Wat doet de secretaresse van 2016 anders dan de secretaresse van vroeger?

De traditionele secretaresse van “vroeger” serveerde vooral koffie en was voornamelijk bezig met het uittypen van correspondentie, de agenda bijhouden en andere administratieve werkzaamheden. Eigen inbreng was er niet veel, een echte “ondersteuner”.

De laatste jaren zie je echter steeds meer veranderingen in het secretaressevak. Deze veranderingen komen onder andere door de technologische ontwikkelingen en de nieuwe generatie (jonge)managers, die op een ander manier ondersteuning wensen.

De manager anno nu is meer op zoek naar een gelijkwaardige partner, die advies geeft en ook meer meedenkt. Toch zijn er ook een aantal basisvaardigheden, zoals organiseren, communiceren en klantgericht handelen die verankerd blijven in het DNA van een goede secretaresse. Ook de nieuwe generatie managers zijn op zoek naar een ondersteuner die zijn of haar werkzaamheden kan organiseren en die correct kan communiceren met klanten.

Visitekaartje

De secretaresse was vroeger al een visitekaartje van het bedrijf en dat is zij nu nog steeds. Heeft de manager afspraken buiten kantoor, dan is het de secretaresse die het kantoor draaiende houdt. Zij hoort wat er leeft bij haar collega’s en kan dat op een goede manier ventileren naar haar manager.

Opleidingsniveau

Door alle veranderen in het secretaressevak is het opleidingsniveau steeds hoger geworden. Vroeger was een middelbare opleiding voldoende, maar al die razendsnelle technologische ontwikkelingen vergen zoveel aanpassingsvermogen, dat de secretaresse tegenwoordig meer op hbo-niveau moet kunnen functioneren.

Het is daarom heel erg belangrijk dat de secretaresse anno nu zich durft aan te passen aan de veranderingen in het vak. Zij moet haar vakkennis continu op peil houden, zodat zij optimaal kan blijven ondersteunen anno nu.


Geschreven door: Ingeborg Lentjes, eigenaar van SecretaresseNet | het online secretaresse magazine.

Terug naar het overzicht