Thuiswerken, 10 tips voor focus en fun!

27-03-2020

Vanwege de Corona crisis zijn de meeste mensen gedwongen thuis te werken. Voor veel van ons is dit een nieuwe situatie waar we even aan moeten wennen. Deze periode van thuiswerken duurt misschien wel tot de zomer, dus we willen je graag een aantal tips geven om het maximale uit het thuiswerken te halen.

  1. De ochtend is van jou! Sta niet later dan 6 uur op, begin met 7 minuten rek- en strekoefeningen, zet koffie en geniet van de rust!
  2. Bepaal je prioriteiten! Tussen 6 en 7 uur bepaal je wat je die dag gedaan wilt hebben. Je maakt een planning en bouwt ook pauzes en beloningsmomenten in. Hier hebben we het zo nog over. Structuur en focus zijn essentieel!
  3. Claim je plek! Zorg dat je een afgeschermde werkplek hebt zonder al te veel afleiding! 
  4. Maak van reistijd beweegtijd! Reistijd heb je gelukkig niet als je thuis werkt. Vervang de reistijd door te bewegen. Wandelen is altijd en overal mogelijk en heeft een bewezen positieve invloed op lichaam en geest. Koop een stappenteller als je die nog niet hebt en loop minimaal 10.000 stappen per dag (ca. 7,5 kilometer). 
  5. Neem pauze! Pauzes zijn essentieel om uiteindelijk de productiviteit te verhogen. Werk 60 tot 90 minuten onafgebroken aan een taak en doe daarna kort (5 à 10 minuten) iets anders. Dat kan een kop koffie drinken zijn, een artikel lezen of een korte work-out. 
  6. Beloon jezelf! Iedereen wordt blij van iets anders. Voor mij persoonlijk is dat snoep maar er zijn uiteraard veel gezondere opties. Een korte work-out kan ook prima werken. Even rekken en strekken of een korte wandeling verlicht de geest. Als je toch graag tijdens je werk op de hoogte wil blijven van wat er in de wereld speelt is Twitter een geweldig medium waar je nieuws kan volgen vanuit verschillende invalshoeken. Tip: volg niet te veel mensen & volg mensen van verschillende politieke snit zodat je een zo breed mogelijk perspectief op het nieuws krijgt en het nieuws ook kan duiden. Thuiswerken kan soms een “alleen op de wereld” gevoel geven dus zorg in ieder geval dat je veel van de wereld weet. 
  7. Ga tijdens de lunch naar buiten! Beweeg, maak je hoofd leeg en kom fit & uitgerust terug. Denk na over wat je in de ochtend hebt gedaan; heb je bereikt wat je wilde bereiken? Denk ook na wat je na de lunch gaat doen en wat je aan het einde van de dag wil hebben bereikt. Wandelen is de makkelijkste manier van bewegen. Hou je niet van wandelen? Ga dan fietsen of naar de sportschool. Woon of werk je in Amsterdam dan is Elektrotraing.eu een aanrader. In 20 minuten doe je een complete work-out en daarna voel je je als herboren. Zorg wel dat je tijdens de Corona crisis een minimale afstand van 1,5 meter aanhoudt en vorm geen groepje!
  8. Sluit de dag op een normale tijd af! Gebruik de tijd die je normaal kwijt bent met reistijd opnieuw voor beweging. 
  9. Laad jezelf op! Gebruik de avond om te ontspannen en als je een beroep hebt dat je leuk vindt, zoek dan inhoudelijke verdieping. Als je goed wil worden in je vak moet je bereid zijn om ‘the extra mile’ te doen. Onderzoek heeft aangetoond dat om de top in een vakgebied te bereiken je minimaal 10.000 uren moet investeren. Kortom, investeer in jezelf! 
  10. Doe sociaal! Zorg er ook voor dat je voldoende sociale contacten hebt. Thuiswerken kan eenzaam zijn en na een thuiswerkdag afspreken met mensen is een fijne afwisseling. In normale tijden adviseren we om zo nu en dan naar de kroeg te gaan want daar ontstaan vaak de beste ideeën. Op dit moment is naar de kroeg gaan natuurlijk niet mogelijk maar kunnen we gebruik maken van diverse tools om contact op afstand te hebben. Dus WhatsApp of Skype er maar lekker op los! 

 
Wij wensen je veel succes met thuiswerken! Als je nog andere tips hebt, horen we dat graag.

Foto credits: Unsplash

Terug naar het overzicht