Interview met een online marketing expert

Daniel Kuipers is Online Marketing Expert.

Waarom ben jij Online Marketing Expert geworden?

Mijn liefde voor online marketing is begonnen toen ik op jonge leeftijd veel bezig was met social media. 

Al snel had ik een aantal succesvolle Facebookpagina’s opgezet waar ik veel tijd aan kwijt was, maar wat had ik het naar mijn zin. Vervolgens ben ik veel met online gaan experimenteren en heb ik gedurende mijn studie alles gefocust op online marketing. Ik liep stage bij een online marketingbureau, ik had een bijbaan bij een online marketingbureau en ik ben afgestudeerd bij een online marketingbureau.

Wanneer ik de liefde voor het vak combineer met mijn drang om mensen te helpen was er maar één oplossing: ik wilde een eigen online marketingbureau. Het is mijn doel om online bereikbaar te maken voor iedereen. Daar ben ik dan ook dagelijks mee bezig.

Welke opleiding heb je gevolgd om Online Marketing Expert te worden?
De opleiding die ik heb gevolgd is de opleiding Communicatie en Multimedia Design aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Na het eerste jaar heb ik gekozen voor de richting Media Management. 

Tijdens mijn studie heb ik ook de minor ondernemerschap gedaan. Gedurende een periode van 6 maanden ben ik klaargestoomd voor het opzetten van mijn eigen online marketingbureau. Ik heb een ondernemingsplan geschreven, ben gestart met netwerken en was alvast aan mijn eigen website begonnen.

Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?
Regelmaat en structuur zijn belangrijk voor mij. Ik start rond 06:30 de dag vaak met een wandeling van 30 tot 45 minuten met mijn hond. Tijdens deze wandeling luister ik naar Podcasts van Brian Keane (Echt een aanrader) en bereid ik me mentaal voor op de dag.

Als ik thuiskom klap ik mijn laptop open, behandel ik mijn mails, lees ik het laatste online marketing nieuws en controleer ik of mijn website en de website van mijn klanten zijn gestegen of zijn gezakt in de zoekresultaten van Google.

De daarop volgende uren werk ik voor klanten of werk ik aan mijn eigen website Online Marketing Agency. Rond een uur of 11-12 heb ik vaak een afspraak gepland en vervolgens ga ik lunchen. 

Na de lunch ga ik vaak even de sportschool in. Dit zorgt ervoor dat ik de hele dag goed uitgerust en gefocust bent. Als ik dit niet doe, is mijn concentratie om 16:00 weg. Na het trainen ga ik aan de slag met het schrijven van teksten, blogs, social media content of ga ik voor klanten aan de slag. Dit doe ik tot een uur of 18:00, dan is het namelijk etenstijd. 

Na het avondeten ga ik weer aan de slag. In de avond probeer ik altijd de meest ontspannen werkzaamheden te verrichten. Ik rond de laatste zaken af, controleer een tekst en ik verstuur nog wat mails.

Welke competenties zijn belangrijk in je beroep?
Omdat ik gedurende een aantal jaar tijdens mijn studie bij online marketingbureaus heb rondgelopen durf ik te zeggen dat het menselijke aspect het allerbelangrijkst is. Veel online marketeers verschuilen zich achter de rapportages en de computers. Dit is zo een gemiste kans. Je mist het gevoel bij de klanten je weet niet wat er afspeelt.

Daarnaast vind ik eerlijkheid, openheid en initiatief nemen heel belangrijk voor mijn vak.

Wat is de grootste uitdaging in je werk?
De grootste uitdaging in mijn werk is het constant anticiperen. Je wilt de klant tevreden houden en nieuwe ideeën bieden, je wilt Google tevreden houden en je moet je concurrenten voor blijven. Het op orde hebben van die drie stakeholders is ontzettend leuk, maar soms lastig.

Wat geeft jouw baan de meeste voldoening?
De meeste voldoening krijg ik tijdens de gesprekken met mijn klanten. “Oh wat fijn, ik heb de eerste contactaanvragen via mijn website binnen.” Of “Met jouw hulp word ik nu eindelijk gevonden.”. Dat zijn dingen waar ik nou echt heel blij van wordt.

Aan de andere kant ben ik ook echt een online marketing geek en word ik ook blij van meer bezoekers, hogere rankings en een snellere website.

Wat zijn de minder leuke kanten van je baan?
Online marketing bestaat uit ontzettend veel onderdelen. Denk aan zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, social media, affiliate marketing, feed marketing etc. 

Er zijn geen online marketing onderdelen die ik niet leuk vind om te doen. Er zijn er natuurlijk wel een aantal waar ik echt gek op ben. Denk aan zoekmachine optimalisatie of social media.

Wat zou je doen als je geen Online Marketing Expert zou zijn?Als ik de passie voor online marketing niet had gevonden was ik iets in de sport gaan doen. Dan zou ik mijn passie sport en mensen helpen combineren en bijvoorbeeld online coach willen worden. (Hier kan ik dan ook mijn online marketing passie in kwijt).

Wat was je droombaan als kind?
Dit is iets waar mensen altijd hard om moeten lachen: apenverzorger bij de Apenheul.

Ik ben mijn hele leven gek op apen en dat is wat ik vroeger het liefst wilde doen. 

Hoe zie je de toekomst van Online Marketing Expert?
Het doel is dat ik van mijn eigen online marketingbureau een succesvolle organisatie maak. Ik wil een gerenommeerd bureau worden in de regio en vervolgens mijn bedrijf schalen naar een online business. 

Persoonlijk wil ik de beste online marketeer worden die ik maar kan zijn. 

Welk advies zou jij mensen die Online Marketing Expert willen worden geven?
Ga bij online marketingbureaus een kijkje nemen, ga ontzettend veel lezen en ga vooral veel doen. Begin wat kleine projecten: bouw een eigen website, start een Facebookpagina en zorg dat je vindbaar wordt.  

Over Online Marketing Agency
Online Marketing Agency is een online marketing bureau uit Arnhem die MBK-ondernemers helpt om hun online aanwezigheid naar een hogere niveau te tillen. Dit doen we vooral door online marketing, maar we kunnen ook op het gebied van webdesign wat betekenen. 

Ik ben met mijn eigen online marketingbureau begonnen omdat ik met eigen ogen heb gezien dat online marketingbureaus veel fouten maken. Er wordt niet menselijk gecommuniceerd, er worden teveel fouten gemaakt en de klant staat vaak niet op 1. Daarnaast wil ik er ook zijn voor de kleine ondernemers. Veel bureaus focussen zich te snel op grote klanten, waardoor de kleine ondernemers vergeten worden. 

Wil jij meer bezoekers, conversies en omzet? Neem dan contact met mij op door te mailen naar info@onlinemarketingagency.nl.

 

Terug naar het overzicht