U bevindt zich hier: Home

Interview met een Planteninkoper

Opleidingen en cursussen

Vind een cursus of training. In samenwerking met Springest

Boeken

Advertenties

Ronald de Vries (55) is Planteninkoper bij Bloominess voor Blume 2000 (D).
 
                   

 
Hoe ben je aan deze baan gekomen?
“Voor deze baan werkte ik bij een planten Cash & Carry op de Bloemenveiling in Aalsmeer. Helaas liep het daar erg terug met het bezoek van klanten. Ik zag daarom dat het in de toekomst niet goed zou aflopen en toen ben ik op zoek gegaan naar wat anders. Een oud-collega heeft me toen benaderd of ik interesse had om inkoper planten te worden en dat heb ik toen gedaan. Inmiddels doe ik dit werk al weer elf jaar met veel plezier.”
 
Welke opleiding heb je gevolgd om Bloemeninkoper te worden?
“Na de lagere-tuinbouwschool in Amsterdam Sloten (deze zit nu in Amsterdam Osdorp en heet nu Wellantcollege) ben ik naar de Rijks middelbare school in Aalsmeer gegaan. Deze heb ik in 1980 afgemaakt. Toen ben ik eerst een jaar naar Brazilië gegaan om daar te werken in de potplanten. Bij terugkomst heb ik  bij verschillende kwekerijen gewerkt. In 1989 ben ik op de veiling in Bleiswijk terechtgekomen in de functie van keurmeester planten en daarna als veilingmeester planten. Na twaalf jaar bij de veiling kwam ik bij de Cash & Carry terecht. 
 
De praktijk is eigenlijk de grootste opleiding. Wat ik vroeger op school heb geleerd was door de praktijk al heel snel achterhaalt. In mijn tijd op school had eigenlijk nog niemand een PC.”
 
“De praktijk is eigenlijk de grootste opleiding”
 
Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?
“Een werkdag begint met de klantorders (bestellingen) die de klant heeft gestuurd te verwerken. Wij kopen op de veiling niets voor de klok. Alle planten die we inkopen worden bemiddeld (Flora Holland Connect). Ik moet dan de bestelling doorsturen naar de kwekers over heel Nederland met wie we afspraken hebben gemaakt. Deze planten moeten dan nog dezelfde dag bij ons aangeleverd worden. Als dit is gedaan gaan we alles wat besteld is ingeven in ons systeem. De afdeling logistiek kan vervolgens het transport gaan regelen. 
 
Verder zijn we voortdurend op zoek naar producten bij kwekers die voor onze klant interessant kunnen zijn of waar de klant specifiek naar vraagt. We hebben dus veel contact met veel mensen.
De volgende dag staan de planten dan al in de winkels (+/- 200) in Duitsland.”
 
Welke competenties zijn belangrijk in je beroep?
“Stressbestendigheid is een must. Je werkt vaak met een deadline om producten aan te leveren. En het is een commerciële functie, dus je wordt op omzet afgerekend. Ook is uiteraard het vermogen om te kunnen onderhandelen belangrijk. Je moet met de kwekers onderhandelen over de prijs. Verder moet je servicegericht en creatief zijn. Als je het doel niet rechtsom kan bereiken, dan moet je een manier zien om er linksom te komen.”
 
Wat is de grootste uitdaging in je werk?
“De klant tevreden houden. Hij moet vertrouwen hebben dat hij bij jou de beste planten krijgt voor de beste prijs. Ook moet je de omzet van het jaar daarvoor weer kunnen verbeteren.”
 
Wat geeft jouw baan de meeste voldoening?
“Daar kan ik heel kort in zijn. Orders schrijven en de omzet van die week van het jaar ervoor zien verbeteren.”
 
Wat maakt deze baan aantrekkelijk?
“Het contact met de vele mensen, zowel kwekers als de mensen van de veiling. Ook de vrijheid die deze baan biedt is interessant. Je bent veel onderweg om kwekers te bezoeken en de gekochte producten te controleren. Er worden ook veel beurzen georganiseerd. Hierdoor kun je op een korte termijn veel contacten maken en met bestaande contacten kunt “socializen”.”

Wat zijn de minder leuke kanten van je baan?
“Omdat je afhankelijk bent van de afspraken die je hebt gemaakt met de kwekers en erop vertrouwt dat alles ook gaat zoals afgesproken gaat er nog wel eens wat fout. Als het dan zo is dat bijvoorbeeld de kwaliteit niet goed is, dan ga je de planten niet afsturen. Dit houdt in dat er de volgende dag lege plaatsen in de winkel zijn en dan is de klant zeker “not amused”. Bij hoogtijdagen als Valentijn, Moederdag en Kerst red je het niet met een 40-urige werkweek. Je komt dan eerder aan de 60 uur.”
 
“Bij hoogtijdagen red je het niet met een 40-urige werkweek” 
 
Wat zou je doen als je geen Planteninkoper zou zijn?
“Ik houd erg van dingen met je handen doen en ook gelijk zien dat er iets ontstaat. Ik denk dat ik een ambachtelijk beroep zou hebben gekozen zoals bijv. smid of meubelmaker.”
 
Wat was je droombaan als kind?
“Boswachter. Als kind hadden mijn ouders een vakantiehuisje in Drenthe en zwierf ik altijd door de bossen en dat vond ik heerlijk. Vandaar.”
 
Hoe zie je de toekomst van Planteninkoper?
“Zolang de mensen planten kopen voor in de tuin, huis of als cadeau zal dat beroep wel blijven bestaan. Alleen als er weer een crisis ontstaat, dan zie je toch dat het een luxe-artikel is. Deze producten laten mensen als eerste vallen om geld te besparen. Verder is de automatisering zo snel gegaan dat ik eigenlijk niet kan voorspellen hoe de inkoop zich zal gaan ontwikkelen.”
 
Welk advies zou jij mensen die Planteninkoper willen worden geven?
“Allereerst moet je hart echt bij de planten liggen. Het is in mijn ogen een functie die je niet kan doen als je er geen feeling mee hebt. Als je dat wel hebt en je heb goede contactuele eigenschappen dan kan iedereen het leren.” 
 
 
Over Bloominess
"Bloominess is een bedrijf dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. De verkoop bestaat voor 75% uit snijbloemen en voor 25% uit planten. Onder snijbloemen wordt verstaan mono-boeketten (bijvoorbeeld het gewone bosje tulpen of rozen)  en handgebonden boeketten. Planten houdt in alle planten (tuin of kamer) die in een pot worden gekweekt of samenstellingen daarvan. We leveren aan Blume 2000, dit is de grootste  bloemenwinkelketen van Duitsland met ongeveer 200 bloemenwinkels in Noord-Duitsland en Mester Gronn met 111 bloemenwinkels in Noorwegen." 
 
Kijk voor meer info op www.bloominess.nl."