Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting


Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?

Als Docent Geschiedenis sta je voor de klas. Je bent verantwoordelijk voor het onderwijzen van leerlingen op het gebied van geschiedenis en staatsinrichting. Daarbij heb je je primaire lestaken die vaak de meeste tijd in beslag nemen, maar je hebt ook een aantal secundaire taken zoals individuele begeleiding van leerlingen, administratie (cijfers, aanwezigheid etc.), vergaderingen bijwonen en sectieoverleg. Ook is er het voorbereiden van de lessen en het maken en nakijken van proefwerken, overhoringen en oefeningen. Het surveilleren bij lessen of proefwerken en het deelnemen aan eventuele buitenschoolse activiteiten zoals excursies hoort ook bij je taken.

De tijd dat een docentbaan een 8.00-15.00 baan was is inmiddels voorbij. Full-time leraren zijn veelal heel wat uren kwijt aan vergaderen, lessen voorbereiden en andersoortige taken.


Past het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting per stad

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Alkmaar

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Almelo

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Almere

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Alphen aan den Rijn

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Amersfoort

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Amstelveen

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Amsterdam

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Apeldoorn

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Arnhem

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Assen

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Bergen op Zoom

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Breda

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Capelle aan den IJssel

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Delft

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Den Bosch

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Den Haag

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Den Helder

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Deventer

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Doetinchem

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Dordrecht

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Ede

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Eindhoven

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Emmen

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Enschede

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Gouda

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Groningen

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Haarlem

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Haarlemmermeer

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Heerlen

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Helmond

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Hengelo

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Hilversum

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Hoogeveen

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Hoorn

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Katwijk

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Leeuwarden

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Leiden

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Lelystad

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Maastricht

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Middelburg

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Nieuwegein

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Nijmegen

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Oss

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Purmerend

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Roermond

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Roosendaal

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Rotterdam

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Schiedam

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Spijkenisse

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Terneuzen

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Tilburg

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Utrecht

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Veenendaal

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Venlo

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Vlaardingen

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Westland

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Zaanstad

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Zeist

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Zoetermeer

Vacatures Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?

Het salaris van een Leraar Geschiedenis ligt tussen de € 2822,- en € 5699,- bruto per maand. Dit salaris is gebaseerd op de CAO voor het voortgezet onderwijs (VO). Er is voor leraren en docenten binnen het VO een salarishuis ontworpen op basis van ervaring. Er zijn 4 ervarings- of competentieniveaus.

Competentieniveau’s Docent VO:

  • Niveau LB - Startbekwame / Inductie fase
  • Niveau LC - Professionele fase
  • Niveau LD - Voortgezette Professionele fase
  • Niveau LE - Excellente en onderzoeksfase

Het komt niet vaak voor dat een Leraar in lesgeeft in het Voorgezet Onderwijs in schaal LE komt, zodoende hebben wij voor onze berekeningen gerekend tot maximaal schaal LD.

Salarisschalen Docent VO

Niveau Startsalaris Maximaal
Docent LB € 2822,- € 4301,-
Docent LC € 2840,- € 5012,-
Docent LD € 2851,- € 5699,-
Docent LE € 3659,- € 6178,-

 

Een leraar in opleiding (LIO) krijgt ook een vergoeding, dit is € 1425,- bruto per maand


Meer weten over het salaris Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Salaris aankomend Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Salaris junior Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting Wat is het salaris van een medior Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting? Welk salaris krijgt een senior Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?


Hoe word je een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting? 

De meeste Docenten Geschiedenis en Staatsinrichting hebben een 1e of 2e graads HBO Opleiding Geschiedenis en Staatsinrichting gevolgd (tegenwoordig Bachelor/Master of Education in History). Ook is het mogelijk een WO Onderwijsmaster Geschiedenis te volgen aan de Universiteit (gelijk aan een 1e graads opleiding). Wanneer er een gebrek heerst aan voldoende instromend personeel dan kan een directie overwegen iemand op basis van ervaring aan te nemen. De kandidaat moet dan wel aantoonbare historische kennis en/of onderwijskwaliteiten bezitten.

Met een 1e graads bevoegdheid mag je aan alle klassen lesgeven en verdien je meer dan wanneer je een 2e graads bevoegdheid hebt. Een 2e graads docent mag alleen aan de jaargangen 1 t/m 3 lesgeven met uitzondering van VMBO waarbij men wel alle jaren mag onderwijzen.

Opleidingen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Basis coaching voor schoolleiders
De opleiding Basis Coaching is gericht op het eigen maken van de basisprincipes en basiswerkmodellen van het coachen. Je leert de 5 Kritieke Succesfactoren (KSF’s) van coaching te hanteren als kader …
Basis coaching voor schoolleiders
Omgaan met agressie voor Leerkrachten en Medewerkers in het (Speciaal) Onderwijs
Omgaan met agressie voor Leerkrachten en Medewerkers in het ( Speciaal) Onderwijs Agressie binnen het onderwijs (Deze training geven wij alleen in-company) Deze training is gericht op het vergroten van …
Omgaan met agressie voor Leerkrachten en Medewerkers in het (Speciaal) Onderwijs
Leergang Didactiek, ICT en Onderwijs. Benut Blended learning in jouw praktijk (train-de-trainer)
Onderzoek laat zien dat Informatie- en Communicatie-technologie (ICT) onderwijs aantrekkelijker en effectiever kan maken. Als ICT op de juiste manier wordt ingezet zorgt het er namelijk voor dat de motivatie …
Leergang Didactiek, ICT en Onderwijs. Benut Blended learning in jouw praktijk (train-de-trainer)
Veerkracht & Vitaliteit voor professionals in het onderwijs
Duurzame inzetbaarheid van personeel houdt veel bedrijven bezig; Hoe hou je ze vitaal, betrokken en ontwikkelingsgericht? Nu u subsidie hiervoor kunt aanvragen, maakt dat de planning en invoering van dit …
Veerkracht & Vitaliteit voor professionals in het onderwijs
Microsoft Teams in de klas
Teams & OneNote in de klas Microsoft Teams “de centrale plek voor lesmateriaal, huiswerk, aantekeningen en opdrachten in de klas.” Klassen worden teams met unieke machtigingen voor docenten en leerlingen. …
Microsoft Teams in de klas



Omscholen tot Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Als je Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Accuratesse
Accuratesse

Steekwoorden Competentie Accuratesse:

precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme

Omschrijving

Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.

Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.

Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.

 

Conflicten beheersen
Conflicten beheersen

Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren

Omschrijving

Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.

Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.

Kritisch
Kritisch

Steekwoorden: analytisch vermogen, overtuigen, vragen stellen, accuratesse 

Omschrijving

Deze mensen beoordelen en analyseren opdrachten op hun eigen manier. Ze leggen een lijst met criteria langs de opdracht en bekijken zo bijvoorbeeld de haalbaarheid van de opdracht. Bij iedere taak stellen zij zichzelf verschillende vragen en plaatsen vervolgens kanttekeningen. Over het algemeen beschikken deze mensen over een brede kennis en zijn ze goed op de hoogte van hun omgeving.

Sterke punten
Deze mensen kunnen vaak ook goed analyseren. Omdat ze erg precies zijn, bekijken ze taken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast werken kritische mensen accuraat en netjes. Ook overtuigen is een eigenschap die past bij kritisch zijn. Kritische mensen bekijken opdrachten vanuit verschillende perspectieven en stellen vervolgens argumenten op. Deze argumenten gebruiken ze vervolgens om anderen op een goede manier te overtuigen.

Zwakke punten
Mensen die te kritisch zijn, kunnen overkomen als de zogenaamde ‘pietlutten’. Verder kunnen deze mensen weleens star overkomen. Zij zijn te kritisch en willen hun mening niet bijstellen. Hierdoor kan een discussie weleens lastig zijn.

Leiderschap
Leiderschap

Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen

Omschrijving

Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.

Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.

Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt. 

Luisteren
Luisteren

Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen

Omschrijving

Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit. 

Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.

Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.

Motiveren
Motiveren

Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen

Omschrijving

Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.

Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig. 

Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.

Presenteren
Presenteren

Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht

Omschrijving

Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.

Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.

Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties. 

Stressbestendigheid
Stressbestendigheid

Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie

Omschrijving

Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.

Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.

Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.

Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk

Omschrijving

Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.

Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.

Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.

Vaardigheden Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

  • Oog voor detail
  • Zorgvuldigheid
  • Nauwkeurigheid
  • Integriteit
  • Zelfbeheersing
  • Bemiddelingskracht
  • Analyseren
  • Evalueren
  • Redeneren
  • Besluitvaardigheid
  • Delegeren
  • Motiveren
  • Luistervaardigheid
  • Belangstelling hebben
  • Vragen stellen
  • Stimuleren
  • Overtuigingskracht
  • Positiviteit
  • Uitdrukkingsvaardigheid
  • Ontspannenheid
  • Improvisatievermogen
  • Doorzettingsvermogen
  • Incasseringsvermogen
  • Rust bewaren
  • Helder communiceren
  • Inlevingsvermogen
  • Taalkennis
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting nodig? 

De Leraar Geschiedenis moet een leidend figuur zijn die zijn leerlingen kan aansturen om op een orderlijke manier, soms invidueel, somsin groepsverband, de geschiedenis te doorgronden. Daarnaast moet hij in staat zijn klassen en individuele leerlingen snel te leren kennen (Baas) .

Geschiedenisdocenten staan er bij uitstek om bekend dat zij idealiter continu met de stof bezig zijn. Om dat te kunnen doen moet de Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting grip hebben op zijn leerlingen. Een goede Docent Geschiedenis moet echter ook in staat zijn verhalen te vertellen. Hij dient als het ware een gids te zijn die leerlingen de weg in de geschiedenis wijst (Romanticus).


Eigenschappen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

  • Overwicht
  • Gedrevenheid
  • Zelfverzekerdheid
  • Empathie
  • Behulpzaamheid
  • Vriendelijkheid
  • Waarnemendheid
  • Gedetailleerdheid
  • Leergierigheid



Wat zijn de baankansen voor een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?

Het arbeidsmarktperspectief voor een beginnende Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting (of iemand die zoek naar een baan als leraar geschiedenis/staatsinrichting) is al een aantal jaren niet best. Waar er bij vakken als scheikunde, wiskunde, duits, frans, engels, nederlands er veel werkgelegenheid is, is dat bij geschiedenis een stuk minder.

De carrièremogelijkheden voor een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting zijn niet heel groot. Dit vraagt echter om relativering. Als met carrièremogelijkheden wordt bedoeld: interne mogelijkheden, dan zijn deze zeker voorhanden. Sowieso groeit een leraar automatisch elk jaar door in zijn salaris: hoe meer ervaringsjaren, hoe meer men verdient. De verhogingen zijn echter niet groot en de top is relatief snel bereikt. Doorgroeien in salarisschalen en mogelijkheden kan dan alleen als men op 1e graads niveau gaat lesgeven.

Verder zijn er mogelijkheden wat betreft aanvullende taken als sectievoorzitter, mentorschap en men kan zelfs een andere functie gaan bekleden zoals afdelingshoofd, iets in management, conrector of zelfs rectorschap tot en met zitting in de raad van bestuur. Buiten de klaslokalen blijkt het moeilijker om een switch te maken, maar de mogelijkheden zijn er altijd. Sommige leraren kunnen op jonge leeftijd nog prima switchen naar het bedrijfsleven en men kan er voor kiezen om de wetenschap in te gaan (op zoek naar een promotietraject) of uiteraard zelf het pad uitstippelen (eigen bedrijf, etc.)

De actuele kans op werk voor een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting is onderdeel van de beroepsfamilie Docenten maatschappelijke vakken vo/mbo. De kans op werk voor de beroepsfamilie Docenten maatschappelijke vakken vo/mbo is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

0

Baankans Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting is onderdeel van de beroepsfamilie Docenten maatschappelijke vakken vo/mbo.

Doorgroei beroepen voor een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Docent Perzisch (1e graads)

Docent Frans (2e graads)

Docent Portugees (1e graads)

Docent Nederlands (1e graads)

Docent Spaans (1e graads)

Docent Scandinavische talen (1e graads)

docent zweeds (1e graads)

docent deens (1e graads)

docent noors (1e graads)

Docent Fins

Docent Duits (1e graads)

Docent Engels (1e graads)

Docent Esperanto (2e graads)

Docent Fries (2e graads)

vakleerkracht fries

Docent Hongaars (1e graads)

Docent Indonesisch (1e graads)

Docent Aziatische talen (1e graads)

docent thais (1e graads)

docent japans (1e graads)

docent chinees (1e graads)

Docent Russisch (1e graads)

Docent Arabisch (1e graads)

Docent Italiaans (2e graads)

Docent klassieke talen (1e graads)

Docent Arabisch (2e graads)

Docent Turks (1e graads)

Docent Duits (2e graads)

Docent Engels (2e graads)

vakleerkracht engels

Docent Frans (1e graads)

Docent Fries (1e graads)

Docent Hebreeuws (1e graads)

Docent Italiaans (1e graads)

Docent Russisch (2e graads)

Docent Spaans (2e graads)

Docent Turks (2e graads)

Docent Nederlands (2e graads)

Docent natuur- / scheikunde (2e graads)

docent onderzoeken en ontwerpen (beta-techniek)

Docent biologie (1e graads)

leraar menskunde (avo-vak) (1e graads)

Docent techniek (2e graads)

docent pie (produceren, installeren & energie)

docent m&t (mobiliteit & transport)

docent bwi (bouwen, wonen, interieur)

docent human technology

Docent wiskunde (1e graads)

Docent wiskunde (2e graads)

Docent natuurkunde (1e graads)

docent sterrenkunde (1e graads)

Docent biologie (2e graads)

leraar dierkunde (avo-vak) (2e graads)

leraar plantkunde (avo-vak) (2e graads)

leraar menskunde (avo-vak) (2e graads)

Docent natuurkunde (2e graads)

docent natuurkunde en mechanica, akte n 1

Docent scheikunde (1e graads)

Docent scheikunde (2e graads)

Docent management en organisatie

docent organisatiekunde

docent overheid en non-profit management

Docent algemene economie (1e graads)

docent macro-economie

docent micro-economie (1e graads)

docent monetaire economie (1e graads)

docent overheidsfinanciën (1e graads)

docent openbare financiën (1e graads)

docent economie 1 (1e graads)

Docent algemene economie (2e graads)

docent economie 1 (2e graads)

Docent euritmie

vakleerkracht euritmie

Docent muziek (2e graads)

docent muziekgeschiedenis/muziekleer (2e graads)

vakleerkracht muziek

docent muziekonderwijs a algemene muzikale vorming

docent muziektheorie (2e graads)

docent muziekleer algemeen (2e graads)

docent muziekgeschiedenis (2e graads)

docent algemene muzikale vorming (2e graads)

Docent culturele en kunstzinnige vorming (ckv)

docent kunsteducatie

docent kunstgeschiedenis

docent kunstzinnige vorming

docent kunstvakken

Docent creatief schrijven

Docent jazzgeschiedenis

Docent popgeschiedenis

Docent volksmuziekgeschiedenis

Docent hiphopgeschiedenis

Docent bluesgeschiedenis

Docent klassieke muziekgeschiedenis

Docent tekenen (1e graads)

docent handtekenen (1e graads)

docent etsen (1e graads)

Docent tekenen (2e graads)

vakleerkracht tekenen

docent lijntekenen, handtekenen en technisch schetsen, akte n2a

docent lijntekenen, handtekenen en decoratief tekenen, akte n2b

docent etsen (2e graads)

Docent textiele werkvormen (2e graads)

docent confectienaaien (2e graads)

docent leerbewerking (2e graads)

docent kleermaken, akte no

docent handwerktechnieken, stofversieren en tekenen, akte nd

docent dameskleermaken, akte nq

docent fijn huishoudgoed en lijfgoed, akte nr

docent handwerktechnieken en kunstnaaldwerk, akte ns

docent hand-, lijn- en kostuumtekenen, akte n 11

vakleerkracht textiele werkvormen

docent onder- en bovenkleding, akte na

leraar textiele werkvormen (2e graads)

docent kostuumnaaien (2e graads)

vakdocent handwerken en handenarbeid (2e graads)

docent kleermaken (2e graads)

docent naaldvakken (2e graads)

Docent beeldende vorming

docent beeldhouwen

docent boetseren

docent beeldende vakken

docent beeldende vorming en muziek

docent toegepast teha en av

docent boetseren, akte nt

docent keramiekbewerken

docent audiovisuele vakken

Docent film en media

Docent filmgeschiedenis

Docent filmtheorie

Docent 3D max

Docent After Effects

Docent muziek (1e graads)

docent muziektheorie (1e graads)

docent muziekonderwijs b schoolmuziek

docent musiconomie (1e graads)

docent muziekgeschiedenis (1e graads)

muziekdocent (1e graads)

docent kerkmuziek (1e graads)

docent muzikale expressie (1e graads)

docent muziekmethodiek en pedagogiek (1e graads)

docent muzisch agogisch werken (1e graads)

docent muziekgeschiedenis/muziekleer (1e graads)

docent zang (1e graads)

docent muziekleer algemeen (1e graads)

Docent songwriting

Docent klanksynthese

Docent textiele werkvormen (1e graads)

docent kunstnaaldwerk (1e graads)

docent textiel en vormgeving (1e graads)

docent modekritiek (1e graads)

docent mode-ontwerpen (1e graads)

docent mode (1e graads)

Docent dans

docent jazzballet

vakleerkracht dans

docent folklore-dans

docent dansgeschiedenis

docent danstechnieken

docent showmusicaldans

docent moderne dans

docent klassieke dans

docent choreografie

docent ballet

Docent expressievakken

docent bewegingsexpressie

docent creatieve expressie

docent dramatische expressie

docent beeldende expressie

docent vrije expressie

Docent handvaardigheid (1e graads)

docent handenarbeid (1e graads)

Docent drama

docent filmkunde

docent mime

docent stemvorming en taalbeheersing

vakleerkracht drama

docent dramaturgie

docent grimeren

docent toneelspel

Docent handvaardigheid (2e graads)

docent handenarbeid (2e graads)

vakleerkracht handvaardigheid

Docent lichamelijke oefening (1e graads)

docent gymnastiek, akte n gy

vakleerkracht gymnastiek

docent sport en bewegingsleer (1e graads)

docent sport en recreatie (1e graads)

docent ritmische gymnastiek (1e graads)

Meer steden Minder steden

Waar werkt een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting?

Een Leraar Geschiedenis komt meestentijds te werken in een non-profit onderwijsinstelling. In 9 van de 10 gevallen zal het een instelling voor voortgezet onderwijs betreffen (Middelbare School). Soms kan men ook bij een instelling aan de slag waar men aan volwassenen lesgeeft.


Met wie werkt een Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting samen? 

Een Leraar Geschiedenis komt het meest in contact met leerlingen. Daarnaast zal hij collega docenten buiten de lessen spreken. Incidenteel zal hij een mentor of afdelingsleider spreken. Vaak gaat het dan om uitwisselen van informatie over individuele leerlingen of of over een klas. De rector of conrector spreekt men maar heel af en toe. Het betreft dan voortgangsgesprekken of gewoon 'gesprekken in de gang'.


  • Leerling
  • Docent
  • Afdelingsleider
  • Mentor
  • Conrector
Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting

Verwante beroepen Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting:

Leraar Aardrijkskunde
Salaris: €2822 tot €5699
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO WO Postdoc
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Historicus
Salaris: €1850 tot €3500
Opleiding: HBO WO
Baankans: Gemiddeld

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Leraar maatschappijleer
Salaris: €2822 tot €5699
Opleiding: HBO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting in één oogopslag

Beroepsgroep:

Persoonstype:

Netwerk:

  • Leerling
  • Docent
  • Afdelingsleider
  • Mentor
  • Conrector

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2822 tot €5699

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar