Je droombaan bereiken stap 3: hoe efficiƫnt aan je informatie te komen

22-02-2017

In een serie gastblogs helpen de oprichters van DroomCarrière.com je om - als je eenmaal weet wat je droombaan zou kunnen zijn - deze ook daadwerkelijk binnen te slepen. Dit is het derde blog in de serie, deze keer geschreven door Ognjen Soldat.

In ‘Je droombaan bereiken stap 2’ lees je welke informatie nuttig is om te verkrijgen over een organisatie waar je gaat solliciteren en waarom. Dit artikel gaat in op waar die informatie vandaan te halen en hoe. Wat ons betreft, richt je je op drie hoofdbronnen:

  1. Het internet;
  2. Intermediairs (headhunters, uitzendbureaus);
  3. Mensen ‘uit het veld’.


1.  Het internet

Je hebt nu met twee seconden googlen een schat aan informatie over wie of wat dan ook op deze aardbol. En hoewel zo ongeveer iedereen toegang heeft tot dezelfde informatie, raakt het gros van je concurrentie na vier minuten afgeleid door een pop-up van een YouTube filmpje over een groen geverfde kat die een vrije val van 10 kilometer hoogte overleeft. Tot zover hun ‘research’. Doe daar je voordeel mee en besteed meer tijd aan je onderzoek dan de gemiddelde sollicitant. Neem het jaarverslag door als dat beschikbaar is, kijk de beschikbare filmpjes en lees de artikelen. Stop niet bij Google resultaten pagina #1, maar klik door. Soms vind je de meest interessante inzichten voor je sollicitatie juist verderop in de zoekresultaten, op websites van derden.

2. Intermediairs

Mocht jij het geluk hebben dat in jouw branche headhunters actief zijn (dat betekent namelijk dat er vraag naar je is J), dan kun je ze opbellen met vragen over de branche, het salaris en allerhande andere zaken die je wilt weten. Ze zullen je graag te woord staan, niet in het minst omdat je een potentiële zak euro’s vertegenwoordigt. En wie vindt het nu niet leuk om een praatje te maken met een mogelijke bonus? Headhunters hebben heel veel tijd gestoken in hun kennis van een branche, de organisaties die daarin opereren en de verschillende carrièreaspecten die voor jou interessant kunnen zijn.  En sociale wezens als ze over het algemeen zijn, zijn ze ook nog eens bereid om die informatie met jou te delen. Prima mogelijkheid voor jou dus om op een makkelijke manier waardevolle informatie voor je sollicitatie bij elkaar te sprokkelen.  

3. Mensen ‘uit het veld’

Dit is voorbereiding 3.0: contact opnemen met mensen die in de branche en organisaties werken waar jij ook terecht wilt komen. Er is geen betere manier om aan je informatie te komen dan een praatje maken met mensen die jouw droombaan al hebben of hadden. Zeker tegenwoordig met LinkedIn is het relatief makkelijk om met deze mensen in contact te komen. Typ op LinkedIn de naam van een organisatie in waarin je wilt werken en je kunt meteen doorklikken naar eerste- (mensen waarmee je al ‘gelinkt’ bent) en tweedelijnscontacten (je bent gelinkt met iemand die die betreffende persoon kent). Vervolgens stuur je een uitnodiging of een bericht naar die persoon waarin je vriendelijk vraagt of hij / zij wat tijd voor je wil vrijmaken.

Zoiets als dit:

“Ha Bert, hoe is het? Ik ben aan het kijken voor een nieuwe baan en heb Philips op het oog. Ik moest aan jou denken, want ik weet dat je er een tijd hebt gewerkt. Als het uitkomt, zouden we even kunnen bellen over hoe jij het daar hebt ervaren? Gr, Ernie (06-98765432).”

Ik weet wat je denkt, neemt Philips je aan als je Ernie heet? Los van dat fascinerende vraagstuk, zal het je opvallen dat het bericht kort is en het makkelijk maakt voor de ontvanger om te antwoorden. Je hebt het over ‘even’ bellen en dat vinden de meeste mensen prima. Je telefoonnummer heb je erbij gezet, geen enkele reden om niet kort op je uitnodiging in te gaan dus. Een uitnodiging voor een snelle lunch werkt trouwens ook goed (jij trakteert!). Je zal versteld staan hoe graag mensen hun ervaringen delen als je er naar vraagt.

Tip: In ons e-boek ‘Krijg je Droombaan – in zes stappen’, geven we concrete voorbeelden hoe je uitnodiging aantrekkelijk te maken en hoe deze gesprekken in te steken om het meeste eruit te halen.

En daar heb je het, drie wegen om aan informatie te komen die je sollicitatie een ‘boost’ geeft. Hoewel er niemand is die het met ons oneens is dat grondig research doen een vereiste is voor een goede sollicitatie, zie je in de praktijk toch vaak dat men niet echt de moeite neemt om onderzoek ook echt te verrichten. Als jij je nu op dat punt net iets meer inzet dan de gemiddelde kandidaat, dan spring je er tijdens je sollicitatie makkelijk uit. Kwestie van doen dus. In het volgende artikel gaan we in op hoe de verkregen informatie uit je onderzoek slim te verwerken in je CV en sollicitatiebrief.


Terug naar het overzicht