Optometrist: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Optometrist: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Optometrist? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Optometrist wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Optometrist, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Optometrist
Vacatures Optometrist
Vacatures laden...
Wat is een Optometrist?
Een Optometrist doet (optometrisch) onderzoek naar oogafwijkingen of ziektes aan het oog. Cliënten met komen naar de Optometrist met klachten als wazig zien, dubbelzien, irritatie aan of zwarte vlekken voor de ogen. Nadat de Optometrist in een gesprek met de cliënt de klachten heeft geinventariseerd kan hij verschillende metingen (bijvoorbeeld brilsterktemetingen of binoculair onderzoek) doen om informatie te verzamelen over de gezondheid van het oog, de oogdruk, de sterkte van de lens en eventuele afwijkingen of ziektes aan het oog.
Tijdens de behandeling moet de Optometrist advies en uitleg geven over de oogafwijkingen, de metingen en eventuele volgende stappen in de behandeling.
Na het onderzoek kan een Optometrist de cliënt een bril of lenzen aanmeten, advies geven over andere mogelijke hulpmiddelen of de cliënt doorverwijzen naar een huisarts, oogarts of orthoptist. Dit laatste doet hij bijvoorbeeld een afwijking of ziekte aan het oog constateert. Een Optometrist kan ook visueel therapeutische adviezen en oefeningen aan de cliënt geven.
Een Optometrist komt in aanraking met mensen van allerlei leeftijden en het is belangrijk dat de hij zich in contact met cliënten goed kan uitdrukken. Ook is het belangrijk om nauwkeurig te werken en om apparatuur schoon te houden. Er wordt met verschillende apparaten gewerkt, waaronder computers (zowel bij de metingen als bij het administratieve werk).
Het is afhankelijk van het bedrijf (optiekwinkel of ziekenhuis) wat de bevoegdheden van de Optometrist precies zijn. Ook het team waarin samengewerkt wordt hangt hier vanaf. Zo werkt een Optometrist in het ziekenhuis vaak samen met oogartsen en een Optometrist in een optiekbedrijf met opticiens.
Past het beroep Optometrist bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Optometrist per niveau
Vacatures Optometrist per stad
Vacatures Optometrist Alphen aan den Rijn
Vacatures Optometrist Amersfoort
Vacatures Optometrist Amstelveen
Vacatures Optometrist Amsterdam
Vacatures Optometrist Apeldoorn
Vacatures Optometrist Bergen op Zoom
Vacatures Optometrist Capelle aan den IJssel
Vacatures Optometrist Den Bosch
Vacatures Optometrist Den Haag
Vacatures Optometrist Den Helder
Vacatures Optometrist Deventer
Vacatures Optometrist Doetinchem
Vacatures Optometrist Dordrecht
Vacatures Optometrist Eindhoven
Vacatures Optometrist Enschede
Vacatures Optometrist Groningen
Vacatures Optometrist Haarlemmermeer
Vacatures Optometrist Hilversum
Vacatures Optometrist Hoogeveen
Vacatures Optometrist Leeuwarden
Vacatures Optometrist Lelystad
Vacatures Optometrist Maastricht
Vacatures Optometrist Middelburg
Vacatures Optometrist Nieuwegein
Vacatures Optometrist Nijmegen
Vacatures Optometrist Purmerend
Vacatures Optometrist Roermond
Vacatures Optometrist Roosendaal
Vacatures Optometrist Rotterdam
Vacatures Optometrist Schiedam
Vacatures Optometrist Spijkenisse
Vacatures Optometrist Terneuzen
Vacatures Optometrist Veenendaal
Vacatures Optometrist Vlaardingen
Vacatures Optometrist Westland
Vacatures Optometrist Zaanstad
Salarisschaal Optometrist
Wat verdient een Optometrist?
Het salaris van een Optometrist ligt tussen de €1650 en €3460 per maand.
Je salaris is afhankelijk van het bedrijf waar je werkt. Ook is het afhankelijk van CAO schalen
Secundaire arbeidsvoorwaarden:
- 8% vakantiegeld
- Eindejaarsuitkering
Meer weten over het salaris Optometrist
Hoe word je een Optometrist?
Je moet de HBO opleiding Optometrist hebben afgerond. Dit is een vierjarige opleiding.
Een BIG registratie is verplicht, dit geeft je recht op een erkende en beschermde titel.
Je kunt ook een Universitaire vervolgopleiding volgen.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Optometrist
Er zijn geen opleidingen Optometrist aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Optometrist in werkt
Bekijk alle opleidingen Gezondheidszorg & FarmacieOmscholen tot Optometrist
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Optometrist. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Optometrist
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Optometrist
Als je Optometrist wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Optometrist zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Optometrist
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Optometrist
Een Optometrist heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: analytisch, zelfontwikkeling, zelfsturing, resultaatgericht, netwerken
Omschrijving
Deze personen weten op een effectieve manier nieuwe informatie tot zich te nemen. Hierbij maken ze gebruik van verschillende middelen, zoals eigen ervaring, informatie van hun netwerk en theoretische kennis. Verder leggen ze verbanden tussen de verschillende informatiestromen. Ze houden zich bezig met veranderingen en de oorzaken en de gevolgen daarvan.
Sterke punten
Deze mensen werken zelfstandig en zijn dan ook onafhankelijk. Ze hebben een duidelijk doel voor ogen en ze kunnen deze nieuwe informatie tot zich nemen en toepassen. Deze personen beschikken dan ook over voldoende zelfontwikkeling en zelfsturing. Deze personen weten wat ze kunnen en wat ze niet kunnen en werken aan verbetering.
Zwakke punten
Mensen die teveel leren kunnen zich verliezen in details en de belangrijke zaken en prioriteiten daardoor uit het oog verliezen.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: structureel, plannen en organiseren, resultaat, perfectionistisch
Omschrijving
Deze mensen hebben details en procedures goed in hun hoofd zitten. Deze personen letten bij opdrachten op de details, zij controleren bijvoorbeeld de spelling en houden zich bezig met de vormgeving. Daarnaast houden deze mensen zich vaak bezig met de planning en organisatie van werkzaamheden.
Sterke punten
Deze mensen zijn precies en werken structureel. Zij kijken met een kritisch oog naar opdrachten. Daarnaast beschikken deze mensen ook vaak over de competentie ‘plannen en organiseren’. Zij hebben een goed beeld in het hoofd van het resultaat en de taken die uitgevoerd moeten worden.
Zwakke punten
De kritische houding kan ervoor zorgen dat de omgeving hen ziet als ‘pietluttig’. Verder kan het zijn dat ze zo opgaan in details dat de creativiteit van deze mensen eronder lijdt. Ook kunnen ze doorslaan en hoofdzaken uit het oog verliezen.
Steekwoorden: analytisch vermogen, structureel, zelfkennis, visie
Omschrijving
Deze mensen kunnen zuiver en helder redeneren. Deze personen houden rekening met feiten en gebruiken verschillende perspectieven om een oordeel te vormen over bijvoorbeeld een werksituatie. Daarnaast beoordelen zij bijvoorbeeld de haalbaarheid en de planning van een opdracht.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak erg gestructureerd en scheiden dan ook de hoofd- van de bijzaken. Verder hebben deze mensen over het algemeen vaak een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken zaken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast beschikken deze mensen vaak over een goede zelfkennis, ze bekijken hun eigen presteren ook vanuit verschillende visies.
Zwakke punten
Wanneer er teveel wordt geoordeeld, kan dit demotivatie oproepen. Dit gebeurt met name dan bij anderen. Deze mensen oordelen dan overal over, ook wanneer het hen niet wordt gevraagd. Dit kan zorgen voor onderlinge irritaties. Als laatste kunnen deze mensen hun eigen oordeel op nummer één zetten, hierdoor kan het zijn dat de omgeving zich achtergesteld voelt.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: inlevingsvermogen, gevoeligheid, sociabiliteit, waardering, respect
Omschrijving
Deze mensen houden rekening met meningen, gedachten en gevoelens van anderen. Ze zijn zich bewust van hun gedrag en ze letten op hoe ze overkomen bij anderen. Deze mensen geven in een gesprek altijd ruimte aan de ander en ze tonen waardering voor wat een ander te zeggen heeft.
Sterke punten
Deze mensen zijn goede luisteraars, zij tonen oprecht interesse in de meningen en gevoelens van anderen. Ze proberen te helpen waar dat kan en zullen zich te allen tijde respectvol gedragen. Bij deze competentie past ook de competentie ‘integriteit’. Deze mensen houden rekening met anderen en zichzelf en kijken altijd naar verschillende morele opvattingen.
Zwakke punten
Sommige mensen houden teveel rekening met anderen, waardoor ze zichzelf kunnen verliezen. Op die manier kunnen anderen hen bestempelen als onzeker of als iemand die ‘met alle winden mee waait’. Ook kunnen deze mensen overkomen als onduidelijk en onzeker. Ze willen graag alle meningen van anderen meenemen en vinden het dan lastig om een duidelijk standpunt in te nemen.
Vaardigheden Optometrist
- Zorgvuldigheid
- Respectvol
- Inlevingsvermogen
- Oog voor detail
- Nauwkeurigheid
- Vriendelijkheid
- Dienstverlenendheid
- Gestructureerd werken
- Accuratesse
- Analytisch vermogen
- Logisch redeneren
- Gevoeligheid
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Zelfontwikkeling
- Concentratievermogen
- Resultaatgerichtheid
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
Wat voor persoonlijkheid heeft een Optometrist nodig?
Je moet verantwoordelijk te werkt gaan aangezien je met zoiets kwetsbaars als het oog werkt en je moet betrouwbaar naar je cliënten toe zijn (Loyalist).
Je moet analytisch en inzichtelijk zijn en nauwkeurig kunnen werken (Waarnemer).
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Optometrist
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Optometrist?
Volgens de Optometristen Vereniging Nederland (OVN) zal er een groeiende vraag naar Optometristen komen door groeiende wachtlijsten en de vergrijzing.
Een Optometrist kan zich specialiseren in verschillende vakgebieden, bijvoorbeeld binoculair zien, low vision, refractiechirurgie of contactlenzen. Verder kan je ook les gaan geven, waarvoor je een onderwijsbevoegdheid moet halen.
De actuele kans op werk voor een Optometrist
Het beroep Optometrist is onderdeel van de beroepsfamilie Optometristen en orthoptisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Optometristen en orthoptisten is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
43
Baankans Optometrist
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Optometrist
Het beroep Optometrist is onderdeel van de beroepsfamilie Optometristen en orthoptisten.
Verwante beroepen Optometrist
Waar werkt een Optometrist?
- Ziekenhuis
- Optiekbedrijf
- Onderwijs
- Oogheelkundige klinieken
- Optische industrie
- Optometrische praktijk
Met wie werkt een Optometrist samen?
Afhankelijk van de werkomgeving kan een Optometrist samenwerken met oogartsen en orthopisten (in het ziekenhuis bijvoorbeeld) of met contactlensspecialisten en opticiens (in een optiekwinkel). Onderling kan er overleg gepleegd worden over de uitkomsten van bepaald onderzoek. Een Optometrist voert zijn metingen echter wel zelfstandig uit en kan ook zelfstandig adviezen geven of cliënten verwijzen naar een huisarts, oogarts of orthopist.
Een Optometrist helpt cliënten van allerlei leeftijden die met oogklachten te kampen hebben.
- Oogarts
- Optiecien
- Huisarts
- Orthoptist
- Cliënt
Verwante beroepen Optometrist:
Opleiding: HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: WO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Optometrist in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Netwerk:
- Oogarts
- Optiecien
- Huisarts
- Orthoptist
- Cliënt
Salarisindicatie:
- Van €1650 tot €3460