Ouvreuse: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Ouvreuse: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Ouvreuse? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Ouvreuse wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Ouvreuse, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Ouvreuse
Vacatures Ouvreuse
Vacatures laden...
Wat is een Ouvreuse?
Een Ouvreuse is iemand die gasten hun plaats wijst in een bioscoop, filmhuis of een schouwburg. De Ouvreuse weet precies waar alle rijen en stoelnummers zich bevinden en helpt de gasten dus met het snel vinden van hun plek. Als de zaal al donker is terwijl er nog gasten komen, gebruikt de Ouvreuse een zaklamp om het kaartje te lezen en de gasten naar hun plekken te begeleiden.
De Ouvreuse houdt tevens scherp toezicht. Ze bekijkt of iedereen zich goed gedraagt en meldt ruzies en irritaties bij andere theater- of bioscoopmedewerkers. Ook houdt ze in de gaten dat er geen mensen zonder kaartje naar binnen kunnen en houdt in de gaten wie er de zaal even uit gaat om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan. Als de gast de zaal weer in wil, moet hij opnieuw zijn kaartje tonen bij de Ouvreuse.
Vroeger kreeg de Ouvreuse geen vast salaris, maar bestond haar inkomen uit fooien en een deel van de opbrengst van de drank- en snackverkoop. Tegenwoordig krijgt een Ouvreuse meestal wel een vast salaris. Er zijn schouwburgen die vrijwilligers zoeken
Er is geen mannelijke vorm van het woord Ouvreuse. Meestal wordt hij Gastheer genoemd.
Past het beroep Ouvreuse bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Ouvreuse per niveau
Vacatures Ouvreuse per stad
Salarisschaal Ouvreuse
Wat verdient een Ouvreuse?
Hoeveel een Ouvreuse verdient, is niet bekend. Het bedrag zal zo tussen de €1400,- en €1800,- bruto per maand liggen bij een fulltime dienstverband. Het precieze bedrag hangt onder andere af van de leeftijd en ervaring van de Ouvreuse.
Secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen bijvoorbeeld 24 vakantiedagen, een vakantietoeslag, een reiskostenvergoeding en een onregelmatigheidstoeslag zijn.
Meer weten over het salaris Ouvreuse
Hoe word je een Ouvreuse?
Er is geen specifieke opleiding vereist voor een functie als Ouvreuse. Wel is het van belang dat de Ouvreuse gastvrij, respresentatief en vriendelijk is. Een mogelijke opleiding is een opleiding aan de Middelbare of Hogere Hotelschool, maar dit is zeker niet noodzakelijk.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Ouvreuse
Er zijn geen opleidingen Ouvreuse aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Ouvreuse in werkt
Bekijk alle opleidingen Kunst & Cultuur & EntertainmentOmscholen tot Ouvreuse
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Ouvreuse. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Ouvreuse
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Ouvreuse
Als je Ouvreuse wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Ouvreuse zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Ouvreuse
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Ouvreuse
Een Ouvreuse heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden competentie Flexibiliteit:
aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering
Omschrijving
Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.
Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.
Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Vaardigheden Ouvreuse
- Inlevingsvermogen
- Aanpassingsvermogen
- Lichtvoetigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Ouvreuse nodig?
Persoonstypen die passen bij een Ouvreuse zijn Waarnemer en Succesvolle Werker.
Het is belangrijk dat een Ouvreuse goed het overzicht heeft over de zaal. Zij moet iedereen goed observeren en weten welke rijen en stoelen nog vrij zijn (Waarnemer).
Tevens moet een Ouvreuse zelfverzekerd en gedreven zijn en alles op alles zetten om het de bezoeker zo aangenaam mogelijk te maken. Ze moet precies weten waar alle stoelen en rijen zich bevinden en vragen van gasten goed kunnen beantwoorden (Succesvolle Werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Ouvreuse
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Ouvreuse?
Het arbeidsmarktperspectief van een Ouvreuse is redelijk. Vrijwel elke schouwburg en bioscoop heeft Ouvreuses nodig. Er zijn echter niet heel erg veel schouwburgen en bioscopen.
Bij goed functioneren kan een Ouvreuse meer taken krijgen toegewezen. Zo kan de Ouvreuse leiding gaan geven en wellicht uiteindelijk doorgroeien naar Bedrijfsleider.
De actuele kans op werk voor een Ouvreuse
Het beroep Ouvreuse is onderdeel van de beroepsfamilie Servicemedewerkers bioscoop, theater, amusementcentrum. De kans op werk voor de beroepsfamilie Servicemedewerkers bioscoop, theater, amusementcentrum is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Ouvreuse
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Ouvreuse
Het beroep Ouvreuse is onderdeel van de beroepsfamilie Servicemedewerkers bioscoop, theater, amusementcentrum.
Verwante beroepen Ouvreuse
Waar werkt een Ouvreuse?
Een Ouvreuse werkt in een Schouwburg, Bioscoop of Filmhuis. Dit zijn profitorganisaties, want ze streven naar winst.
Met wie werkt een Ouvreuse samen?
Een Ouvreuse komt vanzelfsprekend veel in aanraking met de bioscoop-, filmhuis- of theaterbezoekers. Ook werkt een Ouvreuse samen met andere Ouvreuses en Gastheren, maar ook met andere Theater- of Bioscoopmedewerkers, zoals Servicemedewerkers. Zij hebben allemaal hetzelfde doel: de bezoekers een zo fijn mogelijk avond bezorgen. Daarom overleggen ze en werken ze samen. De Ouvreuse werkt onder direct toezicht van een Leidinggevende.
- Bioscoop- of theaterbezoekers
- Collega Ouvreuses en Gastheren
- Andere Theater- of Bioscoopmedewerkers
- Leidinggevende
Verwante beroepen Ouvreuse:
Opleiding: Geen
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Ouvreuse in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Bioscoop- of theaterbezoekers
- Collega Ouvreuses en Gastheren
- Andere Theater- of Bioscoopmedewerkers
- Leidinggevende
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1400 tot €1800