U bevindt zich hier: Home » sollicitatiebrief schrijven tips

sollicitatiebrief schrijven tips

Opleidingen en cursussen

Vind een cursus of training. In samenwerking met Springest

Boeken

Advertenties

De sollicitatiebrief

 

Het schrijven van een goede sollicitatiebrief is op te delen in een aantal stappen: een voortraject, de opbouw van de brief en het verzenden ervan.

 

Voortraject

De tweede stap van het solliciteren is meestal nog steeds het schrijven van een brief. Voorafgaand hieraan heb je of een geschikte vacature gezien of heb je besloten een open sollicitatie te sturen. Nou hoor ik je denken: “Dit is toch de eerste stap na het zien van een vacature of het besluit een open sollicitatie te sturen?” Nee dus! Ik zal hieronder uitleggen waarom.

 

In beide gevallen is het van groot belang je vooraf te verdiepen in het bedrijf of de instelling waar je wilt solliciteren. Zoek informatie op via de website, persberichten, maar ook social media als Hyves, Twitter, Facebook en LinkedIn kunnen je waardevolle informatie bezorgen. Let hierbij met name op berichten die iets over de cultuur van het bedrijf vertellen en bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen rondom het bedrijf.

 

Pas daarna begin je met de tweede stap, het maken van een brief. Als je in het voortraject voldoende tijd besteedt, betaalt zich dit terug in de kwaliteit van de brief en het vergroot de kans om uitgenodigd te worden. Het is daarbij wel van belang dat je de kennis die je opgedaan hebt, terug laat komen in de brief. Dit geeft een erg persoonlijk karakter aan de brief en de lezer kan zien dat er aandacht aan besteed is.

 

Veel brieven die gezonden worden, zijn duidelijk van een dusdanige opbouw dat ze voor veel verschillende sollicitaties gebruikt kunnen worden. Dit valt de lezer meestal meteen op. De kans is groot dat deze brieven meteen terzijde gelegd worden.

 

De huidige economische situatie zorgt ervoor dat een bedrijf dat een vacature plaatst weer kan kiezen uit een groot aantal sollicitanten. Stel je voor dat je als personeelsmedewerker 40 brieven krijgt die je allemaal door moet lezen. Je bent dan waarschijnlijk bij de dertigste brief niet meer zo geconcentreerd als bij de eerste. Reden temeer om te laten blijken dat je je verdiept hebt in het bedrijf en de functie.

 

Opbouw

In een goed brief mogen, naast adressering, onderwerp en aanhef, de volgende onderdelen niet ontbreken:

 

  • Waar heb je de vacature gevonden?
  • Waarom wil je graag de baan en waarom wil je voor bedrijf X werken? Met name dit laatste gedeelte wordt heel vaak vergeten in een brief, terwijl dit juist essentieel is voor de lezer. Het toont namelijk aan dat je je verdiept hebt in het bedrijf en dat je je juist door die kennis extra aangetrokken voelt tot de cultuur van het bedrijf. Jullie passen als het ware perfect bij elkaar en dit gevoel moet je overbrengen.
  • Wat heb jij het bedrijf te bieden aan toegevoegde waarde? Dat je aan (het grootste) gedeelte van de functie-eisen voldoet spreekt vanzelf, anders had je niet gesolliciteerd, toch? Probeer daarbij die toegevoegde waarde te omlijsten met voorbeelden. Bijvoorbeeld: Door gebruik te maken van mijn sociale en communicatieve vaardigheden heb ik het reorganisatieproject weer vlotgetrokken en de neuzen weer dezelfde kant op weten te krijgen. Mede hierdoor hebben we dit traject medio 2010 succesvol af kunnen ronden en een besparing van 20% gerealiseerd.
  • Wat wil je dat de vervolgstap is? Geef in de brief aan dat je ernaar uitkijkt elkaar persoonlijk te hand te kunnen schudden en je visie op de invulling van de functie toe te lichten. Of, bij een open sollicitatie, dat je eind van de week contact met het bedrijf op zult nemen.

 

Als je je aan deze opbouw houdt, zit je brief op dat vlak in ieder geval logisch in elkaar en komen alle onderdelen voorbij. Vind je het desondanks toch moeilijk om zelf een brief te schrijven, dan kun je altijd nog de hulp inschakelen van een professional, die samen met jou de brief kan samenstellen. Op www.uwsollicitatie.nl vindt je meer informatie over deze vorm van dienstverlening.

 

Verzenden

Als je eenmaal de perfecte brief en bijpassend cv samengesteld hebt, kan hij verzonden worden. De meeste werkgevers stellen het op prijs digitaal de gegevens te ontvangen. Het komt meteen aan bij de juiste persoon of afdeling en kan meteen verwerkt worden. Let bij het verzenden op een aantal dingen:

 

  • Als je een e-mail moet zenden, vermeld dan in het onderwerp “Sollicitatie [naam functie] en, indien aanwezig, [vacaturenummer…..]”. In de mail zelf zet je alleen: “ Geachte heer/mevrouw, [als je de naam weet, deze altijd vermelden] Hierbij mail ik u in de bijlage mijn sollicitatie brief en cv.”, of woorden van gelijke strekking.
  • Je kunt daarnaast in de mail nog verzoeken om een ontvangstbevestiging of de mail sturen met ontvangstbevestiging.
  • Let erop dat je een “normaal” e-mail adres gebruikt en probeer het gebruik van hotmail adressen te voorkomen. Deze kunnen gezien worden als spam en automatisch verwijderd worden. Daarnaast komt het erg onprofessioneel over. Dus niet redsherry@hotmail.nl maar bijvoorbeeld j.jansen@freeler.nl.

 

Een tip is om, als het mogelijk is, een brief persoonlijk af te geven bij het bedrijf. Helemaal mooi is het als dit kan bij de persoon aan wie de brief gericht is. Gegarandeerd dat hij je zich zal herinneren als hij de betreffende brief leest. Je hebt dan al een grote voorsprong op je concurrenten.

Tip: Post nu gratis je CV en word gevonden door meer dan 80.000 werkgevers.