Cliënt Adviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Cliënt Adviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Cliënt Adviseur? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Cliënt Adviseur wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Cliënt Adviseur, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Cliënt Adviseur
Vacatures Cliënt Adviseur
Vacatures laden...
Wat is een Cliënt Adviseur?
Een Cliënt Adviseur beantwoordt vragen van burgers over ondersteuning of hulp. Dit gaat vaak om juridisch of financieel advies of medische en (ouderen)zorg. Een Cliënt Adviseur is meestal in dienst van een zorgverzekeraar, gemeente of adviesbureau. Maar elk dienstverlenend bedrijf kan een Cliënt Adviseur inzetten. Cliënt Adviseurs kunnen zich ook als zelfstandig ondernemer laten inhuren.
Een Cliënt Adviseur is verantwoordelijk voor het zelfstandige beheer van relaties en de administratie hiervan. Een financieel adviseur helpt vaak met belastingaangiftes of het in de hand houden van schulden. Een juridisch adviseur dient vaak als klankbord bij echtscheidingen of geschillen met de overheid. Een medisch adviseur helpt ouderen of andere zorgbehoevenden met een bepaald dieet of psychische klacht.
Een Cliënt Adviseur kan zowel op kantoor cliënten ontvangen als bij cliënten thuis komen om advies te geven. In veel gevallen gaat het om een gratis advies (bij een zorginstelling), of relatief goedkoop advies aan sociaal zwakkeren of mensen die door een tegenslag in het leven plotseling in de problemen zijn gekomen. Maar vooral het financiële advies kan ook voor mensen zijn met juist veel geld (een beleggingsadvies o.i.d.).
Past het beroep Cliënt Adviseur bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Cliënt Adviseur per niveau
Vacatures Cliënt Adviseur per stad
Vacatures Cliënt Adviseur Alkmaar
Vacatures Cliënt Adviseur Almelo
Vacatures Cliënt Adviseur Almere
Vacatures Cliënt Adviseur Alphen aan den Rijn
Vacatures Cliënt Adviseur Amersfoort
Vacatures Cliënt Adviseur Amstelveen
Vacatures Cliënt Adviseur Amsterdam
Vacatures Cliënt Adviseur Apeldoorn
Vacatures Cliënt Adviseur Arnhem
Vacatures Cliënt Adviseur Assen
Vacatures Cliënt Adviseur Bergen op Zoom
Vacatures Cliënt Adviseur Breda
Vacatures Cliënt Adviseur Capelle aan den IJssel
Vacatures Cliënt Adviseur Delft
Vacatures Cliënt Adviseur Den Bosch
Vacatures Cliënt Adviseur Den Haag
Vacatures Cliënt Adviseur Den Helder
Vacatures Cliënt Adviseur Deventer
Vacatures Cliënt Adviseur Doetinchem
Vacatures Cliënt Adviseur Dordrecht
Vacatures Cliënt Adviseur Eindhoven
Vacatures Cliënt Adviseur Emmen
Vacatures Cliënt Adviseur Enschede
Vacatures Cliënt Adviseur Gouda
Vacatures Cliënt Adviseur Groningen
Vacatures Cliënt Adviseur Haarlem
Vacatures Cliënt Adviseur Haarlemmermeer
Vacatures Cliënt Adviseur Heerlen
Vacatures Cliënt Adviseur Helmond
Vacatures Cliënt Adviseur Hengelo
Vacatures Cliënt Adviseur Hilversum
Vacatures Cliënt Adviseur Hoogeveen
Vacatures Cliënt Adviseur Hoorn
Vacatures Cliënt Adviseur Katwijk
Vacatures Cliënt Adviseur Leeuwarden
Vacatures Cliënt Adviseur Leiden
Vacatures Cliënt Adviseur Lelystad
Vacatures Cliënt Adviseur Maastricht
Vacatures Cliënt Adviseur Middelburg
Vacatures Cliënt Adviseur Nieuwegein
Vacatures Cliënt Adviseur Nijmegen
Vacatures Cliënt Adviseur Purmerend
Vacatures Cliënt Adviseur Roermond
Vacatures Cliënt Adviseur Roosendaal
Vacatures Cliënt Adviseur Rotterdam
Vacatures Cliënt Adviseur Schiedam
Vacatures Cliënt Adviseur Spijkenisse
Vacatures Cliënt Adviseur Terneuzen
Vacatures Cliënt Adviseur Tilburg
Vacatures Cliënt Adviseur Utrecht
Vacatures Cliënt Adviseur Veenendaal
Vacatures Cliënt Adviseur Venlo
Vacatures Cliënt Adviseur Vlaardingen
Vacatures Cliënt Adviseur Westland
Vacatures Cliënt Adviseur Zaanstad
Vacatures Cliënt Adviseur Zeist
Salarisschaal Cliënt Adviseur
Wat verdient een Cliënt Adviseur?
Een Cliënt Adviseur verdient tussen de € 2.100 en € 3.900, afhankelijk van ervaring, opleiding en in welke sector de Cliënt Adviseur werkzaam is. Zo ligt het inkomen van sociaal adviseurs beduidend lager (€ 2.100 - € 3.200) dan van juridisch of financieel adviseurs (€ 2.500 - € 3.900).
Secundaire arbeidsvoorwoorden zijn ook sterk afhankelijk van de sector waarin de Cliënt Adviseur werkzaam is en zijn open voor onderhandeling.
Meer weten over het salaris Cliënt Adviseur
Hoe word je een Cliënt Adviseur?
Een Cliënt Adviseur heeft een financiële, juridische of medische achtergrond, afhankelijk van in welke sector de Cliënt Adviseur werkzaam is. Het opleidingsniveau van een Cliënt Adviseur verschilt. Soms is een MBO-diploma voldoende en soms is WO vereist (meestal voor juridisch adviseur). Daarnaast bestaan cursussen en bijscholing om specifieke kennis op te doen.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Cliënt Adviseur
Er zijn geen opleidingen Cliënt Adviseur aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Cliënt Adviseur in werkt
Bekijk alle opleidingen FinanceOmscholen tot Cliënt Adviseur
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Cliënt Adviseur. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Cliënt Adviseur
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Cliënt Adviseur
Als je Cliënt Adviseur wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Cliënt Adviseur zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Cliënt Adviseur
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Cliënt Adviseur
Een Cliënt Adviseur heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: discipline, betrouwbaar, structureel, loyaal
Omschrijving
Integere mensen voeren zorgvuldig hun taken uit. Ze houden hierbij rekening met de geldende sociale en ethische normen ten aanzien van gevoelige informatie, contact met anderen en posities en belangen. Deze mensen houden zichzelf verantwoordelijk voor hun werkzaamheden. Moraliteit staat hoog in het vaandel bij deze mensen.
Sterke punten
Deze mensen zijn eerlijk, betrouwbaar en bekijken alles vanuit een moreel oogpunt. Verder zijn integere mensen vaak erg gestructureerd en raken ze bij tegenslag niet van hun stuk. Bovendien zijn deze mensen vaak erg beheerst. Deze mensen worden ook wel vaak loyaal genoemd.
Zwakke punten
Integere mensen hebben vaak moeite met zeggen wat ze bedoelen. Ze hebben moeite met de informatie helder en duidelijk te verspreiden. Verder laten zij zich snel afleiden van hun werkzaamheden. Sommige integere mensen zijn goed in het manipuleren van anderen. Ze houden bewust informatie achter, of ze zijn loslippig met betrekking tot vertrouwelijke informatie. Dit gebeurt vaak met het oog op het eigenbelang.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: analytisch vermogen, structureel, zelfkennis, visie
Omschrijving
Deze mensen kunnen zuiver en helder redeneren. Deze personen houden rekening met feiten en gebruiken verschillende perspectieven om een oordeel te vormen over bijvoorbeeld een werksituatie. Daarnaast beoordelen zij bijvoorbeeld de haalbaarheid en de planning van een opdracht.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak erg gestructureerd en scheiden dan ook de hoofd- van de bijzaken. Verder hebben deze mensen over het algemeen vaak een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken zaken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast beschikken deze mensen vaak over een goede zelfkennis, ze bekijken hun eigen presteren ook vanuit verschillende visies.
Zwakke punten
Wanneer er teveel wordt geoordeeld, kan dit demotivatie oproepen. Dit gebeurt met name dan bij anderen. Deze mensen oordelen dan overal over, ook wanneer het hen niet wordt gevraagd. Dit kan zorgen voor onderlinge irritaties. Als laatste kunnen deze mensen hun eigen oordeel op nummer één zetten, hierdoor kan het zijn dat de omgeving zich achtergesteld voelt.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Vaardigheden Cliënt Adviseur
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Betrouwbaarheid
- Consequent handelen
- Loyaliteit
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Analytisch vermogen
- Inlevingsvermogen
- Logisch redeneren
- Luistervaardigheid
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
Wat voor persoonlijkheid heeft een Cliënt Adviseur nodig?
Een Cliënt Adviseur moet eerlijk en betrouwbaar advies geven en zich inleven in de situatie van een ander. Daarbij hoort goed luisteren en beschouwen.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Cliënt Adviseur
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Cliënt Adviseur?
Het arbeidsmarktperspectief voor een Cliënt Adviseur is goed, er zijn veel vacatures in veel sectoren. Vooral juridische, financiële en medische adviseurs zijn veel gevraagd.
De doorgroeimogelijkheden zijn ook goed. Cliënt Adviseurs hebben door hun ervaring veel kennis opgebouwd en zijn hierdoor makkelijk is staat te switchen naar een ander beroep. Juridische adviseurs kunnen de advocatuur in. Financiële adviseurs kunnen een carriere maken bij banken of verzekeringsmaatschappijen etc. Bovendien kunnen adviseurs voor zichzelf beginnen en zich door bedrijven of overheden laten inhuren.
Waar werkt een Cliënt Adviseur?
Een Cliënt Adviseur kan voor zowel profit als non-profit organisaties werkzaam zijn. Een zorg of financieel adviseur is vaak in dienst van een gemeente. Maar zij kunnen net zo goed voor een zorgverzekeraar werken. Ook juridische adviseurs komen we bij zowel de overheid als in het bedrijfsleven tegen.
Met wie werkt een Cliënt Adviseur samen?
Een Cliënt Adviseur werkt meestal zelfstandig in dienst van een bedrijf of overheid. In die hoedanigheid heeft een Cliënt Adviseur vooral te maken met cliënten die ondersteuning of hulp zoeken. Daarnaast moet een Cliënt Adviseur soms een specialist inschakelen als een cliënt een ingewikkeld (financieel, juridisch of medisch) probleem heeft. Dat kan een docter, accountant, notaris of advocaat zijn.
- - Cliënten
- - Dokter
- - Advocaat
Verwante beroepen Cliënt Adviseur:
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Cliënt Adviseur in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Netwerk:
- - Cliënten
- - Dokter
- - Advocaat
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2100 tot €3900