Accountmanager worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Accountmanager worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Hoe kan je Accountmanager worden? Er zijn over het algemeen een aantal verschillende manieren om een beroep te leren. Je kunt de inhoud van een beroep leren via het regulier beroepsonderwijs, maar ook via gerichte cursussen en trainingen. Je kunt een nieuw beroep vaak ook deels on-the-job, oftewel in de praktijk leren. Je kunt vaak ook via zelfstudie, of via speciale omscholing jouw nieuwe beroep leren.

De eerste stap is om je in het beroep te verdiepen. Wat ga je doen als Accountmanager? Welke vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om je werk als Accountmanager goed te kunnen uitvoeren? Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ga je verdienen als Accountmanager?

Al deze informatie bieden wij jou hier, zodat jij kunt bepalen of je inderdaad Accountmanager wilt worden. Zo ja, dan vind je hier de opleidingen en omscholingen tot Accountmanager.

Alles over hoe je Accountmanager kunt worden


Omscholen met baangarantie en salaris

Voor beroepen met goede baankansen
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Hoe word je Accountmanager?

Om accountmanager te worden, is het belangrijk dat je beschikt over sterke communicatieve en commerciële vaardigheden. Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van relaties met klanten, het werven van nieuwe klanten en het bevorderen van de verkoop van producten of diensten. Je moet goed kunnen luisteren naar de wensen en behoeften van klanten en deze vertalen naar passende oplossingen. Daarnaast is het essentieel dat je in staat bent om vertrouwen op te bouwen en te onderhouden, omdat je vaak het eerste aanspreekpunt bent voor de klant.

Er zijn vele wegen om Accountmanager te worden. Velen zijn in het vak gerold nadat ze een andere opleiding hebben gevolgd, of sommigen zijn zelfs amper opgeleid. Maar meestal begint de weg naar het beroep van accountmanager vaak met een commerciële opleiding, zoals een mbo- of hbo-opleiding in Commerciële Economie, Marketing of Bedrijfskunde.

Deze opleidingen bieden een solide basis in sales, marketingstrategieën, klantrelaties en communicatieve vaardigheden. Veel accountmanagers starten hun carrière in een ondersteunende verkoop- of marketingfunctie en groeien vervolgens door naar een rol waarin ze meer verantwoordelijkheid dragen voor klantrelaties en salesdoelen.

Naast opleiding en theoretische kennis, is praktijkervaring in de verkoopwereld van groot belang. Veel accountmanagers ontwikkelen hun vaardigheden door hands-on ervaring op te doen in commerciële functies. Dit helpt je om inzicht te krijgen in de dynamiek van klantrelaties, verkoopstrategieën en markttrends. Daarnaast zijn persoonlijke eigenschappen zoals zelfvertrouwen, proactiviteit en overtuigingskracht essentieel om succesvol te zijn in deze rol.

 

Welke vaardigheden heb je nodig om Accountmanager te worden?

Om Accountmanager te kunnen worden heb een aantal verschillende vaardigheden nodig. Een aantal persoonlijke vaardigheden en een aantal praktische of technische vaardigheden.

De vrijwel noodzakelijke vaardigheden voor een Accountmanager zijn Motivatie, Luistervaardigheid en Doelmatig werken. Ook zijn Doorzettingsvermogen, Tegenslagen verwerken en Stressbestendig belangrijke vaardigheden als je Accountmanager wilt worden. Verder zijn Belangstelling hebben, Vragen stellen en Resultaatgerichtheid ook erg gewenste vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig om Accountmanager te worden?

Als je Accountmanager wilt worden zal je ook een aantal competenties nodig hebben. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en ervaring.

Een Accountmanager heeft een commercieel competentieprofiel. Hij of zij dient de klantbehoeftes goed te kunnen begrijpen en dit te kunnen doorvertalen naar een oplossing vanuit het eigen producten of dienstenaanbod. Een Accountmanager dient dus hoofdzakelijk klantgericht te zijn, dient goed te kunnen luisteren, te kunnen overtuigen en te onderhandelen. Daarnaast is doorzettingsvermogen een cruciale competentie voor een Accountmanager.

Gewenste competenties Accountmanager

  • Aanpassingsvermogen
  • Ambitie
  • Doorzettingsvermogen
  • Initiatief ontplooien
  • Klantgerichtheid
  • Luisteren
  • Onafhankelijkheid
  • Onderhandelen
  • Overtuigen

Welke eigenschappen heb je nodig om Accountmanager te worden?

De eigenschappen die je nodig hebt om Accountmanager te worden zijn Empathie, Diplomatiek en Zorgzaamheid. Andere belangrijke eigenschappen zijn Enthousiasme, Zelfverzekerdheid en Ondernemendheid.


Met welke persoonstypen kun je Accountmanager worden?

Er zijn een aantal persoonstypen die passen bij het beroep Accountmanager. Dit zijn geen zwart/wit vereisten, maar vaak is het wel zo dat een bepaald persoonstype van nature een bepaald beroep beter uitoefent dan iemand met een ander persoonstype.

De persoonstypen die het meest passen bij het beroep Accountmanager zijn de Bemiddelaar en de Succesvolle werker.

Succesvolle werker en Bemiddelaar lijken twee types die het beste passen bij een Accountmanager. Een Accountmanager dient over een zakelijk instinct te beschikken. De Accountmanager beheert een klantenportefeuille waar hij het maximale uit moet zien te halen. Hij is het aanspreekpunt voor klanten en dient dus zorgvuldig en klantgericht te werken.

De Accountmanager bemiddelt continu tussen opdrachtgevers en degene waar hij aan rapporteert (Sales/Marketing Manager of Algemeen Manager of direct aan de Algemeen Directeur). De Accountmanager moet om kunnen gaan met druk als klanten bepaalde eisen of deadlines stellen.

Het verschil tussen de Existing Business Account Manager en de New Business Account Manager wordt nog wel eens omschreven met een farmer en een hunter. De Existing Business Account Manager kweekt geduldig een nieuwe kans bij zijn bestaande klanten, de New Business Account Manager is altijd op jacht naar iets nieuws. Tegenwoordig zien we wel meer overlap in de werkwijze, want een New Business Account Manager verkoopt vaak producten en diensten met een lang beslistraject.

Opleiding Accountmanager

Er zijn een aantal verschillende opleidingsvormen waarmee je Accountmanager kunt worden. Er zijn opleidingen die je vanaf het begin opleiden tot Accountmanager. Je vindt opleidingen met baangarantie, of andere manieren voor omscholing tot Accountmanager. Maar ook cursussen en trainingen voor de Accountmanager.

De opleiding tot accountmanager kan beginnen op zowel mbo- als hbo-niveau. Op mbo-niveau is de opleiding "Commercieel medewerker" een veelvoorkomend startpunt, vaak op niveau 4. Deze opleiding duurt meestal drie jaar en legt de focus op klantcontact, salestechnieken en marketing.

Op hbo-niveau zijn opleidingen zoals Commerciële Economie, International Business of Marketing Management geschikt voor wie zich verder wil verdiepen in het accountmanagement. Deze opleidingen bieden meer diepgaande kennis over bedrijfsvoering, verkoopstrategieën en klantbeheer.

Er zijn ook vele professioneel aangeboden opleidingen op het gebied van accountmanagement, of sales. Dit zijn vaak één of tweejarige trajecten in het avondonderwijs. Dit is vaak een opleiding op het niveau NIMA Sales B, die door sommigen eerst voorafgegaan moet worden met een opleiding NIMA Sales A.

Naast deze beroepsinhoud gerichte opleidingen kunnen accountmanagers zich verder ontwikkelen door middel van trainingen en cursussen in specifieke vaardigheden. Dit kunnen cursussen zijn in onderhandelingstechnieken, klantgericht verkopen, CRM-systemen of business development.

Deze aanvullende trainingen vergroten je vaardigheden en kennis, waardoor je breder inzetbaar wordt binnen het vakgebied. Na enkele jaren ervaring kun je je verder specialiseren, bijvoorbeeld als key accountmanager, waarbij je verantwoordelijk bent voor de grotere en strategisch belangrijkere klanten van een bedrijf.

Top 5 opleidingen Accountmanager

NIMA B Sales - Accountmanager
Deze opleiding biedt een juiste combinatie van de belangrijkste verkooptheorieën, verkoopprocessen en uw persoonlijke kwaliteiten als accountmanager. Accountmanagement is van essentieel belang voor je organisatie. Het aantal aanbieders neemt in …
NIMA B Sales - Accountmanager
Junior Accountmanager (Deeltijd MBO4 - Den Haag / Online)
Beroep De (junior) accountmanager werkt zowel in het midden- en kleinbedrijf (MKB) als in het grootbedrijf in een business-to-business setting. Hij is veelal onderweg naar of op bezoek bij zakelijke …
Junior Accountmanager (Deeltijd MBO4 - Den Haag / Online)
Accountmanager - Accountmanager Masterclass
🌟Accountmanager E-Learning Masterclass🌟 Deze e-learning cursus is speciaal ontwikkeld voor personen die werkzaam zijn als accountmanager. De cursus richt zich op het ontwikkelen van de kennis en vaardigheden die nodig …
Accountmanager - Accountmanager Masterclass
Accountmanager
Een accountmanager is meer dan alleen een verkoper. Je hebt persoonlijk contact met bestaande en potentiële klanten, bouwt klantrelaties op en vertaalt de wensen van elke klant in een op …
Accountmanager
ACCOUNTMANAGER BINNENDIENST
Algemene informatie: Het werk van een binnendienstmedewerker in een notendop is: het adviseren van klanten, het ondersteunen van vertegenwoordigers, het in kaart brengen van de markt en nieuwe business genereren. …
ACCOUNTMANAGER BINNENDIENST

Omscholen tot Accountmanager

Hoe kan je omscholen tot Accountmanager? Waar moet je aan denken? Welke vormen van omscholing tot Accountmanager zijn er? Alles wat je wilt weten vind je hier:

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Accountmanager

Welke basisvaardigheden heb je nodig voor omscholing tot Accountmanager?

Je hoeft natuurlijk nog niet alle beroepsspecifieke skills te hebben voordat je begint met jouw omscholing tot Accountmanager. Er zijn wel een aantal basisvaardigheden die je nodig hebt, zoals meestal Nederlandse taalkennis, of rekenvaardigheid.

Er zijn vaak ook branche overdraagbare vaardigheden die jouw kans op omscholing verhogen. Denk hierbij over het algemeen aan computer vaardigheden, of communicatie vaardigheden.

Welke motivatie heb je nodig voor omscholing tot Accountmanager?

Als je wilt omscholen tot Accountmanager is jouw motivatie een van de belangrijkste selectiecriteria van zowel de opleider als jouw mogelijke nieuwe werkgever. Je hebt namelijk nog geen werkervaring dus jouw werkgever zal wel goed overtuigd moeten zijn voordat hij/zij in jouw omscholing investeert.

Wanneer jouw motivatie erg hoog is, is de kans dat je het vak snel leert en jouw werk goed uitvoert erg groot. Daarom is motivatie überhaupt een groot selectiecriterium voor alle werkgevers.

 

Als je overweegt om je te richten op een carrière als accountmanager, is het belangrijk dat je graag relaties opbouwt en onderhoudt met klanten. Je haalt voldoening uit het begrijpen van hun behoeften en bent gemotiveerd om oplossingen te bieden die niet alleen hun verwachtingen overtreffen, maar ook bijdragen aan het succes van je eigen organisatie. Je wilt een positieve impact hebben door klanten te adviseren en begeleiden in hun keuzes, en door waardevolle samenwerkingen te creëren.

Als accountmanager werk je in een dynamische omgeving waarin je schakelt tussen verschillende klanten, interne teams en zakelijke kansen. Geen dag is hetzelfde; je bent continu bezig met het onderhouden van relaties, je zoekt naar nieuwe verkoopmogelijkheden en versterkt van bestaande partnerships. Je voelt een sterke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat klanten tevreden zijn en dat je proactief inspeelt op hun behoeften. Daarbij ben je gericht op het behalen van commerciële doelen, maar altijd met het oog op een lange termijn samenwerking.

Het idee dat jij een cruciale rol speelt in het succes van zowel je klanten als je organisatie, geeft je een sterke motivatie. Je zorgt er niet alleen voor dat klanten de juiste producten of diensten ontvangen, maar je bent ook een vertrouwenspersoon en adviseur. Als accountmanager ben je de schakel tussen de klant en je organisatie, waarbij je op een strategische en praktische manier zorgt voor optimale resultaten.

Als Accountmanager wil je ook "scoren". Je vindt het leuk om mensen te overtuigen en wil graag een prestatie leveren. Veel Accountmanagers zijn gedreven door deze prestatiedrang, vaak ook door geld of de status. 

Een Accountmanager met een focus op nieuwe klanten wordt ook vaak een jager of hunter genoemd. Deze haalt een kick uit acquireren van een nieuwe klant, er zit een stuk spanning en avontuur bij. Een Accountmanager met een focus op bestaande klanten wordt vaak ook een "farmer" genoemd. Deze Accountmanager is veel meer relatiegericht en dienstverlenend. Hij of zij onderhoudt het contact met de klant en is gericht op klantenvredenheid. 

De kerncompetenties van een accountmanager

Een succesvolle accountmanager moet over diverse belangrijke competenties beschikken om effectief te kunnen functioneren. Een van de belangrijkste competenties is relatiemanagement. Als accountmanager bouw je sterke, langdurige relaties op met klanten. Het is cruciaal dat je goed kunt luisteren, klantbehoeften kunt identificeren en de juiste oplossingen kunt aanbieden. Vertrouwen en betrokkenheid vormen de basis van elke succesvolle samenwerking, en jouw vermogen om dat te creëren is van grote waarde.

Daarnaast is commerciële vaardigheid een essentiële competentie. Je moet kansen kunnen herkennen en benutten, en tegelijkertijd de balans weten te vinden tussen klantbelang en de commerciële doelstellingen van je eigen organisatie. Het ontwikkelen van een win-winsituatie is waar je naar streeft, en dat vraagt om een scherpe commerciële blik en een goed ontwikkeld onderhandelingsvermogen.

Communicatie is eveneens van groot belang voor een accountmanager. Je moet helder en overtuigend kunnen communiceren met zowel klanten als interne stakeholders. Het overbrengen van de juiste boodschap, het managen van verwachtingen en het kunnen inspelen op vragen of zorgen zijn allemaal cruciale onderdelen van je rol. Sterke communicatie zorgt ervoor dat je klantrelaties soepel verlopen en dat iedereen betrokken blijft.

Een accountmanager combineert relatiemanagement, commerciële inzichten en communicatieve vaardigheden om op een effectieve en professionele manier bij te dragen aan het succes van zowel de klant als de organisatie. Deze combinatie van eigenschappen maakt het mogelijk om waardevolle relaties op te bouwen en duurzame resultaten te behalen.

Salaris Accountmanager

Wat verdient een Accountmanager? Het salaris van een Accountmanager begint bij €2500,- bruto per maand. Een ervaren Accountmanager verdient tot maximaal €6000,- bruto per maand. Het salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en inzet.

Jouw werkdag als Accountmanager?

Je komt 's ochtends op kantoor aan en bekijkt als eerste je agenda voor de dag. Vandaag heb je verschillende afspraken gepland met bestaande klanten om hun tevredenheid te peilen en nieuwe mogelijkheden te bespreken. Je hebt je goed voorbereid door de klantgegevens en recente markttrends te analyseren. Je weet precies welke diensten je kunt voorstellen om hun bedrijfsresultaten te verbeteren.

Tijdens je gesprekken luister je aandachtig naar de behoeften en verwachtingen van de klanten. Je stelt gerichte vragen om een goed beeld te krijgen van hun huidige situatie en toekomstige doelen. Met jouw commerciële inzicht en klantgerichtheid weet je snel kansen te identificeren. Je stelt jouw klanten de diensten voor die hen verder kunnen helpen. Je onderhandelt over de voorwaarden en zorgt ervoor dat beide partijen tevreden zijn met de afspraken.

Na de afspraken werk je je aantekeningen uit en stel je een actieplan op om de afgesproken strategieën uit te voeren. Je schakelt met de interne teams om ervoor te zorgen dat de klant precies krijgt wat hij nodig heeft. Hierbij zorg je voor een soepele communicatie tussen de klant en jouw organisatie, zodat iedereen op de hoogte is van de voortgang en de te nemen stappen.

In de middag heb je een teamoverleg waarin je de jouw pipeline bespreekt. Je deelt inzichten uit je klantgesprekken en bespreekt samen met je collega's hoe jullie de klanttevredenheid en omzet verder kunnen verhogen. 

Aan het einde van de dag werk je jouw CRM-systeem bij en evalueer je de resultaten van je acties. Je plant je werkzaamheden voor de volgende dag, met een tevreden gevoel dat je zowel aan de omzet van jouw organisatie hebt bijgedragen en weer betere relaties met je klanten hebt opgebouwd.

Alle opleidingen Accountmanager

SENIOR ACCOUNTMANAGER

SENIOR ACCOUNTMANAGER

Met de Leerlijn Accountmanagement geef je je verkoopvaardigheden een stevige impuls waarmee je jezelf tot volwaardig sales professional ontwikkelt. Als professioneel verkoper wordt van jou verwacht dat je niet alleen beschikt over kennis op het gebied van algemene verkoopgrondslagen en …

  • Onderwerp opleiding Accountmanager
  • Lesmethode E-Learning
  • Prijs € 750,00
JUNIOR ACCOUNTMANAGER

JUNIOR ACCOUNTMANAGER

Algemene informatie: Verkopen is niet alleen een logisch proces gebaseerd op inhoudelijke gronden en scherpe technieken, maar ook sfeer en relatie zijn minstens zo belangrijk. Tijdens de Leerlijn: Basis verkoopvaardigheden gaan we uitgebreid in op beide aspecten. We behandelen verschillende verkoopmodellen. Je …

  • Onderwerp opleiding Accountmanager
  • Lesmethode E-Learning
  • Prijs € 599,00
Vervolgopleiding Accountmanager

Vervolgopleiding Accountmanager

Wil jij graag verantwoordelijk zijn voor belangrijke klanten? En ben jij goed in het opbouwen van relaties? Dan is deze vervolgopleiding van Fabius echt iets voor jou! Als accountmanager denk je mee met je klanten en kijkt waarmee je hen …

  • Onderwerp opleiding Accountmanager
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 900,00
  • Duur 360 uren
Opleiding Accountmanager

Opleiding Accountmanager

Wil jij graag verantwoordelijk zijn voor belangrijke klanten? En ben jij goed in netwerken en het opbouwen van relaties? Dan is de opleiding Accountmanager van Fabius echt iets voor jou! Als accountmanager denk je mee met je klanten en kijk …

  • Onderwerp opleiding Accountmanager
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 2.675,00
  • Duur 360 uren
Sales training: Face-to-face Acquisitie en Relatiebeheer  / Verkoop- en  Adviesgesprekken / Verkooptraining

Sales training: Face-to-face Acquisitie en Relatiebeheer / Verkoop- en Adviesgesprekken / Verkooptraining

Tweedaagse training Face-to-Face Verkoop- en Adviesgesprekken Doel van deze training Perfect verzorgde, efficiënte en resultaatgerichte face-to-face verkoop- en adviesgesprekken voeren en proactief herkennen en benutten van commerciële mogelijkheden. Voor iedere adviseur, accountmanager, consultant en salesmanager die maximaal rendement wil halen uit zijn/haar face-to-face gesprekken met …

  • Onderwerp opleiding Accountmanager
  • Lesmethode In-company / Maatwerk
  • Prijs € 4.980,00
  • Duur 2 dagen
Beoordeling