U bevindt zich hier: Home

Interview met een Gitaar leraar

Opleidingen en cursussen

Vind een cursus of training. In samenwerking met Springest

Boeken

Advertenties

Andy van Vlierberghe (36) is Muziekdocent (bas, gitaar en ensemble).
 

                 

Hoe bent u aan deze baan gekomen?
“Ik geef in verschillende scholen les, dus enerzijds door connecties die ik gemaakt had tijdens mijn opleiding als musicus en anderzijds via sollicitaties.”

Welke opleiding heeft u gevolgd om Muziekdocent te worden?
“Vijf jaar Jazz Studio. Dit is een conservatorium in Antwerpen vergelijkbaar met de jazz-richting in de traditionele conservatoria. Het bestuderen van jazz geeft een heel uitgebreide basis om vrijwel alle muziekstijlen te beheersen. Maar een goed musicus blijft zichzelf autodidactisch verder bijscholen.”

Kunt u een gemiddelde werkdag beschrijven?
“Ik vertrek met de auto naar de muziekschool, ruimschoots op tijd om druk verkeer te vermijden. Ik sluit mijn installatie aan, waaronder mijn laptop die ik gebruik als een compacte muziekbibliotheek. Ik warm me op, op mijn bas en gitaar en wacht de eerste leerling op.

Ik verwelkom de leerling en vraag hem/haar de les van vorige week door te spelen. Ik bestudeer de leerling heel aandachtig bij het spelen hiervan en ik let vooral, afhankelijk van het niveau, op techniek, ritmiek, intonatie, sound, enthousiasme. Daarna geef ik een korte beoordeling waarin ik de goede punten maar ook de mindere uitlicht.

Vervolgens bekijken we ofwel de volgende les, ofwel blijven we stilstaan bij enkele punten die verbeterd moeten worden. Als ik vind dat er bijvoorbeeld een probleem zit in de techniek, dan ga ik dat verder uitdiepen aan de hand van toegepaste technische oefeningen.”

"Een goed musicus blijft zichzelf autodidactish verder bijscholen"

Welke competenties zijn belangrijk in uw beroep?
“Het  spreekt voor zich dat een ruime basis op het instrument heel belangrijk is. Maar daarbuiten is het pedagogische aspect van een even groot belang. Pedagogie is een kwestie van weten hoe je de leerling moet motiveren en dat is niet altijd even gemakkelijk. Elke leerling is anders en dit hangt af van karakter, leeftijd, muzieksmaak, cultuur, persoonlijke motivatie.

Ik probeer altijd zo veel mogelijk vanuit de persoonlijke wereld van de leerling te vertrekken en zo een weg vrij te maken naar muziek die een belangrijke invloed en een leerrijk karakter heeft. Bijvoorbeeld als een jonge leerling juist naar de Efteling is geweest vraag ik hem of haar meestal naar de muziek die wordt afgespeeld in de paddenstoelen van het sprookjesbos. Ieder kind kent dit stuk maar weet niet altijd dat dit het meneut in G is van Bach. Dit kan je ook met andere stijlen doen en zo begint de leerling het stuk al met een andere motivatie te leren. Daarom moet een  leraar niet alleen goed op de hoogte blijven van alles wat er zich in het huidige muzieklandschap afspeelt maar ook een goede kennis hebben van de muziekgeschiedenis. 

Daarbuiten zijn geduld, beheersing,  leiding kunnen geven en de eigenschap om te kunnen motiveren en passie over te brengen natuurlijk ook vanzelfsprekend. Maar om samen te vatten: een muziekleraar of muzikant word je niet omdat je het wilt, maar omdat je het “moet”. Het is een roeping en het alleen maar “willen” is niet genoeg.”

Wat geeft uw baan de meeste voldoening?
“Als een leerling veel talent en interesse heeft, gaat hij snel vooruit en dat geeft natuurlijk veel voldoening. Je kunt dan dieper in de muziek graven, waar je bij andere leerlingen weinig kans toe hebt. Maar een jonge leerling die bij wijze van spreken altijd in de achterhoek werd geschoven door zijn klasgenoten, familie of vrienden  en plots begint te bloeien omdat hij of zij merkt dat er iets is in zijn/haar leven waarbij hij zich mee kan identificeren, in dit geval muziek, geeft mij misschien nog de grootste voldoening. Dat is iets wat je kan aanwakkeren in mensen en daarom vind ik ook dat muziek in het algemeen en het overdragen naar mensen een belangrijke rol speelt in onze maatschappij.”

“Muziekleraar of muzikant word je niet omdat je het wilt, maar omdat je het “moet”. Het is een roeping en het alleen maar “willen” is niet genoeg”

Wat zijn de minder leuke kanten van uw baan?
“Dit is natuurlijk de financiële kant. Als je veel wilt verdienen of een knelpuntberoep wilt,
kan je beter iets anders zoeken. Dit is een beroep dat je met alle passie moet uitoefenen, ook al verdient het wat minder.”

Wat zou u doen als u geen Muziekdocent zou zijn?
“Ik heb een diploma als grafisch ontwerper. Dit is een deel van mijn portofolio eerder als illustrator.

Wat was uw droombaan als kind?
“Een droomjob had ik niet echt, maar ik wist dat het iets creatiefs moest zijn.”

Hoe ziet u de toekomst van het beroep Muziekdocent?
“Het is een heel veranderlijk milieu. Het is soms afhankelijk van wat zich in de hitlijsten afspeelt. Nu momenteel is het een beetje kommer en kwel in de muziekbusiness. De opmars van de DJs doet de ronde en daar komt niet zoveel gitaar of bas bij kijken. Maar dat heeft veel meer met de crisis te maken dan met de trend op zich. Daarbuiten zijn er toch nog altijd genoeg bands die blijven spelen ondanks de moeilijke periode waar we in zitten en dat geeft hoop.”

Welk advies zou u mensen die Muziekdocent willen worden geven?
Zie “Welke competenties zijn belangrijk in uw beroep?”.

Over het werk van Andy
Ik geef in verschillende scholen les, waaronder op Hamaril in Rillaar, At play van de muziekwinkel Leo Caerts in Leuven en het pop en rock atelier in Schoten. Ik geef daarbuiten ook in mijn privépraktijk in Zwijndrecht les en er is ook een mogelijkheid om online les te volgen.