Interview met een facility coördinator

31-07-2019

Marleen Ravenek is facility coördinator.

Hoe bent u aan deze baan gekomen?

“Ik heb met de keuze van mijn opleiding al bewust gekozen voor de ‘facilitaire branche’ en dat heb ik later in de keuze van mijn werk voortgezet. In mijn huidige rol als Facility Coördinator (FC-er) ben ik gegroeid; circa 10 jaar geleden ben ik begonnen als medewerkster Facilitair Meldpunt & Zaalreserveringen bij Ernst & Young in Den Haag. Vanuit daar ben ik doorgegroeid binnen Ernst & Young (inmiddels EY) naar mijn huidige functie op het kantoor Rotterdam Boompjes. EY heeft de keuze gemaakt om alles wat niet tot de core business behoort te outsourcen. Sinds 1 juni 2013 ben ik in dienst van AAFM Facility Management BV en werk ik op het account EY.”

Welke opleiding heeft u gevolgd om Facility Coördinator te worden?
“Tijdens het eind van mijn VWO heb ik een zorgvuldige oriëntatie gemaakt van mijn vervolgopleiding en gekozen voor Facility Management aan de Haagse Hogeschool.”

Kunt u een gemiddelde werkdag beschrijven?
“Mijn werk is heel divers; ik houd me bezig met het aansturen van mijn team (inclusief mijzelf dertien personen), het bewaken van geleverde diensten van contractanten, het onderhouden van contacten met mijn interne klanten en daarnaast kunnen er ook nog projecten zijn waar ik een rol in heb. Dit vertaalt zich in het voeren van gesprekken, het voorzitten van en deelname aan vergaderingen, het lopen van rondes in het pand om zaken te inventariseren en/of te controleren en diverse administratieve taken zoals factuurcontrole, rapportages maken vanuit ons FMIS (Facilitair Management Informatie Systeem), lezen en beantwoorden van mails, maken en lezen van verslagen en invullen van beoordelingsformulieren.”

“Ik houd me onder andere bezig met het aansturen van mijn team, het onderhouden van contachten met mijn interne klanten en diverse administratieve werkzaamheden”

Welke competenties zijn belangrijk in uw beroep?
“Klantgerichtheid, aanpassingsvermogen, plannen en organiseren en samenwerken.”

Wat is de grootste uitdaging in uw werk?
“De kunst is de interne klant tevreden te houden en tegelijkertijd kostenbewust bezig te zijn; dit samen met mijn team waar ik verantwoordelijk voor ben. Hierin de juiste balans vinden én ook in beschikbare tijd is een dagelijkse uitdaging.”

Wat geeft uw baan de meeste voldoening?
“Zie eigenlijk bovenstaande vraag en antwoord; als dit naar mijn tevredenheid lukt, geeft dat voldoening.”

“De kunst is de interne klant tevreden te houden en tegelijkertijd kostenbewust bezig te zijn”

Wat maakt deze baan aantrekkelijk?
“Geen dag is hetzelfde en het is een fijne combi van ‘bureauwerk’ en werken in het veld.”

Wat zijn de minder leuke kanten van uw baan?
“In iedere baan of bedrijf zijn zaken die minder leuk zijn. Als er bijvoorbeeld problemen zijn in het team of specifiek met een personeelslid dan is dat niet leuk. Een ander voorbeeld dat kan voorkomen is dat er – al dan niet samen met het team - mooie plannen uitgewerkt zijn en er vervolgens geen geld blijkt te zijn. Dat is dan een teleurstelling voor betrokken partijen en daarnaast ontstaat ook het gevoel dat de energie die in de uitwerking van een bepaald idee is gestoken beter aan iets anders had kunnen worden besteed.”

Wat zou u doen als u geen Facility Coördinator zou zijn?
“Ik denk dat ik wel iets zou doen wat gelieerd is aan facilities dus bijvoorbeeld adviseur of trainer.”

Wat was uw droombaan als kind?
“Ik wilde onderwijzeres worden; ik vond het leuk met mensen om te gaan en ze dingen te leren.”

“Deze baan is een fijne combi van ‘bureauwerk’ en werken in het veld”

Hoe ziet u de toekomst van Facility Coördinator?
“De toekomst is erg in beweging; nu spelen ontwikkelingen als Het Nieuwe Werken en duurzaamheid een – steeds grotere – rol. Over 10 jaar zullen er ongetwijfeld ook weer zaken spelen.”

Welk advies zou u mensen die Facility Coördinator willen worden geven?
“Oriënteer je eerst heel goed op de baan; ik merk bij mijn collega-FC-ers dat door een verschil in opdrachtgever het werk er inhoudelijk heel anders uitziet. Verder zie ik dat mijn collega’s diverse achtergronden en ervaring hebben; ik ben blij met mijn opleiding Facility Management en zou deze ‘voorbereiding’ dan ook zeker adviseren.”


Over AAFM Facility Management BV
AAFM is marktleider in de Nederlandse Total Facility Management (TFM) markt en een groeiende speler in omliggende landen. Wij beschikken over gespecialiseerde kennis van en ervaring in het leveren van integrale managementoplossingen voor facilitaire diensten. Met onze kennis en ervaring faciliteren wij het succes van de organisatie en creëren we waarde. Inmiddels heeft AAFM verschillende contracten ter waarde van vele miljoenen euro’s in uiteenlopende sectoren.


Terug naar het overzicht

Zoek een ander beroep