U bevindt zich hier: Home » Beroepen » Community Manager

Community Manager worden: Competenties, Opleidingen, Vacatures en Salaris

Wat doet een community Manager? Lees de functieomschrijving.

De Community Manager is degene die een community beheert. Een community is simpelweg een groep mensen die een gezamenlijke interesse, belang of doel heeft. Deze groep mensen heeft zich vaak vertegenwoordigd in een zogenaamde community.

 

Online

Deze community is in de hedendaagse maatschappij vooral online. De Community Manager wordt daarom ook wel Online Community Manager genoemd. De online community is dan de plaats waar mensen op een regelmatige basis samenkomen. Meestal hebben deze mensen gemeenschappelijke kenmerken en willen zij bepaalde doelen zien te bereiken of bepaalde activiteiten ontplooien. Zij doen dit door ideeën en informatie uit te wisselen. Op deze manier ontwikkelen zij samen een (virtuele) gemeenschap.

 

Taken Community Manager

De Community Manager is degene die de community of gemeenschap beheert. De Community Manager heeft als het ware de leiding. De Community Manager geeft deze leiding niet extreem zichtbaar. Een community wordt namelijk gekenmerkt door de openheid en het openstaan voor alle ideeën. De Community Manager ziet er wel op toe dat dit netjes gebeurt, dat de gebruikers zich respectvol gedragen en dat het doel van de community niet voorbij gaat.

 

De Community Manager zorgt dat de discussies levendig blijven, de community actief blijft en dat er nieuwe leden aangetrokken worden. Omdat de Community Manager goed weet wat er in de community speelt, kan de Community Manager dit ook doorgeven aan een manager of bestuur die hierop in kan spelen. 

Mensen vonden ons op: Job Community Manager, Baan Community Manager, Community Manager Worden, Functie-eisen Community Manager, Verantwoordelijkheden Community Manager, Functieprofiel Community Manager, Wat doet een Community Manager, Werken als Community Manager.

Community Manager worden: Opleiding tot community Manager

De Community Manager heeft vaak vakgerichte kennis. De Community Manager heeft vaak een opleiding gevolgd die gericht is op online media en communicatie. 

Opleidingen, cursussen en trainingen:

Vind een cursus of training. In samenwerking met Springest
Staat de opleiding, cursus of training die je zoekt er niet tussen? Kijk dan bij onze partner Springest.nl.
Staat de opleiding, cursus of training die je zoekt er niet tussen? Kijk dan bij onze partner Springest.nl.
Mensen vonden ons op: Studeren voor Community Manager, Community Manager Worden, Opleidingsniveau Community Manager, Scholing Community Manager, Studie Community Manager, Bijscholing Community Manager, Omscholing Community Manager.

Organisaties waar een community Manager doorgaans werkzaam is

De Community Manager kan voor diverse organisaties werkzaam zijn. Hiermee kan de Community Manager in zowel de profit als de non-profit sector werkzaam zijn.

Mensen vonden ons op: Studeren voor Community Manager, Community Manager Worden, Opleidingsniveau Community Manager, Scholing Community Manager, Studie Community Manager, Bijscholing Community Manager, Omscholing Community Manager.

Salaris en Arbeidsvoorwaarden community Manager

De Community Manager is een opkomend beroep. Eerder werden deze werkzaamheden vaak door een stagiair of andere medewerker gedaan. Steeds vaker wordt het belang van een Community Manager ingezien en wordt een Community Manager aangenomen. Gemiddeld verdient een Community Manager tussen de €2100,- en €3500,-. Dit kan echter sterk verschillen per organisatie.

Mensen vonden ons op: Salaris Community Manager, Loon Community Manager, Wat verdien je als Community Manager, Salarisschaal Community Manager, Salarisindicatie Community Manager, Bonus Community Manager, CAO Community Manager, Brutoloon Community Manager, Nettoloon Community Manager, Vakantiedagen Community Manager, Pensioen Community Manager.

Competenties, skills & vaardigheden community manager

  • Uitdrukkingsvaardigheid
  • Analytisch
  • Sociabiliteit
  • Anticiperen
  • Besluitvaardigheid
Mensen vonden ons op: Kennis Community Manager, Vaardigheden Community Manager, Attitude Community Manager, Kwalificaties Community Manager, Competentieprofiel Community Manager.

Boeken voor het beroep community manager

Wil je meer weten over het beroep community manager? Hieronder vind je diverse boeken, Ebooks of DVD's waarin je meer te weten kan komen over de functie en de inhoud. Ook kunnen er boeken tussen staan die interessant zijn wanneer je community manager bent en jezelf verder wilt ontwikkelen binnen je vakgebied.

Als je tussen de hieronderstaande boeken geen geschikte kan vinden, klik dan op de link onderaan dit kader om op de pagina met meer boeken community manager te komen.

The Complete Social Media Community Manager's Guide | Marty Weintraub

Essential Tools and Tactics for Business Success - Engels | Druk: 1 | E-book | 9781118605424 | 336 pagina's

A unique approach to today's hottest new job in social media Today's social community managers use social media platforms and act as brand evangelists and community advocates. From creating viral content to crisis communication to leveraging community con...

Profiles of Women Past & Present – Irene Gomez, Program Manager, Mixteco Indigenous Community Organizing Project (1980 -) | Aauw Thousand Oaks, California Branch, Inc

Engels | E-book | 9780463797280

This download is a monologue depicting the life of Irene Gomez, Program Manager, Mixteco Indigenous Community Organizing Project. It includes a version for school-age or adult audiences and one for K-2 students with notes, suggested costume and props and ...

The Complete Social Media Community Manager's Guide | Marty Weintraub

Essential Tools and Tactics for Business Success - Engels | Druk: 1 | Paperback | 9781118466858 | 336 pagina's

A unique approach to today's hottest new job in social media Today's social community managers use social media platforms and act as brand evangelists and community advocates. From creating viral content to crisis communication to leveraging community con...

Mensen vonden ons op: boeken voor Community Manager, Community Manager ebooks, boek Community Manager.

Persoonstypen community Manager

De Community Manager moet de eigenschap hebben om een discussie op gang te kunnen brengen, in te kunnen grijpen als dit nodig is, maar ook inzien waanneer het even op zijn beloop gelaten moet worden. De Community Manager is geen politieagent die alleen maar zegt wat niet mag, maar probeert op een positieve manier de community actief en respectvol te houden. De Community Manager moet een goede mensenkennis hebben en sociaal ingesteld zijn (Gever). Soms moet de Community Manager ook streng op kunnen treden en duidelijk de leiding nemen (Baas).

Mensen vonden ons op: Persoonlijkheid Community Manager, Karakter Community Manager.

Netwerk community Manager

De Community Manager heeft veel contact met de andere gebruikers van de community. De Community Manager is vaak ook onderdeel van de gemeenschap. Als de community onderdeel van een organisatie is, heeft de Community Manager ook veel contact met collega’s en het bestuur of management.

Mensen vonden ons op: Collega’s Community Manager, Medewerkers Community Manager.

Is het beroep community Manager iets voor jou?

Zou je graag community Manager willen worden? Of weet je nog niet welk beroep bij jou past? Als je wilt weten hoe je jouw eigenschappen en competenties kunt gebruiken op de arbeidsmarkt, vul dan onze beroepskeuze test in en kom erachter of een baan als community Manager bij jou past.

Mensen vonden ons op: beroepskeuze Community Manager, beroepskeuzetest Community Manager, beroep Community Manager kiezen.

Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden community Manager

Het beroep Community Manager is een opkomend beroep. Het belang van een Community Manager wordt steeds meer gezien en daardoor stijgt de vraag naar Community Managers.

Arbeidsmarktperspectief score community Manager

Hieronder vind je de score voor het arbeidsmarktperspectief voor het beroep community Manager. We hebben 5 scores: Zeer Goed, Goed, Redelijk, Matig en Slecht.

Zeer goed
Powered by arbeidsmarktkansen.nl & Intelligence Group
Mensen vonden ons op: Vooruitzichten Community Manager, Promotie mogelijkheden Community Manager, Carriere Community Manager.

Solliciteren op de functie community Manager

Wanneer je gaat solliciteren voor een baan als community Manager dien je te letten op welke zaken er voor dit beroep specifiek gelden. Per beroepsgroep en functie verschilt bijvoorbeeld het taalgebruik en zijn bepaalde vaardigheden voor community Manager belangrijker dan voor een ander beroep. Bij een sollicitatie is jouw CV een van de belangrijkste punten waar naar wordt gekeken, naast ook jouw motivatiebrief. Sta je op het punt te gaan solliciteren als community Manager. Bekijk dan onze tips.

Mensen vonden ons op: solliciteren als Community Manager, CV Community Manager, sollicitatie Community Manager.

Interviews met community Manager

Helma Schellen (47 jaar) is Community Manager




Waarom ben jij Community Manager geworden?

Blijkbaar ben ik van nature community manager want ik ben er voor gevraagd. Dagelijks een spin in het web zijn van o.a. Seats2meet Eindhoven Strijp-S, daar komt het grotendeels op neer. Ik werk daar als ZZP-er, waardoor ik ook nog andere projecten kan draaien.

Ik probeer er voor te zorgen dat iedereen zich gehoord en gezien voelt. Ik start conversaties, stimuleer en monitor, plaats content op diverse kanalen en werk aan een stuk online marketing.  Ondertussen houd ik op verschillende plekken binnen en buiten de organisatie een vinger aan de pols en schakel ik tussen diverse teams ...


Lees de rest van het interview

Verwante beroepen community Manager

Vacatures community manager

Op zoek naar een nieuwe baan als Community Manager? Samen met onze vacature partners bieden wij je een groot aanbod aan actuele vacatures voor Community Manager. Wanneer je hieronder een voor jou geschikte vacature vind zal je doorklikken naar de vacaturepartner. De Community Manager is degene die een community beheert. Een community is simpelweg een groep mensen die een gezamenlijke interesse, belang of doel heeft. Deze groep mensen heeft zich vaak vertegenwoordigd in een zogenaamde community.

Beoordeling Community Manager

Lees hoe onze bezoekers dit beroep beoordelen. Nog geen beoordeling? Help onze bezoekers en geef je mening bij het blok 'Beoordeel zelf het beroep Community Manager' hieronder.

  • Functie-inhoud
  • Salaris en arbeidsvoorwaarden
  • Doorgroeimogelijkeden
  • Arbeidsmarktperspectief

Beoordeel zelf het beroep Community Manager

Geef een score van 1 ster (zeer slecht) tot 5 sterren (zeer goed) door met je muis te klikken bij de 4 keuzeopties die worden getoond.
  • Functie-inhoud
  • Salaris en arbeidsvoorwaarden
  • Doorgroeimogelijkeden
  • Arbeidsmarktperspectief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer op dit beroep