Communicatiemedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Communicatiemedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Communicatiemedewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Communicatiemedewerker wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Communicatiemedewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Communicatiemedewerker


Vacatures Communicatiemedewerker

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Communicatiemedewerker?

De Communicatiemedewerker is verantwoordelijk voor de verstandhouding (of relatie) tussen een bedrijf en de buitenwereld. Het is belangrijk dat het imago van een bedrijf naar de buitenwereld toe helder en positief is. Het is de taak van de Communicatiemedewerker te zorgen dat het publiek en/of de externe stakeholders een positief beeld van het bedrijf krijgt en houdt.

 


Past het beroep Communicatiemedewerker bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Communicatiemedewerker?

In overleg met de directie stelt de Communicatiemedewerker een communicatiebeleid op en houdt hij de ontwikkelingen binnen het bedrijf in de gaten. Ook adviseert de Communicatiemedewerker het bestuur in hun communicatie naar pers of andere belangengroepen. Verder kan de Communicatiemedewerker gevraagd worden om als contactpersoon voor een bepaalde groep (bijv. bedrijfsafdeling) te functioneren, en daarmee binnen de vastgestelde beleidskaders, toespraken houden en vragen beantwoorden.

Bij grote bedrijven is de Communicatiemedewerker ook verantwoordelijk voor de informatieverstrekking aan (overige) medewerkers. Zo blijft men ook in het bedrijf op de hoogte van relevante ontwikkelingen en de visie van het bestuur op het communicatie- en organisatiebeleid. Communicatie is essentieel, zowel direct als via persberichten of nieuwsbrieven. Tot het takenpakket van Communicatiemedewerkers hoort incidenteel ook voorbereiden van en deelnemen aan conferenties, waar zij als liaison voor het bedrijf het voortouw moeten nemen. Het is hierbij belangrijk dat de Communicatiemedewerker initiatief neemt om het voortbestaan van het positieve imago van zijn bedrijf te waarborgen.

Voorbeeldwerkzaamheden van een Communicatiemedewerker

  • coördineert de uitgave van nieuwsbrieven, voorlichtingsmateriaal en communicatiecampagnes
  • schrijft artikelen voor printmedia of online gebruik
  • adviseert medewerkers over communicatie
  • overlegt met externe partijen, vormgevers en fotografen,
  • bewaakt de huisstijl, controleert drukproeven, actualiseert of monitort de website
  • bereidt beurzen of andere evenementen voor

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Communicatiemedewerker per stad

Vacatures Communicatiemedewerker Alkmaar

Vacatures Communicatiemedewerker Almelo

Vacatures Communicatiemedewerker Almere

Vacatures Communicatiemedewerker Alphen aan den Rijn

Vacatures Communicatiemedewerker Amersfoort

Vacatures Communicatiemedewerker Amstelveen

Vacatures Communicatiemedewerker Amsterdam

Vacatures Communicatiemedewerker Apeldoorn

Vacatures Communicatiemedewerker Arnhem

Vacatures Communicatiemedewerker Assen

Vacatures Communicatiemedewerker Bergen op Zoom

Vacatures Communicatiemedewerker Breda

Vacatures Communicatiemedewerker Capelle aan den IJssel

Vacatures Communicatiemedewerker Delft

Vacatures Communicatiemedewerker Den Bosch

Vacatures Communicatiemedewerker Den Haag

Vacatures Communicatiemedewerker Den Helder

Vacatures Communicatiemedewerker Deventer

Vacatures Communicatiemedewerker Doetinchem

Vacatures Communicatiemedewerker Dordrecht

Vacatures Communicatiemedewerker Ede

Vacatures Communicatiemedewerker Eindhoven

Vacatures Communicatiemedewerker Emmen

Vacatures Communicatiemedewerker Enschede

Vacatures Communicatiemedewerker Gouda

Vacatures Communicatiemedewerker Groningen

Vacatures Communicatiemedewerker Haarlem

Vacatures Communicatiemedewerker Haarlemmermeer

Vacatures Communicatiemedewerker Heerlen

Vacatures Communicatiemedewerker Helmond

Vacatures Communicatiemedewerker Hengelo

Vacatures Communicatiemedewerker Hilversum

Vacatures Communicatiemedewerker Hoogeveen

Vacatures Communicatiemedewerker Hoorn

Vacatures Communicatiemedewerker Katwijk

Vacatures Communicatiemedewerker Leeuwarden

Vacatures Communicatiemedewerker Leiden

Vacatures Communicatiemedewerker Lelystad

Vacatures Communicatiemedewerker Maastricht

Vacatures Communicatiemedewerker Middelburg

Vacatures Communicatiemedewerker Nieuwegein

Vacatures Communicatiemedewerker Nijmegen

Vacatures Communicatiemedewerker Oss

Vacatures Communicatiemedewerker Purmerend

Vacatures Communicatiemedewerker Roermond

Vacatures Communicatiemedewerker Roosendaal

Vacatures Communicatiemedewerker Rotterdam

Vacatures Communicatiemedewerker Schiedam

Vacatures Communicatiemedewerker Spijkenisse

Vacatures Communicatiemedewerker Terneuzen

Vacatures Communicatiemedewerker Tilburg

Vacatures Communicatiemedewerker Utrecht

Vacatures Communicatiemedewerker Veenendaal

Vacatures Communicatiemedewerker Venlo

Vacatures Communicatiemedewerker Vlaardingen

Vacatures Communicatiemedewerker Westland

Vacatures Communicatiemedewerker Zaanstad

Vacatures Communicatiemedewerker Zeist

Vacatures Communicatiemedewerker Zoetermeer

Vacatures Communicatiemedewerker Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Communicatiemedewerker

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Communicatiemedewerker?

Het salaris van een startende Communicatiemedewerker ligt rond de €2000 per maand. Dit kan voor een doorgewinterde Communicatiemedewerker oplopen tot een salaris van rond de €3500. Verdere arbeidsvoorwaarden zijn afhankelijk van waar men komt te werken. Dit kan tussen publieke sector en het bedrijfsleven veel uitmaken. Het Rijk biedt meestal goede voorwaarden rond pensioensopbouw, deeltijd werken, kinderopvang en verdere scholing. In het bedrijfsleven zijn zaken als mobile telefoons of laptops van het werk gebruikelijk.


Meer weten over het salaris Communicatiemedewerker

Salaris aankomend Communicatiemedewerker Salaris junior Communicatiemedewerker Wat is het salaris van een medior Communicatiemedewerker? Welk salaris krijgt een senior Communicatiemedewerker?


Hoe word je een Communicatiemedewerker? 

Om Communicatiemedewerker te worden zijn er verschillende opleidingsmogelijkheden beschikbaar. Zo kan men een opleiding (HBO/WO) in Communicatie, Psychologie, of Journalistiek volgen. Andere opleidingen zijn mogelijk, ook op MBO niveau, zolang men maar ervaring weet op te bouwen in communicatie.

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Communicatiemedewerker

Er zijn geen opleidingen Communicatiemedewerker aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Communicatiemedewerker in werkt

Bekijk alle opleidingen Algemeen


Omscholen tot Communicatiemedewerker

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Communicatiemedewerker. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Communicatiemedewerker

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Communicatiemedewerker

Als je Communicatiemedewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Communicatiemedewerker zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Communicatiemedewerker

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Communicatiemedewerker?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Communicatiemedewerker

Een Communicatiemedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Conflicten beheersen
Conflicten beheersen

Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren

Omschrijving

Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.

Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.

Creativiteit
Creativiteit

Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend

Omschrijving

Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.

Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.

Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.

Discipline
Discipline

Steekwoorden: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, overtuigen, luisteren

Omschrijving

De regels en procedures die gelden bij een bedrijf volgen deze mensen zonder moeite. Gedisciplineerde mensen houden zich aan de regels die er gelden, deze regels kunnen ze zelf opgesteld hebben of ze kunnen opgelegd zijn door anderen. Bij veranderingen volgen deze mensen ze over het algemeen op, maar deze mensen kunnen ook ontevredenheden aankaarten.

Sterke punten
De regels volgen, vergt wat flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Meestal zijn gedisciplineerde mensen structureel, ze weten de regels en procedures en kunnen hierdoor dan ook goed gestructureerd werken. Mensen met een ijzersterke discipline zijn meestal goede overtuigers, als zij het ergens niet mee eens zijn, kunnen ze dit op een goede overtuigende manier duidelijk maken. Maar daarnaast zijn deze mensen vaak ook goede luisteraars, zij luisteren naar de regels en passen zich hierop aan.  

Zwakke punten
Mensen die overgediscplineerd zijn kunnen soms stug zijn, ze zijn de flexibiliteit kwijt en houden zich vast aan de regels. Mensen die hard meewerken aan de procedures binnen een bedrijf, kunnen daarin ook doorslaan. Te veel discipline en perfectionisme kan vermoeiend zijn en leiden tot een burn-out.

Initiatief ontplooien
Initiatief ontplooien

Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus

Omschrijving

Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.

Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.

Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.

 

Plannen en organiseren
Plannen en organiseren

Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten

Omschrijving

Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.

Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.

Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen. 

Presenteren
Presenteren

Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht

Omschrijving

Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.

Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.

Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties. 

Samenwerken
Samenwerken

Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit

Omschrijving

Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.

Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.

Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.

Sociabiliteit
Sociabiliteit

Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving

Omschrijving

Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.

Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.

Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.

Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk

Omschrijving

Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.

Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.

Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.

Vaardigheden Communicatiemedewerker

  • Integriteit
  • Zelfbeheersing
  • Bemiddelingskracht
  • Nieuwe oplossingen bedenken
  • Buiten kaders denken
  • Durf
  • Doorzettingsvermogen
  • Consequent handelen
  • Ambitie
  • Proactiviteit
  • Ondernemendheid
  • Oplossingsgerichtheid
  • Voorbereiden
  • Gestructureerd werken
  • Prioriteiten stellen
  • Uitdrukkingsvaardigheid
  • Ontspannenheid
  • Improvisatievermogen
  • Sensitiviteit
  • Harmonie creëren
  • Gezamenlijk resultaat bereiken
  • Luistervaardigheid
  • Spontaniteit
  • Sociaal gevoel
  • Helder communiceren
  • Inlevingsvermogen
  • Taalkennis
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Communicatiemedewerker nodig? 

De Communicatiemedewerker moet een goede verstandhouding met het bestuur van het bedrijf hebben en daar ook loyaal aan blijven, wil hij als een goede spreekbuis te kunnen functioneren (Loyalist). Daarnaast is het belangrijk om resultaatgericht te werken en er op creatieve, efficiënte manieren steeds voor te zorgen dat het doel, het behoud van het goede imago van het bedrijf, onder alle omstandigheden in zicht blijft (Succesvolle werker).


Eigenschappen Communicatiemedewerker

  • Trouw
  • Integriteit
  • Punctueel
  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid



Wat zijn de baankansen voor een Communicatiemedewerker?

Er zijn voldoende vacatures voor Communicatiemedewerkers te vinden. Daarnaast kan de Communicatiemedewerker door te netwerken, iets dat men sowieso moet beheersen, ook goed werk vinden of van baan wisselen. Door ervaring op te doen en trainingen te volgen is het verder mogeljk om door te groeien naar meer gespecialiseerde of leidinggevende posities.

De actuele kans op werk voor een Communicatiemedewerker

Het beroep Communicatiemedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie Public relations- en communicatiemedewerkers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Public relations- en communicatiemedewerkers is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

8

Baankans Communicatiemedewerker

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Communicatiemedewerker

Het beroep Communicatiemedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie Public relations- en communicatiemedewerkers.


Waar werkt een Communicatiemedewerker?

Een Communicatiemedewerker kan zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid terecht. Als het bedrijf maar groot of controversieel genoeg is, is er een Communicatiemedewerker nodig.


Met wie werkt een Communicatiemedewerker samen? 

Naar buiten toe moet er veel gecommuniceerd en genetwerkt worden met leden van het publiek en de pers. Intern is het vaak nodig om te overleggen met de directie over het communicatiebeleid en staan Communicatiemedewerkers in contact met medewerkers die antwoorden en advies nodig hebben of feedback kunnen geven.


Communicatiemedewerker

Alles over het beroep Communicatiemedewerker in één oogopslag



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar