Marketing Medewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Marketing Medewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Vind het antwoord op al jouw vragen over het beroep Marketing Medewerker. Je vindt ook de vaardigheden, competenties en eigenschappen die een Marketing Medewerker nodig heeft.



Wat doet een Marketing Medewerker? Lees de functieomschrijving.

Wat is een Marketing Medewerker?

Een Marketing Medewerker is werkzaam op de marketing- en/of verkoopafdeling van een bedrijf. Daar probeert de Marketing Medewerker de producten of diensten van het bedrijf te promoten en onder de aandachtig te brengen van (potentële) klanten. Kernwerkzaamheden zijn het uitbreiden van het klantenbestand en het behouden van bestaande klanten.

Past het beroep Marketing Medewerker bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Wil je omscholen maar weet je nog niet wat? Met baansuggestie krijg je actuele vacatures te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je kunt Kansrijke banen en omschoolvacatures de voorrang geven. Na 3 stappen zie je gelijk jouw unieke baansuggesties op basis van jouw baanprofiel!

Bekijk jouw persoonlijke baansuggesties

Wat doet een Marketing Medewerker?

De Marketing Medewerker ondersteunt het marketingteam door het uitvoeren van marktverkenningen en marktonderzoek. Dit alles heeft natuurlijk tot doel de omzet en winst van een bedrijf te vergroten. Verder onderhoudt de Marketing Medewerker contact met de klantenrelaties, levert een bijdrage aan reclame, promotie, organisaties van evenementen, bewaakt hij de kosten en het budget en werkt tevens mee aan het marketing -en communicatieplan. Ook is het belangrijk dat de huisstijl in alle communicatievormen wordt bewaakt en naamsbekendheid wordt uitgebouwd.

Andere namen het beroep Marketing Medewerker

Andere namen die voor dit beroep gebruikt worden zijn: Marketingmedewerker


Vacatures Marketing Medewerker

Op zoek naar een nieuwe baan als Marketing Medewerker? Samen met onze vacature partners bieden wij je een groot aanbod aan actuele vacatures voor Marketing Medewerker. Wanneer je hieronder een voor jou geschikte vacature vindt zal je doorklikken naar onze vacaturepartner.

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Vacatures Marketing Medewerker per ervaringsniveau

junior Marketing Medewerker vacatures startend Marketing Medewerker vacatures senior Marketing Medewerker vacatures beginnend Marketing Medewerker vacatures trainee Marketing Medewerker vacatures leidinggevend Marketing Medewerker vacatures medior Marketing Medewerker vacatures aankomend Marketing Medewerker vacatures ervaren Marketing Medewerker vacatures leerling Marketing Medewerker vacatures vacatures omscholen tot Marketing Medewerker vacatures opleiding tot Marketing Medewerker

Salaris en Arbeidsvoorwaarden Marketing Medewerker

Wat verdient een Marketing Medewerker?

Het salaris hangt af van de ervaring, de functie en het type organisatie. Gemiddeld ligt het slaris van een Marketing Medewerker tussen de €1850 en €3780. Daarnaast zijn er (meestal) prima secundaire arbeidsvoorwaarden waaronder een mobiele telefoon, een vaste onkostenvergoeding en een goede pensioenregeling.

Salarisschaal Marketing Medewerker

  • Maximaal
  • Gemiddeld
  • Minimaal
Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Meer weten over het salaris Marketing Medewerker

Bekijk dan de verdere salaris informatie zoals gemiddeld jaarsalaris en uurloon Marketing Medewerker


Bekijk het salaris Marketing Medewerker per ervaringsniveau

Salaris junior Marketing Medewerker Wat verdient een startend Marketing Medewerker? Wat is het loon senior Marketing Medewerker? beginnend Marketing Medewerker salaris Maximaal salaris trainee Marketing Medewerker Hoeveel verdient een leidinggevend Marketing Medewerker? Wat is het salaris van een medior Marketing Medewerker? Salaris aankomend Marketing Medewerker Wat verdient een ervaren Marketing Medewerker? Welk salaris krijgt een leerling Marketing Medewerker?


Marketing Medewerker worden: Opleidingen tot Marketing Medewerker

Wil je Marketing Medewerker worden? Hieronder vind je de eisen, het ontwikkelingspad en de opleidingen voor de Marketing Medewerker.

Hoe word je een Marketing Medewerker? 

Voor een beroep als Marketing Medewerker is MBO denkniveau vereist. Er kan dan het beste gekozen worden voor de opleiding Medewerker Marketing en Communicatie op MBO niveau-4. Vervolgens kan er gekozen worden voor de richting:

- Marketing Medewerker
- Assistent Communicatiemedewerker
- Medewerker Evenementenorganisatie

Tevens zijn er functies voor Marketing Medewerkers op HBO niveau. Hierbij kan het het beste gekozen voor voor een studie Communicatie en/of Marketing.

Bij sommige functies is circa drie jaar ervaring in een soortgelijke functie een vereiste en een goede beheersing in woord en geschrift van het Nederlands, Engels en Duits.

Opleidingen Marketing Medewerker

Medewerker Marketing & Communicatie-4 | MBO erkend
Heb je gevoel voor een zakelijke presentatie? Weet jij wat de klantbehoefte is en hoe je daar op inspeelt? Denk je in kansen en oplossingen? Dan ga je ongetwijfeld carrière …
Medewerker Marketing & Communicatie-4 | MBO erkend
NIMA A Marketing - 9 maanden (ook online virtual classroom)
In deze opleiding NIMA A Marketing komen alle facetten op het gebied van marketing, inclusief online marketing, ruimschoots aan bod. Marketing is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. …
NIMA A Marketing - 9 maanden (ook online virtual classroom)
Opleiding Online Marketing Medewerker
Ben je vaak online en zou je hier je werk van willen maken? Of heb je een eigen webshop? Houd je van marketing en onder de aandacht brengen van een …
Opleiding Online Marketing Medewerker
NIMA A Marketing - 5 maanden intensief (ook online virtual classroom)
In deze opleiding NIMA Marketing – A Marketing Medewerker komen alle facetten op het gebied van marketing, inclusief online marketing, ruimschoots aan bod. Marketing is niet meer weg te denken …
NIMA A Marketing - 5 maanden intensief (ook online virtual classroom)
B2B Influencer Strategie - Je collega's zijn je marketing
Wat houdt de Masterclass B2B Influencer Strategie in? Mewerkers zijn de beste influencers, zeker in de B2B markt. Niet als levende billboards, maar vanuit hun unieke kennis en persoonlijkheid. 83% van …
B2B Influencer Strategie - Je collega's zijn je marketing



Marketing Medewerker worden: Omscholen tot Marketing Medewerker

Als je je wilt omscholen tot Marketing Medewerker is het mogelijk dat er meerdere wegen zijn. Het komt namelijk steeds vaker voor dat er specifieke vacatures met omscholing zijn. Op dat moment wordt het leertraject hiervoor door de werkgever georganiseerd. Als er op dit moment omschoolvacatures voor Marketing Medewerker zijn vind je die hieronder.

Bepaal jouw omschoolkeuze met Baansuggestie

Met baansuggestie krijg je kansrijke banen te zien die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid. Je vindt ook direct omschoolvacatures als deze er zijn. Je kunt nu inspiratie op doen en jouw omschoolkeuze bepalen op basis van wat bij jou past! Bekijk jouw baansuggesties!

Vacatures met (Om)scholing

Omscholen met salaris is natuurlijk wel zo prettig, je verdient gelijk vanaf het begin van je nieuwe baan. Ook worden vaak de opleidingskosten door de werkgever betaald. Wij kennen totaal 4 verschillende typen (om)scholingsvacatures. Directe omscholing, Opleidingsvacatures (BBL, Beroepsbegeleidende Leerweg), Leerling vacatures en Traineeships. Als er voor Marketing Medewerker dit type vacatures zijn vind je ze hieronder.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Marketing Medewerker

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Marketing Medewerker

Als je Marketing Medewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Marketing Medewerker zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Marketing Medewerker

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen. De inhoudelijke beschrijving van het beroep vind je bij Wat doet een Marketing Medewerker?


Competenties en Vaardigheden Marketing Medewerker:

Voor ieder beroep heb je specifieke vaardigheden en kennis nodig, dat geldt ook voor een Marketing Medewerker.

Welke competenties heeft een Marketing Medewerker nodig?

Een Marketing Medewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Conceptueel denken
Conceptueel denken

Steekwoorden: creativiteit, analytisch vermogen, legt verbanden, concepten

Omschrijving

Deze mensen hebben het vermogen om in concepten te denken. Bij een probleem zien zij vrijwel meteen verschillende oplossingen en vormen ze hierbij een duidelijk beeld. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende oogpunten en komen met die informatie tot de beste oplossing. Naderhand evalueren zij deze oplossing grondig en kijken ze wat er eventueel nog meer mogelijk is. Ze bedenken constant nieuwe concepten voor verschillende problemen.

Sterke punten
Een sterk punt van deze mensen is hun creativiteit. Daarnaast hebben ze over het algemeen een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende hoeken en komen dan met meerdere creatieve oplossingen.

Zwakke punten
De creatieve ideeën die deze mensen hebben, kunnen onpraktisch zijn. Zij hebben veel verschillende oplossingen en concepten in hun hoofd, maar deze zijn niet altijd uitvoerbaar. Deze creativiteit kan ook er ook voor zorgen dat deze mensen ‘zweverig’ overkomen.

Creativiteit
Creativiteit

Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend

Omschrijving

Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.

Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.

Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.

Flexibiliteit
Flexibiliteit

Steekwoorden competentie Flexibiliteit:

aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering

Omschrijving

Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.

Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.

Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.

Initiatief ontplooien
Initiatief ontplooien

Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus

Omschrijving

Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.

Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.

Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.

 

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Plannen en organiseren
Plannen en organiseren

Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten

Omschrijving

Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.

Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.

Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen. 

Resultaatgerichtheid
Resultaatgerichtheid

Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus

Omschrijving

Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.

Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.

Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out. 

Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk

Omschrijving

Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.

Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.

Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.

Vaardigheden Marketing Medewerker

  • Verbanden leggen
  • Begripvol
  • Aanpassingsvermogen
  • Effectief communiceren
  • Ambitie
  • Vasthoudendheid
  • Doelgericht
  • Prioriteiten stellen
  • Methodisch werken
  • Voorbereiden
  • Dienstverlenend
  • Klantvriendelijkheid
  • Creatief denken
  • Oplossingsgericht
  • Ondernemend
  • Proactief
  • Flexibel gedrag
  • Wendbaarheid
  • Inlevingsvermogen
  • Durf
  • Out of the box denken
  • Nieuwe oplossingen bedenken
  • Verbeeldingskracht
  • Taalkennis
Bekijk meer Bekijk minder

Persoonlijkheid en Eigenschappen Marketing Medewerker

De meeste beroepen passen alleen bij bepaalde persoonlijkheden. Bekijk welke persoonstypen volgens het enneagram er bij Marketing Medewerker passen.

Wat voor persoonlijkheid heeft een Marketing Medewerker nodig? 

De Marketing Medewerker is qua persoonlijkheid eerlijk, productief, gedisciplineerd en betrouwbaar. Hij heeft een hoge standaard (Perfectionist). Hij heeft een sterke behoefte om productief te zijn en wordt graag in een goed daglicht gezien. Zijn positieve eigenschappen uiten zich in zelfverzekerdheid, gedrevenheid, ijverigheid, energie en een praktische doen en laten (Succesvolle werker).

Bekijk de persoonstypen voor Marketing Medewerker


Eigenschappen Marketing Medewerker

  • Idealistisch
  • Gedisciplineerd
  • Punctueel
  • Enthousiast
  • Zelfverzekerd
  • Ondernemend



Arbeidsmarktperspectief Marketing Medewerker

Wat zijn de baankansen voor een Marketing Medewerker?

Een Marketing Medewerker vormt een vast onderdeel binnen een bedrijf en daarom zal er immer vraag naar zijn. Er zijn voldoende doorgroeimogelijkheden aangezien het een wat lagere functie betreft. Er kan bijvoorbeeld gestreefd worden naar een functie als Brand Manager of Marketing Manager. Verder is er veel ruimte is voor eigen inzicht, initiatief en persoonlijke groei.

De actuele kans op werk voor een Marketing Medewerker

Het beroep Marketing Medewerker is onderdeel van de beroepsfamilie Assistenten reclame en marketing. De kans op werk voor de beroepsfamilie Assistenten reclame en marketing is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

227

Baankans Marketing Medewerker

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Wil je weten wat jouw arbeidsmarktwaarde is?

Ben je benieuwd hoe (andere) werkgevers jou waarderen? Zet heel eenvoudig jouw CV op Monsterboard en wordt benaderd voor nieuwe banen!

Plaats je CV nu direct op Monsterboard

Doorgroei mogelijkheden Marketing Medewerker

Je kunt als Marketing Medewerker een beter salaris verdienen wanneer je doorgroeit binnen jouw beroepsgroep. Je kunt stapsgewijs doorgroeien naar beroepen die dichtbij jou beroep liggen door steeds kleine stappen bij te leren.

Het beroep Marketing Medewerker is onderdeel van de beroepsfamilie Assistenten reclame en marketing. Hieronder vind je verschillende dichtbij liggende doorgroeimogelijkheden voor een Marketing Medewerker

Verwante beroepen Marketing Medewerker


Organisaties waar een Marketing Medewerker werkzaam is

Veel beroepen vind je vaak terug bij gelijksoortige bedrijven. Bekijk hieronder bij wat voor type organisatie een Marketing Medewerker meestal werkt.

Waar werkt een Marketing Medewerker?

De Marketing Medewerker zal voornamelijk bij commerciële organisaties werkzaam zijn zoals een adviesbureau of evenementenorganisatie. Er zijn echter ook non-profit organisaties die zichzelf in de markt willen positioneren zoals hulporganisaties.  

Meer weten over werken in de Marketing & Product?

Bekijk werken in Marketing & Product

Netwerk Marketing Medewerker

Met wie werkt een Marketing Medewerker samen? 

De Marketing Medewerker fungeert als spil in de gehele Marketing en Communicatie afdeling binnen een bedrijf. Extern heeft de Marketing Medewerker contact met onder andere de reclamebureaus, het online marketing bureau en de klanten.


Marketing Medewerker

Interview met een Marketing Medewerker

Er zijn nog geen interviews geplaatst. Wil je worden geïnterviewd en jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen? Laat het ons weten en stuur een mail.


Alles over het beroep Marketing Medewerker in één oogopslag

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €1850 tot €3780

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

227



Ga direct naar