customer relations manager Taken, Verantwoordelijkheden, Vacatures en Opleidingen

`

Wat is een customer relations manager?

Het beroep customer relations manager is een variant van het beroep marketingmanager en is onderdeel van de beroepsfamilie managers verkoop en marketing

Beschrijving van het moederberoep marketing manager

Een Marketingmanager is verantwoordelijk voor de  marketingactiviteiten van een onderneming. Een marketing manager ontwikkelt marketingstrategieën en plannen. Een marketing manager analyseert de winstgevendheid van deze plannen, ontwikkelt prijsstrategieën. Het doel van deze activiteiten is bekendheid van producten en de onderneming onder de beoogde afnemers.

Verschillende typen Marketing Manager

Er zijn verschillende specialsaties qua Marketing Manager. Dit zijn specialisaties op klanttype; bijvoorbeeld consumenten- of Business-to-Business (B2B-marketing). Maar ook op geografisch (International Marketing Manager), of op middelen. (Digital Marketting Manager). Wanneer de Marketing Manager dit soort specialisten aanstuurt spreken we vaak over een Marketing Directeur, of Chief Marketing Officer.

 


Past het beroep customer relations manager bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Wil je omscholen maar weet je nog niet wat? Met baansuggestie krijg je actuele vacatures te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je kunt Kansrijke banen en omschoolvacatures de voorrang geven. Na 3 stappen zie je gelijk jouw unieke baansuggesties op basis van jouw baanprofiel!

Bekijk jouw persoonlijke baansuggesties

Vacatures customer relations manager

Wil je een beter salaris verdienen als customer relations manager? Misschien kan je via deze vacatures een loonsverhoging krijgen

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

customer relations manager worden: Opleidingen tot customer relations manager

Wil je customer relations manager worden? Hieronder vind je de opleidingen voor de customer relations manager.

Opleidingen, cursussen en trainingen tot customer relations manager

Er zijn geen opleidingen customer relations manager aanwezig.


Doorgroei mogelijkheden customer relations manager

Je kunt als customer relations manager een beter salaris verdienen wanneer je doorgroeit binnen jouw beroepsgroep. Je kunt stapsgewijs doorgroeien naar beroepen die dichtbij jou beroep liggen door steeds kleine stappen bij te leren.

Het beroep customer relations manager is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing. Hieronder vind je verschillende dichtbij liggende doorgroeimogelijkheden voor een customer relations manager


Hoofd beroepsgroep customer relations manager

Het beroep customer relations manager valt binnen de hoofdberoepsgroep Managers

Managers leiden ondernemingen, organisaties en overheden. Managers bepalen de doelstellingen, de strategie en het beleid van de organisatie of de afdeling. Daaropvolgend zorgen Managers ervoor dat de juiste activiteiten worden uitgevoerd en zorgen ze ervoor dat de benodigde middelen hiervoor beschikbaar zijn. Ze evalueren de resultaten en bepalen of de strategie, het beleid en de activiteiten de doelstellingen behalen. Op basis daarvan wordt het beleid, de activiteiten en de budgetten doorgezet, herzien of aangepast. Een manager is vaak de eindverantwoordelijke voor het resultaat en de werkwijze van de organisatie.

Het opleidings- en werk- denkniveau van Managers ligt gemiddeld genomen op HBO en WO niveau. In meerdere gevallen kunnen de kennis en vaardigheden ook via werkervaring en additionele training worden opgedaan.

Veelvoorkomende taken en verantwoordelijkheden van de hoofdgroep Managers

  • het formuleren en/of adviseren van beleid, budgetten, wet- en regelgeving
  • het bepalen van de doelstellingen, de normen en prestatie indicatoren
  • zorgen voor beleid, procedures en systemen om de resultaten te evalueren
  • het autoriseren van materiële, personele en financiële middelen om de activiteiten te kunnen uitvoeren
  • het monitoren en evalueren van de prestaties van de organisatie, de afdeling en de medewerkers 
  • het selecteren of goedkeuren van de selectie van personeel
  • zorgen voor naleving van gezondheids- en veiligheidseisen 
  • plannen en aansturen van de dagelijkse werkzaamheden
  • vertegenwoordigen van de organisatie of afdeling tijdens vergaderingen of bijeenkomsten

 

Beroepen binnen de hoofdgroep Managers worden ingedeeld in de volgende subhoofdgroepen:

  • 11 Topbestuurders, leden wetgevende instanties, beleidvoerende functies
  • 12 Managers op administratief en commercieel gebied
  • 13 Managers productie en gespecialiseerde dienstverlening
  • 14 Managers horeca, detailhandel en overige diensten

 


Solliciteren op de functie customer relations manager

Wanneer je gaat solliciteren voor een baan als customer relations manager dien je te letten op welke zaken er voor dit beroep specifiek gelden. Per beroepsgroep en functie verschilt bijvoorbeeld het taalgebruik en zijn bepaalde vaardigheden voor customer relations manager belangrijker dan voor een ander beroep. Bij een sollicitatie is jouw CV een van de belangrijkste punten waar naar wordt gekeken, naast ook jouw motivatiebrief. Sta je op het punt te gaan solliciteren als customer relations manager. Bekijk dan onze tips.

Bekijk onze CV en sollicitatietips

Is het beroep customer relations manager iets voor je?

Zou je graag customer relations manager willen worden? Of weet je nog niet welk beroep bij jou past? Als je wilt weten hoe je jouw eigenschappen en competenties kunt gebruiken op de arbeidsmarkt, vul dan onze beroepskeuze test in en kom erachter of een baan als customer relations manager bij jou past.

Doe de gratis beroepskeuzetest

Ga direct naar