U bevindt zich hier: Home

Interview met een Professional Organizer

Opleidingen en cursussen

Vind een cursus of training. In samenwerking met Springest

Boeken

Advertenties

Anke Algera is Professional Organizer en voorzitter van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Professional Organizers 

Waarom ben jij Professional Organizer geworden?

Jaren geleden was ik subsidie adviseur, een leuk vak waar ik alle kanten van gezien had. Maar waarvan ik me niet kon voorstellen dat ik dat tot aan mijn pensioen zou blijven doen. Mijn achtergrond is een studie Consumenten- en bedrijfswetenschappen aan de Wageningen Universiteit. Met die bedrijfskunde had ik veel gedaan, met dat Consumentengedeelte veel minder. Daarover nadenkend kwam ik een artikel tegen waarin een professional organizer aan het woord was, (dat was in 2002!). Dat leek me toen al het vak van de toekomst.

 

Welke opleiding heb je gevolgd om Professional Organizer te worden? Hoe ben je hier naar toe gegroeid?

Mijn eerste actie begin deze eeuw was het volgen van de basiscursus van de beroepsorganisatie. Die inspireerde me en liet me realiseren dat je het vak van professional organizer toen (en nu ook nog) alleen maar kunt uitoefenen als zelfstandige. Mijn grote vraag was: wil ik wel ondernemer worden? Pas onlangs heb ik mijn parttime baan opgezegd en ben ik fulltime ondernemer geworden. Ik ben in mijn vak gegroeid. In het begin heb ik vooral particulieren geholpen en veel lezingen gegeven over het vak van professional organizing. Omdat ik voor een groep staan leuk vond ben ik me meer op trainingen gaan richten en heb me daar verder in ontwikkeld.

 

Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?

Nee dat kan ik niet, want geen werkdag is het hetzelfde! De ene dag zit ik thuis achter mijn bureau acquisitieplannen te maken, een training te maken of mijn administratie te doen. Op andere dagen geef ik trainingen of help ik werknemers hun werk te organiseren en goeie planningen te maken.

 

Welke competenties zijn belangrijk in je beroep? Welk type mens kan jouw beroep het beste uitoefenen?

Belangrijke competenties zijn: empatisch, kunnen luisteren, gestructureerd, ordelijk, planmatig, geduldig en creatief in het aandragen van oplossingen. Een professional organizer moet enerzijds oog voor de behoeften van de klant hebben en anderzijds ook systematisch/planmatig kunnen werken. Goed communiceren is een must.

 

Wat is de grootste uitdaging in je werk?

Voor mij is de grootste uitdaging acquisitie, het steeds weer zorgen dat je opdrachten hebt en krijgt.

 

Wat geeft jouw baan de meeste voldoening?

Een tevreden klant. Een klant die door met mij te werken weer overzicht heeft op het werk en  die op het einde van de dag met een goed gevoel naar huis gaat omdat hij de dingen heeft gedaan, die hij moest en wou doen.

 

Wat zijn de minder leuke kanten van je baan?

Dat ik nog steeds mensen moet uitleggen wat een professional organizer doet en wat de toegevoegde waarde van de diensten van een professional organizer zijn.

 

 

Wat zou je doen als je geen Professional Organizer zou zijn?

In mijn laatste parttime baan was ik adviseur Continu Verbeteren (bij een overheidsorganisatie) dat zou ik dan fulltime zijn gaan doen.

 

Wat was je droombaan als kind?

Een echte droombaan heb ik nooit gehad. Er is wel van alles langs gekomen wat ik zou willen worden, zoals: bibliothecaresse (ik verslond boeken als kind), technisch ingenieur (want dat deden vrouwen niet en dat kon ik vast ook wel), burgemeester (lintjes doorknippen leek me leukJ) , reisleider (met mensen op stap en veel van de wereld zien).

 

Hoe zie je de toekomst van Professional Organizer?

Onze wereld wordt steeds complexer, we krijgen meer spullen, meer informatie, en (digitale) veranderingen gaan steeds sneller. De vraag om hierbij te helpen neemt toe, vooral op het gebied van overzicht creëren, planning en prioriteiten stellen Mensen kunnen baat hebben bij de inzet van een professional organizer die hen helpt keuzes te maken bij het overzichtelijk  houden van hun tijd en spullen. Een professional organizer zorgt voor rust, ruimte en overzicht. En naar hulp daarbij komt steeds meer vraag.

 

Welk advies zou jij mensen die Professional Organizer willen worden geven?

Denk goed na of je ondernemer wilt worden. Wil je dat niet kijk dan of dat je binnen het bedrijf waar je nu werkt organizing capaciteiten in kan zetten.

 

Hier is de mogelijkheid een paar regels te schrijven over het bedrijf waarvoor je werkt/je eigen bedrijf.

Mijn eigen bedrijf heet Brisk Advies, (www.briskadvies.nl). Ik geef vooral timemanagementtrainingen en help mensen hun werk te organiseren. Daarnaast ben ik voorzitter van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Professional Organizers. Ik ben dat omdat ik het belangrijk vind dat ons vak meer bekendheid krijgt. We bestaan in 2017 al 20 jaar! En ik heb veel aan de NBPO, ik kan met collega’s overleggen, ik leer er nieuwe dingen, en ik blijf door middel van de nieuwsbrief op de hoogte van ontwikkelingen in mijn vakgebied. Voor mij hoort iedere goede organizer dan ook lid van de NBPO te zijn (www.nbpo.nl).