Chefreisleider: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Chefreisleider: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Chefreisleider? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Chefreisleider wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Chefreisleider, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Chefreisleider
Vacatures Chefreisleider
Vacatures laden...
Wat is een Chefreisleider?
Als Chefreisleider vertegenwoordig je de reisorganisatie waarvoor je werkt op de vakantiebestemming. Je bent aanspreekpunt voor de klanten, de dienstverleners en de reisleiders.
Een Chefreisleider heeft naast het begeleiden van de gasten wanneer ze eenmaal op hun plaats van bestemming zijn, het ontvangen en het regelen van de transfer ook het begeleiden van de reisleiders als taak.
Als gasten eemaal op hun bestemming zijn is de reisleider hun aanspreekpunt. Zij regelen regelmatige bijeenkomsten en zijn met regelmaat in de hotels te vinden voor als mensen ze nodig hebben. Maar als de reisleider ergens hulp bij nodig heeft, ergens niet uitkomt, klachten heeft etcetera ben jij als Chefreisleider hun aanspreekpunt ter plaatse.
Ook als mensen klachten hebben kan het zijn dat dit via de reisleider bij de Chefreisleider terecht komt en dan moet jij die naar ieders tevredenheid afhandelen.
Tot slot komt er ook nog redelijk wat administratief werk kijken bij de functie van Chefreisleider.
Past het beroep Chefreisleider bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Chefreisleider per niveau
Vacatures Chefreisleider per stad
Vacatures Chefreisleider Alkmaar
Vacatures Chefreisleider Almelo
Vacatures Chefreisleider Almere
Vacatures Chefreisleider Alphen aan den Rijn
Vacatures Chefreisleider Amersfoort
Vacatures Chefreisleider Amstelveen
Vacatures Chefreisleider Amsterdam
Vacatures Chefreisleider Apeldoorn
Vacatures Chefreisleider Arnhem
Vacatures Chefreisleider Assen
Vacatures Chefreisleider Bergen op Zoom
Vacatures Chefreisleider Breda
Vacatures Chefreisleider Capelle aan den IJssel
Vacatures Chefreisleider Delft
Vacatures Chefreisleider Den Bosch
Vacatures Chefreisleider Den Haag
Vacatures Chefreisleider Den Helder
Vacatures Chefreisleider Deventer
Vacatures Chefreisleider Doetinchem
Vacatures Chefreisleider Dordrecht
Vacatures Chefreisleider Eindhoven
Vacatures Chefreisleider Emmen
Vacatures Chefreisleider Enschede
Vacatures Chefreisleider Gouda
Vacatures Chefreisleider Groningen
Vacatures Chefreisleider Haarlem
Vacatures Chefreisleider Haarlemmermeer
Vacatures Chefreisleider Heerlen
Vacatures Chefreisleider Helmond
Vacatures Chefreisleider Hengelo
Vacatures Chefreisleider Hilversum
Vacatures Chefreisleider Hoogeveen
Vacatures Chefreisleider Hoorn
Vacatures Chefreisleider Katwijk
Vacatures Chefreisleider Leeuwarden
Vacatures Chefreisleider Leiden
Vacatures Chefreisleider Lelystad
Vacatures Chefreisleider Maastricht
Vacatures Chefreisleider Middelburg
Vacatures Chefreisleider Nieuwegein
Vacatures Chefreisleider Nijmegen
Vacatures Chefreisleider Purmerend
Vacatures Chefreisleider Roermond
Vacatures Chefreisleider Roosendaal
Vacatures Chefreisleider Rotterdam
Vacatures Chefreisleider Schiedam
Vacatures Chefreisleider Spijkenisse
Vacatures Chefreisleider Terneuzen
Vacatures Chefreisleider Tilburg
Vacatures Chefreisleider Utrecht
Vacatures Chefreisleider Veenendaal
Vacatures Chefreisleider Venlo
Vacatures Chefreisleider Vlaardingen
Vacatures Chefreisleider Westland
Vacatures Chefreisleider Zaanstad
Vacatures Chefreisleider Zeist
Salarisschaal Chefreisleider
Wat verdient een Chefreisleider?
Een Chefreisleider verdient niet altijd even veel. Dat is sterk afhankelijk van de organisatie, de bestemming, je ervaring etcetera. Het salaris van een reisleider start bij minimaal € 1739 op basis van een fulltime werkweerk, dit kan oplopen tot zo’n €2967
Er zijn wel veel reisleiders die een parttime dienstverband hebben, of op oproepbasis werken. Voor hen geldt het gestelde minimale maandsalaris niet.
Meer weten over het salaris Chefreisleider
Hoe word je een Chefreisleider?
Voor de functie van Chefreisleider is een MBO of HBO opleiding Toerisme een goede start.
Tijdens de studie zal aandacht worden besteed aan de verschillende facetten van de functie als reisleider. Je leert organiseren, contacten leggen en onderhouden en aanmeldingen en boekingen te verwerken. Je leert tevens draaiboekgebruik, informatievoorziening en regelgeving.
Als Chefreisleider moet je daarnaast ook leiding kunnen geven en om kunnen gaan met een diversiteit aan mensen. Niet alleen een diversiteit aan klanten maar ook medewerkers. Je leert dan ook conflicten vermijden en beheersen en omgaan met de minder prettige momenten tijdens het begeleiden en leidinggeven.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Chefreisleider
Er zijn geen opleidingen Chefreisleider aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Chefreisleider in werkt
Bekijk alle opleidingen Reizen & RecreatieOmscholen tot Chefreisleider
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Chefreisleider. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Chefreisleider
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Chefreisleider
Als je Chefreisleider wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Chefreisleider zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Chefreisleider
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Chefreisleider
Een Chefreisleider heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit
Omschrijving
Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.
Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn.
Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: spontaan, relaties, nieuwe contacten, sociabiliteit
Omschrijving
Deze mensen bouwen relaties en netwerken op met verschillende mensen. En deze netwerken en relaties gebruiken ze om in de toekomst zaken voor elkaar te krijgen. Deze netwerkers zijn vaak in het gezelschap van anderen en leggen vaak gemakkelijk contact met mensen. Ook vinden deze mensen het leuk om nieuwe dingen uit te proberen om op die manier nieuwe contacten te leggen. Ze brengen mensen binnen in hun netwerk met elkaar in contact zodat zij hier hun voordeel mee kunnen doen.
Sterke punten
Deze mensen nemen vaak initiatief op verschillende gebieden. Op een proactieve manier proberen ze nieuwe relaties te leggen. Deze mensen kunnen vaak goed luisteren en zich inleven in andere personen. Deze netwerkers zijn hulpvaardig, spontaan en erg sociaal.
Zwakke punten
Mensen die te graag willen netwerken kunnen ‘gemaakt’ overkomen en opdringerig overkomen. Het lijkt ze niet meer te gaan om de persoon maar puur om hun netwerk uit te breiden. Daarnaast kunnen ze zich ook teveel inleven in anderen. Het lijkt dan of ze zich overal mee willen bemoeien.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Chefreisleider
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Luistervaardigheid
- Kansen zien
- Contacten leggen
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Chefreisleider nodig?
Als Chefreisleider heb je naast de taken van de reisleider ook de leiding over de verschillende reisleiders in je regio. Je moet aan hen dus leiding kunnen geven en daarbij is het handig als je natuurlijk evenwicht hebt en mensen makkelijk dingen van je aannemen (Baas).
Daarnaast moet je betrouwbaar overkomen op mensen en dat ook zijn. Jij bent als reisleider hun enige aanspreekpunt en de enige persoon om op terug te vallen. Ordelijk kunnen werken is tevens van belang. Dit schept duidelijkheid voor de klant maar vooral ook voor jezelf. Je moet snel wijs kunnen worden uit je contacten en planningen aangezien je met veel verschillende partijen te maken krijgt (Perfectionist).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Eigenschappen Chefreisleider
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Chefreisleider?
Vacatures voor een Chefreisleider zijn moeilijk te vinden. Er zijn wel vacatures voor een baan als reisleider, maar ook die zijn niet heel dik gezaaid. Onder ander komt dit doordat het een relatief gewild beroep is en er dus veel aanbod is op de markt.
Wanneer je als reisleider enkele jaren ervaring hebt opgebouwd is het mogelijk om door te stromen naar de functie Chefreisleider-assistent en later Chefreisleider. Meestal begin je dus niet direct in de functie van Chefreisleider. Als Chefreisleider sta je dan ook al aardig hoog op de ladder en is groei moeilijker. Wel kan het aantal gasten dat je begeleidt en het aantal reisleiders waar je leiding aan geeft verschillen per organistatie en per bestemming. Daarin kun je dus nog wel wat groeien.
De actuele kans op werk voor een Chefreisleider
Het beroep Chefreisleider is onderdeel van de beroepsfamilie Reisleiders en gidsen. De kans op werk voor de beroepsfamilie Reisleiders en gidsen is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Chefreisleider
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Chefreisleider
Het beroep Chefreisleider is onderdeel van de beroepsfamilie Reisleiders en gidsen.
Verwante beroepen Chefreisleider
Mogelijke specialisaties voor een Chefreisleider
Waar werkt een Chefreisleider?
De reisbranche is gericht op het maken van winst en daarmee onderdeel van de profit sector. Aangezien je als reisleider altijd voor een grotere of kleinere reisorganisatie zult werken ben je altijd verbonden aan de profit sector.
Met wie werkt een Chefreisleider samen?
Als Chefreisleider leggen de diverse reisleiders aan jou verantwoording af. Soms is dat via assistenten, maar soms ook direct, afhankelijk van het aantal medewerkers. Daarnaast heb je in de dagelijkse werkzaamheden ook te maken met de gasten en de medewerkers van de hotels waar zij verblijven.
Ook kan je tijdens organisatorische taken contact hebben met andere reisleiders of Chefreisleiders, medewerkers van vervoersorganisaties of excursiebestemmingen en je eigen reisorganisatie
- Gast
- Reisleider
- Hotelmedewerker
- Reisadviseur
- Medewerker Vervoersorganisatie
Verwante beroepen Chefreisleider:
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Chefreisleider in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Gast
- Reisleider
- Hotelmedewerker
- Reisadviseur
- Medewerker Vervoersorganisatie
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1739 tot €2957