Cliënt Adviseur worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Cliënt Adviseur worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Hoe kan je Cliënt Adviseur worden? Er zijn over het algemeen een aantal verschillende manieren om een beroep te leren. Je kunt de inhoud van een beroep leren via het regulier beroepsonderwijs, maar ook via gerichte cursussen en trainingen. Je kunt een nieuw beroep vaak ook deels on-the-job, oftewel in de praktijk leren. Je kunt vaak ook via zelfstudie, of via speciale omscholing jouw nieuwe beroep leren.

De eerste stap is om je in het beroep te verdiepen. Wat ga je doen als Cliënt Adviseur? Welke vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om je werk als Cliënt Adviseur goed te kunnen uitvoeren? Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ga je verdienen als Cliënt Adviseur?

Al deze informatie bieden wij jou hier, zodat jij kunt bepalen of je inderdaad Cliënt Adviseur wilt worden. Zo ja, dan vind je hier de opleidingen en omscholingen tot Cliënt Adviseur.

Alles over hoe je Cliënt Adviseur kunt worden


Omscholen met baangarantie en salaris

Voor beroepen met goede baankansen
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Hoe word je Cliënt Adviseur?

Een Cliënt Adviseur heeft een financiële, juridische of medische achtergrond, afhankelijk van in welke sector de Cliënt Adviseur werkzaam is. Het opleidingsniveau van een Cliënt Adviseur verschilt. Soms is een MBO-diploma voldoende en soms is WO vereist (meestal voor juridisch adviseur). Daarnaast bestaan cursussen en bijscholing om specifieke kennis op te doen.

Welke vaardigheden heb je nodig om Cliënt Adviseur te worden?

Om Cliënt Adviseur te kunnen worden heb een aantal verschillende vaardigheden nodig. Een aantal persoonlijke vaardigheden en een aantal praktische of technische vaardigheden.

De vrijwel noodzakelijke vaardigheden voor een Cliënt Adviseur zijn Analyseren, Systematisch denken en Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken. Ook zijn Betrouwbaarheid, Consequent handelen en Loyaliteit belangrijke vaardigheden als je Cliënt Adviseur wilt worden. Verder zijn Vriendelijkheid, Respectvol en Dienstverlenendheid ook erg gewenste vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig om Cliënt Adviseur te worden?

Als je Cliënt Adviseur wilt worden zal je ook een aantal competenties nodig hebben. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en ervaring.

Gewenste competenties Cliënt Adviseur

  • Analytisch
  • Integriteit
  • Klantgerichtheid
  • Oordeelsvorming
  • Sociabiliteit

Welke eigenschappen heb je nodig om Cliënt Adviseur te worden?

De eigenschappen die je nodig hebt om Cliënt Adviseur te worden zijn Trouw, Integriteit en Punctueel. Andere belangrijke eigenschappen zijn Waarnemendheid, Gedetailleerdheid en Leergierigheid.


Met welke persoonstypen kun je Cliënt Adviseur worden?

Er zijn een aantal persoonstypen die passen bij het beroep Cliënt Adviseur. Dit zijn geen zwart/wit vereisten, maar vaak is het wel zo dat een bepaald persoonstype van nature een bepaald beroep beter uitoefent dan iemand met een ander persoonstype.

De persoonstypen die het meest passen bij het beroep Cliënt Adviseur zijn de Loyalist en de Waarnemer.

Een Cliënt Adviseur moet eerlijk en betrouwbaar advies geven en zich inleven in de situatie van een ander. Daarbij hoort goed luisteren en beschouwen.

Opleiding Cliënt Adviseur

Er zijn een aantal verschillende opleidingsvormen waarmee je Cliënt Adviseur kunt worden. Er zijn opleidingen die je vanaf het begin opleiden tot Cliënt Adviseur. Je vindt opleidingen met baangarantie, of andere manieren voor omscholing tot Cliënt Adviseur. Maar ook cursussen en trainingen voor de Cliënt Adviseur.

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Cliënt Adviseur

Er zijn geen opleidingen Cliënt Adviseur aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Cliënt Adviseur in werkt

Bekijk meer opleidingen Finance

Omscholen tot Cliënt Adviseur

Hoe kan je omscholen tot Cliënt Adviseur? Waar moet je aan denken? Welke vormen van omscholing tot Cliënt Adviseur zijn er? Alles wat je wilt weten vind je hier:

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Cliënt Adviseur

Welke basisvaardigheden heb je nodig voor omscholing tot Cliënt Adviseur?

Je hoeft natuurlijk nog niet alle beroepsspecifieke skills te hebben voordat je begint met jouw omscholing tot Cliënt Adviseur. Er zijn wel een aantal basisvaardigheden die je nodig hebt, zoals meestal Nederlandse taalkennis, of rekenvaardigheid.

Er zijn vaak ook branche overdraagbare vaardigheden die jouw kans op omscholing verhogen. Denk hierbij over het algemeen aan computer vaardigheden, of communicatie vaardigheden.

Welke motivatie heb je nodig voor omscholing tot Cliënt Adviseur?

Als je wilt omscholen tot Cliënt Adviseur is jouw motivatie een van de belangrijkste selectiecriteria van zowel de opleider als jouw mogelijke nieuwe werkgever. Je hebt namelijk nog geen werkervaring dus jouw werkgever zal wel goed overtuigd moeten zijn voordat hij/zij in jouw omscholing investeert.

Wanneer jouw motivatie erg hoog is, is de kans dat je het vak snel leert en jouw werk goed uitvoert erg groot. Daarom is motivatie überhaupt een groot selectiecriterium voor alle werkgevers.

Salaris Cliënt Adviseur

Wat verdient een Cliënt Adviseur? Het salaris van een Cliënt Adviseur begint bij €2100,- bruto per maand. Een ervaren Cliënt Adviseur verdient tot maximaal €3900,- bruto per maand. Het salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en inzet.