Interview met een management consultant

31-07-2019

Tim Krechting is management consultant.

Hoe bent u aan deze baan gekomen?

"Na mijn studie ben ik als startend adviseur bij Holland Consulting Group begonnen. Hier heb ik mogen leren van enkele van de beste adviseurs op hun vakgebied en het adviesvak in de volle breedte verkend. Ik hield me bezig met advisering over strategie en structuur, maar ook met het begeleiden van werving- en selectietrajecten en het uitvoeren van assessments. Toen ik me wilde verdiepen in het begeleiden van grote veranderingstrajecten kwam ik al snel uit bij adviesbureau Berenschot. Daar werkte men onder het label The Change Factory aan het initiëren en implementeren van grootschalige veranderingstrajecten. Na het eerste kennismakingsgesprek was voor mij duidelijk dat de volgende stap in mijn carrière naar Berenschot zou leiden."

Welke opleiding heeft u gevolgd om Management Consultant te worden?
"Ik heb Bedrijfskundige Economie gestudeerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Die afstudeerrichting van Economie richtte zich zowel op de harde kant van de organisatie (strategie, inrichting, marketing) als de zachtere psychologische component. Dat bleek ook voor de praktijk een waardevolle combinatie. De harde kant van de organisatie en de zachtere, psychologische kant gaan hand in hand bij een succesvolle verandering."

Kunt u een gemiddelde werkdag beschrijven?
"Het mooie aan dit vak is dat er niet zoiets bestaat als een ‘gemiddelde’ werkdag. De variatie zit in alles: de klant, de locatie, de mensen die je ontmoet, het vraagstuk van de klant, etcetera. Dat betekent bijvoorbeeld dat je de ene dag een intensieve sessie begeleidt bij de klant op locatie in Zwolle, en de reistijd gebruikt om de noodzakelijke telefoontjes af te wikkelen met klanten en collega’s. De andere dag zou het zomaar kunnen dat je de resultaten van een workshop thuis verwerkt en meetings bij andere klanten voorbereidt."

"Het mooie aan dit vak is dat er niet zoiets bestaat als een ‘gemiddelde’ werkdag”

Welke competenties zijn belangrijk in uw beroep?
"Omdat je vaak met meerdere opdrachten tegelijkertijd bezig bent, is het belangrijk om snel te kunnen schakelen en vraagstukken te structureren. Je krijgt doorgaans niet veel tijd om te bepalen welke aspecten van een gesprek of document essentieel zijn en hoe die passen in het vraagstuk van een klant. Daarnaast moet je je goed bewust zijn van de omgeving waarin je een opdracht uitvoert en welke belangen daarin een rol spelen. Dat moet ook een continu proces zijn, omdat belangen veranderen naarmate een opdracht vordert."

Wat is de grootste uitdaging in uw werk?
"Een aanpak die zich bij de ene klant in de praktijk heeft bewezen, kan bij een andere klant de plank volledig misslaan. Je kunt in het adviesvak niet op pad gaan met ‘de route’ onder je arm. Natuurlijk zijn er methoden die als basis dienen voor bepaalde typen klantvragen, maar je zult die expertise altijd moeten verbinden aan de situatie bij de klant. Wat is de uitdaging waar het bedrijf voor staat? Welke ontwikkelingen heeft de organisatie de afgelopen periode doorgemaakt? Hoe hebben medewerkers veranderingen in het verleden ervaren? De mate waarin je dit kunt verwerken in een aanpak bepaalt voor een groot gedeelte het succes van een traject."

Wat geeft jouw baan de meeste voldoening?
"Voor mij zit dat in meerdere aspecten. In de eerste plaats kun je bij sommige klanten al vrij snel in een traject iets toevoegen door structuur en uitzicht te bieden in een situatie die voor de klant zelf te complex en onoverzichtelijk is geworden. Hernieuwd enthousiasme om een uitdaging te lijf te gaan geeft ook jou als adviseur energie. Daarnaast is het mooi om te zien hoe in korte tijd de stukken van de puzzel in elkaar schuiven, ook al leek de aanpak in het begin ambitieus. Vooral als betrokkenen zich voorbij de onvermijdelijke hobbels hebben gewerkt en concluderen dat ze onderweg ook als professional zijn gegroeid."

"Je kunt in het adviesvak niet met 'de route' onder je arm op pad gaan"     
Wat maakt deze baan aantrekkelijk?
"Van nature ben ik vrij nieuwsgierig aangelegd, en dat is een eigenschap die van pas komt in deze functie. Je moet je namelijk in korte tijd  een organisatie eigen maken, en bepalen welke insteek passend is. Dat kan alleen door goed te luisteren en geen genoegen te nemen met oppervlakkige antwoorden. Daarnaast biedt dit vak natuurlijk ontzettend veel uitdaging en afwisseling, wat uitstekend werkt om zelf scherp te blijven."

Wat zijn de minder leuke kanten van uw baan?
"Je wordt als adviseur natuurlijk nooit helemaal onderdeel van een organisatie, hoewel je in veel gevallen de klant vaker ziet dan je eigen Berenschot-collega’s. Dat betekent ook dat uiteindelijk de klant zelf aan de knoppen zit en knopen doorhakt. Je kunt dan vaak wel beargumenteren waarom een klant afwijkende keuzes maakt, die vaak ook worden ingegeven door interne politiek, maar het blijft een lastig onderdeel van het adviesvak."

Wat zou u doen als u geen Management Consultant was?
"Op dit moment kan ik me lastig voorstellen dat ik iets anders zou doen dan dit. Maar er komt wellicht een moment waarop je je op een andere manier aan een organisatie wil binden. Voor langere tijd en met andere verantwoordelijkheden meebouwen als onderdeel van de organisatie."

Wat was uw droombaan als kind?
"Sportjournalist leek me altijd het ideale beroep. Het was namelijk al snel duidelijk dat er qua aanleg nauwelijks een Olympische medaille in het verschiet lag, dus een beroep rond de sport was dan een mooi alternatief. Lekker rondneuzen en verslag doen van wat zich voor en achter de schermen afspeelt. Ik denk dat de zelf getikte verslagen van voetbalwedstrijden nog wel ergens in een doos op zolder liggen."

"Om te bepalen welke insteek passend is, moet je goed luisteren en geen genoegen nemen met oppervlakkige antwoorden"

Hoe ziet u de toekomst van Management Consultants?
"Om maar even in sporttermen te blijven: het speelveld verandert continu. Vanuit het perspectief van een groter bureau zien we om ons heen natuurlijk steeds meer ZZP’ers opkomen met vaak heel specifieke expertisegebieden en scherpe tarieven. Om daarmee te concurreren zul je als breed bureau (zoals Berenschot) heel duidelijke meerwaarde moeten leveren in het combineren van kennisgebieden en écht verstand hebben van de (markt-) situatie van de klant, zodat je direct mee kunt denken vanuit wat daar gebeurt."

Welk advies zou u mensen die Management Consultant willen worden geven?
"Misschien niet specifiek voor dit beroep, maar overall zou ik willen meegeven dat het altijd mogelijk is om je vooraf goed te oriënteren op een beroep of sector. Nog voor je je waagt aan sollicitatiebrieven en procedures is het handig om gewoon eens te gaan praten met een organisatie. Over het algemeen zijn mensen gevleid als je interesse toont in hun vak en je ze uitnodigt om erover te vertellen. Dat geldt zeker ook voor het adviesvak, waarin je van mensen (door het stellen van de juiste vragen) vaak al een goed beeld kunt krijgen van hoe zij hun functie invullen en of het iets voor jou zou zijn. Daarin is ook het type bureau en de bedrijfscultuur van belang."

Over Berenschot
Berenschot is een onafhankelijk organisatieadviesbureau met 425 medewerkers wereldwijd. Al 75 jaar lang verrast het bureau opdrachtgevers in de publieke en private sector met slimme en nieuwe inzichten. Berenschot verwerft ze en maakt ze toepasbaar. Dit door innovatie te koppelen aan creativiteit. Steeds opnieuw. Klanten kiezen voor Berenschot omdat de adviezen hen op een voorsprong zetten. Kijk ook eens op www.berenschot.nl.

 

 

 

 

 

 


Terug naar het overzicht

Zoek een ander beroep