Helpdeskmedewerker Salaris, Taken, Vacatures, Opleiding, Toekomst & Skills

Wat doet een Helpdeskmedewerker? Lees de functieomschrijving.

Vind het antwoord op al jouw vragen over het beroep helpdeskmedewerker. De functieomschrijving, over het loon, de baankans en hoe je helpdeskmedewerker wordt.

 

Wat is een Helpdeskmedewerker?

De Helpdeskmedewerker helpt mensen die problemen hebben met het gebruiken van ICT. Het is de voornaamste taak van de Helpdeskmedewerker om vragen te beantwoorden. Dit kan via de telefoon, via e-mail, of via persoonlijk contact. Dit wisselt per functie. Om zijn werk te kunnen doen moet de Helpdeskmedewerker ingelezen zijn op het gebied van de organisatie waardoor hij ingehuurd is. Voor het assisteren van mensen is meestal een handleiding opgesteld, maar de medewerker moet ook buiten de gebaande kunnen werken en onverwachte situaties of informatieverzoeken afhandelen. Dat betekent dat de Helpdeskmedewerker goed met mensen om kan gaan en erg geduldig is.

Hij zal te maken krijgen met een diversiteit aan problemen met computerhardware (ontbrekende usb-poort) en -software (installatie antivirusprogramma) en communicatietechnologie (geen internetverbinding). Soms zal hij instructies geven die de beller de mogelijkheid geven zelf het probleem om te lossen. Soms zal hij op afstand inloggen om iets in de software te verhelpen. Ook bestaat de mogelijkheid dat iemand ter plekke een defect apparaat te repareren. Als de Helpdeskmedewerker het probleem niet op kan lossen legt hij het voor aan collega's.

De Helpdeskmedewerker houdt een logboek bij met hierin alle informatieverzoeken en gemeldde problemen. Deze probleemrapporten kunnen voor experts reden zijn om aanpassingen aan te bregen in de ICT. Hierover kan de Helpdeskmedewerker eventueel adviseren. Belangrijke defecten, problemen en ontwikkelingen worden mogelijk in een instructieboek opgenomen, om te dienen als leermateriaal voor volgende krachten.



Wil je werken als Helpdeskmedewerker?

Werk je al als Helpdeskmedewerker en zoek je een nieuwe baan? Of wil je Helpdeskmedewerker worden? Wil je het gemiddelde salaris weten? Op nationaleberoepengids.nl staat alles wat je nodig hebt. Hieronder vind je de vacatures en de opleidingen voor Helpdeskmedewerker, maar ook informatie over het salaris, de baankansen, de beste werkgevers en nog veel meer!


Alles over het beroep Helpdeskmedewerker in één oogopslag

Beroepsgroep:

Persoonstype:

Netwerk:

  • Klant
  • Helpdeskmedewerker
  • Manager

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €1000 tot €3000

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

42


Salaris en Arbeidsvoorwaarden Helpdeskmedewerker

Wat verdient een Helpdeskmedewerker?

Het salaris van een Helpdeskmedewerkerligt tussen de €1000 en €3000 per maand, afhankelijk van prestaties en werkervaring.

Salarisschaal Helpdeskmedewerker

  • Maximaal
  • Gemiddeld
  • Minimaal
Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.



Vacatures Helpdeskmedewerker

Op zoek naar een nieuwe baan als Helpdeskmedewerker? Samen met onze vacature partners bieden wij je een groot aanbod aan actuele vacatures voor Helpdeskmedewerker. Wanneer je hieronder een voor jou geschikte vacature vindt zal je doorklikken naar onze vacaturepartner.

De top 5 Helpdeskmedewerker vacatures

Vacature ICT Helpdeskmedewerker HSK Groep
HSK Groep BV
Ben je een servicegerichte, klantvriendelijke ICT medewerker en heb je al wat ervaring in het ICT-werkveld? Ben je georganiseerd, stressbestendig en heb je een flexibele instelling? Kom dan werken als …
Vacature Technische helpdeskmedewerker, VodafoneZiggo
Randstad Recruitment Center
Functieomschrijving Unieke kans bij VodafoneZiggo in Leeuwarden! In deze tijd is een internetverbinding een van de belangrijkste zaken om je werk goed te kunnen doen. Dagelijks komen er bij VodafoneZiggo …
Vacature 2e lijns Helpdeskmedewerker
Human Source Group Software B.V.
Als tweedelijns helpdeskmedewerker ben jij een belangrijk onderdeel van het team. Samen met jouw collega’s op de afdeling, de eerstelijns helpdeskmedewerker en de systeembeheerder, zorg je ervoor dat de software …
Vacature Helpdeskmedewerker T-Mobile Thuis (20-36 uur p/ w)
Cendris
Wat ga jij doen Als helpdesk medewerker voor T-Mobile Thuis doe jij niets liever dan mensen helpen. Je start met een betaalde training, zodat je meteen op de hoogte bent …
Vacature ICT Helpdeskmedewerker & Applicatiebeheerder
Twente
Consent is op zoek naar een ICT Helpdeskmedewerker & Applicatiebeheerder Functie omschrijving De ICT Helpdeskmedewerker & Applicatiebeheerder is een duizendpoot die plezier en voldoening haalt uit een optimaal werkende ICT-infrastructuur …

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden Helpdeskmedewerker

Wat is de toekomst van Helpdeskmedewerker?

Er zijn vele mogelijkheden om als Helpdeskmedewerker aan de slag te gaan. Doorgroeimogelijkheden daarentegen zijn er maar weinig. Helpdeskmedewerkers met ervaring worden vooral managers.

Baankans Helpdeskmedewerker

Powered by arbeidsmarktkansen.nl

Huidige aantal vacatures

42


Wil je weten wat jouw arbeidsmarktwaarde is?

Benieuwd hoe (andere) werkgevers jou waarderen? Plaats je CV bij onze vacaturepartners en vind uit hoe je in de markt ligt!

Plaats je CV nu direct op Monsterboard Plaats je CV op Nationale Vacaturebank

Helpdeskmedewerker worden: Opleidingen tot Helpdeskmedewerker

Wil je Helpdeskmedewerker worden? Hieronder vind je de eisen, het ontwikkelingspad en de opleidingen voor de Helpdeskmedewerker.

Hoe word je een Helpdeskmedewerker? 

Een Helpdeskmedewerker heeft meestal MBO niveau, met een opleiding in de ICT. Er bestaan ook cursussen en voor sommige functies is dan ook geen opleiding nodig.

De 5 best beoordeelde opleidingen tot Helpdeskmedewerker

Training Praktisch communiceren op de werkvloer
Inleiding Praktisch communiceren op de werkvloer De vakkennis van uw medewerkers is uitstekend, maar de communicatie kan beter. Hun non-verbale signalen en directe taalgebruik stuiten regelmatig op weerstand bij collega’s, …
Training Praktisch communiceren op de werkvloer
Training Office 365 gevorderden in-company
Over deze training Bent u als helpdeskmedewerker of key-user al goed vertrouwd met Microsoft Office? Wilt u de software en mogelijkheden nu in de cloud toepassen? En kennis van en …
Training Office 365 gevorderden in-company
Training Office 365 gevorderden klassikaal
Over deze training Bent u als helpdeskmedewerker of key-user al goed vertrouwd met Microsoft Office? Wilt u de software en mogelijkheden nu in de cloud toepassen? En kennis van en …
Training Office 365 gevorderden klassikaal
Training Office 365 gevorderden individueel
Over deze training Bent u als helpdeskmedewerker of key-user al goed vertrouwd met Microsoft Office? Wilt u de software en mogelijkheden nu in de cloud toepassen? En kennis van en …
Training Office 365 gevorderden individueel
Training Office 365 gevorderden coaching
Over deze training Bent u als helpdeskmedewerker of key-user al goed vertrouwd met Microsoft Office? Wilt u de software en mogelijkheden nu in de cloud toepassen? En kennis van en …
Training Office 365 gevorderden coaching

Omscholen of doorgroeien tot Helpdeskmedewerker

Voor mensen die willen of moeten omscholen heeft de overheid tijdelijk de NL Leert Door Subsidie in het leven geroepen.

Dit is gratis loopbaanadvies ter waarde van € 700 een erkende loopbaancoach. Dit traject moet je aanvragen voor 1 december!!!

Omscholen met NL leert door subsidie

 

Als je Helpdeskmedewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Helpdeskmedewerker zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Helpdeskmedewerker

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen. De inhoudelijke beschrijving van het beroep vind je bij Wat doet een Helpdeskmedewerker?

Competenties en Vaardigheden Helpdeskmedewerker

Naast de interesse is het belangrijk dat je de competenties hebt die een Helpdeskmedewerker nodig heeft om succesvol te zijn. Sommige competenties zal je van nature hebben en andere hebben misschien training nodig? Hieronder vind je cursussen en trainingen voor de ontwikkeling van de competenties die een Helpdeskmedewerker nodig heeft.

Competentiegerichte cursussen en trainingen voor de Helpdeskmedewerker

Trainingen & cursussen Aanpassingsvermogen
Aanpassingsvermogen
Trainingen & cursussen Conflicten beheersen
Conflicten beheersen
Trainingen & cursussen Inzicht in omgeving
Inzicht in omgeving
Trainingen & cursussen Klantgerichtheid
Klantgerichtheid
Trainingen & cursussen Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Persoonlijkheid van een Helpdeskmedewerker

Voor ieder beroep is het belangrijk dat het bij jou als persoon past. Hieronder vind je de twee belangrijkste persoontypen voor het beroep Helpdeskmedewerker. Als Helpdeskmedewerker wilt worden moet minimaal één van de persoonlijkheidstypen sterk bij je passen, het tweede persoonstype moet in ieder geval herkenning geven.

De persoonstypen Helpdeskmedewerker:


zie volledige beschrijving persoonstype Helpdeskmedewerker

Vakkennis voor een Helpdeskmedewerker

Het is voor een Helpdeskmedewerker ook erg handig en vaak ook vereist om de specifieke vakkennis en inhoud te snappen. Veel vakgerichte opleidingen tot Helpdeskmedewerker zijn een combinatie van theoretische achtergrond en praktijkgerichte kennis en vaardigheden.

Online Trainingen & Opleidingen Helpdeskmedewerker

Blockchain: Essentials of Blockchain
In deze online Elearning Essentials of Blockchain cursus leer je alles over Blockchain en Bitcoin. De basis van blockchain, de digital currency en alle ins en outs van Bitcoin komen …
Blockchain: Essentials of Blockchain
Google: Google Cloud Platform Fundamentals
In deze e-learning training maakt u kennis met de verschillende functionaliteiten van het Google Cloud Platform. U ontdekt onder andere de aspecten van Google Cloud Platform Container Engine, Compute Engine …
Google: Google Cloud Platform Fundamentals
Google: Google Cloud Architect Collection
De Google Cloud Architect Collection verzameling biedt een overzicht van cloudcomputingfuncties en -mogelijkheden zoals geleverd door het Google Cloud Platform. Het is bedoeld om de leerling een goede kennisbasis te …
Google: Google Cloud Architect Collection
SharePoint: SharePoint 2016
In deze online e-learning SharePoint 2016 training / cursus leert u in SharePoint Server 2016 leert u als eindgebruiker zowel de basis als de functionaliteiten voor gevorderden kennen. Onderwerpen die …
SharePoint: SharePoint 2016

Werkervaring Helpdeskmedewerker

Het is voor een startend Helpdeskmedewerker die net van school komt minder belangrijk dat ze de nodige ervaring heeft. Maar voor iemand die zich wil omscholen of doorgroeit tot Helpdeskmedewerker is het cruciaal dat er wel relevante ervaring is. Dit kan ervaring zijn in een beroep dat overeenkomsten vertoont, zoals .

Iets anders leren?

Is Helpdeskmedewerker het misschien toch niet voor je? Je kan via deze zoekbalk ruim 30.000 opleidingen, trainingen en cursussen vinden van zeker 1000 onderwerpen.




Netwerk Helpdeskmedewerker

Met wie werkt een Helpdeskmedewerker samen? 

De voornaamste interactie van een Helpdeskmedewerker is met de klanten die hulp nodig hebben. Om zo goed mogelijk hulp te kunnen bieden, is het soms handig om met collega's samen het probleem aan te pakken of een collega in te schakelen met meer technische expertise. Van de managers krijgt de Helpdeskmedewerker verdere ondersteuning en feedback.


  • Klant
  • Helpdeskmedewerker
  • Manager
Helpdeskmedewerker


Organisaties waar een Helpdeskmedewerker werkzaam is

Veel beroepen vind je vaak terug bij gelijksoortige bedrijven. Bekijk hieronder bij wat voor type organisatie een Helpdeskmedewerker meestal werkt.

Waar werkt een Helpdeskmedewerker?

De Helpdeskmedewerker werkt meestal in een grote ruimte waar vele andere Helpdeskmedewerkers ook bezig zijn met het beantwoorden van e-mails en telefoontjes.

Meer weten over werken in de Klantenservice?

Bekijk werken in Klantenservice

Best beoordeelde werkgevers Helpdeskmedewerker

Waar kun je het beste werken als Helpdeskmedewerker? Hieronder vind je de best door de Helpdeskmedewerker beoordeelde bedrijven, en/of die met de meeste vacatures.

Stichting Epilepsie instellingen Nederland

Locatie: Noord-Holland, Overijssel

Openstaande vacatures: 0


Competenties, Skills en Vaardigheden Helpdeskmedewerker:

Voor ieder beroep heb je specifieke vaardigheden en kennis nodig, dat geldt ook voor een Helpdeskmedewerker.

Welke competenties heeft een Helpdeskmedewerker nodig?

Een Helpdeskmedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.


Persoonstypen Helpdeskmedewerker

De meeste beroepen passen alleen bij bepaalde persoonlijkheden. Bekijk welke persoonstypen volgens het enneagram er bij Helpdeskmedewerker passen.

Wat voor persoonlijkheid heeft een Helpdeskmedewerker nodig? 

De Helpdeskmedewerker moet de klant steeds tevreden blijven stellen, en daarmee veel van de eigen tijd willen geven om mensen te helpen (Gever). Verder gaat het er natuurlijk om om zoveel mogelijk problemen in een zo kort mogelijke tijd op te lossen (Succesvolle werker).

Bekijk de persoonstypen voor Helpdeskmedewerker


Gever


Lees meer

Succesvolle werker


Lees meer

Interview met een Helpdeskmedewerker

Er zijn nog geen interviews geplaatst. Wil je worden geïnterviewd en jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen? Laat het ons weten en stuur een mail.


Beoordeling van het beroep Helpdeskmedewerker

Bekijk hoe onze bezoekers dit beroep beoordelen. Nog geen beoordeling? Help onze bezoekers en geef jouw beoordeling of mening over het beroep Helpdeskmedewerker

Functie inhoud:
Salaris en arbeidsvoorwaarden:
Doorgroeimogelijkheden:
Arbeidsmarktperspectief:
Bedankt voor uw feedback.

Solliciteren op de functie Helpdeskmedewerker

Wanneer je gaat solliciteren voor een baan als Helpdeskmedewerker dien je te letten op welke zaken er voor dit beroep specifiek gelden. Per beroepsgroep en functie verschilt bijvoorbeeld het taalgebruik en zijn bepaalde vaardigheden voor Helpdeskmedewerker belangrijker dan voor een ander beroep. Bij een sollicitatie is jouw CV een van de belangrijkste punten waar naar wordt gekeken, naast ook jouw motivatiebrief. Sta je op het punt te gaan solliciteren als Helpdeskmedewerker. Bekijk dan onze tips.

Bekijk onze CV en sollicitatietips

Is het beroep Helpdeskmedewerker iets voor je?

Zou je graag Helpdeskmedewerker willen worden? Of weet je nog niet welk beroep bij jou past? Als je wilt weten hoe je jouw eigenschappen en competenties kunt gebruiken op de arbeidsmarkt, vul dan onze beroepskeuze test in en kom erachter of een baan als Helpdeskmedewerker bij jou past.

Doe de gratis beroepskeuzetest

Niet actief op zoek naar een nieuwe baan als Helpdeskmedewerker?

Zou je best een andere baan willen maar ben je niet actief op zoek? Ongeveer 70 procent van de Nederlandse beroepsbevolking zou een andere baan aannemen indien ze een goed aanbod krijgen. Jij ook? Plaats dan je CV bij onze vacaturepartners en misschien word je wel benaderd voor een nieuwe job!

Plaats je CV nu direct op Monsterboard Plaats je CV op Nationale Vacaturebank

Meest recente vacatures Helpdeskmedewerker

Vacature 2e lijns Helpdeskmedewerker
Human Source Group Software B.V.
Als tweedelijns helpdeskmedewerker ben jij een belangrijk onderdeel van het team. Samen met jouw collega’s op de afdeling, de eerstelijns helpdeskmedewerker en de systeembeheerder, zorg je ervoor dat de software …
Vacature Helpdeskmedewerker | Alkmaar
Brunel Nederland B.V. Alkmaar
Vacature Helpdesk Medewerker ICT - Wil jij aan de slag als Servicedesk Medewerker bij Brunel? Solliciteer direct Over deze functie Over jou Wat wij bieden Over ons 19b32e075590e967d914f1213be031a7
Vacature Helpdeskmedewerker (36 uur p/ w) | Amstelveen
Woonzorg Nederland Amstelveen
Vacature Helpdesk Medewerker ICT - Ben jij een oplossingsgerichte, betrokken en communicatief vaardige ICT-er die wil starten in een ambitieuze, open en mensgerichte organisatie? Ben je op zoek naar een …
Vacature Helpdeskmedewerker Applicatiebeheer
Intro Alblasserdam
Goed kunnen luisteren. Dat is één van de belangrijkste eigenschappen die je moet hebben als helpdeskmedewerker. Eén ding is zeker: dankzij jouw klantvriendelijkheid en kennis van hard- en software worden …
Vacature Technische helpdeskmedewerker, VodafoneZiggo
Randstad Recruitment Center
Functieomschrijving Unieke kans bij VodafoneZiggo in Leeuwarden! In deze tijd is een internetverbinding een van de belangrijkste zaken om je werk goed te kunnen doen. Dagelijks komen er bij VodafoneZiggo …

Actuele blogposts


reacties op Helpdeskmedewerker

c.a Boucher

Ik ben geïnteresseerd, hoe kan ik hierover meer informatie krijgen? Groeten claudio

Nico

Beste Claudio,op de site van Springest,staan veel cursussen en informatie,die veel vragen voor je kan beantwoorden,is mijn ervaring.klik op springest of een van de cursussen hierboven vermeld en je krijgt veel informatie.Sucses

Saskia

Ik ben helpdesk medewerker bij Parfumerie Douglas. Erg afwisselend werk en zeker niet geschikt voor iemand met geen diploma's. Er is inzicht nodig, kennis van computerprogramma's en de rpoblemen daarmee. Helaas wordt het niet zo goed betaald.

Saskia

Ik ben helpdesk medewerker bij Parfumerie Douglas. Erg afwisselend werk en zeker niet geschikt voor iemand met geen diploma's. Er is inzicht nodig, kennis van computerprogramma's en de rpoblemen daarmee. Helaas wordt het niet zo goed betaald.

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.


Ga direct naar