U bevindt zich hier: Home » Beroepen » Helpdeskmedewerker

Helpdeskmedewerker worden: Competenties, Opleidingen, Vacatures en Salaris

Wat doet een helpdeskmedewerker? Lees de functieomschrijving.

De Helpdeskmedewerker helpt mensen die problemen hebben met het gebruiken van ICT. Het is de voornaamste taak van de Helpdeskmedewerker om vragen te beantwoorden. Dit kan via de telefoon, via e-mail, of via persoonlijk contact. Dit wisselt per functie. Om zijn werk te kunnen doen moet de Helpdeskmedewerker ingelezen zijn op het gebied van de organisatie waardoor hij ingehuurd is. Voor het assisteren van mensen is meestal een handleiding opgesteld, maar de medewerker moet ook buiten de gebaande kunnen werken en onverwachte situaties of informatieverzoeken afhandelen. Dat betekent dat de Helpdeskmedewerker goed met mensen om kan gaan en erg geduldig is.

Hij zal te maken krijgen met een diversiteit aan problemen met computerhardware (ontbrekende usb-poort) en -software (installatie antivirusprogramma) en communicatietechnologie (geen internetverbinding). Soms zal hij instructies geven die de beller de mogelijkheid geven zelf het probleem om te lossen. Soms zal hij op afstand inloggen om iets in de software te verhelpen. Ook bestaat de mogelijkheid dat iemand ter plekke een defect apparaat te repareren. Als de Helpdeskmedewerker het probleem niet op kan lossen legt hij het voor aan collega's.

De Helpdeskmedewerker houdt een logboek bij met hierin alle informatieverzoeken en gemeldde problemen. Deze probleemrapporten kunnen voor experts reden zijn om aanpassingen aan te bregen in de ICT. Hierover kan de Helpdeskmedewerker eventueel adviseren. Belangrijke defecten, problemen en ontwikkelingen worden mogelijk in een instructieboek opgenomen, om te dienen als leermateriaal voor volgende krachten.

Mensen vonden ons op: Job Helpdeskmedewerker, Baan Helpdeskmedewerker, Helpdeskmedewerker Worden, Functie-eisen Helpdeskmedewerker, Verantwoordelijkheden Helpdeskmedewerker, Functieprofiel Helpdeskmedewerker, Wat doet een Helpdeskmedewerker, Werken als Helpdeskmedewerker.

Helpdeskmedewerker worden: Opleiding tot helpdeskmedewerker

Een Helpdeskmedewerker heeft meestal MBO niveau, met een opleiding in de ICT. Er bestaan ook cursussen en voor sommige functies is dan ook geen opleiding nodig.

Opleidingen, cursussen en trainingen:

Vind een cursus of training. In samenwerking met Springest
Staat de opleiding, cursus of training die je zoekt er niet tussen? Kijk dan bij onze partner Springest.nl.
Staat de opleiding, cursus of training die je zoekt er niet tussen? Kijk dan bij onze partner Springest.nl.
Mensen vonden ons op: Studeren voor Helpdeskmedewerker, Helpdeskmedewerker Worden, Opleidingsniveau Helpdeskmedewerker, Scholing Helpdeskmedewerker, Studie Helpdeskmedewerker, Bijscholing Helpdeskmedewerker, Omscholing Helpdeskmedewerker.

Organisaties waar een helpdeskmedewerker doorgaans werkzaam is

De Helpdeskmedewerker werkt meestal in een grote ruimte waar vele andere Helpdeskmedewerkers ook bezig zijn met het beantwoorden van e-mails en telefoontjes.

Mensen vonden ons op: Studeren voor Helpdeskmedewerker, Helpdeskmedewerker Worden, Opleidingsniveau Helpdeskmedewerker, Scholing Helpdeskmedewerker, Studie Helpdeskmedewerker, Bijscholing Helpdeskmedewerker, Omscholing Helpdeskmedewerker.

Salaris en Arbeidsvoorwaarden helpdeskmedewerker

Het salaris van een Helpdeskmedewerkerligt tussen de €1000 en €3000 per maand, afhankelijk van prestaties en werkervaring.

Mensen vonden ons op: Salaris Helpdeskmedewerker, Loon Helpdeskmedewerker, Wat verdien je als Helpdeskmedewerker, Salarisschaal Helpdeskmedewerker, Salarisindicatie Helpdeskmedewerker, Bonus Helpdeskmedewerker, CAO Helpdeskmedewerker, Brutoloon Helpdeskmedewerker, Nettoloon Helpdeskmedewerker, Vakantiedagen Helpdeskmedewerker, Pensioen Helpdeskmedewerker.

Competenties, skills & vaardigheden helpdeskmedewerker

  • Uitdrukkingsvaardigheid
  • Klantgerichtheid
  • Conflicten beheersen
  • Aanpassingsvermogen
  • Inzicht in omgeving
  • Communicatief vaardig
  • Probleemoplossend vermogen
  • Geduld
  • Omgaan met details
  • Kennis van I(C)T
Mensen vonden ons op: Kennis Helpdeskmedewerker, Vaardigheden Helpdeskmedewerker, Attitude Helpdeskmedewerker, Kwalificaties Helpdeskmedewerker, Competentieprofiel Helpdeskmedewerker.

Boeken voor het beroep helpdeskmedewerker

Wil je meer weten over het beroep helpdeskmedewerker? Hieronder vind je diverse boeken, Ebooks of DVD's waarin je meer te weten kan komen over de functie en de inhoud. Ook kunnen er boeken tussen staan die interessant zijn wanneer je helpdeskmedewerker bent en jezelf verder wilt ontwikkelen binnen je vakgebied.

Als je tussen de hieronderstaande boeken geen geschikte kan vinden, klik dan op de link onderaan dit kader om op de pagina met meer boeken helpdeskmedewerker te komen.

Mensen vonden ons op: boeken voor Helpdeskmedewerker, Helpdeskmedewerker ebooks, boek Helpdeskmedewerker.

Persoonstypen helpdeskmedewerker

De Helpdeskmedewerker moet de klant steeds tevreden blijven stellen, en daarmee veel van de eigen tijd willen geven om mensen te helpen (Gever). Verder gaat het er natuurlijk om om zoveel mogelijk problemen in een zo kort mogelijke tijd op te lossen (Succesvolle werker).

Mensen vonden ons op: Persoonlijkheid Helpdeskmedewerker, Karakter Helpdeskmedewerker.

Netwerk helpdeskmedewerker

De voornaamste interactie van een Helpdeskmedewerker is met de klanten die hulp nodig hebben. Om zo goed mogelijk hulp te kunnen bieden, is het soms handig om met collega's samen het probleem aan te pakken of een collega in te schakelen met meer technische expertise. Van de managers krijgt de Helpdeskmedewerker verdere ondersteuning en feedback.

Mensen vonden ons op: Collega’s Helpdeskmedewerker, Medewerkers Helpdeskmedewerker.

Is het beroep helpdeskmedewerker iets voor jou?

Zou je graag helpdeskmedewerker willen worden? Of weet je nog niet welk beroep bij jou past? Als je wilt weten hoe je jouw eigenschappen en competenties kunt gebruiken op de arbeidsmarkt, vul dan onze beroepskeuze test in en kom erachter of een baan als helpdeskmedewerker bij jou past.

Mensen vonden ons op: beroepskeuze Helpdeskmedewerker, beroepskeuzetest Helpdeskmedewerker, beroep Helpdeskmedewerker kiezen.

Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden helpdeskmedewerker

Er zijn vele mogelijkheden om als Helpdeskmedewerker aan de slag te gaan. Doorgroeimogelijkheden daarentegen zijn er maar weinig. Helpdeskmedewerkers met ervaring worden vooral managers.

Arbeidsmarktperspectief score helpdeskmedewerker

Hieronder vind je de score voor het arbeidsmarktperspectief voor het beroep helpdeskmedewerker. We hebben 5 scores: Zeer Goed, Goed, Redelijk, Matig en Slecht.

Zeer goed
Powered by arbeidsmarktkansen.nl & Intelligence Group
Mensen vonden ons op: Vooruitzichten Helpdeskmedewerker, Promotie mogelijkheden Helpdeskmedewerker, Carriere Helpdeskmedewerker.

Solliciteren op de functie helpdeskmedewerker

Wanneer je gaat solliciteren voor een baan als helpdeskmedewerker dien je te letten op welke zaken er voor dit beroep specifiek gelden. Per beroepsgroep en functie verschilt bijvoorbeeld het taalgebruik en zijn bepaalde vaardigheden voor helpdeskmedewerker belangrijker dan voor een ander beroep. Bij een sollicitatie is jouw CV een van de belangrijkste punten waar naar wordt gekeken, naast ook jouw motivatiebrief. Sta je op het punt te gaan solliciteren als helpdeskmedewerker. Bekijk dan onze tips.

Mensen vonden ons op: solliciteren als Helpdeskmedewerker, CV Helpdeskmedewerker, sollicitatie Helpdeskmedewerker.

Interviews met helpdeskmedewerker

Er zijn nog geen interviews geplaatst. Wil je worden geïnterviewd en jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen? Laat het ons weten en stuur een mail.

Verwante beroepen helpdeskmedewerker

Vacatures helpdeskmedewerker

Op zoek naar een nieuwe baan als Helpdeskmedewerker? Samen met onze vacature partners bieden wij je een groot aanbod aan actuele vacatures voor Helpdeskmedewerker. Wanneer je hieronder een voor jou geschikte vacature vind zal je doorklikken naar de vacaturepartner. De Helpdeskmedewerker helpt mensen die problemen hebben met het gebruiken van ICT. Het is de voornaamste taak van de Helpdeskmedewerker om vragen te beantwoorden. Dit kan via de telefoon, via e-mail, of via persoonlijk contact.

Deel dit beroep

Deel dit beroep met je vrienden, collega’s en netwerk.

Beoordeling Helpdeskmedewerker

Lees hoe onze bezoekers dit beroep beoordelen. Nog geen beoordeling? Help onze bezoekers en geef je mening bij het blok 'Beoordeel zelf het beroep Helpdeskmedewerker' hieronder.

  • Functie-inhoud
  • Salaris en arbeidsvoorwaarden
  • Doorgroeimogelijkeden
  • Arbeidsmarktperspectief

Beoordeel zelf het beroep Helpdeskmedewerker

Geef een score van 1 ster (zeer slecht) tot 5 sterren (zeer goed) door met je muis te klikken bij de 4 keuzeopties die worden getoond.
  • Functie-inhoud
  • Salaris en arbeidsvoorwaarden
  • Doorgroeimogelijkeden
  • Arbeidsmarktperspectief

Reacties

Ik ben helpdesk medewerker bij Parfumerie Douglas. Erg afwisselend werk en zeker niet geschikt voor iemand met geen diploma's. Er is inzicht nodig, kennis van computerprogramma's en de rpoblemen daarmee. Helaas wordt het niet zo goed betaald.

Door: Saskia

Ik ben geïnteresseerd, hoe kan ik hierover meer informatie krijgen? Groeten claudio

Door: c.a Boucher

Beste Claudio,op de site van Springest,staan veel cursussen en informatie,die veel vragen voor je kan beantwoorden,is mijn ervaring.klik op springest of een van de cursussen hierboven vermeld en je krijgt veel informatie.Sucses

Door: Nico

Reageer op dit beroep