Opticien: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Opticien: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Opticien? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Opticien wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Opticien, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Opticien
Vacatures Opticien
Vacatures laden...
Wat is een Opticien?
Een Opticien verkoopt brillen, contactlenzen of andere optische hulpmiddelen (bijvoorbeeld een loep of een zonnebril) aan mensen die niet scherp kunnen zien. Een Opticien werkt bijna altijd in een optiekwinkel (een eigen bedrijf of in loondienst) en voert daar verschillende taken uit.
Past het beroep Opticien bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Opticien?
Een Opticien meet de ogen van cliënten om te kijken van welke sterkte eventuele glazen of lenzen moeten zijn, glazen moeten geslepen worden zodat ze in het gekozen montuur passen, er moeten kleine reparaties aan brillen worden uitgevoerd en een Opticien maakt de bril precies passend voor de cliënt (hij mag niet te strak of te los zitten). Het aanmeten van contactlenzen is een taak die door een contactlensspecialist wordt uitgevoerd.
Een Opticien komt in aanraking met mensen van allerlei leeftijden die door verschillende opstandigheden niet meer scherp kunnen zien. Het is belangrijk dat een Opticien rekening houdt met de wensen van de cliënten. Hij geeft adviezen over monturen die het beste bij de cliënt passen (zowel qua mode en qua gezichtsvorm), over het schoonhouden van de brillen en lenzen en over eventuele andere hulpmiddelen die nuttig kunnen zijn. Om goed advies te kunnen geven en om cliënten over te halen tot het kopen van een bepaald model, is het belangrijk dat de Opticien op de hoogte blijft van de brillenmode.
Een Opticien moet heel nauwkeurig kunnen werken. Er moet met de meetapparatuur heel precies gewerkt worden evenals bij het slijpen van de glazen en al het materiaal moet schoon zijn. Een Opticien werkt veel met computers, zowel bij meten als voor de administratie.
Een Opticien werkt vaak in een winkel met drie tot tien medewerkers, Opticiens en assistent opticiens. Het hangt af van de positie binnen het bedrijf of hij ook leiding geeft aan een groep.
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Opticien per niveau
Vacatures Opticien per stad
Salarisschaal Opticien
Wat verdient een Opticien?
Het salaris van een Opticien ligt tussen de €2066 en €2320 per maand.
Het salaris dat je krijgt is afhankelijk van het bedrijf waar je werkt. Als je een eigen bedrijf hebt is je salaris afhankelijk van het aantal cliënten en je inkomsten.
Meer weten over het salaris Opticien
Hoe word je een Opticien?
Om Opticien te worden moet je de MBO opleiding Opticien niveau-4 hebben afgerond. Deze duurt vier jaar.
Om een eigen bedrijf te kunnen beginnen heb je een diploma Opticien Manager nodig.
Je kunt je specialiseren in contactlenzen, waarvoor een tweejarige post-MBO opleiding beschikbaar is. Verder kun je nog door studeren tot Optometrist of Orthoptist.
Opleidingen Opticien
Omscholen tot Opticien
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Opticien. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Opticien
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Opticien
Als je Opticien wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Opticien zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Opticien
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Opticien
Een Opticien heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: overzicht, leiderschap, uitdrukkingsvaardig, luisteren, overtuigen, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze competentie valt voor een deel samen met leiderschap. Een goede leider moet kunnen delegeren. Deze mensen geven bepaalde taken uit handen en beslissen wie geschikt is voor welke taak. Hij behoudt hierbij het overzicht.
Sterke punten
Deze personen geven medewerkers de ruimte om zich te ontwikkelen. Ze krijgen hun eigen taak en moeten die goed uit zien te voeren. Verder zijn delegerende mensen resultaatgericht. Ze communiceren duidelijk en helder wat ze van iedereen verwachten. Ook kunnen deze personen goed luisteren en anderen overtuigen van de noodzaak van een taak.
Zwakke punten
Delegerende mensen kunnen lui en gemakzuchtig overkomen. Anderen krijgen dan het idee dat deze persoon zelf niets meer hoeft te doen. Dit kan irritaties opwekken.
Steekwoorden: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, overtuigen, luisteren
Omschrijving
De regels en procedures die gelden bij een bedrijf volgen deze mensen zonder moeite. Gedisciplineerde mensen houden zich aan de regels die er gelden, deze regels kunnen ze zelf opgesteld hebben of ze kunnen opgelegd zijn door anderen. Bij veranderingen volgen deze mensen ze over het algemeen op, maar deze mensen kunnen ook ontevredenheden aankaarten.
Sterke punten
De regels volgen, vergt wat flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Meestal zijn gedisciplineerde mensen structureel, ze weten de regels en procedures en kunnen hierdoor dan ook goed gestructureerd werken. Mensen met een ijzersterke discipline zijn meestal goede overtuigers, als zij het ergens niet mee eens zijn, kunnen ze dit op een goede overtuigende manier duidelijk maken. Maar daarnaast zijn deze mensen vaak ook goede luisteraars, zij luisteren naar de regels en passen zich hierop aan.
Zwakke punten
Mensen die overgediscplineerd zijn kunnen soms stug zijn, ze zijn de flexibiliteit kwijt en houden zich vast aan de regels. Mensen die hard meewerken aan de procedures binnen een bedrijf, kunnen daarin ook doorslaan. Te veel discipline en perfectionisme kan vermoeiend zijn en leiden tot een burn-out.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: structureel, plannen en organiseren, resultaat, perfectionistisch
Omschrijving
Deze mensen hebben details en procedures goed in hun hoofd zitten. Deze personen letten bij opdrachten op de details, zij controleren bijvoorbeeld de spelling en houden zich bezig met de vormgeving. Daarnaast houden deze mensen zich vaak bezig met de planning en organisatie van werkzaamheden.
Sterke punten
Deze mensen zijn precies en werken structureel. Zij kijken met een kritisch oog naar opdrachten. Daarnaast beschikken deze mensen ook vaak over de competentie ‘plannen en organiseren’. Zij hebben een goed beeld in het hoofd van het resultaat en de taken die uitgevoerd moeten worden.
Zwakke punten
De kritische houding kan ervoor zorgen dat de omgeving hen ziet als ‘pietluttig’. Verder kan het zijn dat ze zo opgaan in details dat de creativiteit van deze mensen eronder lijdt. Ook kunnen ze doorslaan en hoofdzaken uit het oog verliezen.
Steekwoorden: analytisch vermogen, structureel, zelfkennis, visie
Omschrijving
Deze mensen kunnen zuiver en helder redeneren. Deze personen houden rekening met feiten en gebruiken verschillende perspectieven om een oordeel te vormen over bijvoorbeeld een werksituatie. Daarnaast beoordelen zij bijvoorbeeld de haalbaarheid en de planning van een opdracht.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak erg gestructureerd en scheiden dan ook de hoofd- van de bijzaken. Verder hebben deze mensen over het algemeen vaak een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken zaken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast beschikken deze mensen vaak over een goede zelfkennis, ze bekijken hun eigen presteren ook vanuit verschillende visies.
Zwakke punten
Wanneer er teveel wordt geoordeeld, kan dit demotivatie oproepen. Dit gebeurt met name dan bij anderen. Deze mensen oordelen dan overal over, ook wanneer het hen niet wordt gevraagd. Dit kan zorgen voor onderlinge irritaties. Als laatste kunnen deze mensen hun eigen oordeel op nummer één zetten, hierdoor kan het zijn dat de omgeving zich achtergesteld voelt.
Vaardigheden Opticien
- Zorgvuldigheid
- Oog voor detail
- Nauwkeurigheid
- Gestructureerd werken
- Accuratesse
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Overzicht hebben
- Leiderschap
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Doorzettingsvermogen
- Consequent handelen
- Ambitie
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Analytisch vermogen
- Inlevingsvermogen
- Logisch redeneren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Opticien nodig?
Je moet rekening houden met de wensen van je cliënten (Gever).
Je moet analytisch en inzichtelijk zijn en nauwkeurig kunnen werken (Waarnemer).
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Opticien
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Opticien?
Er is op het moment voldoende werk te vinden voor een Opticien. Toch is door de recessie het aantal beschikbare banen in 2009 afgenomen.
Als je in loondienst werkt kun je toewerken naar een hogere positie in het bedrijf of een eigen bedrijf gaan beginnen (hiervoor heb je een Opticien Manager diploma voor nodig).
De actuele kans op werk voor een Opticien
Het beroep Opticien is onderdeel van de beroepsfamilie Opticiens. De kans op werk voor de beroepsfamilie Opticiens is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
3
Baankans Opticien
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Opticien
Het beroep Opticien is onderdeel van de beroepsfamilie Opticiens.
Verwante beroepen Opticien
Mogelijke specialisaties voor een Opticien
Waar werkt een Opticien?
- Eigen bedrijf (winkel+werkplaats)
- Bedrijfsketen (Optiekbedrijf gecombineerd met bijvoorbeeld een audicien)
- In loondienst bij een optiekbedrijf
Met wie werkt een Opticien samen?
Een Opticien werkt meestal in een winkel met drie tot tien medewerkers. Dit zijn Opticiens en assistent opticiens. Binnen dit team wordt samen gewerkt en eventueel geef je als Opticien leiding aan een groep assistenten. Binnen een bedrijfsketen kan het zijn dat je met bijvoorbeeld een audicien werkt.
Een Opticien verkoopt brillen, contactlenzen en andere optische hulpmiddelen aan cliënten met een visuele beperking.
- Assistent
- Opticien
- Audicien
- Cliënt
Verwante beroepen Opticien:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Opticien in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Netwerk:
- Assistent
- Opticien
- Audicien
- Cliënt
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2066 tot €2320