Telefoniste: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Telefoniste: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Telefoniste? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Telefoniste wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Telefoniste, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Telefoniste


Vacatures Telefoniste

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Telefoniste?

De Telefoniste is het aanspreekpunt van het bedrijf. Veelal gaat het om een combinatie van de functie Telefoniste/Receptioniste waarmee er meteen een afwisselende bijbaan in het vizier komt. De Telefoniste staat op voorkomende, representatieve wijze klanten met vragen te woord en zorgt voor afhandeling naar tevredenheid. 


Past het beroep Telefoniste bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Telefoniste?

De Telefoniste/Receptioniste beantwoord niet allen vragen per telefoon, daarnaast zorgt de Telefoniste/Receptionist tevens voor ontvangst van bezoek op een juiste manier en verwijst ze door. 

Soms houdt de Telefoniste/Receptionist afspraken en de agenda bij en komen er nog andere administratieve werkzaamheden bij. De Telefoniste is klantvriendelijk, representatief, geordend en heeft een fijne telefoonstem. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is een must, zowel mondeling als schriftelijk. 

Daarnaast heeft de Telefoniste communicatieve vaardigheden en is bekend met computersystemen. Het is een allroundfunctie met het accent op klantenservice waarbij in sommige bedrijven het meer een administratieve baan betreft en in een ander geval hoofdzakelijk telefoonverkeer afhandeling en klantverwijzing.

Voorbeeldwerkzaamheden Telefoniste/Receptionist:

  • neemt de telefoon aan en verbindt mensen door met de juiste persoon of afdeling
  • houdt in de gaten welke medewerkers niet bereikbaar zijn
  • attendeerd medewerkers die de telefoon niet opnemen via een omroepinstallatie, chat of e-mail
  • maakt terugbelverzoeken aan en geeft deze door
  • staat eventenueel ook gasten aan de receptie te woord
  • houdt een afspraken agenda bij
  • doet eventueel andere licht administratieve zaken 

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Telefoniste per stad

Vacatures Telefoniste Alkmaar

Vacatures Telefoniste Almelo

Vacatures Telefoniste Almere

Vacatures Telefoniste Alphen aan den Rijn

Vacatures Telefoniste Amersfoort

Vacatures Telefoniste Amstelveen

Vacatures Telefoniste Amsterdam

Vacatures Telefoniste Apeldoorn

Vacatures Telefoniste Arnhem

Vacatures Telefoniste Assen

Vacatures Telefoniste Bergen op Zoom

Vacatures Telefoniste Breda

Vacatures Telefoniste Capelle aan den IJssel

Vacatures Telefoniste Delft

Vacatures Telefoniste Den Bosch

Vacatures Telefoniste Den Haag

Vacatures Telefoniste Den Helder

Vacatures Telefoniste Deventer

Vacatures Telefoniste Doetinchem

Vacatures Telefoniste Dordrecht

Vacatures Telefoniste Ede

Vacatures Telefoniste Eindhoven

Vacatures Telefoniste Emmen

Vacatures Telefoniste Enschede

Vacatures Telefoniste Gouda

Vacatures Telefoniste Groningen

Vacatures Telefoniste Haarlem

Vacatures Telefoniste Haarlemmermeer

Vacatures Telefoniste Heerlen

Vacatures Telefoniste Helmond

Vacatures Telefoniste Hengelo

Vacatures Telefoniste Hilversum

Vacatures Telefoniste Hoogeveen

Vacatures Telefoniste Hoorn

Vacatures Telefoniste Katwijk

Vacatures Telefoniste Leeuwarden

Vacatures Telefoniste Leiden

Vacatures Telefoniste Lelystad

Vacatures Telefoniste Maastricht

Vacatures Telefoniste Middelburg

Vacatures Telefoniste Nieuwegein

Vacatures Telefoniste Nijmegen

Vacatures Telefoniste Oss

Vacatures Telefoniste Purmerend

Vacatures Telefoniste Roermond

Vacatures Telefoniste Roosendaal

Vacatures Telefoniste Rotterdam

Vacatures Telefoniste Schiedam

Vacatures Telefoniste Spijkenisse

Vacatures Telefoniste Terneuzen

Vacatures Telefoniste Tilburg

Vacatures Telefoniste Utrecht

Vacatures Telefoniste Veenendaal

Vacatures Telefoniste Venlo

Vacatures Telefoniste Vlaardingen

Vacatures Telefoniste Westland

Vacatures Telefoniste Zaanstad

Vacatures Telefoniste Zeist

Vacatures Telefoniste Zoetermeer

Vacatures Telefoniste Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Telefoniste

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Telefoniste?

Een Telefoniste / Receptioniste verdient zo'n € 1900 tot € 2750 bruto per maand. Het is in veel gevallen ook een parttime baan, dus dan wordt er gekeken naar een uurloon dat gemiddeld tussen de € 12,- en €17,- bruto per uur ligt.

Qua secundaire voorwaarden is het pakket standaard, soms is er sprake van een dertiende maand en opleidingsmogelijkheden


Meer weten over het salaris Telefoniste

Salaris aankomend Telefoniste Salaris junior Telefoniste Wat is het salaris van een medior Telefoniste? Welk salaris krijgt een senior Telefoniste?


Hoe word je een Telefoniste? 

De Telefoniste heeft een VMBO-T, HAVO of een relevante MBO/HBO opleiding. Een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift. Daarnaast wordt een goede computerkennis vereist.

Opleidingen Telefoniste

Opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e)
Houd jij van contact met mensen, veel afwisseling in je werk en is helpen en service verlenen jou op het lijf geschreven? Dan is deze opleiding van Fabius echt iets …
Opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e)
De telefoniste/receptioniste als visitekaartje van de organisatie
De eerste indruk De telefoniste of receptioniste is de eerste persoon in de organisatie waar een klant contact mee heeft als hij of zij belt of op bezoek komt. Zij …
De telefoniste/receptioniste als visitekaartje van de organisatie
Training receptie- en baliewerk
Als receptioniste, telefoniste of baliemedewerker ben je het eerste contactpunt naar buiten. Een belangrijke, representatieve en soms hectische functie. De relatie start altijd bij jou, je bent het visitekaartje. Hoe …
Training receptie- en baliewerk
Opleiding Telefonist/Receptionist
OPLEIDING TELEFONIST/RECEPTIONIST Wil je een opleiding Telefonist/Receptionist volgen om aan de slag te kunnen in deze functie? Bij LSSO Opleidingen kun je direct starten! De opleiding Telefonist/Receptionist van LSSO Opleidingen zorgt voor …
Opleiding Telefonist/Receptionist
Klantgericht denken en handelen aan de balie
Versterk je communicatie, vergroot je succes en plezier in je klantrelaties! Volg deze leuke training Klantgericht denken en handelen aan de balie voor meer klantwaardering en plezier. Gegarandeerd meer klantwaardering …
Klantgericht denken en handelen aan de balie



Omscholen tot Telefoniste

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Telefoniste. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Telefoniste

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Telefoniste

Als je Telefoniste wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Telefoniste zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Telefoniste

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Telefoniste?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Telefoniste

Een Telefoniste heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Accuratesse
Accuratesse

Steekwoorden Competentie Accuratesse:

precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme

Omschrijving

Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.

Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.

Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.

 

Conflicten beheersen
Conflicten beheersen

Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren

Omschrijving

Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.

Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.

Energie
Energie

Steekwoorden: vitaliteit, uithoudingsvermogen, actief, levenlust.

Omschrijving

Energiekelingen zitten vol levenslust. Ze willen graag werken en dit kunnen ze dan ook uren achter elkaar. Deze mensen zetten hun energie gericht in en plannen efficiënt hun taken in, waardoor ze geen onnodige energie verspillen. Ook al krijgt deze persoon extra werk en draait hij veel overuren, deze mensen hoor je niet. Ze laten zich niet zomaar uit het veld slaan.

Sterke punten
Mensen met een hoog energielevel zijn vaak doorzetters. Als zich problemen voordoen, blijven ze optimistisch en pakken ze het probleem met beide handen aan. Ook zijn energiekelingen vaak behoorlijk stressbestendig. Omdat ze hun energie effeciënt inzetten, ervaren ze vaak minder stress dan anderen. Deze mensen kunnen als actief worden omschreven. Naast het werk hebben ze nog veel andere bezigheden. Een ander sterk punt van deze mensen is de resultaatgerichtheid. Ze willen graag presteren en door hun energie effectief te verdelen, boeken ze vele resultaten.

Zwakke punten
De uitdrukking ‘teveel hooi op je vork nemen’ komt bij deze mensen vaker voor. Ze willen graag anderen helpen en nemen hen werk uit handen. Er zijn energiekelingen die weleens willen doorslaan. Aan het eind van een lange werkdag willen ze graag nog een vergadering om bepaalde punten te bespreken of gaan eenmaal thuis meteen weer andere energiekostende dingen doen.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Luisteren
Luisteren

Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen

Omschrijving

Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit. 

Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.

Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.

Sociabiliteit
Sociabiliteit

Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving

Omschrijving

Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.

Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.

Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.

Stressbestendigheid
Stressbestendigheid

Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie

Omschrijving

Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.

Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.

Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.

Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk

Omschrijving

Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.

Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.

Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.

Vaardigheden Telefoniste

  • Luistervaardigheid
  • Belangstelling hebben
  • Vragen stellen
  • Spontaniteit
  • Sociaal gevoel
  • Oog voor detail
  • Zorgvuldigheid
  • Nauwkeurigheid
  • Integriteit
  • Zelfbeheersing
  • Bemiddelingskracht
  • Vitaliteit
  • Levenslust
  • Positiviteit
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Doorzettingsvermogen
  • Incasseringsvermogen
  • Rust bewaren
  • Helder communiceren
  • Inlevingsvermogen
  • Taalkennis
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Telefoniste nodig? 

De Telefoniste is als eerste aanspreekpunt bij een bedrijf een grote ondersteuning voor de hogere lagen van het management (Bemiddelaar).  Het is een positie waarbij vertrouwen een sleutelpositie inneemt (een Loyalist) zowel voor collega's in alle lagen van het bedrijf als voor de klant die belt en vraagt.


Eigenschappen Telefoniste

  • Empathie
  • Diplomatiek
  • Zorgzaamheid
  • Trouw
  • Integriteit
  • Punctueel



Wat zijn de baankansen voor een Telefoniste?

De Telefoniste heeft een goed arbeidsperspectief om door te groeien naar een functie als secretaresse binnen een bedrijf.

De actuele kans op werk voor een Telefoniste

Het beroep Telefoniste is onderdeel van de beroepsfamilie Telefonisten en telegrafisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Telefonisten en telegrafisten is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

1

Baankans Telefoniste

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Telefoniste

Het beroep Telefoniste is onderdeel van de beroepsfamilie Telefonisten en telegrafisten.


Waar werkt een Telefoniste?

Als Telefoniste kan men werkzaam zijn in tal van soorten organisaties zowel profit als non-profit.  De meeste zijn commerciele bedrijven maar het ook gaan om een baan in de zorg, bijvoorbeeld Telefoniste in een revalidatiecentrum of verzorgingshuis.


Met wie werkt een Telefoniste samen? 

De Telefoniste staat iedere dag in contact met de klanten, zowel aan de balie als aan de telefoon. Ze is de belangrijkste eerste schakel van het bedrijf. Daarnaast heeft de Telefoniste te maken met collega's en buitendienstmedewerkers die aan de receptie verschijnen voor vragen en afspraken.


Telefoniste

Alles over het beroep Telefoniste in één oogopslag

Persoonstype:

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €1950 tot €2750

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

1



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar