Interview met een verkeersregelaar

Hakkie de Groot is Verkeersregelaar

Waarom ben jij Verkeersregelaar geworden?

Omdat ik met mijn favoriete bezigheden, muziek en kruidengeneeskunde niet verder kom dan hier hobbymatig mee bezig te zijn. Ik heb in de groenvoorziening gewerkt, was terreinbeheerder maar door de bezuinigingen ben ik werkloos geworden. Omdat de bijstand ook geen pretje is en je daar constant gecontroleerd wordt en je niet echt vrij bent, ook al denken sommige mensen dat, ben ik maar verkeersregelaar geworden.

Welke opleiding heb je gevolgd om Verkeersregelaar te worden?
Een officiële driedaagse cursus was genoeg  om het certificaat te halen.

Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?
Ik sta vroeg op, soms wel al om 4 uur 's nachts, ontbijt, koffie, wakker worden daar neem ik de tijd voor. Dan rijd ik met eigen auto naar de werklocatie. Dat kan overal in Nederland zijn. Is vaak meer dan een uur rijden maar soms ook korter. Aangekomen op de locatie informeer ik bij de uitvoerder of indien aanwezig de coördinator wat de werkzaamheden zijn. Dan sta ik bij een wegafsluiting of iets dergelijks en blijf daar tot mijn werkdag om is. Je regelt het verkeer. Dat kunnen auto’s zijn maar ook fietsers die een stuk lastiger zijn omdat ze niet luisteren en vaak met oordopjes in de oren rondrijden. Dit is vaak 8 uur maar kan ook 12 uur lang zijn. Vaak is er geen kans op pauze maar wel zijn er momenten dat het rustig is en je een broodje en/of een kop koffie /thee  kan nemen. Dan rijd ik na de werkdag weer naar huis en kom vaak in de file. Ben laat thuis. Vlug eten en dan naar bed voor een volgende werkdag. Een gemiddelde werkdag omschrijven is moeilijk omdat elke dag anders is. Er zijn ook dagen dat ik maar 4 uur werk maar wel ook 4 uur onderweg ben heen en terug. Vaak moet je een ommetje doen en dan heb je eigenlijk geen kans om te pauzeren behalve als de werklui hun werktuig van de weg halen, dan zou het wel kunnen. Er zijn ook dagen dat je alle tijd van de wereld hebt en dat je wel op een redelijke tijd thuis kunt zijn.

Welke competenties zijn belangrijk in je beroep?
Rustig blijven, je niet laten haasten, vriendelijk blijven. Dienstverlenend. Goed om je heen kijken. Dingen zien. Gezond blijven want bij ziekte krijg je niet uitbetaald. Je krijgt alleen de uren betaald dat je werkt. 

Wat is de grootste uitdaging in je werk?
Een “King of the Road “gevoel. Zodra jij op de weg staat hebben automobilisten zich naar jouw te richten en doe jij dat niet goed krijg je een zooitje en chaos en dat wil je niet. Je wilt het goed doen. Je wilt dienstverlenend zijn. Dat geeft een goed gevoel als je 's avonds naar huis rijdt.

Wat geeft jouw baan de meeste voldoening?
De vrijheid en dat je telkens ergens anders in het land bent. Het rijden naar een locatie en niet weten wat je te wachten staat. En met vrijheid bedoel ik ook dat je een saffie kunt roken zonder dat er collega’s zijn die zich daar aan storen.   

Wat zijn de minder leuke kanten van je baan?
Je staat erg lang op je benen en het kan saai werk zijn. Het ligt er aan waar je moet staan. Of dat je alleen staat of in een groep op een kruising of bij een eenzame afzetting in de middle of nowhere.
Het kan regenen, de zon kan schijnen, het kan sneeuwen, hagelen, het kan koud zijn. Alles krijg je over je heen.

Je zult vaak last van je rug krijgen van het lange staan en pijn in je benen. Het wordt slecht  betaald. Kilometers worden wel betaald (19 cent per kilometer, is ook niet meer van deze tijd!!) maar niet de tijd die je nodig hebt om op je locatie aan te komen. Wil je echt geld verdienen dan kom je waarschijnlijk niet meer thuis en ben je bijna 24 per uur met je werk bezig. Je moet vaak erg vroeg op. Ik hoor van collega’s dat ze wel een uitgescholden worden of zelfs aangereden zijn maar daar heb ik zelf eigenlijk (bijna) nooit last van gehad. Ik denk dat het ook aan je eigen houding ligt. Je moet niet autoritair overkomen. 

Wat zou je doen als je geen Verkeersregelaar zou zijn?
Muziek maken of met kruidengeneeskunde bezig zijn. In mijn tuin werken. 

Wat was je droombaan als kind?
Ik had geen droombaan als kind. Mijn vader was beroepsmilitair en dat scheen het enige te zijn wat er bestond maar dat was niet mijn droom. 

Hoe zie je de toekomst van Verkeersregelaar?
Er is veel werk in deze branche, dit kun je doen tot je dood neervalt.

Welk advies zou jij mensen die Verkeersregelaar willen worden geven?
Zie het als een redelijk goed betaalde bijbaan (let wel bijbaan!!) maar je kunt er geen gezin van onderhouden. En koop een goedkope diesel, en rijdt zelf naar een klus. Heb altijd een auto bij je.

Ik ben tevreden met het bedrijf waarvoor ik werk. Het kan allemaal beter maar het is niet anders. Wat beter kan zijn de werkomstandigheden, daar schiet nog wel eens wat te kort vind ik. Je krijgt een regenbroek maar daar gaat de nattigheid ook doorheen wanneer je  een paar uur in de regen staat. En de jas die je krijgt is niet waterdicht.  Werkschoenen kun je beter zelf aanschaffen want die van het bedrijf zijn van die goedkope klompen die na 2 maanden uit elkaar vallen.

Maar het bedrijf waarvoor ik werk heeft volgens mij wel de meeste opdrachten t.o.v andere bedrijven. Je kunt overdag werken of 's nachts en in de weekenden. Mag je zelf bepalen en dat vind ik wel fijn. Is ook vrijheid. Je krijgt alleen geen toeslag als je 's nachts of in het weekend werkt. Ook niet wanneer het een feestdag is ofzo. Geen CAO he. Maar dat verandert hopelijk in de toekomst .

Terug naar het overzicht