Helpdeskmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Helpdeskmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Helpdeskmedewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Helpdeskmedewerker wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Helpdeskmedewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Helpdeskmedewerker
Vacatures Helpdeskmedewerker
Vacatures laden...
Wat is een Helpdeskmedewerker?
De Helpdeskmedewerker helpt mensen die problemen hebben met het gebruiken van ICT. Het is de voornaamste taak van de Helpdeskmedewerker om vragen te beantwoorden. Dit kan via de telefoon, via e-mail, of via persoonlijk contact. Dit wisselt per functie. Om zijn werk te kunnen doen moet de Helpdeskmedewerker ingelezen zijn op het gebied van de organisatie waardoor hij ingehuurd is. Voor het assisteren van mensen is meestal een handleiding opgesteld, maar de medewerker moet ook buiten de gebaande kunnen werken en onverwachte situaties of informatieverzoeken afhandelen. Dat betekent dat de Helpdeskmedewerker goed met mensen om kan gaan en erg geduldig is.
Hij zal te maken krijgen met een diversiteit aan problemen met computerhardware (ontbrekende usb-poort) en -software (installatie antivirusprogramma) en communicatietechnologie (geen internetverbinding). Soms zal hij instructies geven die de beller de mogelijkheid geven zelf het probleem om te lossen. Soms zal hij op afstand inloggen om iets in de software te verhelpen. Ook bestaat de mogelijkheid dat iemand ter plekke een defect apparaat te repareren. Als de Helpdeskmedewerker het probleem niet op kan lossen legt hij het voor aan collega's.
De Helpdeskmedewerker houdt een logboek bij met hierin alle informatieverzoeken en gemeldde problemen. Deze probleemrapporten kunnen voor experts reden zijn om aanpassingen aan te bregen in de ICT. Hierover kan de Helpdeskmedewerker eventueel adviseren. Belangrijke defecten, problemen en ontwikkelingen worden mogelijk in een instructieboek opgenomen, om te dienen als leermateriaal voor volgende krachten.
Past het beroep Helpdeskmedewerker bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Helpdeskmedewerker per niveau
Vacatures Helpdeskmedewerker per stad
Vacatures Helpdeskmedewerker Alkmaar
Vacatures Helpdeskmedewerker Almelo
Vacatures Helpdeskmedewerker Almere
Vacatures Helpdeskmedewerker Alphen aan den Rijn
Vacatures Helpdeskmedewerker Amersfoort
Vacatures Helpdeskmedewerker Amstelveen
Vacatures Helpdeskmedewerker Amsterdam
Vacatures Helpdeskmedewerker Apeldoorn
Vacatures Helpdeskmedewerker Arnhem
Vacatures Helpdeskmedewerker Assen
Vacatures Helpdeskmedewerker Bergen op Zoom
Vacatures Helpdeskmedewerker Breda
Vacatures Helpdeskmedewerker Capelle aan den IJssel
Vacatures Helpdeskmedewerker Delft
Vacatures Helpdeskmedewerker Den Bosch
Vacatures Helpdeskmedewerker Den Haag
Vacatures Helpdeskmedewerker Den Helder
Vacatures Helpdeskmedewerker Deventer
Vacatures Helpdeskmedewerker Doetinchem
Vacatures Helpdeskmedewerker Dordrecht
Vacatures Helpdeskmedewerker Ede
Vacatures Helpdeskmedewerker Eindhoven
Vacatures Helpdeskmedewerker Emmen
Vacatures Helpdeskmedewerker Enschede
Vacatures Helpdeskmedewerker Gouda
Vacatures Helpdeskmedewerker Groningen
Vacatures Helpdeskmedewerker Haarlem
Vacatures Helpdeskmedewerker Haarlemmermeer
Vacatures Helpdeskmedewerker Heerlen
Vacatures Helpdeskmedewerker Helmond
Vacatures Helpdeskmedewerker Hengelo
Vacatures Helpdeskmedewerker Hilversum
Vacatures Helpdeskmedewerker Hoogeveen
Vacatures Helpdeskmedewerker Hoorn
Vacatures Helpdeskmedewerker Katwijk
Vacatures Helpdeskmedewerker Leeuwarden
Vacatures Helpdeskmedewerker Leiden
Vacatures Helpdeskmedewerker Lelystad
Vacatures Helpdeskmedewerker Maastricht
Vacatures Helpdeskmedewerker Middelburg
Vacatures Helpdeskmedewerker Nieuwegein
Vacatures Helpdeskmedewerker Nijmegen
Vacatures Helpdeskmedewerker Oss
Vacatures Helpdeskmedewerker Purmerend
Vacatures Helpdeskmedewerker Roermond
Vacatures Helpdeskmedewerker Roosendaal
Vacatures Helpdeskmedewerker Rotterdam
Vacatures Helpdeskmedewerker Schiedam
Vacatures Helpdeskmedewerker Spijkenisse
Vacatures Helpdeskmedewerker Terneuzen
Vacatures Helpdeskmedewerker Tilburg
Vacatures Helpdeskmedewerker Utrecht
Vacatures Helpdeskmedewerker Veenendaal
Vacatures Helpdeskmedewerker Venlo
Vacatures Helpdeskmedewerker Vlaardingen
Vacatures Helpdeskmedewerker Westland
Vacatures Helpdeskmedewerker Zaanstad
Vacatures Helpdeskmedewerker Zeist
Salarisschaal Helpdeskmedewerker
Wat verdient een Helpdeskmedewerker?
Het salaris van een Helpdeskmedewerker loopt best uiteen. Dit is afhankelijk van de exacte rol en verantwoordelijkheid. Zo verdient een 2e lijns Medewerker Servicedesk bij een IT bedrijf vaak een stuk meer dan een Medewerker Klantenservice bij een webwinkel.
Een startende Helpdeskmedewerker verdient ongeveer een salaris vanaf €2200,- per maand. Door werkervaring op te doen en de verantwoordelijkheden en taken uit te breiden kan dit salaris oplopen tot zelfs €3400,- bruto per maand.
In veel gevallen werkt de Helpdeskmedewerker parttime en geldt er een uurloon van €14,- tot €19,- bruto.
Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden horen vaak vakantiedagen en de mogelijkheid tot het volgen van aanvullende cursussen.
Meer weten over het salaris Helpdeskmedewerker
Hoe word je een Helpdeskmedewerker?
Een Helpdeskmedewerker heeft meestal MBO niveau, met een opleiding in de ICT. Er bestaan ook cursussen en voor sommige functies is dan ook geen opleiding nodig.
Opleidingen Helpdeskmedewerker
Omscholen tot Helpdeskmedewerker
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Helpdeskmedewerker. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Helpdeskmedewerker
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Helpdeskmedewerker
Als je Helpdeskmedewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Helpdeskmedewerker zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Helpdeskmedewerker
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Helpdeskmedewerker?
Competenties Helpdeskmedewerker
Een Helpdeskmedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: inlevingsvermogen, veranderingen, flexibiliteit
Omschrijving
Deze mensen blijven doorwerken en presenteren ondanks veranderende omstandigheden. Op het moment van een verandering zijn deze mensen in staat om snel om te schakelen van de oude naar de nieuwe situatie. Daarbij houden deze mensen het overzicht en in crisissituaties weten ze hun taken goed af te ronden.
Sterke punten
Deze mensen hebben vaak een goede discipline en ze zijn stressbestendig. Veranderingen kunnen behoorlijk grote gevolgen hebben en zij weten hier goed mee om te gaan. Daarnaast zijn deze mensen flexibel en kunnen ze zich goed inleven in de situatie. Dat laatste zorgt ervoor dat aanpassen gemakkelijker wordt. Flexibiliteit laten zij zien wanneer zij binnen een verandering zich gemakkelijk aanpassen aan de nieuwe situatie.
Zwakke punten
Teveel aanpassen zorgt ervoor dat je onzeker overkomt. In de zakelijke sfeer kan het voorkomen dat mensen niet meer naar de mening van deze mensen vragen. Het is van belang dat deze personen af en toe van zich laten horen, zo is het duidelijk dat zij ook een mening hebben.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Helpdeskmedewerker
- Inlevingsvermogen
- Omgaan met veranderingen
- Flexibiliteit
- Helder communiceren
- Taalkennis
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
Wat voor persoonlijkheid heeft een Helpdeskmedewerker nodig?
De Helpdeskmedewerker moet de klant steeds tevreden blijven stellen, en daarmee veel van de eigen tijd willen geven om mensen te helpen (Gever). Verder gaat het er natuurlijk om om zoveel mogelijk problemen in een zo kort mogelijke tijd op te lossen (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Helpdeskmedewerker
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Helpdeskmedewerker?
Er zijn vele mogelijkheden om als Helpdeskmedewerker aan de slag te gaan. Doorgroeimogelijkheden daarentegen zijn er maar weinig. Helpdeskmedewerkers met ervaring worden vooral managers.
De actuele kans op werk voor een Helpdeskmedewerker
Het beroep Helpdeskmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners. De kans op werk voor de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
14
Baankans Helpdeskmedewerker
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Helpdeskmedewerker
Het beroep Helpdeskmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners.
Verwante beroepen Helpdeskmedewerker
Doorgroei beroepen voor een Helpdeskmedewerker
Waar werkt een Helpdeskmedewerker?
De Helpdeskmedewerker werkt meestal in een grote ruimte waar vele andere Helpdeskmedewerkers ook bezig zijn met het beantwoorden van e-mails en telefoontjes.
Met wie werkt een Helpdeskmedewerker samen?
De voornaamste interactie van een Helpdeskmedewerker is met de klanten die hulp nodig hebben. Om zo goed mogelijk hulp te kunnen bieden, is het soms handig om met collega's samen het probleem aan te pakken of een collega in te schakelen met meer technische expertise. Van de managers krijgt de Helpdeskmedewerker verdere ondersteuning en feedback.
- Klant
- Helpdeskmedewerker
- Manager
Alles over het beroep Helpdeskmedewerker in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Klant
- Helpdeskmedewerker
- Manager
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2200 tot €3400