Interview met een treinmachinist

Bert de Wit is Treinmachinist.

Waarom ben je Treinmachinist geworden?

Per ongeluk; ik was offsetdrukker en had gesolliciteerd bij NS afdeling drukkerij. Deze was toen net opgeheven en ik kon Treinmachinist worden.

Welke opleiding heb je gevolgd om Treinmachinist te worden?Vooropleiding MAVO-4 + grafische MTS. Vervolgens interne opleiding machinist bij NS; 6 maanden theorie, daarna 200 dagen zelfstandig rangeermachinist op Rotterdam centraal en Den Haag centraal (werd in praktijk ruim 4 jaar vanwege weinig doorstroming). Toen weer 2 maanden theorie, daarna machinist volledig bevoegd. Na ruim 9 jaar genoeg van reizigers, overgestapt naar (particuliere) goederenvervoerder. Opnieuw naar school; wagenmeester, gevaarlijke stoffen, VCA, en cursus Locführer Deutschland (gezakt).

Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?
Elke dag is anders; havendienst betekent lekker lichamelijk bezig zijn; treinen in elkaar rangeren, wagons controleren, veel lopen. Rijdende dienst is heel anders; veel zitten (alleen!). Betuwelijn is wat saai, maar op gemengde treinen net wat uitdagender.

Welke competenties zijn belangrijk in je beroep?Stressbestendig, verantwoordelijkheidsgevoel, klantgericht (ja, ook in goederen!) en VEILIGHEID VOOR ALLES!!

Wat is de grootste uitdaging in je werk?
Het gehele diverse pakket; zware trein veilig van A naar B brengen (dus goed anticiperen op bijvoorbeeld tunnels en bruggen) maar ook ervoor zorgen dat trein correct wordt beladen en aan alle veiligheidseisen voldoet.

Wat geeft jouw baan de meeste voldoening?
Ik werk bij een particulier bedrijf en heb werkelijk invloed op het resultaat; je maakt je eigen boterham.

Wat zijn de minder leuke kanten van je baan?
Geen enkele… Nou ja… onregelmatige diensten gaan wat opbreken. Werken in de nacht is heerlijk maar om 5 uur in de ochtend beginnen wordt steeds moeilijker.

Wat zou je doen als je geen Treinmachinist zou zijn?
Dan zou ik Scheepstimmerman zijn.

Wat was je droombaan als kind?
Als kind wilde ik graag Dierenarts worden.

Hoe zie je de toekomst van Treinmachinist?
Zeer rooskleurig: het vervoer per trein neemt nog steeds toe. De Betuwelijn is geschikt voor berijden ZONDER machinist, maar havenwerk blijft sowieso altijd bestaan.

Welk advies zou jij mensen die Treinmachinist willen worden geven?
De STC Rotterdam zorgt voor een goede opleiding. Maar tegenwoordig kan een opleiding ook weer via bedrijven; RRF Rotterdam leidt zelf mensen op evenals een aantal andere bedrijven.

Over Rotterdam Rail Feeding
Bert werkt momenteel bij Rotterdam Rail Feeding. Dit is één van de grotere spelers in Nederland en gespecialiseerd in “last mile” vervoer. “Last mile” is vanaf de grens (net erover) tot aan de havens van Rotterdam/ Amsterdam. 

 

Terug naar het overzicht