nationale Ombudsman
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Nationale Ombudsman?
Competenties Nationale Ombudsman
Een Nationale Ombudsman heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: structureel, plannen en organiseren, resultaat, perfectionistisch
Omschrijving
Deze mensen hebben details en procedures goed in hun hoofd zitten. Deze personen letten bij opdrachten op de details, zij controleren bijvoorbeeld de spelling en houden zich bezig met de vormgeving. Daarnaast houden deze mensen zich vaak bezig met de planning en organisatie van werkzaamheden.
Sterke punten
Deze mensen zijn precies en werken structureel. Zij kijken met een kritisch oog naar opdrachten. Daarnaast beschikken deze mensen ook vaak over de competentie ‘plannen en organiseren’. Zij hebben een goed beeld in het hoofd van het resultaat en de taken die uitgevoerd moeten worden.
Zwakke punten
De kritische houding kan ervoor zorgen dat de omgeving hen ziet als ‘pietluttig’. Verder kan het zijn dat ze zo opgaan in details dat de creativiteit van deze mensen eronder lijdt. Ook kunnen ze doorslaan en hoofdzaken uit het oog verliezen.
Steekwoorden: analytisch vermogen, structureel, zelfkennis, visie
Omschrijving
Deze mensen kunnen zuiver en helder redeneren. Deze personen houden rekening met feiten en gebruiken verschillende perspectieven om een oordeel te vormen over bijvoorbeeld een werksituatie. Daarnaast beoordelen zij bijvoorbeeld de haalbaarheid en de planning van een opdracht.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak erg gestructureerd en scheiden dan ook de hoofd- van de bijzaken. Verder hebben deze mensen over het algemeen vaak een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken zaken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast beschikken deze mensen vaak over een goede zelfkennis, ze bekijken hun eigen presteren ook vanuit verschillende visies.
Zwakke punten
Wanneer er teveel wordt geoordeeld, kan dit demotivatie oproepen. Dit gebeurt met name dan bij anderen. Deze mensen oordelen dan overal over, ook wanneer het hen niet wordt gevraagd. Dit kan zorgen voor onderlinge irritaties. Als laatste kunnen deze mensen hun eigen oordeel op nummer één zetten, hierdoor kan het zijn dat de omgeving zich achtergesteld voelt.
Vaardigheden Nationale Ombudsman
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Gestructureerd werken
- Accuratesse
- Zorgvuldigheid
- Analytisch vermogen
- Inlevingsvermogen
- Logisch redeneren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Nationale Ombudsman nodig?
Als Nationale Ombudsman ben je voor veel burgers een laatste hoop. Het is daarom ook belangrijk dat je warm, betrokken en verzorgend over komt. Je wil mensen met problemen graag helpen. Je moet dus zorgzaam, generues en ontvankelijk zijn (Gever).
Je probeert als Nationale Ombudsman conflicten tussen de overheid en de burgers te vermijden. Je bent dus een soort van bemiddelaar tussen deze partijen. Daarbij is het handig als je ruimdenkend, diplomatiek en geduldig bent (Bemiddelaar).
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Eigenschappen Nationale Ombudsman
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
Wat zijn de baankansen voor een Nationale Ombudsman?
Het beroep Nationale Ombudsman is een zeer specifiek beroep. Het is de hoogste instantie waar burgers terecht kunnen met klachten over de overheid. Als Nationale Ombudsman zit je dus al aan de top.
Doorgroei mogelijkheden Nationale Ombudsman
Het beroep Nationale Ombudsman is onderdeel van de beroepsfamilie Beleidsvoerend ambtenaar: landelijk niveau.
Verwante beroepen Nationale Ombudsman
Mogelijke specialisaties voor een Nationale Ombudsman
Doorgroei beroepen voor een Nationale Ombudsman
Waar werkt een Nationale Ombudsman?
De Nationale Ombudsman is een Hoog College van de Staat. De drager van het ambt, die dus ook Nationale Ombudsman wordt genoemd, wordt door de Tweede Kamer benoemd en ontslagen. Het beroep is in de Wet Nationale ombudsman (WNo) vast gelegd en is daarom een non-profit organisatie.
Met wie werkt een Nationale Ombudsman samen?
Bij klachten van burgers jegens de overheid ben je als Nationale Ombudsman een soort schakel. Je komt dus voortduren in aanraking met burgers en de overheid.
- Burger
- Overheid
Alles over het beroep Nationale Ombudsman in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Burger
- Overheid
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €10123 tot €10123