Helpdeskmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Helpdeskmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Vind het antwoord op al jouw vragen over het beroep Helpdeskmedewerker. Je vindt ook de vaardigheden, competenties en eigenschappen die een Helpdeskmedewerker nodig heeft.



Wat doet een Helpdeskmedewerker? Lees de functieomschrijving.

Wat is een Helpdeskmedewerker?

De Helpdeskmedewerker helpt mensen die problemen hebben met het gebruiken van ICT. Het is de voornaamste taak van de Helpdeskmedewerker om vragen te beantwoorden. Dit kan via de telefoon, via e-mail, of via persoonlijk contact. Dit wisselt per functie. Om zijn werk te kunnen doen moet de Helpdeskmedewerker ingelezen zijn op het gebied van de organisatie waardoor hij ingehuurd is. Voor het assisteren van mensen is meestal een handleiding opgesteld, maar de medewerker moet ook buiten de gebaande kunnen werken en onverwachte situaties of informatieverzoeken afhandelen. Dat betekent dat de Helpdeskmedewerker goed met mensen om kan gaan en erg geduldig is.

Hij zal te maken krijgen met een diversiteit aan problemen met computerhardware (ontbrekende usb-poort) en -software (installatie antivirusprogramma) en communicatietechnologie (geen internetverbinding). Soms zal hij instructies geven die de beller de mogelijkheid geven zelf het probleem om te lossen. Soms zal hij op afstand inloggen om iets in de software te verhelpen. Ook bestaat de mogelijkheid dat iemand ter plekke een defect apparaat te repareren. Als de Helpdeskmedewerker het probleem niet op kan lossen legt hij het voor aan collega's.

De Helpdeskmedewerker houdt een logboek bij met hierin alle informatieverzoeken en gemeldde problemen. Deze probleemrapporten kunnen voor experts reden zijn om aanpassingen aan te bregen in de ICT. Hierover kan de Helpdeskmedewerker eventueel adviseren. Belangrijke defecten, problemen en ontwikkelingen worden mogelijk in een instructieboek opgenomen, om te dienen als leermateriaal voor volgende krachten.

Past het beroep Helpdeskmedewerker bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Wil je omscholen maar weet je nog niet wat? Met baansuggestie krijg je actuele vacatures te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je kunt Kansrijke banen en omschoolvacatures de voorrang geven. Na 3 stappen zie je gelijk jouw unieke baansuggesties op basis van jouw baanprofiel!

Bekijk jouw persoonlijke baansuggesties

Vacatures Helpdeskmedewerker

Op zoek naar een nieuwe baan als Helpdeskmedewerker? Samen met onze vacature partners bieden wij je een groot aanbod aan actuele vacatures voor Helpdeskmedewerker. Wanneer je hieronder een voor jou geschikte vacature vindt zal je doorklikken naar onze vacaturepartner.

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Vacatures Helpdeskmedewerker per ervaringsniveau

junior Helpdeskmedewerker vacatures startend Helpdeskmedewerker vacatures senior Helpdeskmedewerker vacatures beginnend Helpdeskmedewerker vacatures trainee Helpdeskmedewerker vacatures leidinggevend Helpdeskmedewerker vacatures medior Helpdeskmedewerker vacatures aankomend Helpdeskmedewerker vacatures ervaren Helpdeskmedewerker vacatures leerling Helpdeskmedewerker vacatures vacatures omscholen tot Helpdeskmedewerker vacatures opleiding tot Helpdeskmedewerker

Salaris en Arbeidsvoorwaarden Helpdeskmedewerker

Wat verdient een Helpdeskmedewerker?

Het salaris van een Helpdeskmedewerkerligt tussen de €1000 en €3000 per maand, afhankelijk van prestaties en werkervaring.

Salarisschaal Helpdeskmedewerker

  • Maximaal
  • Gemiddeld
  • Minimaal
Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Meer weten over het salaris Helpdeskmedewerker

Bekijk dan de verdere salaris informatie zoals gemiddeld jaarsalaris en uurloon Helpdeskmedewerker


Bekijk het salaris Helpdeskmedewerker per ervaringsniveau

Salaris junior Helpdeskmedewerker Wat verdient een startend Helpdeskmedewerker? Wat is het loon senior Helpdeskmedewerker? beginnend Helpdeskmedewerker salaris Maximaal salaris trainee Helpdeskmedewerker Hoeveel verdient een leidinggevend Helpdeskmedewerker? Wat is het salaris van een medior Helpdeskmedewerker? Salaris aankomend Helpdeskmedewerker Wat verdient een ervaren Helpdeskmedewerker? Welk salaris krijgt een leerling Helpdeskmedewerker?


Helpdeskmedewerker worden: Opleidingen tot Helpdeskmedewerker

Wil je Helpdeskmedewerker worden? Hieronder vind je de eisen, het ontwikkelingspad en de opleidingen voor de Helpdeskmedewerker.

Hoe word je een Helpdeskmedewerker? 

Een Helpdeskmedewerker heeft meestal MBO niveau, met een opleiding in de ICT. Er bestaan ook cursussen en voor sommige functies is dan ook geen opleiding nodig.

Opleidingen Helpdeskmedewerker

Helpdeskmedewerker
Als Helpdeskmedewerker weet je door te verwijzen naar de juiste persoon wanneer vraagstukken te complex worden. Voor technische problemen en advies over het omgaan met softwaresystemen, computerprogramma’s, applicaties en hardware …
Helpdeskmedewerker
Ontwikkel je tot Helpdeskmedewerker / Support engineer
Ambieer jij een een carrière in IT en help jij graag anderen? Wil jij jezelf omscholen naar helpdeskmedewerker? Dan is dit ontwikkelpad iets voor jou! Heb je nog geen enkele …
Ontwikkel je tot Helpdeskmedewerker / Support engineer
Scholing tot Helpdeskmedewerker / Support engineer - Update
Wil jij jezelf omscholen naar Helpdeskmedewerker? Dan is dit leerpad iets voor jou! Met behulp van dit leerpad vergaar je de nodige kennis en vaardigheden om als helpdeskmedewerker aan de …
Scholing tot Helpdeskmedewerker / Support engineer - Update
CompTIA Network+ On Demand (inclusief examen) - Dag
Je wordt verantwoordelijk voor het configureren van pc’s, randapparatuur en besturingssystemen of je lost storingen bij pc’s, randapparatuur en software op. Je bent bijvoorbeeld: Aankomend junior beheerder Helpdeskmedewerker Meer weten …
CompTIA Network+ On Demand (inclusief examen) - Dag
CompTIA Network+ - Dag
Je wordt verantwoordelijk voor het configureren van pc’s, randapparatuur en besturingssystemen of je lost storingen bij pc’s, randapparatuur en software op. Je bent bijvoorbeeld: Aankomend junior beheerder Helpdeskmedewerker Meer weten …
CompTIA Network+ - Dag



Helpdeskmedewerker worden: Omscholen tot Helpdeskmedewerker

Als je je wilt omscholen tot Helpdeskmedewerker is het mogelijk dat er meerdere wegen zijn. Het komt namelijk steeds vaker voor dat er specifieke vacatures met omscholing zijn. Op dat moment wordt het leertraject hiervoor door de werkgever georganiseerd. Als er op dit moment omschoolvacatures voor Helpdeskmedewerker zijn vind je die hieronder.

Bepaal jouw omschoolkeuze met Baansuggestie

Met baansuggestie krijg je kansrijke banen te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je vindt ook direct omschoolvacatures als deze er zijn. Je kunt nu inspiratie op doen en jouw omschoolkeuze bepalen op basis van wat bij jou past! Bekijk jouw baansuggesties!

Vacatures met (Om)scholing

Omscholen met salaris is natuurlijk wel zo prettig, je verdient gelijk vanaf het begin van je nieuwe baan. Ook worden vaak de opleidingskosten door de werkgever betaald. Wij kennen totaal 4 verschillende typen (om)scholingsvacatures. Directe omscholing, Opleidingsvacatures (BBL, Beroepsbegeleidende Leerweg), Leerling vacatures en Traineeships. Als er voor Helpdeskmedewerker dit type vacatures zijn vind je ze hieronder.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Helpdeskmedewerker

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Helpdeskmedewerker

Als je Helpdeskmedewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Helpdeskmedewerker zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Helpdeskmedewerker

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen. De inhoudelijke beschrijving van het beroep vind je bij Wat doet een Helpdeskmedewerker?


Competenties en Vaardigheden Helpdeskmedewerker:

Voor ieder beroep heb je specifieke vaardigheden en kennis nodig, dat geldt ook voor een Helpdeskmedewerker.

Welke competenties heeft een Helpdeskmedewerker nodig?

Een Helpdeskmedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Aanpassingsvermogen
Aanpassingsvermogen

Steekwoorden: inlevingsvermogen, veranderingen, flexibiliteit 

Omschrijving

Deze mensen blijven doorwerken en presenteren ondanks veranderende omstandigheden. Op het moment van een verandering zijn deze mensen in staat om snel om te schakelen van de oude naar de nieuwe situatie. Daarbij houden deze mensen het overzicht en in crisissituaties weten ze hun taken goed af te ronden.

Sterke punten
Deze mensen hebben vaak een goede discipline en ze zijn stressbestendig. Veranderingen kunnen behoorlijk grote gevolgen hebben en zij weten hier goed mee om te gaan. Daarnaast zijn deze mensen flexibel en kunnen ze zich goed inleven in de situatie. Dat laatste zorgt ervoor dat aanpassen gemakkelijker wordt. Flexibiliteit laten zij zien wanneer zij binnen een verandering zich gemakkelijk aanpassen aan de nieuwe situatie.

Zwakke punten
Teveel aanpassen zorgt ervoor dat je onzeker overkomt. In de zakelijke sfeer kan het voorkomen dat mensen niet meer naar de mening van deze mensen vragen. Het is van belang dat deze personen af en toe van zich laten horen, zo is het duidelijk dat zij ook een mening hebben.

Conflicten beheersen
Conflicten beheersen

Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren

Omschrijving

Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.

Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.

Inzicht in omgeving
Inzicht in omgeving

Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht

Omschrijving

Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.

Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen. 

Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.  

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk

Omschrijving

Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.

Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.

Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.

Vaardigheden Helpdeskmedewerker

  • Inlevingsvermogen
  • Omgaan met veranderingen
  • Flexibel gedrag
  • Integriteit
  • Emotionele intelligentie
  • Bemiddelen
  • Luisteren
  • Analytisch vermogen
  • Verbanden leggen
  • Klantvriendelijkheid
  • Begripvol
  • Dienstverlenend
  • Effectief communiceren
  • Aanpassingsvermogen
  • Taalkennis

Persoonlijkheid en Eigenschappen Helpdeskmedewerker

De meeste beroepen passen alleen bij bepaalde persoonlijkheden. Bekijk welke persoonstypen volgens het enneagram er bij Helpdeskmedewerker passen.

Wat voor persoonlijkheid heeft een Helpdeskmedewerker nodig? 

De Helpdeskmedewerker moet de klant steeds tevreden blijven stellen, en daarmee veel van de eigen tijd willen geven om mensen te helpen (Gever). Verder gaat het er natuurlijk om om zoveel mogelijk problemen in een zo kort mogelijke tijd op te lossen (Succesvolle werker).

Bekijk de persoonstypen voor Helpdeskmedewerker


Eigenschappen Helpdeskmedewerker

  • Empatisch
  • Behulpzaam
  • Vriendelijk
  • Enthousiast
  • Zelfverzekerd
  • Ondernemend



Arbeidsmarktperspectief Helpdeskmedewerker

Wat zijn de baankansen voor een Helpdeskmedewerker?

Er zijn vele mogelijkheden om als Helpdeskmedewerker aan de slag te gaan. Doorgroeimogelijkheden daarentegen zijn er maar weinig. Helpdeskmedewerkers met ervaring worden vooral managers.

De actuele kans op werk voor een Helpdeskmedewerker

Het beroep Helpdeskmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners. De kans op werk voor de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

115

Baankans Helpdeskmedewerker

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Wil je weten wat jouw arbeidsmarktwaarde is?

Ben je benieuwd hoe (andere) werkgevers jou waarderen? Zet heel eenvoudig jouw CV op Monsterboard en wordt benaderd voor nieuwe banen!

Plaats je CV nu direct op Monsterboard

Doorgroei mogelijkheden Helpdeskmedewerker

Je kunt als Helpdeskmedewerker een beter salaris verdienen wanneer je doorgroeit binnen jouw beroepsgroep. Je kunt stapsgewijs doorgroeien naar beroepen die dichtbij jou beroep liggen door steeds kleine stappen bij te leren.

Het beroep Helpdeskmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners. Hieronder vind je verschillende dichtbij liggende doorgroeimogelijkheden voor een Helpdeskmedewerker

Verwante beroepen Helpdeskmedewerker

Doorgroei beroepen voor een Helpdeskmedewerker


Organisaties waar een Helpdeskmedewerker werkzaam is

Veel beroepen vind je vaak terug bij gelijksoortige bedrijven. Bekijk hieronder bij wat voor type organisatie een Helpdeskmedewerker meestal werkt.

Waar werkt een Helpdeskmedewerker?

De Helpdeskmedewerker werkt meestal in een grote ruimte waar vele andere Helpdeskmedewerkers ook bezig zijn met het beantwoorden van e-mails en telefoontjes.

Meer weten over werken in de Klantenservice?

Bekijk werken in Klantenservice

Netwerk Helpdeskmedewerker

Met wie werkt een Helpdeskmedewerker samen? 

De voornaamste interactie van een Helpdeskmedewerker is met de klanten die hulp nodig hebben. Om zo goed mogelijk hulp te kunnen bieden, is het soms handig om met collega's samen het probleem aan te pakken of een collega in te schakelen met meer technische expertise. Van de managers krijgt de Helpdeskmedewerker verdere ondersteuning en feedback.


  • Klant
  • Helpdeskmedewerker
  • Manager
Helpdeskmedewerker

Interview met een Helpdeskmedewerker

Er zijn nog geen interviews geplaatst. Wil je worden geïnterviewd en jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen? Laat het ons weten en stuur een mail.


Alles over het beroep Helpdeskmedewerker in één oogopslag

Beroepsgroep:

Persoonstype:

Netwerk:

  • Klant
  • Helpdeskmedewerker
  • Manager

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €1000 tot €3000

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

115



Ga direct naar