Mediaplanner: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Mediaplanner: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Mediaplanner? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Mediaplanner wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Mediaplanner, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Mediaplanner


Vacatures Mediaplanner

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Mediaplanner?

Een Mediaplanner bepaalt de strategie voor een reclamecampagne. Hij inventariseert de wensen van de opdrachtgever, bijvoorbeeld welke boodschap er over gebracht moet worden en naar welke doelgroep. De Mediaplanner adviseert welk medium het meest geschikt is voor de reclameboodschap om de beoogde doelgroep te bereiken. Hij adviseert ook over de lanceringsdatum van de campagne en de frequentie van de berichten. Naast het uitwerken van de strategie zorgt de Mediaplanner ook voor de planning, waarin staat welke acties wanneer en door wie worden uitgevoerd. Als de opdrachtgever akkoord gaat met het mediaplan kan de Mediaplanner zendtijd of advertentieruimte in gaan kopen, of hier opdracht toe geven. Hij bewaakt ook het budget en het rendement van het mediaplan. Samengevat is de taak van de Mediaplanner het uitwerken en uitvoeren van een een compleet mediaplan dat de grootste rendabiliteit oplevert. Ten slotte controleert de Mediaplanner de verschijning en het verloop van de campagne. Soms zijn de taken van een Mediaplanner gespecificeerd en houdt hij zich alleen bezig met printmedia of juist alleen met audiovisuele media.


Past het beroep Mediaplanner bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Mediaplanner per stad

Vacatures Mediaplanner Alkmaar

Vacatures Mediaplanner Almelo

Vacatures Mediaplanner Almere

Vacatures Mediaplanner Alphen aan den Rijn

Vacatures Mediaplanner Amersfoort

Vacatures Mediaplanner Amstelveen

Vacatures Mediaplanner Amsterdam

Vacatures Mediaplanner Apeldoorn

Vacatures Mediaplanner Arnhem

Vacatures Mediaplanner Assen

Vacatures Mediaplanner Bergen op Zoom

Vacatures Mediaplanner Breda

Vacatures Mediaplanner Capelle aan den IJssel

Vacatures Mediaplanner Delft

Vacatures Mediaplanner Den Bosch

Vacatures Mediaplanner Den Haag

Vacatures Mediaplanner Den Helder

Vacatures Mediaplanner Deventer

Vacatures Mediaplanner Doetinchem

Vacatures Mediaplanner Dordrecht

Vacatures Mediaplanner Ede

Vacatures Mediaplanner Eindhoven

Vacatures Mediaplanner Emmen

Vacatures Mediaplanner Enschede

Vacatures Mediaplanner Gouda

Vacatures Mediaplanner Groningen

Vacatures Mediaplanner Haarlem

Vacatures Mediaplanner Haarlemmermeer

Vacatures Mediaplanner Heerlen

Vacatures Mediaplanner Helmond

Vacatures Mediaplanner Hengelo

Vacatures Mediaplanner Hilversum

Vacatures Mediaplanner Hoogeveen

Vacatures Mediaplanner Hoorn

Vacatures Mediaplanner Katwijk

Vacatures Mediaplanner Leeuwarden

Vacatures Mediaplanner Leiden

Vacatures Mediaplanner Lelystad

Vacatures Mediaplanner Maastricht

Vacatures Mediaplanner Middelburg

Vacatures Mediaplanner Nieuwegein

Vacatures Mediaplanner Nijmegen

Vacatures Mediaplanner Oss

Vacatures Mediaplanner Purmerend

Vacatures Mediaplanner Roermond

Vacatures Mediaplanner Roosendaal

Vacatures Mediaplanner Rotterdam

Vacatures Mediaplanner Schiedam

Vacatures Mediaplanner Spijkenisse

Vacatures Mediaplanner Terneuzen

Vacatures Mediaplanner Tilburg

Vacatures Mediaplanner Utrecht

Vacatures Mediaplanner Veenendaal

Vacatures Mediaplanner Venlo

Vacatures Mediaplanner Vlaardingen

Vacatures Mediaplanner Westland

Vacatures Mediaplanner Zaanstad

Vacatures Mediaplanner Zeist

Vacatures Mediaplanner Zoetermeer

Vacatures Mediaplanner Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Mediaplanner

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Mediaplanner?

De primaire arbeidsvoorwaarden van een Mediaplanner worden bepaald door zijn opleiding en ervaring. Een beginnende Mediaplanner verdient zo'n €2200 bruto per maand. Door middel van doorgroeien en het opdoen van ervaring kan het salaris op zo'n €3000 uitkomen.

De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn afhankelijk van het bedrijf waar de Mediaplanner werkzaam is en de gehanteerde CAO. Als de Mediaplanner vaak naar de klant toe moet, zal een auto van de zaak tot de voorwaarden behoren.


Meer weten over het salaris Mediaplanner

Salaris aankomend Mediaplanner Salaris junior Mediaplanner Wat is het salaris van een medior Mediaplanner? Welk salaris krijgt een senior Mediaplanner?


Hoe word je een Mediaplanner? 

Een Mediaplanner heeft een MBO, HBO of WO opleiding gevolgd in de richting Marketing, Communicatie, Media of Commerciële Economie.

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Mediaplanner

Er zijn geen opleidingen Mediaplanner aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Mediaplanner in werkt

Bekijk alle opleidingen Marketing & Communicatie


Omscholen tot Mediaplanner

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Mediaplanner. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Mediaplanner

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Mediaplanner

Als je Mediaplanner wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Mediaplanner zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Mediaplanner

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Mediaplanner?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Mediaplanner

Een Mediaplanner heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Financieel bewustzijn
Financieel bewustzijn

Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit

Omschrijving

Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.

Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn. 

Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.

Innovatief
Innovatief

Steekwoorden: ideeën, creatief, conceptueel denken

Omschrijving

Deze mensen zijn in staat om patronen en randvoorwaarden los te laten en oplossingen of nieuwe manier van denken te ontwikkelen. Zij kijken eerst naar het resultaat, bedenken vervolgens oplossingen en betrekken vervolgens pas de randvoorwaarden en regels. Tijdens brainstormsessies komen deze mensen vaak met heel veel ideeën.

Sterke punten
De competentie ‘innovatief’ heeft veel overeenkomsten met de competentie ‘creativiteit’. Deze mensen hebben vaak veel verschillende creatieve ideeën. Daarbij houden ze het resultaat wel voor ogen. Verder kunnen deze innovators vaak goed conceptueel denken, zij zien oplossingen voor problemen en kijken hierbij niet direct naar de regels en randvoorwaarden.

Zwakke punten
Hierbij geldt dat creativiteit een valkuil kan zijn, veel verschillende ideeën kunnen zorgen voor chaos. Deze mensen hebben zoveel verschillende ideeën en soms bestaan deze enkel uit losse flodders. Daarbij kunnen de ideeën onrealistisch zijn, omdat ze geen rekening houden met regels en randvoorwaarden.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Plannen en organiseren
Plannen en organiseren

Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten

Omschrijving

Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.

Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.

Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen. 

Presenteren
Presenteren

Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht

Omschrijving

Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.

Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.

Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties. 

Vaardigheden Mediaplanner

  • Cijfermatigheid
  • Onderhandelen
  • Rekenvaardigheid
  • Vernieuwend zijn
  • Verbeeldingskracht
  • Creatief denken
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Voorbereiden
  • Gestructureerd werken
  • Prioriteiten stellen
  • Uitdrukkingsvaardigheid
  • Ontspannenheid
  • Improvisatievermogen
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Mediaplanner nodig? 

Een Mediaplanner luistert goed naar de wensen en eisen van de opdrachtgever en probeert een samenwerking te realiseren (Bemiddelaar). Een Mediaplanner probeert ook de opdrachtgever te overtuigen van de voorgestelde strategie. Het behalen van resultaat, het ontwikkelen van een succesvolle mediastrategie is belangrijk voor een Mediaplanner. Dit succes wordt behaald door zijn optimisme en gedrevenheid (Succesvolle werker).


Eigenschappen Mediaplanner

  • Empathie
  • Diplomatiek
  • Zorgzaamheid
  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid



Wat zijn de baankansen voor een Mediaplanner?

Het arbeidsmarktperspectief van een Mediaplanner is niet zo goed. Er is weinig vraag naar Mediaplanners en ver ontwikkelde software neemt veel taken van de Mediaplanner over. Doorgroeimogelijkheden zitten vooral in het doorgroeien naar een groter of prestigieuzer reclamebureau, naar een leidinggevende functie over Mediaplanners of naar een functie als Traffic Manager.

De actuele kans op werk voor een Mediaplanner

Het beroep Mediaplanner is onderdeel van de beroepsfamilie Reclame en marketingspecialisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Reclame en marketingspecialisten is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

0

Baankans Mediaplanner

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Mediaplanner

Het beroep Mediaplanner is onderdeel van de beroepsfamilie Reclame en marketingspecialisten.

Mogelijke specialisaties voor een Mediaplanner


Waar werkt een Mediaplanner?

Een Mediaplanner is werkzaam bij een media- of reclamebureau. Dergelijke bureaus zijn winst-georiënteerd.


Met wie werkt een Mediaplanner samen? 

In grotere reclamebureaus werkt de Mediaplanner samen met een Media Buyer. De laatste is verantwoordelijk voor de inkoop van zendtijd of advertentieruimte. In kleinere mediabureaus wordt deze functie gecombineerd. De Mediaplanner werkt vooral nauw samen met de opdrachtgever, meestal een Marketing of Communicatie medewerker. Met hem moeten de wensen en eisen die aan de reclamecampagne worden gesteld geïnventariseerd worden. De Mediaplanner zet het creatieve deel van de reclamecampagne uit bij de ontwerper van de advertentie of de producent van de reclame.


  • Media Buyer
  • Marketing Manager
  • Marketing Medewerker
  • Communicatie Medewerker
Mediaplanner

Verwante beroepen Mediaplanner:

Marketing Medewerker
Salaris: €1850 tot €3780
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO HBO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Campagne Manager
Salaris: €2000 tot €4500
Opleiding: HBO WO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Mediaplanner in één oogopslag

Beroepsgroep:

Netwerk:

  • Media Buyer
  • Marketing Manager
  • Marketing Medewerker
  • Communicatie Medewerker

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2200 tot €3000

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar