Verkoop en Service Adviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Verkoop en Service Adviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Verkoop en Service Adviseur? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Verkoop en Service Adviseur wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Verkoop en Service Adviseur, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Verkoop en Service Adviseur
- Wat doet een Verkoop en Service Adviseur
- Salaris Verkoop en Service Adviseur
- Vacatures Verkoop en Service Adviseur
- Doorgroeien als Verkoop en Service Adviseur
- Opleidingen Verkoop en Service Adviseur
- Omscholen tot Verkoop en Service Adviseur
- Hoe word je Verkoop en Service Adviseur
- Competenties Verkoop en Service Adviseur
- Persoonstypen Verkoop en Service Adviseur
Vacatures Verkoop en Service Adviseur
Vacatures laden...
Wat is een Verkoop en Service Adviseur?
De Verkoop en Service Adviseur werkt achter de balie of in een klantcontactcentrum bij een bank. Hij is het eerste aanspreekpunt voor klanten en adviseert over producten en diensten die de organisatie aanbiedt. Een Verkoop en Service Adviseur weet precies in te schatten wat een klant wil weten of aanschaffen en kan hem hierdoor extra diensten of producten aanbieden. Service en klantvriendelijkheid staan voorop, maar de Verkoop en Service Adviseur heeft wel degelijk ook een commerciële functie. Hij voert klantgesprekken en stuurt klanten wanneer nodig door naar collega's die gespecialiseerd zijn in een bepaald product.
De Verkoop en Service Adviseur heeft op verschillende manieren contact met klanten. Hij kan in de bankhal fungeren als baliemedewerker en daar eenvoudige vragen afhandelen over producten of diensten, maar hij kan klanten ook telefonisch te woord staan of zelfs via e-mail van dienst zijn. De Verkoop en Service Adviseur is dus goed bereikbaar en toegankelijk voor klanten en moet over een goede kennis beschikken van de producten die de bank aanbiedt.
Tot slot neemt de Verkoop en Service Adviseur ook klachten in behandeling. Ook hier geldt dat de doelstelling is om klanten altijd tevreden huiswaarts te laten gaan.
Deze functie is een typische startersfunctie. De Verkoop en Service Adviseur krijgt intern uitgebreide opleidingsmogelijkheden en kan eenmaal binnen, zo doorgroeien naar andere functies.
Past het beroep Verkoop en Service Adviseur bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Verkoop en Service Adviseur per niveau
Vacatures Verkoop en Service Adviseur per stad
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Alkmaar
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Almelo
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Almere
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Alphen aan den Rijn
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Amersfoort
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Amstelveen
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Amsterdam
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Apeldoorn
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Arnhem
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Assen
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Bergen op Zoom
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Breda
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Capelle aan den IJssel
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Delft
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Den Bosch
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Den Haag
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Den Helder
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Deventer
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Doetinchem
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Dordrecht
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Ede
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Eindhoven
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Emmen
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Enschede
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Gouda
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Groningen
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Haarlem
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Haarlemmermeer
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Heerlen
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Helmond
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Hengelo
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Hilversum
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Hoogeveen
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Hoorn
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Katwijk
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Leeuwarden
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Leiden
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Lelystad
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Maastricht
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Middelburg
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Nieuwegein
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Nijmegen
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Oss
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Purmerend
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Roermond
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Roosendaal
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Rotterdam
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Schiedam
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Spijkenisse
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Terneuzen
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Tilburg
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Utrecht
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Veenendaal
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Venlo
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Vlaardingen
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Westland
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Zaanstad
Vacatures Verkoop en Service Adviseur Zeist
Salarisschaal Verkoop en Service Adviseur
Wat verdient een Verkoop en Service Adviseur?
Een beginnend Verkoop en Service Adviseur verdient ongeveer €1200 bruto per maand, in schaal 4 (CAO Banken). Het maximale salaris in deze schaal is ca. €1900. Werkervaring en opleidingsniveau zijn van invloed op het salaris.
Secundaire voorwaarden zijn een vakantietoeslag van 8% op je gemiddelde maandinkomen, opleidingsmogelijkheden, een 13de maand, collectieve zorgverzekering en reiskostenvergoeding
Meer weten over het salaris Verkoop en Service Adviseur
Hoe word je een Verkoop en Service Adviseur?
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Verkoop en Service Adviseur
Er zijn geen opleidingen Verkoop en Service Adviseur aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Verkoop en Service Adviseur in werkt
Bekijk alle opleidingen BankenOmscholen tot Verkoop en Service Adviseur
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Verkoop en Service Adviseur. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Verkoop en Service Adviseur
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Verkoop en Service Adviseur
Als je Verkoop en Service Adviseur wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Verkoop en Service Adviseur zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Verkoop en Service Adviseur
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Verkoop en Service Adviseur?
Competenties Verkoop en Service Adviseur
Een Verkoop en Service Adviseur heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: vitaliteit, uithoudingsvermogen, actief, levenlust.
Omschrijving
Energiekelingen zitten vol levenslust. Ze willen graag werken en dit kunnen ze dan ook uren achter elkaar. Deze mensen zetten hun energie gericht in en plannen efficiënt hun taken in, waardoor ze geen onnodige energie verspillen. Ook al krijgt deze persoon extra werk en draait hij veel overuren, deze mensen hoor je niet. Ze laten zich niet zomaar uit het veld slaan.
Sterke punten
Mensen met een hoog energielevel zijn vaak doorzetters. Als zich problemen voordoen, blijven ze optimistisch en pakken ze het probleem met beide handen aan. Ook zijn energiekelingen vaak behoorlijk stressbestendig. Omdat ze hun energie effeciënt inzetten, ervaren ze vaak minder stress dan anderen. Deze mensen kunnen als actief worden omschreven. Naast het werk hebben ze nog veel andere bezigheden. Een ander sterk punt van deze mensen is de resultaatgerichtheid. Ze willen graag presteren en door hun energie effectief te verdelen, boeken ze vele resultaten.
Zwakke punten
De uitdrukking ‘teveel hooi op je vork nemen’ komt bij deze mensen vaker voor. Ze willen graag anderen helpen en nemen hen werk uit handen. Er zijn energiekelingen die weleens willen doorslaan. Aan het eind van een lange werkdag willen ze graag nog een vergadering om bepaalde punten te bespreken of gaan eenmaal thuis meteen weer andere energiekostende dingen doen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Verkoop en Service Adviseur
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Vitaliteit
- Levenslust
- Positiviteit
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Verkoop en Service Adviseur nodig?
De Verkoop en Service Adviseur weet klanten zelfverzekerd te woord te staan en te adviseren. Deze zelfverzekerde houding geeft klanten vertrouwen, waardoor zij eerder geneigd zullen zijn om tot aankopen over te gaan. De Verkoop en Service Adviseur heeft naast klantvriendelijkheid ook de drive zoveel mogelijk te verkopen (Succesvolle werker).
De Verkoop en Service Adviseur moet verder eerlijk en betrouwbaar overkomen, zodat klanten op zijn advies afgaan of er op vertrouwen dat een klacht serieus genomen wordt. Hij houdt zich keurig aan de regels, werkt volgens vaste procedures en is loyaal aan het bedrijf. Hij hanteert een hoge standaard - met betrekking tot klantvriendelijkheid en verkoopcijfers - en werkt hard (Perfectionist)
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Verkoop en Service Adviseur
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Verkoop en Service Adviseur?
Er zijn vacatures beschikbaar voor de functie van Verkoop en Service Adviseur, maar door de lage opleidingseisen zijn er veel gegadigden. De selectie voor de functie is dan ook op andere wijze streng; kandidaten moeten zich bewijzen op commercieel gebied, op enthousiasme, representativiteit en verkooptalent.
De doorgroeimogelijkheden zijn afhankelijk van functioneren. In principe is de functie van Verkoop en Service Adviseur een startersfunctie. Eenmaal binnen biedt de bank voldoende opleidingsmogelijkheden om zelfontplooiing en doorgroeien mogelijk te maken.
De actuele kans op werk voor een Verkoop en Service Adviseur
Het beroep Verkoop en Service Adviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Baliemedewerkers bank en postagentschappen. De kans op werk voor de beroepsfamilie Baliemedewerkers bank en postagentschappen is in de huidige periode gemiddeld
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Verkoop en Service Adviseur
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Verkoop en Service Adviseur
Het beroep Verkoop en Service Adviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Baliemedewerkers bank en postagentschappen.
Verwante beroepen Verkoop en Service Adviseur
Mogelijke specialisaties voor een Verkoop en Service Adviseur
Doorgroei beroepen voor een Verkoop en Service Adviseur
Waar werkt een Verkoop en Service Adviseur?
De Verkoop en Service Adviseur is voornamelijk werkzaam bij banken, maar verzekeraars kennen ook soortgelijke functies. Hij is in ieder geval werkzaam in de profit sector en verkoopt (financiële) producten of diensten.
Met wie werkt een Verkoop en Service Adviseur samen?
De Verkoop en Service Adviseur heeft voornamelijk contact met klanten, persoonlijk aan de balie, aan de telefoon of via e-mail. Daarnaast werkt hij nauw samen met collega Verkoop en Service Adviseurs en andere collega's.
- Klant
- Verkoop en Service Adviseur
Alles over het beroep Verkoop en Service Adviseur in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Klant
- Verkoop en Service Adviseur
Salarisindicatie:
- Van €2000 tot €2723