Interview met een community manager

Helma Schellen is Community Manager.

Waarom ben jij Community Manager geworden?

Blijkbaar ben ik van nature community manager want ik ben er voor gevraagd. Dagelijks een spin in het web zijn van o.a. Seats2meet Eindhoven Strijp-S, daar komt het grotendeels op neer. Ik werk daar als ZZP-er, waardoor ik ook nog andere projecten kan draaien.

Ik probeer er voor te zorgen dat iedereen zich gehoord en gezien voelt. Ik start conversaties, stimuleer en monitor, plaats content op diverse kanalen en werk aan een stuk online marketing.  Ondertussen houd ik op verschillende plekken binnen en buiten de organisatie een vinger aan de pols en schakel ik tussen diverse teams en management waarvoor ik informatie ‘vertaal’. Ik kan in alle oprechtheid zeggen dat ik de leukste baan ter wereld heb.

Het concept van Seats2meet spreekt mij enorm aan; verhuur van vergaderzalen zorgt voor overvloed waardoor ondernemers in de open lounge kosteloos kunnen werken aan hun bedrijf. Samen met anderen, delen van kennis, succes maken.

Ze noemen dat Sociaal Kapitaal: je huurt een flexwerplek bij S2M niet met geld maar met het delen van kennis.

Welke opleiding heb je gevolgd om Community Manager te worden?
Ik heb in die periode de opleiding Community Manager voor Gevorderden gevolgd bij Frankwatching. Daarna daar ook nog de opleiding Online communicatie Strategie. Dit samen vormt een super goede basis. De rest leer ik nog dagelijks op de werkvloer, want het is nooit af.

Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?
Het begint zodra mijn wekker afloopt met alle social media kanalen te checken. Te reageren op berichten en mensen te feliciteren. Daarna mijn e-mail lezen en spoedberichten direct beantwoorden. Dit doe ik allemaal vanuit thuis, om de rust te hebben dit alles goed te doen.

Dan rijd ik naar de locatie van S2M op Strijp-S, een innoverend ondernemersgebied in Eindhoven. Daar hoor ik wat er speelt in het team en in de groep Flexwerkers, ook veelal ZZP-ers, die in de open lounge zitten te werken. 
Ik zorg dan dat alle communicatie naar ons netwerk wordt uitgevoerd, ik leid korte projecten, verbind mensen met elkaar, schrijf een blog, een nieuwsbrief, voer een ondersteunend ondernemers gesprek, plaats wat op social media en neem interviews af met goede klanten.  Vragen en verhalen die ik hoor verbind ik aan andere mensen die de antwoorden hebben. Dan rijd ik naar huis en ’s avonds bestudeer ik wat tutorials of struin het internet af naar bruikbare informatie voor mijn vak. Dat is wel zo’n beetje de dagelijkse routine.

Met enige regelmaat, ongeveer 2x per jaar,  organiseer ik met anderen evenementen die voor ondernemers goed zijn om te bezoeken. Zoals Social Friday, Expertmeetings en Drone040. Waarbij het een persoonlijk doel is om S2M goed te positioneren als de beste werkplek voor ondernemers. Dus alle publiciteitskanalen zet ik daarvoor in. Alles draait ten slotte om relevant te zijn voor je omgeving, toch?

Welke competenties zijn belangrijk in je beroep?
Altijd weten wat er speelt, goed contact kunnen maken met anderen, op de hoogte zijn van laatste ontwikkelingen. Mijn werk doen met liefde. Dat is geen competentie, maar voor mij wel een voorwaarde.

Wat is de grootste uitdaging in je werk?
Een community echt actief krijgen lukt pas als de basis goed is; duidelijke doelen en weten wie de doelgroep is, welke behoeften er zijn. Dit moet vaak geanalyseerd worden. Het is dagelijks bouwen en proberen.
Een andere uitdaging is zorgen dat andere betrokken mensen zich houden aan deadlines. Als 1 persoon die niet haalt, kan een heel project ernstig vertragen.

Wat geeft jouw baan de meeste voldoening?
De enorme waardering die ik krijg. Ook de volledige vrijheid om mijn rol in te vullen zoals die bij mij past. De fijne contacten met iedereen maakt dat ik elke ochtend blij uit mijn bed stap.

Wat zijn de minder leuke kanten van je baan?
Het beroep is dermate nieuw dat het moeilijk uit te leggen is aan anderen. En de balans vinden tussen mensen te vriend houden en projecten leiden. Soms gaat dat niet samen.
 
Wat zou je doen als je geen Community Manager zou zijn?
Dan zou ik werken als Virtueel Assistent.

Wat was je droombaan als kind?
Ik zat graag achter mijn typmachine, dus dat zat er al vroeg in. Daarnaast las ik altijd veel, dat doe ik nu ook nog want ben nieuwsgierig aangelegd.

Hoe zie je de toekomst van Community Manager?
Naar mijn beleving zullen er steeds meer online communities ontstaan. Vaste banen zullen er in de toekomst misschien steeds minder zijn waardoor er meer flexibel gewerkt gaat worden. Mensen gaan elkaar opzoeken in projecten en co-creaties. En vinden elkaar veelal online. Dat is de ene kant van mijn vak, de andere kant blijft het menselijk contact. Want dat wat je online communiceert is vaak niet wat de ander oppakt. Face to face werkt vaak wat beter.

Welk advies zou jij mensen die Community Manager willen worden geven?
Weet heel goed wie je zelf bent en wat je te bieden hebt aan anderen. Zorg dat je stevig in je schoenen staat. Blijf bezig met je vak, het is een 24/7 beroep. Onderschat dat niet.

Hier is de mogelijkheid een paar regels te schrijven over het bedrijf waar je werkt/je eigen bedrijf.

Over Less Stress
Mijn eigen bedrijf heet Less Stress, praktijk voor personal branding. Ik word als Zelfstandig Professional ingehuurd om communities te bouwen en verder te verstevigen.
Een van mijn klanten is Seats2meet Eindhoven Strijp-S.

Meer informatie vind je op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/helma-schellen-53451b25

Terug naar het overzicht