Helpdeskmedewerker worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden
Helpdeskmedewerker worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden
Hoe kan je Helpdeskmedewerker worden? Er zijn over het algemeen een aantal verschillende manieren om een beroep te leren. Je kunt de inhoud van een beroep leren via het regulier beroepsonderwijs, maar ook via gerichte cursussen en trainingen. Je kunt een nieuw beroep vaak ook deels on-the-job, oftewel in de praktijk leren. Je kunt vaak ook via zelfstudie, of via speciale omscholing jouw nieuwe beroep leren.
De eerste stap is om je in het beroep te verdiepen. Wat ga je doen als Helpdeskmedewerker? Welke vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om je werk als Helpdeskmedewerker goed te kunnen uitvoeren? Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ga je verdienen als Helpdeskmedewerker?
Al deze informatie bieden wij jou hier, zodat jij kunt bepalen of je inderdaad Helpdeskmedewerker wilt worden. Zo ja, dan vind je hier de opleidingen en omscholingen tot Helpdeskmedewerker.
Alles over hoe je Helpdeskmedewerker kunt worden
Omscholen met baangarantie en salaris
Voor beroepen met goede baankansenVacatures laden...
Hoe word je Helpdeskmedewerker?
Een Helpdeskmedewerker heeft meestal MBO niveau, met een opleiding in de ICT. Er bestaan ook cursussen en voor sommige functies is dan ook geen opleiding nodig.
Welke vaardigheden heb je nodig om Helpdeskmedewerker te worden?
Om Helpdeskmedewerker te kunnen worden heb een aantal verschillende vaardigheden nodig. Een aantal persoonlijke vaardigheden en een aantal praktische of technische vaardigheden.
De vrijwel noodzakelijke vaardigheden voor een Helpdeskmedewerker zijn Inlevingsvermogen, Omgaan met veranderingen en Flexibiliteit. Ook zijn Helder communiceren, Taalkennis en Integriteit belangrijke vaardigheden als je Helpdeskmedewerker wilt worden. Verder zijn Zelfbeheersing, Bemiddelingskracht en Luisteren ook erg gewenste vaardigheden.
Welke competenties heb je nodig om Helpdeskmedewerker te worden?
Als je Helpdeskmedewerker wilt worden zal je ook een aantal competenties nodig hebben. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en ervaring.
Gewenste competenties Helpdeskmedewerker
- Aanpassingsvermogen
- Conflicten beheersen
- Inzicht in omgeving
- Klantgerichtheid
- Uitdrukkingsvaardigheid
Welke eigenschappen heb je nodig om Helpdeskmedewerker te worden?
De eigenschappen die je nodig hebt om Helpdeskmedewerker te worden zijn Empathie, Behulpzaamheid en Vriendelijkheid. Andere belangrijke eigenschappen zijn Enthousiasme, Zelfverzekerdheid en Ondernemendheid.
Met welke persoonstypen kun je Helpdeskmedewerker worden?
Er zijn een aantal persoonstypen die passen bij het beroep Helpdeskmedewerker. Dit zijn geen zwart/wit vereisten, maar vaak is het wel zo dat een bepaald persoonstype van nature een bepaald beroep beter uitoefent dan iemand met een ander persoonstype.
De persoonstypen die het meest passen bij het beroep Helpdeskmedewerker zijn de Gever en de Succesvolle werker.
De Helpdeskmedewerker moet de klant steeds tevreden blijven stellen, en daarmee veel van de eigen tijd willen geven om mensen te helpen (Gever). Verder gaat het er natuurlijk om om zoveel mogelijk problemen in een zo kort mogelijke tijd op te lossen (Succesvolle werker).
Opleiding Helpdeskmedewerker
Er zijn een aantal verschillende opleidingsvormen waarmee je Helpdeskmedewerker kunt worden. Er zijn opleidingen die je vanaf het begin opleiden tot Helpdeskmedewerker. Je vindt opleidingen met baangarantie, of andere manieren voor omscholing tot Helpdeskmedewerker. Maar ook cursussen en trainingen voor de Helpdeskmedewerker.
Top 5 opleidingen Helpdeskmedewerker





Omscholen tot Helpdeskmedewerker
Hoe kan je omscholen tot Helpdeskmedewerker? Waar moet je aan denken? Welke vormen van omscholing tot Helpdeskmedewerker zijn er? Alles wat je wilt weten vind je hier:
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Helpdeskmedewerker
Welke basisvaardigheden heb je nodig voor omscholing tot Helpdeskmedewerker?
Je hoeft natuurlijk nog niet alle beroepsspecifieke skills te hebben voordat je begint met jouw omscholing tot Helpdeskmedewerker. Er zijn wel een aantal basisvaardigheden die je nodig hebt, zoals meestal Nederlandse taalkennis, of rekenvaardigheid.
Er zijn vaak ook branche overdraagbare vaardigheden die jouw kans op omscholing verhogen. Denk hierbij over het algemeen aan computer vaardigheden, of communicatie vaardigheden.
Welke motivatie heb je nodig voor omscholing tot Helpdeskmedewerker?
Als je wilt omscholen tot Helpdeskmedewerker is jouw motivatie een van de belangrijkste selectiecriteria van zowel de opleider als jouw mogelijke nieuwe werkgever. Je hebt namelijk nog geen werkervaring dus jouw werkgever zal wel goed overtuigd moeten zijn voordat hij/zij in jouw omscholing investeert.
Wanneer jouw motivatie erg hoog is, is de kans dat je het vak snel leert en jouw werk goed uitvoert erg groot. Daarom is motivatie überhaupt een groot selectiecriterium voor alle werkgevers.
Salaris Helpdeskmedewerker
Wat verdient een Helpdeskmedewerker? Het salaris van een Helpdeskmedewerker begint bij €2200,- bruto per maand. Een ervaren Helpdeskmedewerker verdient tot maximaal €3400,- bruto per maand. Het salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en inzet.
Omscholen met baangarantie en salaris
Voor beroepen met goede baankansenVacatures laden...
Alle opleidingen Helpdeskmedewerker

IT-Security Foundation - Online - Dag
Deze training is bedoeld voor functionarissen die een beperkte technische achtergrond hebben, maar in hun werk wel met technici in gesprek dienen te kunnen gaan. Je bent bijvoorbeeld: Aankomend informatiebeveiliger IT-riskfunctionaris IT-governancefunctionaris Auditor wiens werkveld ook IT omvat of gaat …
- Onderwerp opleiding Helpdeskmedewerker
- Lesmethode E-Learning
- Prijs € 430,55
- Duur 3 maanden

IT-Security Foundation - Online - E-learning
Deze training is bedoeld voor functionarissen die een beperkte technische achtergrond hebben, maar in hun werk wel met technici in gesprek dienen te kunnen gaan. Je bent bijvoorbeeld: Aankomend informatiebeveiliger IT-riskfunctionaris IT-governancefunctionaris Auditor wiens werkveld ook IT omvat of gaat …
- Onderwerp opleiding Helpdeskmedewerker
- Lesmethode E-Learning
- Prijs € 430,55
- Duur 3 maanden

CompTIA A+ - Dag
Deze training is speciaal ontwikkeld voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het configureren van pc’s, randapparatuur en besturingssystemen of voor het oplossen van storingen bij pc’s, randapparatuur en software. Je bent bijvoorbeeld: Aankomend junior beheerder Helpdeskmedewerker Meer weten over het …
- Onderwerp opleiding Helpdeskmedewerker
- Lesmethode E-Learning
- Prijs € 2.995,00
- Duur 4 dagen

CompTIA A+ On Demand (inclusief twee examens) - Dag
Deze training is speciaal ontwikkeld voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het configureren van pc’s, randapparatuur en besturingssystemen of voor het oplossen van storingen bij pc’s, randapparatuur en software. Je bent bijvoorbeeld: Aankomend junior beheerder Helpdeskmedewerker Meer weten over het …
- Onderwerp opleiding Helpdeskmedewerker
- Lesmethode E-Learning
- Prijs € 1.364,95
- Duur 3 maanden

CompTIA Network+ - Virtual Classroom
Je wordt verantwoordelijk voor het configureren van pc’s, randapparatuur en besturingssystemen of je lost storingen bij pc’s, randapparatuur en software op. Je bent bijvoorbeeld: Aankomend junior beheerder Helpdeskmedewerker In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je …
- Onderwerp opleiding Helpdeskmedewerker
- Lesmethode Klassikaal
- Prijs € 2.795,00
- Duur 4 dagen