Accountmanager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Accountmanager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Accountmanager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Accountmanager wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Accountmanager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Accountmanager


Vacatures Accountmanager

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Accountmanager?

Een Accountmanager is de vaste contactpersoon voor klanten/opdrachtgevers. Hij of zij zorgt ervoor dat de relatie goed is en blijft. De voornaamste verantwoordelijkheid en het doel van de Accountmanager is ervoor zorgen dat de klanten de producten of diensten blijven afnemen. Er zijn een aantal verschillende typen accountmanager te onderscheiden:

(Junior) Accountmanager

Dit is een beginnend Accountmanager of degene die verantwoordelijkheid is voor de gemiddelde klant van de onderneming. Vaak is deze functie gelijk aan dat van de vertegenwoordiger, maar wordt de functie Account Manager genoemd voor de betere beeldvorming voor de Accountmanager zelf als de klanten. 

Senior of Large Account Accountmanager

Dit is een Accountmanager met veel ervaring en vaak ook HBO opgeleid. De Senior Accountmanager is verantwoordelijk voor de grotere klanten of de klanten die een strategische waarde hebben voor de (verkoop)organisatie. Vandaar dat dit type ook vaak Manager Large Accounts of Key Accountmanager wordt genoemd.

Existing Business Accountmanager

Deze Accountmanager richt zich vooral op de bestaande klanten. Hij of zij zorgt ervoor dat de bestaande klanten tevreden zijn en hij probeert ervoor te zorgen dat de omzet bij deze klanten stijgt. Vaak krijgt dit type accountmanager geen specifieke naam op het visitekaartje, maar is deze specialisatie vooral voor de focus binnen de organisatie zelf.

New Business Accountmanager

Dit type Account Manager richt zicht specifiek op het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit is vaak een ander type persoon als de accountmanager voor bestaande klanten. De New Business Accountmanager is meer een jager en richt zicht op het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden. Het is in veel gevallen dus ook een Business Development Manager

Inside Sales Accountmanager

Deze Accountmanager is een telefonische verkoper of relatiebeheerder. Dit is vaak een verkoper van diensten of producten die meer in de commodity sfeer liggen, waarvan het aankoopproces eenvoudig is. Afhankelijk van de diensten die deze Accountmanager verkoopt is dit wel echt een relatiemanager. In sommige gevallen bezoekt hij/zij zeer incidenteel de belangrijke klanten.

Andere omschrijvingen voor Accountmanager zijn verkoper, relatiebeheerder/manager, klantbeheerder/manager, cliëntbeheerder/manager en/of vertegenwoordiger.

Vaak zijn Accountmanagers ook nog gespecialiseerd op hun product of dienst, hun werkveld of hun interne rol. Zo zijn er:

 


Past het beroep Accountmanager bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Accountmanager?

De taak en verantwoordelijkheid van de Accountmanager is het verkopen van de producten of de de dienstverlening van de organisatie waarvoor hij werkt. Een Accountmanager is vooral gericht op het onderhouden van de relatie met over het algemeen vaste klanten/opdrachtgevers.

De naam Accountmanager wordt veel gebruikt in het bedrijfsleven, de functie heeft niet altijd dezelfde inhoud. De taken, de bevoegdheden, de verantwoordelijkheden en doelstellingen verschillen per organisatie en per type accountmanager. Een Accountmanager die klanten bezoekt zal de telefoon vooral  gebruiken om afspraken te maken. De Inside Sales Accountmanager gebruikt de telefoon vooral om te verkopen.

De taken van een Accountmanager zijn:

  • Marktanalyses doen, accounts inventariseren, prospectlijsten opbouwen en/of het maken van accountplannen.
  • Acquisitie doen bij prospects (potentiële klanten). Door middel van social media, telefonische acquisitie, aanwezig zijn bij beurzen of events en het geven van presentaties
  • Relatieonderhoud bij bestaande klanten en prospects. Dit via aftersales, periodiek telefonisch contact of bezoek. Vooral door het informeren van nieuwe ontwikkelingen in de markt of van het eigen aanbod.
  • De rol van vaste of eerste contactpersoon voor de klanten of relaties nemen.
  • Behoeftes van de klant signaleren en hier op inspelen met het juiste aanbod
  • Het behalen en overschrijden van de gestelde verkoopdoelstellingen.
  • Administratie bijhouden: correspondentie, voorstellen en vervolgacties
  • Een Senior Accountmanager begeleidt en coacht vaak een klein groepje Junior Accountmanagers 

 

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Accountmanager per stad

Vacatures Accountmanager Alkmaar

Vacatures Accountmanager Almelo

Vacatures Accountmanager Almere

Vacatures Accountmanager Alphen aan den Rijn

Vacatures Accountmanager Amersfoort

Vacatures Accountmanager Amstelveen

Vacatures Accountmanager Amsterdam

Vacatures Accountmanager Apeldoorn

Vacatures Accountmanager Arnhem

Vacatures Accountmanager Assen

Vacatures Accountmanager Bergen op Zoom

Vacatures Accountmanager Breda

Vacatures Accountmanager Capelle aan den IJssel

Vacatures Accountmanager Delft

Vacatures Accountmanager Den Bosch

Vacatures Accountmanager Den Haag

Vacatures Accountmanager Den Helder

Vacatures Accountmanager Deventer

Vacatures Accountmanager Doetinchem

Vacatures Accountmanager Dordrecht

Vacatures Accountmanager Ede

Vacatures Accountmanager Eindhoven

Vacatures Accountmanager Emmen

Vacatures Accountmanager Enschede

Vacatures Accountmanager Gouda

Vacatures Accountmanager Groningen

Vacatures Accountmanager Haarlem

Vacatures Accountmanager Haarlemmermeer

Vacatures Accountmanager Heerlen

Vacatures Accountmanager Helmond

Vacatures Accountmanager Hengelo

Vacatures Accountmanager Hilversum

Vacatures Accountmanager Hoogeveen

Vacatures Accountmanager Hoorn

Vacatures Accountmanager Katwijk

Vacatures Accountmanager Leeuwarden

Vacatures Accountmanager Leiden

Vacatures Accountmanager Lelystad

Vacatures Accountmanager Maastricht

Vacatures Accountmanager Middelburg

Vacatures Accountmanager Nieuwegein

Vacatures Accountmanager Nijmegen

Vacatures Accountmanager Oss

Vacatures Accountmanager Purmerend

Vacatures Accountmanager Roermond

Vacatures Accountmanager Roosendaal

Vacatures Accountmanager Rotterdam

Vacatures Accountmanager Schiedam

Vacatures Accountmanager Spijkenisse

Vacatures Accountmanager Terneuzen

Vacatures Accountmanager Tilburg

Vacatures Accountmanager Utrecht

Vacatures Accountmanager Veenendaal

Vacatures Accountmanager Venlo

Vacatures Accountmanager Vlaardingen

Vacatures Accountmanager Westland

Vacatures Accountmanager Zaanstad

Vacatures Accountmanager Zeist

Vacatures Accountmanager Zoetermeer

Vacatures Accountmanager Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Accountmanager

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Accountmanager?

Het salaris van een Accountmanager bestaat meestal uit een vast basissalaris dat wordt aangevuld met een commissie per transactie, en/of een bonus voor als doelstellingen (omzet, winst) worden behaald. Het totaalsalaris ligt gemiddeld tussen de €1950 (voor starters, en/of basissalaris) en €6500 bruto per maand.

Gemiddeld verdient een Accountmanager ruim €4000 bruto per maand. Dit salaris is afhankelijk van de rol van de Accountmanager binnen de organisatie heeft. Een Accountmanager die medeverantwoordelijk is voor het opstellen van het verkoopplan, het strategisch beleid, het management adviseert of daar deel vanuit maakt kan aanzienlijk meer verdienen.

Secundaire Arbeidsvoorwaarden Accountmanager

Eventuele aanvullingen op het salaris zijn een bedrijfsauto, telefoon, computer en een werkplek thuis. In sommige gevallen ook winstdeling, aandelen of participaties en een vakantietoeslag van 8% op je gemiddelde maandinkomen. Vaak ligt er boven op de financiële bonus structuur ook nog een incentive bonus, waarbij de meest succesvolle Accountmanagers, of de groep als geheel een reis of weekendje weg kunnen winnen. Verdere mogelijke secundaire arbeidsvoorwaarden zijn uitgebreide ontwikkelings- en scholingsmogelijkmogelijkheden.


Meer weten over het salaris Accountmanager

Salaris aankomend Accountmanager Salaris junior Accountmanager Wat is het salaris van een medior Accountmanager? Welk salaris krijgt een senior Accountmanager?


Hoe word je een Accountmanager? 

Er zijn vele wegen om Accountmanager te worden. Velen zijn in het vak gerold nadat ze een andere opleiding hebben gevolgd, of sommigen zijn zelfs amper opgeleid. 

Veel Accountmanagers hebben een commerciële opleiding gevolgd, op mbo of hbo niveau, zoals bijvoorbeeld bedrijfskunde. Er zijn ook veel gespecialiseerde opleidingen tot accountmanager. Deze zijn goed voor omscholing of bijscholing tot accountmanager

De meeste Accountmanagers hebben in ieder geval sales training gehad, om de kneepjes van het vak te leren, zoals:

 

Opleidingen Accountmanager

Accountmanager-4 | MBO erkend
Ben je klantgericht? Wil je een organisatie laten groeien door nieuwe klanten te werven? Of door goed te zorgen voor het bestaande klantenbestand? Dan past deze opleiding MBO ( junior) …
Accountmanager-4 | MBO erkend
NIMA B Sales - Accountmanager
Deze opleiding biedt een juiste combinatie van de belangrijkste verkooptheorieën, verkoopprocessen en uw persoonlijke kwaliteiten als accountmanager. Accountmanagement is van essentieel belang voor je organisatie. Het aantal aanbieders neemt in …
NIMA B Sales - Accountmanager
Junior Accountmanager (Deeltijd MBO4 - Den Haag / Online)
Beroep De (junior) accountmanager werkt zowel in het midden- en kleinbedrijf (MKB) als in het grootbedrijf in een business-to-business setting. Hij is veelal onderweg naar of op bezoek bij zakelijke …
Junior Accountmanager (Deeltijd MBO4 - Den Haag / Online)
Accountmanager - Accountmanager Masterclass
🌟Accountmanager E-Learning Masterclass🌟 Deze e-learning cursus is speciaal ontwikkeld voor personen die werkzaam zijn als accountmanager. De cursus richt zich op het ontwikkelen van de kennis en vaardigheden die nodig …
Accountmanager - Accountmanager Masterclass
Open Verkoop Training / accountmanagement / consultative selling / commerciele vaardigheden / acquisitie / accountmanager / netwerken
Hoe ga je om met heftige prijsconcurrentie? Hoe zorg je voor een vernieuwende en creatieve business propositie? Hoe ga je om met de toenemende eisendheid van klanten? Hoe onderscheid je …
Open Verkoop Training / accountmanagement / consultative selling / commerciele vaardigheden / acquisitie / accountmanager / netwerken



Omscholen tot Accountmanager

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Accountmanager. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Accountmanager

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Accountmanager

Als je Accountmanager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Accountmanager zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Accountmanager

Een Accountmanager moet "willen scoren". Hij of zij vindt het leuk om mensen te overtuigen en wil graag winnen. Veel Accountmanagers zijn gedreven door prestatiedrang, geld of status. 

Een Accountmanager met een focus op nieuwe klanten wordt ook vaak een jager of hunter genoemd. Deze haalt een kick uit acquireren van een nieuwe klant. Dit is dan vaak net een andere motivatie dan financieel, maar er zit een stuk spanning en avontuur bij. Dit type Accountmanager wordt ook vaak meer met Sales Executive of Salesmanager aangeduid.

Een Accountmanager met een focus op bestaande klanten wordt vaak ook een "farmer" genoemd. Deze Accountmanager is veel meer relatiegericht en dienstverlenend. Hij of zij onderhoudt het contact met de klant en is gericht op klantenvredenheid. Ondertussen zoekt de Accountmanager naar klantbehoeftes en aanknopingspunten op de dienstverlening aan te bieden. Op deze manier cultiveert de Accountmanager de eigen kansen tot verkoop.

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Accountmanager

Een Accountmanager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Aanpassingsvermogen
Aanpassingsvermogen

Steekwoorden: inlevingsvermogen, veranderingen, flexibiliteit 

Omschrijving

Deze mensen blijven doorwerken en presenteren ondanks veranderende omstandigheden. Op het moment van een verandering zijn deze mensen in staat om snel om te schakelen van de oude naar de nieuwe situatie. Daarbij houden deze mensen het overzicht en in crisissituaties weten ze hun taken goed af te ronden.

Sterke punten
Deze mensen hebben vaak een goede discipline en ze zijn stressbestendig. Veranderingen kunnen behoorlijk grote gevolgen hebben en zij weten hier goed mee om te gaan. Daarnaast zijn deze mensen flexibel en kunnen ze zich goed inleven in de situatie. Dat laatste zorgt ervoor dat aanpassen gemakkelijker wordt. Flexibiliteit laten zij zien wanneer zij binnen een verandering zich gemakkelijk aanpassen aan de nieuwe situatie.

Zwakke punten
Teveel aanpassen zorgt ervoor dat je onzeker overkomt. In de zakelijke sfeer kan het voorkomen dat mensen niet meer naar de mening van deze mensen vragen. Het is van belang dat deze personen af en toe van zich laten horen, zo is het duidelijk dat zij ook een mening hebben.

Ambitie
Ambitie

Steekwoorden: investeren, toekomst, doelen, durf

Omschrijving

Deze mensen investeren in zichzelf en in de toekomst. Ze willen steeds hogerop komen en stellen hierbij doelen en prioriteiten. Vaak weten deze mensen precies wat ze willen bereiken. Ze gaan hier dan ook voor de volle 100% voor. Ambitieuze mensen zijn vaak op zoek naar de grenzen en nemen hierbij dan ook vaak verschillende risico’s.

Sterke punten
Deze mensen hebben vaak lef en nemen verschillende risico’s. Omdat ze helder voor ogen hebben waar ze naar toe willen, zijn ze vaak ook initiatiefrijk en creatief. Ze bewandelen verschillende paden om hun doelen te bereiken. Ze zijn resultaatgericht en hun doelen staan dan ook altijd centraal. Ambitieuze mensen zijn doorzetters en hebben daarbij vaak ook een hoog energieniveau.

Zwakke punten
Teveel ambitie hebben kan ook verschillende valkuilen met zich meebrengen. Sommige mensen kunnen dan als een ‘kip zonder kop’ te werk gaan en verliezen bijvoorbeeld oog voor detail. Bepaalde doelstellingen kunnen onrealistisch worden en wanneer dan wordt vastgehouden aan de doelen kan stress een gevaar vormen. Ambitieuze mensen zijn niet altijd prettig voor de omgeving. Ze begrijpen het bijvoorbeeld soms niet als iemand andere prioriteiten heeft.

Doorzettingsvermogen
Doorzettingsvermogen

Steekwoorden: durf, motiveren, stressbestendig, resultaatgericht, optimistisch

Omschrijving

In moeilijke tijden weten deze mensen de moed vast te houden en ondanks de omstandigheden toch door te gaan. Deze doorzetters houden vast aan hun ideeën en laten zich niet van de wijs brengen door tegenslagen. Zij houden het resultaat voor ogen en proberen daar op een zo efficiënt mogelijke manier naar toe te werken.

Sterke punten
Deze mensen zetten door en motiveren daarbij zichzelf en anderen. Op die manier proberen deze mensen zowel hun persoonlijke als het gezamenlijke doel te behalen. Om het doel te behalen is behoorlijk wat energie nodig. Daarnaast zijn zij vaak stressbestendig en optimistisch. Ze laten zich niet uit het veld slaan.

Zwakke punten
Deze mensen willen zo graag de eindstreep behalen, dat de omgeving er soms niet meer toe doet. Ook worden deze doorzetters weleens bestempeld als koppig en eigenwijs. Dit heeft als reden dat zij vasthouden aan ideeën en niet willen afwijken van de bedachte paden.

Initiatief ontplooien
Initiatief ontplooien

Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus

Omschrijving

Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.

Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.

Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.

 

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Luisteren
Luisteren

Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen

Omschrijving

Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit. 

Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.

Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.

Onafhankelijkheid
Onafhankelijkheid

Steekwoorden Competentie Onafhankelijkheid:

zelfverzekerd, zelfkennis, zelfontwikkeling, kritisch, zelfstandig

Omschrijving

Deze mensen nemen beslissingen op basis van hun eigen overtuigingen en niet zozeer op basis van overtuigingen van anderen. Deze mensen hebben vaak een duidelijke koers en laten zich niet zomaar van de wijs brengen. Zij werken zelfstandig en durven besluiten te nemen. Ze kijken kritisch naar het werk en hun functioneren, waardoor ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen.

Sterke punten
Over het algemeen zijn deze mensen zelfverzekerd en beschikken ze over een goede zelfkennis en –ontwikkeling. Zij zetten voor zichzelf een bepaalde koers uit en bewandelen zelfstandig de weg ernaar toe.

Zwakke punten
Onafhankelijke mensen kunnen afstandelijk overkomen. Ze doen vaak dingen zelfstandig en hierdoor kan het voor omgeving lijken alsof ze zich afsluiten. Nog een gevaar van zelfstandig werken is stress. Onafhankelijke mensen vinden het lastig om hulp te vragen, waardoor de werkdruk enorm kan oplopen. 

Onderhandelen
Onderhandelen

Steekwoorden: overtuigen, luisteren, creativiteit, durf, bemiddelen

Omschrijving

In bepaalde situaties is het nodig dat er onderhandeld wordt. Onderhandelaars proberen op een bepaalde manier te onderhandelen zodat het voor beide partijen een win-winsituatie is. Zij maken hierbij gebruik van argumenten, maar luisteren ook naar het verhaal van anderen. Tijdens onderhandelingen komt deze persoon met verschillende ideeën die het conflict op een goede manier kan oplossen.

Sterke punten
Onderhandelaars kunnen goed overtuigen, maar ook luisteren. Zij proberen voor beide partijen de beste oplossing te zoeken. Verder zijn deze mensen vaak creatief en durven ze ideeën te opperen.

Zwakke punten
Teveel willen onderhandelen, kan leiden tot frustratie. Er zijn onderhandelaars die overal een onderhandeling/wedstrijd van maken. Hierdoor kan het lijken alsof ze niet luisteren of niets aannemen van andere mensen. Dit wekt irritaties op. Tevens kunnen tijdens een onderhandeling de spanningen nog weleens oplopen, waardoor het kan zijn dat een onderhandelaar ‘op de man gaat spelen’. Hij wil inspelen op de emoties om zo de ander te overtuigen van zijn gelijk.

Overtuigen
Overtuigen

Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht

Omschrijving

Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.

Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.

Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.

Vaardigheden Accountmanager

  • Motivatie
  • Luistervaardigheid
  • Doelmatig werken
  • Doorzettingsvermogen
  • Tegenslagen verwerken
  • Stressbestendig
  • Belangstelling hebben
  • Vragen stellen
  • Resultaatgerichtheid
  • Argumentatiekracht
  • Inlevingsvermogen
  • Omgaan met veranderingen
  • Flexibiliteit
  • Proactiviteit
  • Ondernemendheid
  • Oplossingsgerichtheid
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Zelfsturing
  • Zelfontwikkeling
  • Durf
  • Overtuigingskracht
  • Creativiteit
  • Bemiddelen
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Accountmanager nodig? 

Succesvolle werker en Bemiddelaar lijken twee types die het beste passen bij een Accountmanager. Een Accountmanager dient over een zakelijk instinct te beschikken. De Accountmanager beheert een klantenportefeuille waar hij het maximale uit moet zien te halen. Hij is het aanspreekpunt voor klanten en dient dus zorgvuldig en klantgericht te werken.

De Accountmanager bemiddelt continu tussen opdrachtgevers en degene waar hij aan rapporteert (Sales/Marketing Manager of Algemeen Manager of direct aan de Algemeen Directeur). De Accountmanager moet om kunnen gaan met druk als klanten bepaalde eisen of deadlines stellen.

Het verschil tussen de Existing Business Account Manager en de New Business Account Manager wordt nog wel eens omschreven met een farmer en een hunter. De Existing Business Account Manager kweekt geduldig een nieuwe kans bij zijn bestaande klanten, de New Business Account Manager is altijd op jacht naar iets nieuws. Tegenwoordig zien we wel meer overlap in de werkwijze, want een New Business Account Manager verkoopt vaak producten en diensten met een lang beslistraject.


Eigenschappen Accountmanager

  • Empathie
  • Diplomatiek
  • Zorgzaamheid
  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid



Wat zijn de baankansen voor een Accountmanager?

Een “starter” (junior Accountmanager) begint over het algemeen met een interne functie binnen de organisatie om de benodigde kennis van de product(en) en/of dienstverlening te vergaren. Afhankelijk van persoonlijke eigenschappen, vaardigheden, interesses en ambitie zijn er mogelijkheden om door te groeien naar de functie van senior Accountmanager.

Een goede Accountmanager is gewild in het bedrijfsleven en er is altijd werk voorhanden. De Accountmanager kan met bij en omscholing opklimmen naar Sales Manager en uiteindelijk Commercieel Directeur. Ook zie je dat veel Account Managers doorgroeien tot Sales Trainer.

Voor ieder type accountmanager is het arbeidsperspectief zeer goed. Er zijn altijd honderden vacatures accountmanager te vinden

De actuele kans op werk voor een Accountmanager

Het beroep Accountmanager is onderdeel van de beroepsfamilie Vertegenwoordigers en accountmanagers zakelijke diensten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Vertegenwoordigers en accountmanagers zakelijke diensten is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

542

Baankans Accountmanager

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Accountmanager

Het beroep Accountmanager is onderdeel van de beroepsfamilie Vertegenwoordigers en accountmanagers zakelijke diensten.


Waar werkt een Accountmanager?

De meeste Accountmanagers zijn werkzaam in het bedrijfsleven. Eventueel kun je ook voor non-profit organisaties of de overheid werken maar dat komt een stuk minder voor. Accountmanagers werken meestentijds in een salesomgeving. Bij uitstek moeten zij zorgen voor winst. Werken in een commerciële habitat is dan ook een natuurlijk gegeven.


Met wie werkt een Accountmanager samen? 

Een Account Manager komt in contact met medewerkers van de sales/marketing afdeling, met medewerkers van het accountteam, communicatiemedewerkers en collega Account Managers. Tevens houdt hij contact met de Sales Manager of Algemeen Directeur. Afgezien van die laatste twee zijn de mensen in zijn netwerk ondersteunend en rapporteren die aan de Account Manager.


  • Klanten
  • Salesmanager
  • Back-office
  • Marketing en Communicatie
  • Service Medewerkers
  • Project Manager
Accountmanager

Verwante beroepen Accountmanager:

Vertegenwoordiger
Salaris: €1900 tot €6000
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Inside Sales Accountmanager
Salaris: €3000 tot €5500
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Sales Manager
Salaris: €2500 tot €6500
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO
Baankans: Goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Technisch accountmanager
Salaris: €1850 tot €6300
Opleiding: HBO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Business Development Manager
Salaris: €2500 tot €5833
Opleiding: HBO WO MBA
Baankans: Goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Assistent Accountmanager
Salaris: €1900 tot €3700
Opleiding: MBO HBO WO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Accountmanager in één oogopslag

Beroepsgroep:

Netwerk:

  • Klanten
  • Salesmanager
  • Back-office
  • Marketing en Communicatie
  • Service Medewerkers
  • Project Manager

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €1950 tot €6500

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

542



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar