Hotelportier: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Hotelportier: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Hotelportier? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Hotelportier wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Hotelportier, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Hotelportier
Vacatures Hotelportier
Vacatures laden...
Wat is een Hotelportier?
Een hotelportier is een portier die werkzaam is binnen de hotelbranche.
De hotelportier werkt bij een hotel. De hotelportier is hét visitekaartje van het hotel. Hij ontvangt de gasten, houdt de deur voor hen open, neemt hun bagage aan en brengt hun bagage naar hun kamer. Daarnaast beantwoordt de hotelportier eventuele vragen, regelt hij taxi's of verwijst hij ze (als de vragen te groot zijn of als hij deze niet kan of mag beantwoorden) door naar de receptionist. Afhankelijk van het hotel kan de hotelportier ook verantwoordelijk zijn voor het parkeren van auto's van gasten.
Daarnaast kan de hotelportier die 's nachts werkzaam is ook verantwoordelijk zijn voor enkele andere kleine klusjes in het hotel. Zo kan hij ook een korte tijd achter de bar werkzaam zijn, kleine dingen schoonmaken en kan de hotelportier 's nachts ook enkele klusjes met betrekking tot de receptie en administratie op zich nemen. De meeste hotels laten de hotelportier die 's nachts werkzaam is na de officiële deurtijden in een hotelkamer slapen. De hotelportier moet dan wel op standby blijven staan. Ook is de hotelportier verantwoordelijk om op te treden bij eventuele calamiteiten. De hotelportier probeert dan bijvoorbeeld een ruzie te bemiddelen of belt de politie.
De hotelportier is een verantwoordelijke werker. Hij is hét visitekaartje van het hotel en is daarom uiterlijk representatief en sociaal vaardig.
Past het beroep Hotelportier bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Hotelportier per niveau
Vacatures Hotelportier per stad
Vacatures Hotelportier Alkmaar
Vacatures Hotelportier Alphen aan den Rijn
Vacatures Hotelportier Amersfoort
Vacatures Hotelportier Amstelveen
Vacatures Hotelportier Amsterdam
Vacatures Hotelportier Apeldoorn
Vacatures Hotelportier Bergen op Zoom
Vacatures Hotelportier Capelle aan den IJssel
Vacatures Hotelportier Den Bosch
Vacatures Hotelportier Den Haag
Vacatures Hotelportier Den Helder
Vacatures Hotelportier Deventer
Vacatures Hotelportier Doetinchem
Vacatures Hotelportier Dordrecht
Vacatures Hotelportier Eindhoven
Vacatures Hotelportier Enschede
Vacatures Hotelportier Groningen
Vacatures Hotelportier Haarlem
Vacatures Hotelportier Haarlemmermeer
Vacatures Hotelportier Heerlen
Vacatures Hotelportier Helmond
Vacatures Hotelportier Hengelo
Vacatures Hotelportier Hilversum
Vacatures Hotelportier Hoogeveen
Vacatures Hotelportier Katwijk
Vacatures Hotelportier Leeuwarden
Vacatures Hotelportier Lelystad
Vacatures Hotelportier Maastricht
Vacatures Hotelportier Middelburg
Vacatures Hotelportier Nieuwegein
Vacatures Hotelportier Nijmegen
Vacatures Hotelportier Purmerend
Vacatures Hotelportier Roermond
Vacatures Hotelportier Roosendaal
Vacatures Hotelportier Rotterdam
Vacatures Hotelportier Schiedam
Vacatures Hotelportier Spijkenisse
Vacatures Hotelportier Terneuzen
Vacatures Hotelportier Tilburg
Vacatures Hotelportier Utrecht
Vacatures Hotelportier Veenendaal
Vacatures Hotelportier Vlaardingen
Vacatures Hotelportier Westland
Vacatures Hotelportier Zaanstad
Salarisschaal Hotelportier
Wat verdient een Hotelportier?
Het salaris van de hotelportier ligt tussen de €1200,- en €1500,- bruto per maand.
Meer weten over het salaris Hotelportier
Hoe word je een Hotelportier?
Voor het beroep van hotelportier is geen opleiding benodigd. Wel kan de hotelportier trainingen en cursussen gevolgd hebben (bijvoorbeeld voor het behalen van een EHBO diploma) of aangeboden krijgen in het hotel of kan hij een MBO opleiding tot beveiliger (drie of vierjarig) hebben gevolgd.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Hotelportier
Er zijn geen opleidingen Hotelportier aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Hotelportier in werkt
Bekijk alle opleidingen BeveiligingOmscholen tot Hotelportier
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Hotelportier. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Hotelportier
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Hotelportier
Als je Hotelportier wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Hotelportier zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Hotelportier
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Hotelportier
Een Hotelportier heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: bemiddelen, onderhandelen, overtuigen, voor zichzelf opkomen
Omschrijving
Deze personen proberen het goed te doen voor zichzelf en voor iemand anders. Per situatie bekijken assertieve mensen de voor- en nadelen voor beide partijen. In bepaalde situaties zullen deze personen eerder voor zichzelf opkomen en in andere situaties geven ze de ander zijn zin. Ze gaan confrontaties niet uit de weg en vinden het fijn om zo nu en dan wat tegengas te krijgen.
Sterke punten
Deze personen hebben lef nodig om voor zichzelf en een ander op te komen. Daarbij kunnen ze goed luisteren en anderen overtuigen. Ze geven de ander de ruimte om te praten en zullen zelf ook proberen iemand te overtuigen van hun standpunt.
Zwakke punten
In bepaalde situaties kunnen deze personen ervoor kiezen om hun gelijk te halen. Daarentegen kan het ook voorkomen dat deze personen bewust de ander zijn zin geven. Omdat dit niet vast staat, kan het zijn dat deze personen wispelturig overkomen.
Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden Competentie Durf / Lef / Moed:
lef, doorzetten, confrontatie, risico's, resultaatgericht, ambitie, flexibiliteit, moed
Omschrijving
Deze mensen nemen risico’s en nemen beslissingen. Hiermee proberen ze een voordeel te behalen. In discussies hoor je deze persoon regelmatig en ze zijn niet bang om confrontaties aan te gaan. Bij tegenslagen komen ze met een, soms niet populaire maar noodzakelijke, oplossing.
Sterke punten
Deze mensen houden van een uitdaging en gaan graag een discussie aan. Durfals zijn meestal resultaatgericht en nemen risico’s en beslissingen om hun doel te behalen. Beslissingen kunnen onbekende gevolgen hebben, deze mensen zijn dan vaak ook flexibel. Ze passen zich makkelijk aan en laten zich niet uit het veld slaan. Het zijn dan ook doorzetters die sterk in hun schoenen staan.
Zwakke punten
Soms kan het zijn dat deze mensen te gewaagde beslissingen nemen. Ze nemen dan door hun impulsiviteit te grote risico’s. Durfals kunnen dan ook onbetrouwbaar overkomen.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Vaardigheden Hotelportier
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Grenzen aangeven
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Prioriteiten stellen
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Bereid om risico's te nemen
- Besluitvaardigheid
- Positiviteit
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Luistervaardigheid
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
Wat voor persoonlijkheid heeft een Hotelportier nodig?
De hotelportier is een waarnemer en bemiddelaar. Hij kijkt naar de gasten, let op de veiligheid en helpt gasten als hij ziet dat er iets aan de hand is of als ze hulp nodig hebben. Daarnaast let hij goed op gasten als zij zich verdacht gedragen en grijpt hij in bij calamiteiten.
Daarnaast is de hotelportier een combinatie tussen een gever en succesvolle werker. De hotelportier wil gasten zo vriendelijk mogelijk ontvangen en helpen en doet dit ook maar schroomt er niet voor om bij calamiteiten streng op te treden.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Hotelportier
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Hotelportier?
Het arbeidsmarktperspectief en de werkgelegenheid is gemiddeld. Er is voldoende werkgelegenheid voor de hotelportier. Daarnaast kan de hotelportier doorgroeien binnen de hotelbranche.
De actuele kans op werk voor een Hotelportier
Het beroep Hotelportier is onderdeel van de beroepsfamilie Horecaportiers en suppoosten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Horecaportiers en suppoosten is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Hotelportier
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Hotelportier
Het beroep Hotelportier is onderdeel van de beroepsfamilie Horecaportiers en suppoosten.
Verwante beroepen Hotelportier
Mogelijke specialisaties voor een Hotelportier
Doorgroei beroepen voor een Hotelportier
Waar werkt een Hotelportier?
De hotelportier werkt in een hotel.
Met wie werkt een Hotelportier samen?
Het netwerk van de hotelportier bestaat uit de gasten van het hotel, de receptionist van het hotel, de politie (die eventueel optreedt bij calamiteiten) en zijn leidinggevende.
- Gasten
- Receptionist
- Politie
- Leidinggevende
Verwante beroepen Hotelportier:
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Hotelportier in één oogopslag
Persoonstype:
Netwerk:
- Gasten
- Receptionist
- Politie
- Leidinggevende
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1200 tot €1500