Frontoffice Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Frontoffice Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Frontoffice Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Frontoffice Manager wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Frontoffice Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Frontoffice Manager


Vacatures Frontoffice Manager

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Frontoffice Manager?

Een Frontoffice Manager is werkzaam bij een hotel of (ander) recreatiebedrijf en geeft daar leiding aan de medewerkers van de receptie. De Frontoffice Manager is verantwoordelijk voor de de uitstraling en het functioneren van de receptie. Hij motiveert het receptieteam en geeft aanwijzingen en instructies. Wanneer nodig voert de Frontoffice Manager ook zelf frontoffice-werkzaamheden uit. Hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van een aanzienlijk deel van het personeelsbeleid. Hiertoe behoort het aannemen van nieuw receptiepersoneel en het inwerken daarvan. Ook het voeren van beoordelingsgesprekken behoort tot de taken. Tevens stelt de Frontoffice Manager het werkrooster voor de medewerkers op en houdt de vakantieplanning bij.

De Frontoffice Manager is voor een groot deel verantwoordelijk voor de klanttevredenheid. Klachten en problemen van gasten die andere medewerkers niet kunnen oplossen worden door de Frontoffice Manager opgelost. Hierbij waarborgt de Frontoffice Manager de kwaliteit en gastvrijheid van de receptie.

Een Frontoffice Manager is niet alleen gastgericht, maar ook marktgericht. Hij hecht waarde aan commerciële effectiviteit en draagt, in samenwerking met het managementteam, zorg voor de invulling en uitvoering van het marketingplan. Hiertoe behoort het realiseren van de begrote resultaten en bezettingspercentages van het hotel. De Frontoffice Manager bewaakt het budget en levert cijfers en informatie voor begrotingen, investeringen en verbeteringen aan het management.


Past het beroep Frontoffice Manager bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Frontoffice Manager per stad

Vacatures Frontoffice Manager Alkmaar

Vacatures Frontoffice Manager Almelo

Vacatures Frontoffice Manager Almere

Vacatures Frontoffice Manager Alphen aan den Rijn

Vacatures Frontoffice Manager Amersfoort

Vacatures Frontoffice Manager Amstelveen

Vacatures Frontoffice Manager Amsterdam

Vacatures Frontoffice Manager Apeldoorn

Vacatures Frontoffice Manager Arnhem

Vacatures Frontoffice Manager Assen

Vacatures Frontoffice Manager Bergen op Zoom

Vacatures Frontoffice Manager Breda

Vacatures Frontoffice Manager Capelle aan den IJssel

Vacatures Frontoffice Manager Delft

Vacatures Frontoffice Manager Den Bosch

Vacatures Frontoffice Manager Den Haag

Vacatures Frontoffice Manager Den Helder

Vacatures Frontoffice Manager Deventer

Vacatures Frontoffice Manager Doetinchem

Vacatures Frontoffice Manager Dordrecht

Vacatures Frontoffice Manager Ede

Vacatures Frontoffice Manager Eindhoven

Vacatures Frontoffice Manager Emmen

Vacatures Frontoffice Manager Enschede

Vacatures Frontoffice Manager Gouda

Vacatures Frontoffice Manager Groningen

Vacatures Frontoffice Manager Haarlem

Vacatures Frontoffice Manager Haarlemmermeer

Vacatures Frontoffice Manager Heerlen

Vacatures Frontoffice Manager Helmond

Vacatures Frontoffice Manager Hengelo

Vacatures Frontoffice Manager Hilversum

Vacatures Frontoffice Manager Hoogeveen

Vacatures Frontoffice Manager Hoorn

Vacatures Frontoffice Manager Katwijk

Vacatures Frontoffice Manager Leeuwarden

Vacatures Frontoffice Manager Leiden

Vacatures Frontoffice Manager Lelystad

Vacatures Frontoffice Manager Maastricht

Vacatures Frontoffice Manager Middelburg

Vacatures Frontoffice Manager Nieuwegein

Vacatures Frontoffice Manager Nijmegen

Vacatures Frontoffice Manager Oss

Vacatures Frontoffice Manager Purmerend

Vacatures Frontoffice Manager Roermond

Vacatures Frontoffice Manager Roosendaal

Vacatures Frontoffice Manager Rotterdam

Vacatures Frontoffice Manager Schiedam

Vacatures Frontoffice Manager Spijkenisse

Vacatures Frontoffice Manager Terneuzen

Vacatures Frontoffice Manager Tilburg

Vacatures Frontoffice Manager Utrecht

Vacatures Frontoffice Manager Veenendaal

Vacatures Frontoffice Manager Venlo

Vacatures Frontoffice Manager Vlaardingen

Vacatures Frontoffice Manager Westland

Vacatures Frontoffice Manager Zaanstad

Vacatures Frontoffice Manager Zeist

Vacatures Frontoffice Manager Zoetermeer

Vacatures Frontoffice Manager Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Frontoffice Manager

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Frontoffice Manager?

Het salaris van een Frontoffice Manager is afhankelijk van het aantal verantwoordelijkheden dat hij heeft en ligt tussen de €2070 en €2500. Wanneer er leiding wordt gegegeven aan een groot aantal medewerkers en de Frontoffice Manager aanvullende en overkoepelende werkzaamheden verricht, zal het salaris hoger zijn dan wanneer hij weinig personeel onder zich heeft en niet voor alle taakgebieden verantwoordelijk is. Als bijvoorbeeld de salesactiviteiten binnen een hotel niet vallen onder zijn taken, zal het salaris lager uitvallen dan wanneer dit wel het geval is. Omdat de activiteiten van de Frontoffice Manager afhankelijk zijn van de aard van het bedrijf waar hij werkt, hangt het salaris ook hiermee samen.


Meer weten over het salaris Frontoffice Manager

Salaris aankomend Frontoffice Manager Salaris junior Frontoffice Manager Wat is het salaris van een medior Frontoffice Manager? Welk salaris krijgt een senior Frontoffice Manager?


Hoe word je een Frontoffice Manager? 

Om een baan te krijgen als Frontoffice Manager bestaat er de opleiding Frontoffice Manager / Hoofd informatie op MBO niveau 4. Deze opleiding heeft twee uitstroomrichtingen. De richting Frontoffice Manager richt zich op werkzaamheden in hotelbedrijven of recreatieparken met een zelfstandig opererende afdeling frontoffice.

Ook een HBO opleiding biedt toegang tot het beroep Frontoffice Manager. Zo kan men de opleiding Hotel- en Eventmanagement of Hogere Hotelschool volgen. De opleiding  Hotel- en Eventmanagement combineert de klassieke Hogere Hotelschool met eventmanagement. De HBO opleidingen zijn, in vergelijking tot de MBO variant, vaak meer gericht op management. 

Opleidingen Frontoffice Manager

Beleidsadviseur Dienstverlening - Dag
Je bent beleidsadviseur dienstverlening of manager van een frontoffice en wilt je verder ontwikkelen. Of je wilt leren hoe je kunt omgaan met veranderende visies op dienstverlening door bijvoorbeeld de Omgevingswet, …
Beleidsadviseur Dienstverlening - Dag
Expert Dienstverlening - Dag
Je hebt de ambitie om uit te groeien tot expert in de dienstverlening. Je werkt bijvoorbeeld als adviseur of manager bij een gemeente, provincie, waterschap of zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Klantgerichte dienstverlening …
Expert Dienstverlening - Dag
Beleidsadviseur Dienstverlening - Virtual Classroom
Je bent beleidsadviseur dienstverlening of manager van een frontoffice en wilt je verder ontwikkelen. Of je wilt leren hoe je kunt omgaan met veranderende visies op dienstverlening door bijvoorbeeld de Omgevingswet, …
Beleidsadviseur Dienstverlening - Virtual Classroom
Expert Dienstverlening - Virtual Classroom
Je hebt de ambitie om uit te groeien tot expert in de dienstverlening. Je werkt bijvoorbeeld als adviseur of manager bij een gemeente, provincie, waterschap of zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). In de …
Expert Dienstverlening - Virtual Classroom



Omscholen tot Frontoffice Manager

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Frontoffice Manager. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Frontoffice Manager

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Frontoffice Manager

Als je Frontoffice Manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Frontoffice Manager zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Frontoffice Manager

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Frontoffice Manager?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Frontoffice Manager

Een Frontoffice Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Coachen
Coachen

Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren

Omschrijving

In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.

Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.

Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.

Financieel bewustzijn
Financieel bewustzijn

Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit

Omschrijving

Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.

Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn. 

Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.

Inzicht in omgeving
Inzicht in omgeving

Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht

Omschrijving

Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.

Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen. 

Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.  

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Plannen en organiseren
Plannen en organiseren

Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten

Omschrijving

Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.

Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.

Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen. 

Vaardigheden Frontoffice Manager

  • Luistervaardigheid
  • Feedback geven
  • Stimuleren
  • Cijfermatigheid
  • Onderhandelen
  • Rekenvaardigheid
  • Luisteren
  • Analyseren
  • Verbanden leggen
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Voorbereiden
  • Gestructureerd werken
  • Prioriteiten stellen
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Frontoffice Manager nodig? 

Omdat de Frontoffice Manager aan het hoofd staat van de gehele receptieafdeling van een hotel, zijn leidinggevende kwaliteiten belangrijk. Het is de taak van de Frontoffice Manager om de medewerkers te motiveren en aan te sturen. Hij heeft een krachtige en rechtvaardige persoonlijkeid en is vaak erg zelfstandig (Baas).

Ook is hij erg kritisch en ziet de zaken graag perfect geregeld. Dit idealisme is bij een beroep als Frontoffice Manager een goede eigenschap, omdat de hij verantwoordelijk is voor de kwaliteit en gastvrijheid van de receptie en dus het visitekaartje van het hotel (Perfectionist).


Eigenschappen Frontoffice Manager

  • Overwicht
  • Gedrevenheid
  • Zelfverzekerdheid
  • Idealistisch
  • Gedisciplineerdheid
  • Punctueel



Wat zijn de baankansen voor een Frontoffice Manager?

Binnen de hotelwereld bestaan er veel doorgroeimogelijkheden. Zo kan een Frontoffice Mananger met veel ervaring uiteindelijk doorgroeien naar algemeen hotelmanager. Hierbij heeft men de leiding over alle activiteiten binnen een hotel en stuurt men de overige managers binnen het hotel aan. Als men werkzaam is bij een kleiner hotel kan is het mogelijk om over te stappen naar een groot internationaal hotelbedrijf, waar de taken van de manager breder zijn. Tevens is het mogelijk om een hogere managementfunctie te gaan bekleden. Ook behoort het tot de mogelijkheden om met behulp van de ervaring die is opgedaan Frontoffice Manager uiteindelijk zelf een hotel op te richten. 

De actuele kans op werk voor een Frontoffice Manager

Het beroep Frontoffice Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Hotelreceptionisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Hotelreceptionisten is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

0

Baankans Frontoffice Manager

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Frontoffice Manager

Het beroep Frontoffice Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Office managers.


Waar werkt een Frontoffice Manager?

Een Frontoffice Manager is veelal werkzaam bij een hotel, maar kan ook werkzaam zijn bij een recreatiebedrijf met een zelfstandig opererende afdeling frontoffice. De aard van het bedrijf kan hierdoor uiteenlopen. Zo kan men werkzaam zijn in een klein hotel zonder verdere faciliteiten of in een groot, luxe vijfsterren-hotel met restaurant en zwembad.


Met wie werkt een Frontoffice Manager samen? 

De Frontoffice Manager geeft leiding aan de medewerkers van de receptie in een hotel. Hiermee wordt dus veel samen gewerkt. De taken van de Frontoffice Manager bestaan hierbij vooral uit het coachen, motiveren en aansturen van de receptiemedewerkers. Ook werkt hij samen met andere afdelingsmanagers om de werkzaamheden goed op elkaar te laten aansluiten. Hij staat zelf onder directie leiding van de hoteldirectie. In opdracht hiervan wordt ook het marketingplan uitgevoerd. De Frontoffice Manager levert de directie tevens cijfers voor begrotingen of investeringen en andere informatie ter verbetering van de werkomgeving.


Frontoffice Manager

Alles over het beroep Frontoffice Manager in één oogopslag

Beroepsgroep:

Persoonstype:

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2070 tot €2500

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar